1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja TT| »

Araikko kirjoitti:Meneekö pahasti lämpöteknisesti pieleen, jos laitan sen kiertovesipumpun anturin kiinni lohkon päätyyn (samaan kohtaan missä JX:ssä on öljynpaineanturi)? Kierteeltään se siihen sopii.
Silloin se kertoo öljynlämpöä, joka ymmärtääkseni voi olla useinkin enemmän kuin vedenlämpö.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja Osku »

JX koneessa on alumiininen vesi lähtö kannen päässä jossa paikka hehkun ja lämpömittarin anturille. Joten tässä varmaan tarkoitettiin sitä eikä öljynpaine reikää.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Tarkoitin sitä, että laittaisin pumpun lämpökytkimen tuohon kuvassa ympyröityyn kohtaan. Kuvassa siis AAZ-lohkon pääty. Samassa kohdassa JX:ssä on öljynpaineanturi. Tuon kuvassa näkyvän AAZ-vesilähdön (jossa ei siis ole antureita) olen jo korvannut JX-vesilähdöllä, jossa on kaksi anturia hehkulle ja lämpömittarille.
AAZ lohkon pääty.JPG
AAZ lohkon pääty.JPG (54.18 KiB) Katsottu 5301 kertaa
Minulla on vielä tallessa se JX:n alumiininen vesilähtö lohkon sivulta, jossa on anturi vesipumpulle ja voin laittaa senkin.

Lähinnä tässä nyt kiinnostaa se, tuleeko tässä jotain oleellista eroa lämpökytkimen toimintaan, jos se onkin lohkon päädyssä eikä vesilähdössä?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit

Viesti Kirjoittaja Osku »

Tulee öljyn lämpö on eri kuin vedenlämpö kuten yllä mainittiin.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Moro,

Swappi-projektini alkaa olla siinä vaiheessa, että AAZi paikoilleen ja letku/johto/vaijeri -kytkentöihin mars:)

Mitenkä olette tehneet jäähdytinnesteiden kanssa näissä swapeissanne? Uudessa moottorissahan on kaiketi poikkeuksetta punaiset nesteet. JX:n jäljiltä putkistossa ja syylärissä on vihreät. Oletteko huuhdelleet tölkin järjestelmän (putket, syyläri, lämppärin kenno) vedellä ja sitten vasta letkut kiinni ja uudet nesteet sisään?
JHa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 13.04.2020 09:32

Re: JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja JHa »

Vedellä huuhtelu ja vihreet tilalle. Joku voi punaista nestettä pitää long lifenä mutta ajan myötä sekin kerää sakkaa ja muuta mukaansa.
Kannattaa huuhdella ainakin jos väri vaihtuu. Vihree ja punanen ei tykkää toisistaan.
Omasta sain juuri letkut paikoilleen ja kaupasta 10l kanisteri vihreetä kiertoon.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
T3 Caravelle syncro -91
Volvo 240 5d GL Diesel -89
Sisu Kontio LV131 CVT -76
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos sulla on moottorista ollut termostaatti irti, niin eipä sinne mainittavia määriä punaista nestettä jää
< 15kWh/100km
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Kiitos vastauksista. AAZi on pyörinyt "vartaassa" sen verran ilman termaria, ettei sen sisälle juurikaan jäähdytinnestettä jäänyt.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vihreillä on menty niin ALH AHU AEF kuin myös tietenkin JX.
Ei mulla ainakaan ongelmia tuon suhteen ole ollut tärkein tietenkn että kaikki samaa kuten yllä mainittu.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Moro,

Jätin JX-mittatikun lohkoon ja tarkistin öljypohjan ollessa auki, että tikun putken pää tuli AAZ-lohkossa ulos yhtä paljon, kuin JX:n lohkostakin. Tästä päättelin, että JX:n tikku toimisi.

Nyt kun lisäsin öljyä 4.6 litraa (desin verran lorahti enemmän, kuin mitä meinasin:) ), niin öljyä on hieman mittatikun alemman merkin alapuolella.

Öljynsuodatin on uusi.

Onko tässä jokin juttu, mitä en nyt ole huomannut tehdä mittatikun suhteen?
JHa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 13.04.2020 09:32

Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku

Viesti Kirjoittaja JHa »

Itsellä näissä oli eroa yli 5cm. Lyhensin aazin tikun putkea sen verran että jäi samoihin tasoihin. Pieni ylitäyttö ei haittaa.
Omassa jxssä öljytikun öljypohjaan tulevan putken päästä jäi noin 5 senttiä ylimäärästä ja tikku jäi piiloon mutta putken viereen verratessa oli putkea lyhyempi
Säästän sähköä, ajan dieselillä
T3 Caravelle syncro -91
Volvo 240 5d GL Diesel -89
Sisu Kontio LV131 CVT -76
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku

Viesti Kirjoittaja TT| »

1.9 lohko on korkeampi mitä 1.6 josta tuo ero johtuu. Itse olen lorottanut ison öljynsuodattimen kanssa 5 litraa koneeseen ja kalibroinut sen jälkeen JX tikun näyttämään oikein. Siitä pään silmukasta lisäpituutta saa helposti. Toinen vaihtoehto on hitsailla siihen lisää mittaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

Minullakin on niin että 5 litraa täytetty, katsottu pinta tikulla, siihen viilalla ylämerkki, sitten sopivalla suhteella ikäänkuin huomion kiinnittämiseksi alamerkki ja keskimerkki.
Araikko
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 07.04.2018 18:15

Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku

Viesti Kirjoittaja Araikko »

Moro,

Mitä tarkoittaa "iso öljynsuodatin" tässä tapauksessa? Laitoin itse Motonetin suodattimen (15-1337), joka sopi sekä AAZille että JX:lle.

-Ari
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku

Viesti Kirjoittaja TT| »

Araikko kirjoitti:Mitä tarkoittaa "iso öljynsuodatin" tässä tapauksessa? Laitoin itse Motonetin suodattimen (15-1337), joka sopi sekä AAZille että JX:lle.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=638 T4 2.5TDI suodatin
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Helmer
Vasta alkaja
Viestit: 3
Liittynyt: 19.06.2019 22:33

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja Helmer »

Apuva! Pääsin starttaamaan aaz swapin jälkeen ekaa kertaa, mutta nyt ei ota kierroksia. Tyhjää käy komeasti, mutta kun kaasun pumpulta vääntää täysille, nousee kierrokset max. 300rpm. Pelasi ennen swappia hyvin. Herättääkö kellään ideoita, itsellä ei ihan vielä kokemus riitä siihen :lol:
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja dmn »

- Oliko kaasuvipu irti, jos oli niin väärillä booreilla

- Banjot sekaisin pumpussa (paluupuolella pitää olla kuristus, ei imussa)

- PA suodatin tukossa (huomaa sammuttaessa että ilmakuplat vauhdilla juoksevat suodattimeen päin)
< 15kWh/100km
Helmer
Vasta alkaja
Viestit: 3
Liittynyt: 19.06.2019 22:33

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja Helmer »

dmn kirjoitti: 06.10.2021 08:00 - Oliko kaasuvipu irti, jos oli niin väärillä booreilla

- Banjot sekaisin pumpussa (paluupuolella pitää olla kuristus, ei imussa)

- PA suodatin tukossa (huomaa sammuttaessa että ilmakuplat vauhdilla juoksevat suodattimeen päin)
Kaasuvipu oli väärillä booreilla. Olin niin kauan sitten sitä räplännyt etten muistanut edes koskeneeni siihen. Kiitos! :D
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

AAZ omalla pumpulla tuli tällainen ongelma. LDA-tötsä ei ota kiinni mutta kaasuvipu makaa vahvasti ilman vaijeria luukussa kiinni. Kaksi samanlaista pumppua löytyy ja molemmissa identtiset vivut. Syncro kyseessä joten luulin että homma ok mutta ei sittenkään.
Liitteet
AAZ_pumppu.jpg
AAZ_pumppu.jpg (128.49 KiB) Katsottu 84 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kaasuvaijeri alempaan vipuun ja ylempi pois kokonaan, muistaakseni jatkomutterilla kiinni …
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin