Sivu 1/1

WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP

Lähetetty: 08.02.2022 23:37
Kirjoittaja Ilmari
Kaikki muut swappiketjut jo löytyy mutta tällaista ei vielä ollut joten nyt on... Ylläpito voinee myös yhdistää johonkin muualle, jos näkee paremmaksi niin. Tiedä taas että realisoituuko nää minun suunnitelmat hetkeen/koskaan, mutta voisko joku joka tapauksessa vääntää asian rautalangasta? Eli kun tuo minun auto on 1. WBX 2. Syncro ja 3. paku (eli ei-lavamalli), niin jos siihen haluaisi rivibensiini- (tai -diesel-)moottorin, vaihtoehdot olisivat ymmärtääkseni seuraavat:

1. Itse rivimoottorin lisäksi haalia/tehdä dieselöintiin vaadittavat osat, eli ainakin kytkinkoppa, öljypohja, moottorinkannakkeet+kannatinraudat ja jotain muutakin
- Käykö 2wd osat vai mitä kaikkea pitää olla syncrosta, tai onko niillä edes eroa?
- Saako startin jollain ilveellä asennettua bensasyncron polttoainetankin kaveriksi, vai pitääkö jostain löytää dieselsyncron tankki?
- onko nuo dieselin moottorin pitkittäiset kannatinraudat kuinka bolt-on sen wbx:n moustache barin tilalle, vai onko noissa merkittävän erilaiset nuo runkorakenteet bensa/diesel)
- mihin asentoon motti tällä setupilla tulee eli onko mahdollista saada mahtumaan korottamatta konetilan kantta?

2. Itse rivimoottorin lisäksi haalia jenkkilästä adapterilevy koneen ja vaihteiston väliin, ja käyttää wbx:n kytkinkoppaa
- moottori tulee tällöin 50 asteen kulmaan ja mahtuu pellin alle ilman kannen korotuksia?
- mitä vermeitä tarvitsee haalia dieselistä kaikesta huolimatta?

3. Käyttää jotain spesiaalia jokkisadapteria kuten ketsa pritseninsä kanssa, ja wbx:n kytkinkoppaa
- moottori tulee tällöin pystyyn ja konehuoneen kattoluukkua joutuu korottamaan?
- sopiiko se startti paikoileen vai vaatiiko edelleen dieselin tankin?
- tietty moottorinkannakkeet joutunee tekemään pitkälti soveltaen

Olenko ymmärtänyt edes osittain oikein? Jatkokysymyksiä vielä:
Volkkarin 90-luvun kahden litran bensakoneissa (2E/AGG/ADY) ilmeisesti toiminta on samalla lailla mekaanista kuin WBX:ssä, eli kaasupolkimelta vaijeri kaasuläpälle, mutta missä vaiheessa systeemi vaihtuu sähköiseksi? Tai onko bensapuolella mahdollista
(helposti :D) tehdä MTDI:tä vastaava toteutus koneelle jossa on alunperin sähköinen kaasupoljin? Mikähän (bensa)konetyyppi olisi nykyisellään järkevin, jos ajettavuuden lisäksi huomioidaan taloudelliset ja ekologiset näkökannat ja varaosien saanti myös tulevaisuudessa? Sekä se että asennuksen pitäisi onnistua peukalo keskellä kämmentäkin. :oops:

Re: WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP

Lähetetty: 09.02.2022 09:27
Kirjoittaja dmn
No mielestäni ehjää WBX:ää (DJ kone) ei kannata kyllä yhtään mihinkään vaihtaa, tuskin saa merkittävästi pienempää kulutusta tai edes enempää tehoa (jos swapissa kyse 8v R4).

1. Pitää olla tukiraudat syncrosta. Ja tankki myös, startin paikka määrää startin sijainnin. Konehan on kyljellään sitten.

2. Tästä ei kokemusta, mutta tukiraudat, letkut, säiliöt jne.

3. Startti pysyy paikoillaan, joten tankin kanssa ei ongelmaa, yksikään olemassa oleva vesiletku ei varmaan käy suoraan tähän asennukseen. Lisäksi kytkin on kysymysmerkki ja tietysti vähän arveluttaa adapterin mittatarkkuus kun jokkisosasta kyse.

Mielestäni ainoat järkevät vaihtoedot olisi 1.8t kone asennettuna pystyyn (paljon askarreltavaa), tai sitten subarun (esim vapari 2.5) kone, siihenhän saa valmiita lähes bolt-on settejä myös.

Re: WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP

Lähetetty: 09.02.2022 14:37
Kirjoittaja Ilmari
Okei :D Miksi ei 1.8t konetta kyljelleen (ameriikanserkkujen adapterilla)?

Re: WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP

Lähetetty: 09.02.2022 15:46
Kirjoittaja dmn
Siihen joutuu loihtimaan oman öljypohjan (tai no ihan varhaisiin versiohin tais mennä 1.6td), ja tekemään uuden pakosarjan / kääntämään turbon.

Re: WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP

Lähetetty: 09.02.2022 23:37
Kirjoittaja Ilmari
dmn kirjoitti: 09.02.2022 15:46 Siihen joutuu loihtimaan oman öljypohjan (tai no ihan varhaisiin versiohin tais mennä 1.6td), ja tekemään uuden pakosarjan / kääntämään turbon.
Mutta jos pystyyn asennettuna on vielä isompi duuni niin eikös siinä pääse vähemmällä kumminkin? Ja onko tuo EJ25 muka nykyisellään laillinen (tehojen puolesta) Sääntö-Suomessa? Miun WBX on kieltämättä varsin toimiva vielä, mutta siinä on jo aika paljon sellaisia hajoavia osia joiden tilalle on työlästä ja kallista saada varaosia, esim ilmamäärämittari.

Re: WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP

Lähetetty: 10.02.2022 00:31
Kirjoittaja dmn
Makuasioita :) katso vaikka tuosta tixun koutsi-threadista, siinä on kokeiltu molemmat variaatiot läpi…

Eikös sinne uusien säädösten puolesta mene nyt heittämällä yli 200hp, tarkka rajaa en nyt muista ulkoa.

Re: WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP

Lähetetty: 10.02.2022 11:25
Kirjoittaja ketsa
Ilmari kirjoitti: 08.02.2022 23:37
3. Käyttää jotain spesiaalia jokkisadapteria kuten ketsa pritseninsä kanssa, ja wbx:n kytkinkoppaa
- moottori tulee tällöin pystyyn ja konehuoneen kattoluukkua joutuu korottamaan?
- sopiiko se startti paikoileen vai vaatiiko edelleen dieselin tankin?
- tietty moottorinkannakkeet joutunee tekemään pitkälti soveltaen
Jokkisadapteriin voi porata reiät siihen kohtaan kuin haluaa, eli ei moottoria ole pakko pystyyn asentaa.

Samanlaisella adapterilla on asennettu WBX synkroonkin 1.8T ja se yksilö on tovin ollut ajossakin, eikä ole tankkia vaihdettu. Tosin moottori on siinäkin pystyssä ja sen seurauksena luukkua on korotettu.

Tässä vielä linkit Hemi Motorsin adapteriin ja vauhtikseen. Erikseen pyytämällä vauhtiksen saa ainakin 215 mm levylle ja luultavasti myös WBX:n 228 mm levylle.
https://www.hemimotors.fi/p631-valilevy ... it-fi.html
https://www.hemimotors.fi/p628-vauhtipy ... va-fi.html

Re: WBX -> Rivibensiinimoottori SWAP

Lähetetty: 11.02.2022 01:40
Kirjoittaja Ilmari
No ei nuo ainakaan hinnalla ois pilattu kun vertaa jenkkien adapterilaippoihin :D