WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP
Lähetetty: 08.02.2022 23:37
Kaikki muut swappiketjut jo löytyy mutta tällaista ei vielä ollut joten nyt on... Ylläpito voinee myös yhdistää johonkin muualle, jos näkee paremmaksi niin. Tiedä taas että realisoituuko nää minun suunnitelmat hetkeen/koskaan, mutta voisko joku joka tapauksessa vääntää asian rautalangasta? Eli kun tuo minun auto on 1. WBX 2. Syncro ja 3. paku (eli ei-lavamalli), niin jos siihen haluaisi rivibensiini- (tai -diesel-)moottorin, vaihtoehdot olisivat ymmärtääkseni seuraavat:
1. Itse rivimoottorin lisäksi haalia/tehdä dieselöintiin vaadittavat osat, eli ainakin kytkinkoppa, öljypohja, moottorinkannakkeet+kannatinraudat ja jotain muutakin
- Käykö 2wd osat vai mitä kaikkea pitää olla syncrosta, tai onko niillä edes eroa?
- Saako startin jollain ilveellä asennettua bensasyncron polttoainetankin kaveriksi, vai pitääkö jostain löytää dieselsyncron tankki?
- onko nuo dieselin moottorin pitkittäiset kannatinraudat kuinka bolt-on sen wbx:n moustache barin tilalle, vai onko noissa merkittävän erilaiset nuo runkorakenteet bensa/diesel)
- mihin asentoon motti tällä setupilla tulee eli onko mahdollista saada mahtumaan korottamatta konetilan kantta?
2. Itse rivimoottorin lisäksi haalia jenkkilästä adapterilevy koneen ja vaihteiston väliin, ja käyttää wbx:n kytkinkoppaa
- moottori tulee tällöin 50 asteen kulmaan ja mahtuu pellin alle ilman kannen korotuksia?
- mitä vermeitä tarvitsee haalia dieselistä kaikesta huolimatta?
3. Käyttää jotain spesiaalia jokkisadapteria kuten ketsa pritseninsä kanssa, ja wbx:n kytkinkoppaa
- moottori tulee tällöin pystyyn ja konehuoneen kattoluukkua joutuu korottamaan?
- sopiiko se startti paikoileen vai vaatiiko edelleen dieselin tankin?
- tietty moottorinkannakkeet joutunee tekemään pitkälti soveltaen
Olenko ymmärtänyt edes osittain oikein? Jatkokysymyksiä vielä:
Volkkarin 90-luvun kahden litran bensakoneissa (2E/AGG/ADY) ilmeisesti toiminta on samalla lailla mekaanista kuin WBX:ssä, eli kaasupolkimelta vaijeri kaasuläpälle, mutta missä vaiheessa systeemi vaihtuu sähköiseksi? Tai onko bensapuolella mahdollista
(helposti ) tehdä MTDI:tä vastaava toteutus koneelle jossa on alunperin sähköinen kaasupoljin? Mikähän (bensa)konetyyppi olisi nykyisellään järkevin, jos ajettavuuden lisäksi huomioidaan taloudelliset ja ekologiset näkökannat ja varaosien saanti myös tulevaisuudessa? Sekä se että asennuksen pitäisi onnistua peukalo keskellä kämmentäkin.
1. Itse rivimoottorin lisäksi haalia/tehdä dieselöintiin vaadittavat osat, eli ainakin kytkinkoppa, öljypohja, moottorinkannakkeet+kannatinraudat ja jotain muutakin
- Käykö 2wd osat vai mitä kaikkea pitää olla syncrosta, tai onko niillä edes eroa?
- Saako startin jollain ilveellä asennettua bensasyncron polttoainetankin kaveriksi, vai pitääkö jostain löytää dieselsyncron tankki?
- onko nuo dieselin moottorin pitkittäiset kannatinraudat kuinka bolt-on sen wbx:n moustache barin tilalle, vai onko noissa merkittävän erilaiset nuo runkorakenteet bensa/diesel)
- mihin asentoon motti tällä setupilla tulee eli onko mahdollista saada mahtumaan korottamatta konetilan kantta?
2. Itse rivimoottorin lisäksi haalia jenkkilästä adapterilevy koneen ja vaihteiston väliin, ja käyttää wbx:n kytkinkoppaa
- moottori tulee tällöin 50 asteen kulmaan ja mahtuu pellin alle ilman kannen korotuksia?
- mitä vermeitä tarvitsee haalia dieselistä kaikesta huolimatta?
3. Käyttää jotain spesiaalia jokkisadapteria kuten ketsa pritseninsä kanssa, ja wbx:n kytkinkoppaa
- moottori tulee tällöin pystyyn ja konehuoneen kattoluukkua joutuu korottamaan?
- sopiiko se startti paikoileen vai vaatiiko edelleen dieselin tankin?
- tietty moottorinkannakkeet joutunee tekemään pitkälti soveltaen
Olenko ymmärtänyt edes osittain oikein? Jatkokysymyksiä vielä:
Volkkarin 90-luvun kahden litran bensakoneissa (2E/AGG/ADY) ilmeisesti toiminta on samalla lailla mekaanista kuin WBX:ssä, eli kaasupolkimelta vaijeri kaasuläpälle, mutta missä vaiheessa systeemi vaihtuu sähköiseksi? Tai onko bensapuolella mahdollista
(helposti ) tehdä MTDI:tä vastaava toteutus koneelle jossa on alunperin sähköinen kaasupoljin? Mikähän (bensa)konetyyppi olisi nykyisellään järkevin, jos ajettavuuden lisäksi huomioidaan taloudelliset ja ekologiset näkökannat ja varaosien saanti myös tulevaisuudessa? Sekä se että asennuksen pitäisi onnistua peukalo keskellä kämmentäkin.