Käynnistysongelma.
Lähetetty: 28.01.2019 21:04
Moikka,
Olen uusi tölkin omistaja ja jonkun verran tölkkifoorumia selailleena, päätin nyt ongelmien edessä uskaltautua rekisteröitymään ja esittämään muutaman kysymyksen käynnistysongelmaan viitaten.
Eli alkutilanne:
Sotaratsuna toimii -86vm 1.6td jx tölkki, joka alunperin liikkeestä ulosajettuna toimi suhkot hienosti, mitä nyt akku purkautui ja laturin remmi oli päässyt löystymään, sekä jännitteensäätimen hiilet loppuneet kesken laturista. Taistelun jälkeen (mutterin kuumentamis ja lukuisten crc yritysten jälkeen päädyin rautasaha vs mutteri -ratkaisuun) sain remmin kiristettyä ja aikani jappastua löysin uudet hiilet ja hommasin uuden akun. Sitten alkoi öljynpainevalo vilkkuminen aina, kun moottori lämpeni hieman, joten päätin vaihtaa öljyt ja suodattimen, mikä kuitenkin jäi itseltä tekemättä, kun auton öljyproppu ei ruvennut aukeamaan, eikä ole tallia jossa värkätä itse, jotenka näillä pakkasilla meni työt paikalliselle autohuollolle. Aikaa odotellessani huomasinkin sitten, että öljynpaineanturin piuha roikkui vapaana, sekä moottorin lämpötilan anturin piuhakin oli rassautunut poikki. Noh, kun nuo laitoin pakkasessa paikalleen, loppui painevalon välkytys. Öljynpaineanturin olin kuitenkin kerennyt öljyjenvaihdon yhteyteen jo tilaamaan ja vaihteistoöljytkin päätin vaihdattaa pajalla.. Noh, huollon pojjaat saivatkin puolentoista tunnin taistelun seurauksena öljyt alakautta ulos, sekä vaihteistoöljyt vaihdettua (meni 4 litraa, vaikka luulin korjausoppaan mukaan 3:n riittävän 4-vaihteiselle), sekä pyörittivät uuden polttoainesuodattimen, sekä öljysuodattimen paikalleen ja tietenkin sen (sinisen?)öljynpaineanturin..
Auton hakiessani sanoivat sitten, että öljynpainevalo ei toimi, eikä myöskään hehkun valo ja ihmettelin, että oli ne aiemmin kyllä toimineet.. ja huollon pihalta startatessa lähti auto jo nihkeästi käyntiin, vaikka oli lämpimässä tallissa ollut. Kiireessäni en sitten jäänyt ihmettelemään enempää vaan ajoin kotia ja lähdin töihin. Noh seuraavana päivänä ei auto lähde enää käyntiin, ei sitten millään. Pakkasta toki -25, mutta vastaavia päiviä oli aiemminkin ja oli ongelmitta lähtenyt roikan nokasta.
Nyt tosiaan itse aiheeseen:
Virtalukosta käännettäessä ei anna ollenkaan hehkun valoa ja startatessa pyörittää kyllä, mutta ei iske tulille. Kävin katsomassa sinne mustaan takaboksiin tarkistaakseni releen ja sen metallisulakkeen kahden ruuvin välissä, vaikuttivat ulospäin ehjiltä, mutta en uskaltanut mennä sorkkimaan näillä pakkasilla, ettei kaikki mahdollinen hajoa.. yllätyksekseni siellä olikin melkein 3x isompi hehkujen rele, mitä olin odottanut (ilmeisesti pikahehkuille, jos olen oikein ymmärtänyt?) Yritin yleismittarilla mitata jännitettä siitä paksusta piuhasta, joka menee hehkuille, kun käänsin virta-avaimesta, mutta en saanut tulosta (pakkasta ja pimeää ja en ehkä osaa, kun ekakertoja käytän yleismittaria), sain kuitenkin akusta jännitteen 12,30 (joka on varmaan tuohon pisteeseen laskenut lukuisten starttausyritysten ja sisävalon käytöstä johtuen / uusi akku kyseessä).
Nyt kysymyksiin;
-Pitäisikö releeltä kuulua jonninsortin naksutusta, mikäli hehkutus toimii?
-Onko mahdollista, että ustassa boksissa ehyeltä vaikuttava metallisulake kahden ruuvin välissä onkin fudu..?
-Passaako tuohon mahdolliseen pikahehkureleeseen mahdollisesti NGK:n Y-918J hehkutustulpat, jos yritän uudet vaihtaa tilalle, vai pitääkö tuossa nyt ottaa jotku erikoishehkutki osata ostaa?
- Olisiko mahdollista, että vika piilee virtalukon pohjassa lsittenkin? Vaikuttaa selailun perusteella olevan monessa ongelmassa mukana..
Tosiaan, tilattuna on jo vastaavanlainen pikahehkurele, myöskin virtalukon pohja löytyy varaosista ja sitten on nuo hehkutustulpatkin valmiina.. ois vaan mukava tietää, kannattaako tuo rele/sulake/iso piuha nyt jotenkin ensimmäisenä tutkia paremmin ja/tai kuulostaako vika jollekin niin tutulta, että osaa sanoa missä vika? Vai käynkö hehkujen kimppuun, jotka on vaihdettu "vain" n. 8000km sitten (tai ainakin pitäisi olla)
Kiitos jo mahdollisesta avusta ja anteeksi, että ensimmäinen viestini on tämmöinen pitkä vikavuodatus, mutta tarkoitus olisi tällä sotaratsulla vielä keväällä suunnata pitkälle reissulle, jos vain nyt saisi siihen malliin, että lähtisi edes käyntiin.. ja kun itse olen täysi noviisi, mitä autojen tekniikkaan tulee, pelkään että aika käy lyhyeksi ilman apuja
Jopa tällaiselle noviisillekin silti vaikuttaa, että kyseiseen tölkkiin on jo tehty kaikenlaista pientä modifikaatiota, joka hankaloittaa korjaamista, pelkkien manuaalien pohjalta, kuten nyt tuo iso hehkurele ja varmaan syöttöpumppu..
Kuvia voisin laittaa myöhemmin, mutta nyt täytyy valmistautua töihin.
-
Olen uusi tölkin omistaja ja jonkun verran tölkkifoorumia selailleena, päätin nyt ongelmien edessä uskaltautua rekisteröitymään ja esittämään muutaman kysymyksen käynnistysongelmaan viitaten.
Eli alkutilanne:
Sotaratsuna toimii -86vm 1.6td jx tölkki, joka alunperin liikkeestä ulosajettuna toimi suhkot hienosti, mitä nyt akku purkautui ja laturin remmi oli päässyt löystymään, sekä jännitteensäätimen hiilet loppuneet kesken laturista. Taistelun jälkeen (mutterin kuumentamis ja lukuisten crc yritysten jälkeen päädyin rautasaha vs mutteri -ratkaisuun) sain remmin kiristettyä ja aikani jappastua löysin uudet hiilet ja hommasin uuden akun. Sitten alkoi öljynpainevalo vilkkuminen aina, kun moottori lämpeni hieman, joten päätin vaihtaa öljyt ja suodattimen, mikä kuitenkin jäi itseltä tekemättä, kun auton öljyproppu ei ruvennut aukeamaan, eikä ole tallia jossa värkätä itse, jotenka näillä pakkasilla meni työt paikalliselle autohuollolle. Aikaa odotellessani huomasinkin sitten, että öljynpaineanturin piuha roikkui vapaana, sekä moottorin lämpötilan anturin piuhakin oli rassautunut poikki. Noh, kun nuo laitoin pakkasessa paikalleen, loppui painevalon välkytys. Öljynpaineanturin olin kuitenkin kerennyt öljyjenvaihdon yhteyteen jo tilaamaan ja vaihteistoöljytkin päätin vaihdattaa pajalla.. Noh, huollon pojjaat saivatkin puolentoista tunnin taistelun seurauksena öljyt alakautta ulos, sekä vaihteistoöljyt vaihdettua (meni 4 litraa, vaikka luulin korjausoppaan mukaan 3:n riittävän 4-vaihteiselle), sekä pyörittivät uuden polttoainesuodattimen, sekä öljysuodattimen paikalleen ja tietenkin sen (sinisen?)öljynpaineanturin..
Auton hakiessani sanoivat sitten, että öljynpainevalo ei toimi, eikä myöskään hehkun valo ja ihmettelin, että oli ne aiemmin kyllä toimineet.. ja huollon pihalta startatessa lähti auto jo nihkeästi käyntiin, vaikka oli lämpimässä tallissa ollut. Kiireessäni en sitten jäänyt ihmettelemään enempää vaan ajoin kotia ja lähdin töihin. Noh seuraavana päivänä ei auto lähde enää käyntiin, ei sitten millään. Pakkasta toki -25, mutta vastaavia päiviä oli aiemminkin ja oli ongelmitta lähtenyt roikan nokasta.
Nyt tosiaan itse aiheeseen:
Virtalukosta käännettäessä ei anna ollenkaan hehkun valoa ja startatessa pyörittää kyllä, mutta ei iske tulille. Kävin katsomassa sinne mustaan takaboksiin tarkistaakseni releen ja sen metallisulakkeen kahden ruuvin välissä, vaikuttivat ulospäin ehjiltä, mutta en uskaltanut mennä sorkkimaan näillä pakkasilla, ettei kaikki mahdollinen hajoa.. yllätyksekseni siellä olikin melkein 3x isompi hehkujen rele, mitä olin odottanut (ilmeisesti pikahehkuille, jos olen oikein ymmärtänyt?) Yritin yleismittarilla mitata jännitettä siitä paksusta piuhasta, joka menee hehkuille, kun käänsin virta-avaimesta, mutta en saanut tulosta (pakkasta ja pimeää ja en ehkä osaa, kun ekakertoja käytän yleismittaria), sain kuitenkin akusta jännitteen 12,30 (joka on varmaan tuohon pisteeseen laskenut lukuisten starttausyritysten ja sisävalon käytöstä johtuen / uusi akku kyseessä).
Nyt kysymyksiin;
-Pitäisikö releeltä kuulua jonninsortin naksutusta, mikäli hehkutus toimii?
-Onko mahdollista, että ustassa boksissa ehyeltä vaikuttava metallisulake kahden ruuvin välissä onkin fudu..?
-Passaako tuohon mahdolliseen pikahehkureleeseen mahdollisesti NGK:n Y-918J hehkutustulpat, jos yritän uudet vaihtaa tilalle, vai pitääkö tuossa nyt ottaa jotku erikoishehkutki osata ostaa?
- Olisiko mahdollista, että vika piilee virtalukon pohjassa lsittenkin? Vaikuttaa selailun perusteella olevan monessa ongelmassa mukana..
Tosiaan, tilattuna on jo vastaavanlainen pikahehkurele, myöskin virtalukon pohja löytyy varaosista ja sitten on nuo hehkutustulpatkin valmiina.. ois vaan mukava tietää, kannattaako tuo rele/sulake/iso piuha nyt jotenkin ensimmäisenä tutkia paremmin ja/tai kuulostaako vika jollekin niin tutulta, että osaa sanoa missä vika? Vai käynkö hehkujen kimppuun, jotka on vaihdettu "vain" n. 8000km sitten (tai ainakin pitäisi olla)
Kiitos jo mahdollisesta avusta ja anteeksi, että ensimmäinen viestini on tämmöinen pitkä vikavuodatus, mutta tarkoitus olisi tällä sotaratsulla vielä keväällä suunnata pitkälle reissulle, jos vain nyt saisi siihen malliin, että lähtisi edes käyntiin.. ja kun itse olen täysi noviisi, mitä autojen tekniikkaan tulee, pelkään että aika käy lyhyeksi ilman apuja
Jopa tällaiselle noviisillekin silti vaikuttaa, että kyseiseen tölkkiin on jo tehty kaikenlaista pientä modifikaatiota, joka hankaloittaa korjaamista, pelkkien manuaalien pohjalta, kuten nyt tuo iso hehkurele ja varmaan syöttöpumppu..
Kuvia voisin laittaa myöhemmin, mutta nyt täytyy valmistautua töihin.
-