1,9 -> 2,1 transformaatio

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

ketsa kirjoitti:Tässä hiukan tietoa wbx:n kansien potenttiaalista. Hyvin kevyen kanavien ja palotilan viimeistelyn jälkeiset virtausarvot (vakio venat ja seetikulmat):
virtaus.JPG

Oho sais laittaa kättä syvemmälle, jos vertaa yhtä paljon virtaaviin T1 "viri"kansiin.
Viimeksi muokannut TT|, 14.08.2012 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: poistin tyhjän viestin
211-Kastenwagen
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Helvetti!!!
Tälläsii ei myydä usein!
http://www.ebay.de/itm/Ottinger-WBX-3-7 ... _500wt_922
Kaverilla on myynnissä muitakin härpäkkeitä...
Home is where you park it.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja TT| »

^ohhoh! Jos wbx:ssä olis pysyttävä niin tuo olis ainoa oikea tie ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Asiasta sadanteen, miten keskimmäisten pyttyjen pakosarja tulee kiinni kuutosboxereihin?
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Taitaa olla meikäläisen ensimmäinen viesti palstalle, mutta mielenkiinnolla olen keskusteluja ja projekteja seuraillut jo pitempään, vaikka nykyisellään ei tölkkiä enää taloudessa olekkaan. Tauti on kuitenkin sen luonteinen, että lienee vain ajan kysymys, milloin...

Kun nyt langan aloittajalla olisi tarve saada jerkkua keskialueelle, samalla pitäytyen WBX-perheessä, tulee äkkiseltään mieleen mekaaninen ahtaminen. Oikein ja maltillisesti toteutettuna ja riittävällä moottorinohjauksella (Megasquirt?) lopputulos voisi olla sekä luotettava että vääntökäyrältään tyydyttävä. Sopivia ahdinmalleja voisi löytyä mm. Kompressor-mallisista Mersuista, joissa muistaakseni on useita moottorityyppejä tuossa parin litran luokassa, ja purettuja/kunnostettuja/viritystoiminnan takia vaihtoon päätyneitä ahtimia on ymmärtääkseni liikkeellä runsaasti ja edullisesti. Moottorin olisi toki kernaasti oltava peruskunnostettu ennen ahdisteluja, ja veivipuolelle olisi ehkä syytä vaihtaa vahvempaa tavaraa? Voimansiirto ahtimelle on myös kysymysmerkki, onko yhden siivapyörän lisääminen lyhyelle kampuralle jo tuoreena kuolleena syntynyt ajatus? Onhan perusajatus toteutettavissa myös pakokaasuahtimella, mutta siivapyörien välityssuhteella halutun ahtoalueen löytäminen ja pitäminen voisi olla miedossa virityksessä helpompi ja varmempi ratkaisu.

Hyödyt ovat ilmeiset, mutta miinuksina tulee mieleen seuraavat:

-Ahtimen sijoitus mahdollisesti vaikeuttaa huoltoja
-Moni mekaanikko nostanee kädet pystyyn, jos reissun päällä menee tarjoamaan "helppoa keikkaa" koneeseen, jossa remmiahdin ja megasquirt.

Tähdennän vielä, että WBX on sivuunkirjoittaneelle verrattaen vieras konstruktio, muutaman DJ-koneellisen olen huoltanut ja ajanut, mutta siinä se.
Tyrmätkää ajatukseni, niin ei tarvitse itse miettiä sen WBX-raadon hankkimista faijan pihavajaan pukille ;)
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Sinky »

karhunen kirjoitti:Kun nyt langan aloittajalla olisi tarve saada jerkkua keskialueelle, samalla pitäytyen WBX-perheessä, tulee äkkiseltään mieleen mekaaninen ahtaminen. Oikein ja maltillisesti toteutettuna ja riittävällä moottorinohjauksella (Megasquirt?) lopputulos voisi olla sekä luotettava että vääntökäyrältään tyydyttävä. Sopivia ahdinmalleja voisi löytyä mm. Kompressor-mallisista Mersuista, joissa muistaakseni on useita moottorityyppejä tuossa parin litran luokassa, ja purettuja/kunnostettuja/viritystoiminnan takia vaihtoon päätyneitä ahtimia on ymmärtääkseni liikkeellä runsaasti ja edullisesti. Moottorin olisi toki kernaasti oltava peruskunnostettu ennen ahdisteluja, ja veivipuolelle olisi ehkä syytä vaihtaa vahvempaa tavaraa? Voimansiirto ahtimelle on myös kysymysmerkki, onko yhden siivapyörän lisääminen lyhyelle kampuralle jo tuoreena kuolleena syntynyt ajatus? Onhan perusajatus toteutettavissa myös pakokaasuahtimella, mutta siivapyörien välityssuhteella halutun ahtoalueen löytäminen ja pitäminen voisi olla miedossa virityksessä helpompi ja varmempi ratkaisu.
turbo ?
turbo.jpg
turbo.jpg (102.34 KiB) Katsottu 6805 kertaa
Ainakin oman kaivamisen mukaan tölkeissä käytetyistä ahdetuista wbx moottoreista löytyy kohtuu vähän tietoa. Saksassa oli viri paja josta saa todella kalliita turbokoneita, mutta tein itse säästin projekteja tuntuu olevan vähän....
Toisella tölkki foorumilla on aiheesta ainakin aiemmin keskusteltu.
Home is where you park it.
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja karhunen »

No Superwagenilla on ainakin myyntipuheet ja esite kohdallaan!
..give her head on the open road... :o
Miksei WBX pakokaasuahtimella? Hyödyt ovat yhtäläiset remmiahtimen kanssa, mutta toisaalta, yhtälailla vaaditaan muutosta moottorinohjaukseen, ja ahtimen sijoitus voi osoittautua mekaanista ahdintakin hankalammaksi. Ahtimen kannakkeen teko ja voimansiirron ratkaisu vaihtuu turbopakosarjojen valmistukseen.
Mitäpä jos tuon Superwagenin katalogisivun kääntöpuolella olisi hommaan valmis ratkaisu, jonka imusarjassa lukee "SUBARU" tai "VAG 5v TURBO" ?Bensaturbopuolella ratkaisuja on "valmiiksi mietittyinä" ja sovitepalikkaa subaru-bokseria varten siinä määrin, että toteutuksen hinta/laatu/teho/luotettavuuden suhde taitaa olla aika ylivertainen verrattuna itse ahdettuun. Tämä ei ole tarkoitettu kritiikiksi WBX:n viritystä kohtaan, itseänikin ko. moottorityyppi kiehoo ominaisuuksistaan huolimatta. Viripotentiaali noissa "vieraissa" moottoreissa on kuitenkin jo vakio-osilla kertaluokkaa korkeammalla, kuin peruskunnostetussa WBX:ssä, tähän moni asiaa oikeastikin tunteva yhtynee.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Palatakseni taas otsikon aiheeseen. DJ koneita tuntuu löytyvän jonkin verran, joten onko DJ kone hyvä lähtökohta rakentamiselle?
Tarkistellaampa taas itseään fiksummilta opitut periaatteet:
1. DJ koneessa ei ole katalysaattoria, joten onko koneessa ilma-anturia(lambda?!?), joka todettiin alunperin tarpeelliseksi että kasvatetusta moottorikoosta on hyötyä?
2. Puristukset DJ koneessa on aika kovat joten mikäli tehoa halutaan lisää, eikä pelkästään säilyttää saavutettu teho, pitää uudessa sarjassa olla yhät kova puristussuhde ?

Tässä taas pari kysymystä.
Home is where you park it.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Sinky »

karhunen kirjoitti:Kun nyt langan aloittajalla olisi tarve saada jerkkua keskialueelle, samalla pitäytyen WBX-perheessä, tulee äkkiseltään mieleen mekaaninen ahtaminen. Oikein ja maltillisesti toteutettuna ja riittävällä moottorinohjauksella (Megasquirt?) lopputulos voisi olla sekä luotettava että vääntökäyrältään tyydyttävä. Sopivia ahdinmalleja voisi löytyä mm. Kompressor-mallisista Mersuista, joissa muistaakseni on useita moottorityyppejä tuossa parin litran luokassa, ja purettuja/kunnostettuja/viritystoiminnan takia vaihtoon päätyneitä ahtimia on ymmärtääkseni liikkeellä runsaasti ja edullisesti. Moottorin olisi toki kernaasti oltava peruskunnostettu ennen ahdisteluja, ja veivipuolelle olisi ehkä syytä vaihtaa vahvempaa tavaraa? Voimansiirto ahtimelle on myös kysymysmerkki, onko yhden siivapyörän lisääminen lyhyelle kampuralle jo tuoreena kuolleena syntynyt ajatus? Onhan perusajatus toteutettavissa myös pakokaasuahtimella, mutta siivapyörien välityssuhteella halutun ahtoalueen löytäminen ja pitäminen voisi olla miedossa virityksessä helpompi ja varmempi ratkaisu.

Tämä oli se saksalainen turbo paja josta saa kalliilla
http://www.schick-tuning.de/index.php?menuid=25
Home is where you park it.
ARTO
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 08.03.2012 00:17

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja ARTO »

Sinky kirjoitti:Palatakseni taas otsikon aiheeseen. DJ koneita tuntuu löytyvän jonkin verran, joten onko DJ kone hyvä lähtökohta rakentamiselle?
Tarkistellaampa taas itseään fiksummilta opitut periaatteet:
1. DJ koneessa ei ole katalysaattoria, joten onko koneessa ilma-anturia(lambda?!?), joka todettiin alunperin tarpeelliseksi että kasvatetusta moottorikoosta on hyötyä?
2. Puristukset DJ koneessa on aika kovat joten mikäli tehoa halutaan lisää, eikä pelkästään säilyttää saavutettu teho, pitää uudessa sarjassa olla yhät kova puristussuhde ?

Tässä taas pari kysymystä.

78hv 1,9 kaasarikone ja 112hv 2,1 ruisku ovat yleisimmät wasserit suomessa.

DJ kone ilman lambdaa

DJ koneen puristukset juuri sopivat. Palotilarakenne sellainen ettei nakuta helposti. Kiertokankivammoihin yleisesti hajoaa ja rinnalla kulkee nestevuodot ja venttiilikoneisto kuluu/naputtaa isoimmilla kilsoilla. Jotkun on päässeet yli 300tkm ilman koneen avausta, joten ei nyt aivan paska kone.

Lamdalliset 2,1 wasserit antoi enimmillään 95hv. Puristusten ei tietenkään pakko ole olla tasn 10,5, mutta os ne jätetään 9,0 tasoon, koneesta katoaa tehoa koko kierroslukualueella.
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

Voiko joku laittaa tehtaan manuskasta, sylintereiden min/max mitat 2.1 koneeseen?

-Pete-
211-Kastenwagen
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

Paku-Pete kirjoitti:Voiko joku laittaa tehtaan manuskasta, sylintereiden min/max mitat 2.1 koneeseen?
-Pete-
KVG nettihän on pullollaan WBX koneiden räjäytys kuvia, ja remontti ohjeita.
STD Blue color 94.005mm-94.016mm Matching piston 93.98mm
1ST Pink color 94.016mm-94.027mm Matching piston 93.99mm

Voit katsoa tämän tiedon kohdasta 13.46
http://www.club80-90.co.uk/pages/downlo ... sembly.pdf

-Pete-
211-Kastenwagen
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Sinky »

DJ kammet MV koneen elektroniikalla
http://www.brick-yard.co.uk/forum/dj-pi ... 76189.html
Ihan mielenkiintoinen ajatus. Näin ameriikan hommia seuraten pitäisi toimia mutta onko kummempaa hyötyä näin teho/hinta jne. suhteessa....
Home is where you park it.
ARTO
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 08.03.2012 00:17

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja ARTO »

Sinky kirjoitti:DJ kammet MV koneen elektroniikalla
http://www.brick-yard.co.uk/forum/dj-pi ... 76189.html
Ihan mielenkiintoinen ajatus. Näin ameriikan hommia seuraten pitäisi toimia mutta onko kummempaa hyötyä näin teho/hinta jne. suhteessa....
Kammet??? Männissä ero ei muuta.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja TT| »

ARTO kirjoitti:
Sinky kirjoitti:DJ kammet MV koneen elektroniikalla
http://www.brick-yard.co.uk/forum/dj-pi ... 76189.html
Ihan mielenkiintoinen ajatus. Näin ameriikan hommia seuraten pitäisi toimia mutta onko kummempaa hyötyä näin teho/hinta jne. suhteessa....
Kammet??? Männissä ero ei muuta.
Kyllä tuolla linkin jutussa puhutaan mäntien vaihtamisesta
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio

Viesti Kirjoittaja Sinky »

yep kirjoitus virhe...
Home is where you park it.
Vastaa Viestiin