1.6 td JX kannen jälkikiristys

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Ilarik
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 23.07.2021 23:16

1.6 td JX kannen jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Ilarik »

Morjesta arvon harrastelijat,
Tölkkini koneremontista on kulunut noin 3000km ja aloin miettimään, että täytyisiköhän kannelle tehdä jälkikiristys. Luin vanhasta korjausoppaasta, että kansi tulisi kiristää 1000km ajon jälkeen 45 astetta. Yritin kiristää kantta räikällä kaikin voimin, mutta pultit eivät liikahtaneetkaan. Pitäisikö tässä tapauksessa jättää asia sikseen vai hommata pidempää jatkovartta? Hieman kuumottaa vääntää pidemmällä varrella ettei pultit mene poikki :roll:
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 td JX kannen jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mun mielestä jälkikiristys on poistunut tehtaan korjaussuosituksista. Onhan siellä jo normaalin kiristysjärjestyksen mukaan aika tavalla käytetty hyväksi pultin venymää, esim. porsche 924:n sama pultti menee muistaakseni ihan n. 100nm momentilla, jolloin ei juurikaan hyödynnetä pultin venymää.
< 15kWh/100km
Ilarik
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 23.07.2021 23:16

Re: 1.6 td JX kannen jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Ilarik »

Hei,
Nyt alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä kannen välistä suoraan turbon päälle. Kokeilin kannenpultteja ja lähes kaikki tiukalla, mutta juuri tämä kulmassa, turbon lähellä oleva pultti liikahti noin 30 astetta. Oisko vielä pelastettavissa kiristämällä kaikki siihen 90 asteeseen voimalla vaiko uuden kannentiivisteen paikka. Vuoto pieneni hieman kun kiristi tätä kulmassa olevaa pulttia sen 30 astetta.
Vastaa Viestiin