Sivu 1/1

Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon + öljynpainevalo.

Lähetetty: 06.09.2019 21:18
Kirjoittaja niku
Moi

Mulla Tölkkiin vaihdettu aaz 1.9td, -97 Golfista. Vuoden pelannut loistavasti. Tänään hyytyi ilman ennakkovaroituksia kesken ajon. Lähti käymään, hyytyi pari kertaa uudestaan, mutta sen jälkeen toimi normaalisti.
Olisikohan jollain tietoa mistä moinen voisi johtua ?
Kiitos jo etukäteen.

Niku

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 06.09.2019 21:22
Kirjoittaja Osku
Poltoaine suodatin tukossa.
Sammutus solenoidin johdon kontakti huono
nuo nyt ensimmäisenä katsosin

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 06.09.2019 21:26
Kirjoittaja dmn
Sammuttimen solenoidin virtajohto on helpoin tarkastaa.

Epäilen kuitenkin että ongelma on polttoainapuolella, yksi tölkki kärsi tälläsistä vastaavista oireista, ongelmana oli lopulta tankkiin kertynyt mönjä - liekö jotain dieselbakteeria mistä menneinä vuosina puhuttiin.

Vaati tankin pois oton ja kuumalla vedellä painepesurilla pestessä lähti kaikki kerralla. Jos ongelman ilmaannuttua saat jonkun kurkkimaan pumpulle meneviä letkuja ja jos niissä näkyy ilmakuplia jotka vauhdilla menevät takaisin päin starttauksen lopetettua, oireet täsmäävät.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 06.09.2019 21:46
Kirjoittaja niku
Isot kiitokset, aloittelen tutkimalla nuo.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 06.09.2019 22:36
Kirjoittaja RG1234
dmn kirjoitti:Epäilen kuitenkin että ongelma on polttoainapuolella, yksi tölkki kärsi tälläsistä vastaavista oireista, ongelmana oli lopulta tankkiin kertynyt mönjä - liekö jotain dieselbakteeria mistä menneinä vuosina puhuttiin.
Mulla oli tänä kesänä jotain mönjää ilmaantunut muoviseen dieselkanisteriin, josta tankkaan traktoria. Diesel ei enää edes haissut dieselille vaan ennemminkin lamppuöljylle. Ihan shellin asemalta tankattua oli. Kaksi kanisterillista meni pilalle ja sitten aloin käyttämään peltisiä jerrykannuja ja ongelma loppui.

Kaksi kertaa jouduin kesän aikana vaihtamaan polttoainesuodattimen, kun se mönjä veti ne niin tukkoon. Traktori sammuili niin kun olisi polttoaine lopussa, vaikka ainetta oli tankissa. Ilmasin polttoainejärjestelmän ja starttasin, niin pysyi aina hetken käynnissä. Suodattimen vaihdon jälkeen toimi ehkä kuukauden.

Toisella kerralla en enää saanut suodattimen vaihdon jälkeen edes käsipumpulla enkä kompuran avulla paluuletkun kautta painetta tankkiin tehden puhaltamalla ilmattua järjestelmää. Letku oli niin tukossa tankin ja polttoainesuodattimen välistä. Puhaltelin kompuralla dieselsuodattimelta tankille päin, niin avautui röörit.

Epäilin bakteereja, mutta yhtälailla diesel on voinut ehkä reagoida kanisterin muovin kanssa. Vähän vaikea sanoa. Dieselin väri oli muuttunut sellaiseksi utuisen vaaleaksi ja pohjalla oli punertavan kellertävää aika sitkeän oloista töhnää.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 07.09.2019 09:49
Kirjoittaja dmn
Tollasta tuli tankista bensalla huuuhtelemalla, ja tankista lopuksi isommat knöölit lähti tosiaan vasta painepesurilla lopullisesti ...

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 07.09.2019 11:36
Kirjoittaja niku
Ajelin aikanaan 20 vuotta tölkillä ja näitä ongelmia ei ollut. Ymmärtänyt, että ainakin bio dieselissä on näitä ongelmia, mutta tiedä sitten jos nyky diesel on myös mennyt huonompaan suuntaan kuten bensa.?

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 07.09.2019 13:42
Kirjoittaja niku
Vaihdoin polttoainesuodattimen ja sammutus-solenoidin johto oli heikossa hapessa + yksi turha liitos matkalla. Nyt käy, kukkuu ja liikkuu.
Epäilen kyllä tuota polttoaine puolta, meinaan dmn:n mainitsemat ilmakuplat hävisivät.

Sellainen ongelma vielä on, että öljynpainevaloa en saa pelaamaan. Kaikki johdot ronklattu konehuoneesta ja polttimo tarkastettu, että toimii.

Kiitoksia edellisistä vinkeistä.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 07.09.2019 14:46
Kirjoittaja Ande
Mittariston takanta kannattaa ainakin liittimen juuri tarkastaa, sielt on tuntunu johot katkeevan.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 08.09.2019 13:15
Kirjoittaja niku
Kokeilin mittaristolla jossa öljynpainevalo toimii, ei auttanut.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon + öljynpainevalo.

Lähetetty: 08.09.2019 14:30
Kirjoittaja dmn
Öljynpaineantureitahan on kaksi, ootko oikeaa kaveria varmasti katsonut ja testannut sen toimivuuden? Eli kannen päässä oleva, ja pitäisi maattaa kun auto ei ole käynnissä.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon + öljynpainevalo.

Lähetetty: 08.09.2019 19:42
Kirjoittaja niku
Muistaakseni vaihtanut sen, pitää vielä tsekata, kun ei tarkkaa muistikuvaa.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon.

Lähetetty: 09.09.2019 09:09
Kirjoittaja Ande
niku kirjoitti:Kokeilin mittaristolla jossa öljynpainevalo toimii, ei auttanut.
Ei kerro viel mitää jos johto on mittariin tulevasta liittimestä poikki :D

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon + öljynpainevalo.

Lähetetty: 10.09.2019 21:41
Kirjoittaja niku
Oli liittimessä ehjä.

Re: Aaz 1.9td hyytyi kesken ajon + öljynpainevalo.

Lähetetty: 29.04.2020 12:39
Kirjoittaja miksi
Dieselistä voi erkaantua parafiinia pohjaan myös, joskus tulee tankkauksen yhteydessä paljonkin parafiinia huoltsikan säiliöstä. Varsinkin jos pyhälehmä on just käynyt täyttämässä tankit asemalle. Sehän vaatii normaalisti pakkasta että erkaantuu ja se kun ei halua uudestaan sekoittua dieselin sekaan vaan jää raskaampana mönjänä tankin pohjalle. Tarpeeksi kun kertyy niin paikat on tukossa ihan varmasti. Bensalla sen saa poistumaan polttoainetankista polttoaineen mukana suodattimeen ja osa jopa saattaa palaakin koneessa tällä konstilla. Vanhat dieselit eli esikammiokoneet kestää bensaa pieniä määriä seassa. Tdi koneista en sano mitään varmaksi, vanhat fordsonit polttaa kyllä ilman ongelmia 30% tankissa bensaa. Hyvä käyttökohde kun porukka tankkaa vahingossa väärää ainetta autoon niin pois imasun jälkeen uskaltaa sekottaa dieseliin ja ajaa pois traktorissa.

Muovin en ole koskaan kuullut reagoivan dieseliin, ei se ole mahdotonta mutta en oikein usko siihen. Muovi tankkeja ja polttoaineputkia on käytetty aika kauan että ne varmaan sulais puhki jo jos liukenee tai reagoi polttoaineeseen. Samaa muoviseosta ainakin yleisimmät kanisterit ovat olleet.

Levä/bakteerikasvusto on yleensä voimakkaasti vihertävämpää kuin parafiini, se myös näkyy uv valolla eri tavalla tankista. Veneissä kun käytetään enemmän biopohjaista dieseliä niin siellä se näkyy kusenkeltaisena mattona kun uv valolla katsoo tankkiin. Se nousee osin myös reunoille ja kelluu pieninä lauttoina polttoaineen pinnalla.


Yhteen väliin kun tuon itänaapurin polttoaineiden kanssa leikki, niin sieltä se talvilaatu oli niin paksua ettei tullut kanisterista ulos kunnolla 10 asteen pakkasella. Nosti kanisterin muutamaksi päiväksi pakastimeen -18 astetta tai enemmän ja valutti ulos kirkkaaseen astiaan niin näki selvästi missä kohtaa rupesi parafiinia tulemaan. Joskus 10 litran kannussa oli 3 litraa parafiinia...
Kotikonstein kriisi tilanteessa voi kesälaadun polttoainetta talvella käyttää kun pitää astiat pakkasessa ja kaatelee varovasti erilleen polttoaineen ja parafiinin osuudet. Parafiinillä vaikka sitten sytyttelee nuotiota, polttoaineen voi käyttää autossa.