Sivu 1/1

Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 14.10.2019 13:10
Kirjoittaja Araikko
Tervehdys Foorumilaiset,

Minulla on haaveena saada -87 tölkkiini uusi moottori hajonneen 1.6TD (JX) tilalle. Olen etsinyt ja lukenut täältä foorumilta postauksia TDi-konversiosta. Paljon löytyy tietoa ja kokemusta (mm. AT5nok:in "TDI swap tietopankki"). Nyt en vaan osaa hahmottaa sitä, mitä kaikkea tuohon hommaan kokonaisuutena sisältyy ja mikä olisi sopivin lähtökohta - esim moottorityypin (AHU, AFN, 1Z...) valinta.

Ennen nykyisen moottorini hajoamista aloin jo mietiskellä moottorinvaihtoa lähinnä siksi, että saisin kestävämmän voimanlähteen. Teoriassa siis myös 1.9TD on mahdollinen vaihtoehto, mutta mieluusti selvittäisin 1.9TDi:n toteutettavuuden jonkun tietäjän kanssa.

Löytyisikö Tampereen suunnalta foorumilaista, jolla olisi TDi-swappi -kokemusta ja aikaa opastaa minua liikkeelle tässä projektissa?

Oma kokemukseni moottorinvaihdosta liittyy Golf MK2 tekniikanvaihtoon (-84 1.3 kaasari --> -90 1.8 1-pisteruisku). Tuossa projektissa moottori tipahti nätisti paikoilleen ja isoin homma oli sähköjen kanssa (sähköt olivat muuttuneet -89). Oma käsitykseni on, että Tölkin 1.6TD-->1.9TDi swappi on huomattavasti isompi homma ja varaudun useamman kuukauden puurtamiseen.

Laitatteko vaikka YV:tä, jos teillä on mahdollisuus neuvoa ja opastaa. Toki tähänkin viestiin voi vastata.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 14.10.2019 13:40
Kirjoittaja Osku
Riippuu tekijästä kauanko menee, mutta lyht versio on että apuakseli koneen saa sopimaan laatikkoon ja koneen kiinnikeisii helposti JX tölkitys osilla. Sama pätee vedenkiertoa. Öljypohjakin löytyy jx koneesta kuten öljypumppun pilli.
Sen jälkeen rupeaakin se ihmetely eli mikä turbo mihin imusarjaan mitenpäin, tähän löytyy paljon vaihtoehtoja.
Välijäähy olisi kohtuu hyvä olla tdi koneen kanssa siihenkin löytyy vaihtoehtoja.
Sitten on joko sähkötyöt tai sähkö tdi:n muutaminen Mtdi koneeksi.
Sitten joutuu joko pudottamaan mootorin kiinnikeitä 2cm alaspäin tai tekemään pahkan konetilan kanteen jotta ruisku pumppu mahtuu, en ole varma meneekö joku tdi versio ilman ongelmia mutta suuri osa ruiskupumpuista taitaa olla lian korkeita.
Sitten Tdi kone vaatii minimissään WBX kytkin levyn TDI azetelman ja joko sorvatun vaihtipyörän tai tdi startti sovitepalan.
WBX kytkin levyn sijasta voi käyttää myös TDi levyä jos vaihtaa tdi sopivan akselin vaihdelaatikkoon.

Apuakselittomissa joutuu vielä tekemään öljypohjan ja ainakin toisen mootorin kiinnikkeen.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 15.10.2019 14:21
Kirjoittaja eetttuu
Mulla meni swapin tekoon toisella kertaa viikonloppu. Ja tein mtdi swapin. Se oli itselle luontevampi tapa ja sähkötyöt jää käytännössä kaikki pois, paitsi hehkujen kytkentä.

Ehkä vaikein osuus oli löytää sopiva syöttöpumppu ebaysta. Sopivien pumppujen osanumerot löytyy täältä foorumilta.

Suoraan täältä foorumilta ei löytynyt ohjeita tuon mekaanisen pumpun ajoitukseen heittokellolla. Myöskin kytkinakselin holkin lyhentäminen/lyhentämättä jättäminen oli jäänyt itseltä pimentoon mutta siihen apua sain täältä kysymällä.

Vinkkejä mitä itse huomasin niin, kone ja vaihdelaatikko kannattaa pudottaa pakettina pois, ainakin mun mielestä se oli helpoin tapa ja samalla vaihtaa kytkimen painelaakerin ja kytkimen työsylinterin. Sit öljypohjan kaks etumaista pulttia jätin pois niin öljypohjan irrotus onnistuu kone autossa paikallaan. Käytin omassa swapissa jx pakosarjaa ja turboa, jolloin orkkis moottorintuet käy suoraan ja turbon imuputki menee kans kivasti paikoilleen ja siihen on sit helppo laittaa ilmanputsari kiinni.

Tuolta löytyy hyvin dokumentoitu mtdi swappi.
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 380#p42282

Tuolta mekaanisen pumpun ajoitukseen ja ennakon säätöön ohjeita.
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm

Ennen ensimmäistä tdi swappia en ollut näin isoja projekteja autoon tehnyt, ollut vain mukana vaihtamassa lt volkkariin konetta. Mutta täältä foorumilta löytyy hyvät ohjeet ja apua saa kunhan kysyy, että eikun rohkeesta konetta vaihtamaan :)

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 15.10.2019 22:30
Kirjoittaja Joker
Suosittelen valitsemaan eTDI ja mTDI:n väliltä ihan fiilispohjalta, aloitat projektitopicin ja osien keräilyn. Jossain välissä huomaatkin että työ on tehty ja apuja täältä sait.
Ehkä tuohon kysymykseen koneesta voisin sanoa että helpoin on poikittaiskoneinen AHU tai 1Z. Se on varmasti helpoin tie. Poikittaiskoneinen niin toinenkin JXn kannake käy bolt-on ja nuo motit on hukkaporttiahtimellisia TDI koneita, AFN on muuttuvasiipinen. Sekin käy, mutta toinen pikkaisen yksinkertaisempi. ehkä noita AHUja on saatavillakin paremmin.
lisäys: osta toimiva luovuttaja-auto, varmempi, halvempi ja saat kaikenlaista käypää rosvottua siitä.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 16.10.2019 09:09
Kirjoittaja Araikko
Iso kiitos kaikille teille näistä ohjeista! Tarkoitukseni on löytää luovuttaja-auto, jonka tiedän toimivaksi ennen kuin alan sitä purkamaan.
Mitenkä on vaihdelaatikon laita - onko mahdollista käyttää sitäkin luovuttajasta (Esim Seat Cordoba)?

Pyrin tekemään tästä projektin tänne foorumille.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 16.10.2019 11:07
Kirjoittaja Osku
Ei helposi hyödynnettävissä mutta jos takaveto tavoitteena niin sen kohtuu suuren työn tekemällä ja oikean laatikon valitsemalla saa yhden viritys rajoitteen pois eli tölkin laatikon joka vakiona kestää noin 150hp diesel tai 200hp bensa konetta. tosin jos noita lukemia ei ole aikomus ylittää niin siinä ei ole paljoa järkeä. Hetkelisesti tölkin laatikko kestää enemmänkin mutta päivittäisessä pitäisin noita rajaarvoina.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 18.10.2019 14:50
Kirjoittaja Araikko
Pikkuhiljaa alkaa hahmottua, mitä kaikkea tähän projektiin sisältyy. Kiitos kaikille siitä ja kiitos myös kannustuksesta:)

Minulla on nyt katsottuna luovuttajakandidaatiksi vm. -99 Seat Cordoba 1.9TDi (AHU).

Luin läpi eetttuu:n linkkaaman artikkelin ja siitäpä heräsi ihan peruskysymys poikittais- ja pitkittäiskoneista:
1) Onko alkuperäinen tölkin JX-kone pitkittäiskone?
Sylinterit ovat peräkkäin auton pituussuunnassa.

2) Onko tuossa em. linkissäkin kyseessä pitkittäiskone Seat Cordobasta?
Ainakin kuvista päätellen sylinterit ovat peräkkäin auton pituussuunnassa.

3) Onko esim Seat Cordobaa valmistettu sekä pitkittäis- että poikittaiskoneilla?

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 18.10.2019 14:55
Kirjoittaja Osku
Tölkissä mootori tietenkin asennetaan pitkittäin mutta luovuttaja autossa se on poikittain.
Ja kyllä JX kone on asennettu aina tölkkiin pitkittäin, ja näin tulet asentamaan myös AHU mootorin sinne vaikka se luovuttajassa onkin poikittain.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 18.10.2019 15:16
Kirjoittaja ketsa
Aina yhden pysähdyksen taktiikka ei ole se paras. Saattaisi olla, että maltillisempi moottorinvaihtoprojekti harjoitustyönä olisi hyvä välietappi. Ensin 1.9TD pellin alle ja sen jälkeen vasta TDi:tä suunnittelemaan... Tarkoitus ei ole lannistaa, lähinnä huomauttaa, että internetissä asiat ovat yleensä helpompia kuin oikeassa elämässä.

Virtaa vanttuisiin joka tapauksessa!

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 21.10.2019 10:08
Kirjoittaja TT|
ketsa kirjoitti:Aina yhden pysähdyksen taktiikka ei ole se paras. Saattaisi olla, että maltillisempi moottorinvaihtoprojekti harjoitustyönä olisi hyvä välietappi. Ensin 1.9TD pellin alle ja sen jälkeen vasta TDi:tä suunnittelemaan... Tarkoitus ei ole lannistaa, lähinnä huomauttaa, että internetissä asiat ovat yleensä helpompia kuin oikeassa elämässä.

Virtaa vanttuisiin joka tapauksessa!

Tämä on ihan turha välivaihe, jonka onneksi itse skippasin heti suosiolla. Mekaanisesti swappi on ihan sama, joten samalla vaivalla leipoo sen TDI koneen sinne. Jos olet jo Golfin sähköt vaihtanut, niin tuon tdi johtosarjan perkaaminen ei ole vaikea homma. Samalla jos päivittää ohjelman, niin saa vielä puolet romuista pois häiritsemästä.
Poikittaiskoneinen luovuttaja on siitä syystä tölkkiin helpompi että alkuperäisen dieselin koneen kannakkeet käyvät suoraan lohkoon kiinni ja apulaitteet myös suoraan sopivat. Eli löytämäsi Cordoba on erinomainen luovuttaja. Suosittelisin hommaamaan vielä AAZ jne kolmiolaipalla olevan pakosarjan ja laittamaan sen AHU turbon siihen välilaipalla, niin menee sekin osuus helposti.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 12.11.2019 16:38
Kirjoittaja RG1234
TT| kirjoitti:Suosittelisin hommaamaan vielä AAZ jne kolmiolaipalla olevan pakosarjan ja laittamaan sen AHU turbon siihen välilaipalla, niin menee sekin osuus helposti.


Kokeilin etsiä kuvahaulla eroja pakosarjoista, niin onko siis AHUssa kolmiolaipallinen pakosarja ja AAZ:ssa joko neliö tai kolmiolaippa? Onko sitten AHU:n ja AAZ:n kolmiolaipat vähän eri kulmassa vai miten se menee? AHU:n laippa noin 90 asteen kulmassa ja AAZ:lla noin 45 astetta?

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 12.11.2019 19:01
Kirjoittaja TT|
AAZ sarjoissa on turbo pakosarjan yläpuolella ja kolmio 180 eri päin mitä poikittais AHU. Samaa sarjaa löytyy myös pitkittäin AHU.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 12.11.2019 21:47
Kirjoittaja dmn
Pitkittäis 1Z:n (ja varmaan ahunkin) koneen pakosarja, turbo, imuilmaputki on muistaakseni suoraan hyödynnettävissä tölkitykseen, esim. turboa ei tarvitse kääntää joilloin vakioöljyletkut passaa, tämä noin vaan niinku tiedoksi jos tuollainen luovuttaja jossain lojuu.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 12.11.2019 22:21
Kirjoittaja RG1234
Mä hommasin AHU:llisen Audi A4:n. En oo vielä hakenut sitä kotiin, niin en pysty katsomaan, mutta käsittääkseni sen moottori on pitkittäin.

Re: Apua ja neuvoja 1.6TD(JX) --> 1.9TDi -konversioon

ViestiLähetetty: 21.11.2019 00:24
Kirjoittaja AT5nok
eetttuu kirjoitti:Suoraan täältä foorumilta ei löytynyt ohjeita tuon mekaanisen pumpun ajoitukseen heittokellolla. Myöskin kytkinakselin holkin lyhentäminen/lyhentämättä jättäminen oli jäänyt itseltä pimentoon mutta siihen apua sain täältä kysymällä.
Tuolta mekaanisen pumpun ajoitukseen ja ennakon säätöön ohjeita.
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm


Sama linkki löytyy Jarken aloittamasta VE pumpun opus ketjusta.

RG1234 kirjoitti:Mä hommasin AHU:llisen Audi A4:n. En oo vielä hakenut sitä kotiin, niin en pysty katsomaan, mutta käsittääkseni sen moottori on pitkittäin.


Pitkittäin on A4:sa