Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Pensis
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 21.08.2019 01:21

Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja Pensis »

Morjensta.
Mulla on 3 moottoria koodeilla GD, CV ja CU. CV ja CU erothan on vissiin vain, että toinen on ruisku ja toinen kaasari? Nyt paikallaan on GD, ruiskulla ja kärettömällä sytkällä ja otin CU moottorista kannet siihen. Nyt auto ei enää ota kierroksia, vaan tulvii niin pahasti, että bensa menee öljypohjaan. Kansia vertailessa, en huomannu eroja, muutako työntötangot oli eri mittaset. GD oli pitemmät ja koska se moottori paikallaan, nii laitoin pitemmät paikalleenkin. Mutta vikaa ei löyvy, miksi tulvii. Venttiilin välyksiä mietitty, mutta miten ne nyt ihan oikea oppisesti säädetään? Ollaan kokeiltu vaikka miten ne laittaa, mutta varmuutta ei oo siitä, koska hydikka nostajathan siinä on. Aiemmin kyllä toiminut, muttei enää kannen vaihdon jälkeen. Tyhjäkäyntiä kyllä käy ja ihan pintakaasulla ottaa kierroksia. heti ko painaa enempi kaasua nii alkaa röpäämään ja kunnon savut päästää halliin. Ja mistä autosta toi GD on? Ite en oo löytänyt sillä koodilla moottoria.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mitenkäs moottorin lämpöanturi? Jos rikki tai johto ottaa maihin, ottaa saman rikastuksen kuin -40C lämpötilassa, eli melkoisen paljon.

Hydraulinostinten säätöhän on n. kierros-pari sisään, eli välystä ei jää, öljynpainehan sen tasaa aina.
< 15kWh/100km
Pensis
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 21.08.2019 01:21

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja Pensis »

dmn kirjoitti:Mitenkäs moottorin lämpöanturi? Jos rikki tai johto ottaa maihin, ottaa saman rikastuksen kuin -40C lämpötilassa, eli melkoisen paljon.

Hydraulinostinten säätöhän on n. kierros-pari sisään, eli välystä ei jää, öljynpainehan sen tasaa aina.
Missä sijaitsee se lämpötila anturi? Miekö oon elänyt siinä uskossa, että ilmanmäärä anturi mittaa ne hommat. Muutama irto piuha kyl koneessa on ja anturi mille en oo viel paikkoja hakenu.

Ja onko se siis tosi että "iholle" ja sit se pari kiekkaa viel? Net kaikki venttiilithän alkaa kantaan ja kone onko tulpaton mopo :D
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eikös se kuskinpuoleisessa(?) kannessa ole.. Imuilman lämpötila ei oikein korreloi koneen lämmön kanssa.

Juuri noin pitää säätää, jos pahalta tuntuu niin laita kierros vaan. Eipä se kanna, kun jos kaikki toimii, niin kiristys aiheuttaa vain öljyn poistumisen öljytäytetystä nostajasta.
< 15kWh/100km
Pensis
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 21.08.2019 01:21

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja Pensis »

Ahaa, no nyt mie tiiän. Elikkä niissä vanhoissa kansissa ei ollu koko anturia, mietinki mikä anturi se on :D mikä piuha siihen pitäis tulla? Siel on tosiaan muutamia irtopiuhoja, nii minkä värinen / mistä tulee siihen johto.
Pensis
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 21.08.2019 01:21

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja Pensis »

Jatketaas tätä, ko on taas vikaa etitty

Moottori on nyt läpikäyty ja kannet käytetty koneistamolla. kaasuako painaa, nii edelleen halli täynnä savua, eikä ota kierroksia, joutokäynti on hyvä. suuttimet otettiin irti ja putsattiin. Siinä huomasin, että startatessa jokainen suutin antaa yhtä aikaa polttoainetta. Onko se normaalia?
Tulpat on kuivat ja karstaset. Bensa paineet oon nyt laittanu 2bar ja venttiilit on pienellä välyksellä.
Ennakkoa pyöritetty joka suuntaan, muttei silläkään ole vaikutusta.
Sen huomasin, että sillon alkaa kone pelaamaan, kun ilmanmassa anturin kopan aukasi ja sieltä paino vastaan siitä keinusta. Onko ilmamassa mittari rikki, vai voiko sitä jotenki säätää "kiriämmälle"? Ja mites noi tulpat ko oon lukenu jostaki R merkinnällä olevista tulpista, mutta onko sillä merkitystä?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ruiskutuspulssi tulee näissä vanhemmissa ruiskuissa aina joka sylinteriin samaan aikaan. Ilma_määrä_mittarin läpän tulisi olla kokonaan auki vasta n. 2800rpm tienoilla, siinä voisi olla yksi vikakohta joka suoraan vaikuttaa ruiskutusmäärään.
< 15kWh/100km
Pensis
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 21.08.2019 01:21

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja Pensis »

Mistä lähtiä ees katteleen uutta ilmamäärämittaria? :D ei oo oikeen tahtonu löytää. Tuota nykyistä vois vähän katella, että voiko sitä enää tekohengittää, mut helpoimmalla taitaa päästä jos löytäisi uuen
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Sitä ilmamäärämittaria voi yrittää tekohengittää siten, että ottaa vastuslevyn 4 ruuvia auki ja siirtää sitä sen verran, että ne lehdykän pinnit liikkuvat uudella, ehjällä alueella.

Sitä ennen kannattaa mitata vastusmittarilla, että vanhalla säädöllä vastus lehdykkää kiertäessä katkeaa joissakin kohtaa. Jos ei katkea, voi vika olla muualla kuin ilmamäärämittarissa, ei kannata mennä mittaria sorkkimaan.

R- merkintä tulpassa tarkoittaa vastusta (Resistance). Kannattaa tarkistaa mitkä tulpat/johdot moottoriin kuuluu. Yleinen luulo on, että vastus on pelkästään radiohäiriöiden poistoon, mutta sillä on vaikutus kipinän voimakkuuteen ja kestoon. Vastus estää sähkön siirtymistä ja näin pidentää kipinän kestoa ja antaa varmemman sytytyksen. Mutta samalla se heikentää kipinää, joten liika vastus on pahasta. Eli tarkista kuuluuko vastus tulppaan, hattuun vai molempiin. Vastus on yleensä 5 kilo ohmia per palikka.

Jos tyhjäkäyti sujuu, mutta kierrokset eivät, ja edellämainituista ei ole apua, niin kääntäisin katseeni puolaan ja tyristoriin. Jos puola on sopimaton, niin silloin se jaksaa antaa kipinää tyhjäkäynnillä, mutta suuremmilla kierroksilla ei. Laadukas tyristori maksaa kolmisen kymppiä, kannattaanee jossain vaiheessa kokeilla. Omassa ruiskussa toimii vain Hitachin, Hellan, Berun ja Boschin tyristorit. Tyristorilla tarkoitan sytytysmoduulia. Nämä ovat myös kranttuja puolan suhteen.

Hydraulisista venttiileistä vielä, niissä ei pidä olla välystä, vaan ne kiristetään noin 1,5 - 2,5 kierrosta kantamaan ainakin WBX:ssä. Kannattaa tarkistaa ilmajäähyn tiedoista onko samat arvot. Juutuupissa on paljon juttua aiheesta. Ei aukea venttilit jos liikaa välystä.

Sen varmaan olettekin huomanneet, että seos säädetään ilmamäärämittarin rungossa olevasta ruuvista.

On aikainen aamu ja tämä on tällaista tajunnanvuota, mutta vielä siitä bensapaineesta. Kaikissa L-jetronic ruiskuissa on tietojeni mukaan alipaineella säätyvä bensapaine. Ajatuksena on, että paine on normaalisti (nämä arvot otan nyt muistista, kannattaa tarkistaa) 2,2 - 2,25 baaria, ja pienellä alipaineella (kaasu levällään) 2,5 baaria. Kannattaa tarkistaa onko säädettävä alkuperäinen säädin vai kuuluuko olla automaattisäätöinen.

Tämä kun on nyt ihan sekalaista, niin laitan homman yhteen eli:

- tarkista että tulpan johdot on oikeassa järjestyksessä (vasemmalla suoraan ja oikealla ristissä)
- tarkista,että venttilien välys on oikea, hydrauliventtiileissä välys kiinni
- tarkista. että ilmamäärämittarin signaali ei katkea lehdykkää liikuttaessa. jos ei katkea, vika jossain muualla
- tarkista tulppien ja hattujen vastus
- vaihda puola ja/tai tyristori autosta, jossa ne toimivat (ei kaasariautosta) tai osta laadukkaat uudet (Bosch, Beru)
- säädä bensapaine oikeaan arvoon, jos moottorissa käytetään säädettävää paineventtiiliä

Toivottavasti näillä pääsette alkuun ja vikakohde tarkentuu.
Pensis
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 21.08.2019 01:21

Re: Ilmajäähyn moottoreiden erot ja käynti ongelma.

Viesti Kirjoittaja Pensis »

Ilmamäärämittaria ronklattu ja ei toimi enää vähääkään :oops: mistään ei taho uutta löytyä, nii tupla solexit pistin kiinni. Niillä ottaa jotenki kierroksia, mut säätäjää ootelessa, että saa kohilleen. Niinja venttiilin sääjöissä on ollu vikaa, siel ei ollu hydrauliset nostajat, vaan kovat. Jotenka ei oo voinutkaan toimia :D saas nähä, alkaako kaasareilla pelaamaan, ainaki saa kaiken sähkön pois moottorista, nii jos vika pysyy, nii tietää että on mekaaninen vika, aika varmasti
Vastaa Viestiin