Käynnistysongelma.

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
ludofin
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 28.01.2019 03:44

Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja ludofin »

Moikka,

Olen uusi tölkin omistaja ja jonkun verran tölkkifoorumia selailleena, päätin nyt ongelmien edessä uskaltautua rekisteröitymään ja esittämään muutaman kysymyksen käynnistysongelmaan viitaten.

Eli alkutilanne:

Sotaratsuna toimii -86vm 1.6td jx tölkki, joka alunperin liikkeestä ulosajettuna toimi suhkot hienosti, mitä nyt akku purkautui ja laturin remmi oli päässyt löystymään, sekä jännitteensäätimen hiilet loppuneet kesken laturista. Taistelun jälkeen (mutterin kuumentamis ja lukuisten crc yritysten jälkeen päädyin rautasaha vs mutteri -ratkaisuun) sain remmin kiristettyä ja aikani jappastua löysin uudet hiilet ja hommasin uuden akun. Sitten alkoi öljynpainevalo vilkkuminen aina, kun moottori lämpeni hieman, joten päätin vaihtaa öljyt ja suodattimen, mikä kuitenkin jäi itseltä tekemättä, kun auton öljyproppu ei ruvennut aukeamaan, eikä ole tallia jossa värkätä itse, jotenka näillä pakkasilla meni työt paikalliselle autohuollolle. Aikaa odotellessani huomasinkin sitten, että öljynpaineanturin piuha roikkui vapaana, sekä moottorin lämpötilan anturin piuhakin oli rassautunut poikki. Noh, kun nuo laitoin pakkasessa paikalleen, loppui painevalon välkytys. Öljynpaineanturin olin kuitenkin kerennyt öljyjenvaihdon yhteyteen jo tilaamaan ja vaihteistoöljytkin päätin vaihdattaa pajalla.. Noh, huollon pojjaat saivatkin puolentoista tunnin taistelun seurauksena öljyt alakautta ulos, sekä vaihteistoöljyt vaihdettua (meni 4 litraa, vaikka luulin korjausoppaan mukaan 3:n riittävän 4-vaihteiselle), sekä pyörittivät uuden polttoainesuodattimen, sekä öljysuodattimen paikalleen ja tietenkin sen (sinisen?)öljynpaineanturin..

Auton hakiessani sanoivat sitten, että öljynpainevalo ei toimi, eikä myöskään hehkun valo ja ihmettelin, että oli ne aiemmin kyllä toimineet.. ja huollon pihalta startatessa lähti auto jo nihkeästi käyntiin, vaikka oli lämpimässä tallissa ollut. Kiireessäni en sitten jäänyt ihmettelemään enempää vaan ajoin kotia ja lähdin töihin. Noh seuraavana päivänä ei auto lähde enää käyntiin, ei sitten millään. Pakkasta toki -25, mutta vastaavia päiviä oli aiemminkin ja oli ongelmitta lähtenyt roikan nokasta.

Nyt tosiaan itse aiheeseen:

Virtalukosta käännettäessä ei anna ollenkaan hehkun valoa ja startatessa pyörittää kyllä, mutta ei iske tulille. Kävin katsomassa sinne mustaan takaboksiin tarkistaakseni releen ja sen metallisulakkeen kahden ruuvin välissä, vaikuttivat ulospäin ehjiltä, mutta en uskaltanut mennä sorkkimaan näillä pakkasilla, ettei kaikki mahdollinen hajoa.. yllätyksekseni siellä olikin melkein 3x isompi hehkujen rele, mitä olin odottanut (ilmeisesti pikahehkuille, jos olen oikein ymmärtänyt?) Yritin yleismittarilla mitata jännitettä siitä paksusta piuhasta, joka menee hehkuille, kun käänsin virta-avaimesta, mutta en saanut tulosta (pakkasta ja pimeää ja en ehkä osaa, kun ekakertoja käytän yleismittaria), sain kuitenkin akusta jännitteen 12,30 (joka on varmaan tuohon pisteeseen laskenut lukuisten starttausyritysten ja sisävalon käytöstä johtuen / uusi akku kyseessä).

Nyt kysymyksiin;

-Pitäisikö releeltä kuulua jonninsortin naksutusta, mikäli hehkutus toimii?
-Onko mahdollista, että ustassa boksissa ehyeltä vaikuttava metallisulake kahden ruuvin välissä onkin fudu..?
-Passaako tuohon mahdolliseen pikahehkureleeseen mahdollisesti NGK:n Y-918J hehkutustulpat, jos yritän uudet vaihtaa tilalle, vai pitääkö tuossa nyt ottaa jotku erikoishehkutki osata ostaa?
- Olisiko mahdollista, että vika piilee virtalukon pohjassa lsittenkin? Vaikuttaa selailun perusteella olevan monessa ongelmassa mukana..

Tosiaan, tilattuna on jo vastaavanlainen pikahehkurele, myöskin virtalukon pohja löytyy varaosista ja sitten on nuo hehkutustulpatkin valmiina.. ois vaan mukava tietää, kannattaako tuo rele/sulake/iso piuha nyt jotenkin ensimmäisenä tutkia paremmin ja/tai kuulostaako vika jollekin niin tutulta, että osaa sanoa missä vika? Vai käynkö hehkujen kimppuun, jotka on vaihdettu "vain" n. 8000km sitten (tai ainakin pitäisi olla)

Kiitos jo mahdollisesta avusta ja anteeksi, että ensimmäinen viestini on tämmöinen pitkä vikavuodatus, mutta tarkoitus olisi tällä sotaratsulla vielä keväällä suunnata pitkälle reissulle, jos vain nyt saisi siihen malliin, että lähtisi edes käyntiin.. ja kun itse olen täysi noviisi, mitä autojen tekniikkaan tulee, pelkään että aika käy lyhyeksi ilman apuja :)

Jopa tällaiselle noviisillekin silti vaikuttaa, että kyseiseen tölkkiin on jo tehty kaikenlaista pientä modifikaatiota, joka hankaloittaa korjaamista, pelkkien manuaalien pohjalta, kuten nyt tuo iso hehkurele ja varmaan syöttöpumppu..

Kuvia voisin laittaa myöhemmin, mutta nyt täytyy valmistautua töihin.


-
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Anna vaikka akkukaapelilla suoraan hehkuille 12v, niin näet auttaako käynnistymiseen. Voi myös heitellä lunta tämän jälkeeen hehkuen päälle ja etsiä mykkiä hehkuja.
< 15kWh/100km
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja vesku »

ludofin
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 28.01.2019 03:44

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja ludofin »

Kiitoksia, minäpä rupean värkkäilemään.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ensinnäkin tervetuloa foorumille!


Sillä samalla yleismittarilla saat mitattua sen sulakkeen kunnon. Ei olisi ensimmäinen ehjältä näyttävä, joka on kuitenkin poikki.
DMN tarjoamaa hyppyjohtoa minäkin olisin tarjonnut. Itselläni Tölkissä kaksi hyppyjohtoa, toinen sammutussolenoidia ja toinen startin herätevirtaa varten, jotta auton saa käyntiin vaikka virtalukon pohjan hajottua.
Hehkujen vaihtoon kannattaa varata aikaa reilusti ja valita kerralla kallein vaihtoehto, no ainakin laadukas merkki, ettei tarvitse heti vaihtaa uudestaan.

Sitten kun olet kypsynyt sen JX:n kanssa tappelemiseen, onkin aika vaihtaa TDI :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
ludofin
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 28.01.2019 03:44

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja ludofin »

Käynnistysongelma ratkesi.

Mittailin jännitteet sulakkeesta, kuuntelin että rele riksahti kun käänsi virtalukosta ja aloin suunnittelemaan hehkujen vaihtoa, kun tuli mieleen se vaihdettu öljynpaineanturi, jonka olin jo aiemmin ajatellut tarkistaa, mutta unohdin. Noh, kiskasin piuhan irti anturista ja hehkutusvalo ilmestyi tauluun ja auto starttasi ongelmitta.. Nyt siinä vaan moottorin lämmetessä alkaa välkkymään öljynpainevalo.. ilmeisesti sieltä pitäisi löytyä toinenkin anturi, joka pitäisi sitten osata kytkeä oikein jonnekkin päin sähköboksia, että saisi tuon vilkkumisenkin pois. Muutoin auto pelittää mallikkaasti. Ei vaan näy mitään ylimääräisiä katkenneita johtoja enää. Siellä etupuolella alhaalla ja takana vaikuttaa tosin olevan semmoinen yksipinninen anturi ilman johtoa, se kait on varmaan sen toisen anturin pinni? Pitää tutkiskella..

Kiitos neuvoista! Ja mukava olla foorumeilla, täältä löytyy paljon tietoutta.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Olikohan siellä öp-anturilla oikea piuha?

JX:ssä on kolme lämpötila-anturia:
- lämpömittari
- hehkut
- kiertovesipumppu (syncrossa ahtimen jäähdytys)

Kaksi öp-anturia:
- kannen päädyssä sininen
- öljynsuodattimen jalassa harmaa

Tölkin sähkökytkentöjä löytyy esim noista kahdesta linkistä
- viewtopic.php?f=3&t=5042
- viewtopic.php?f=12&t=3586
ludofin
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 28.01.2019 03:44

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja ludofin »

Ahhaa. Olivat huollossa laittaneet siihen öljynsuodattimen juureen sinisen anturin, eli juuri toistepäin kuuluisi olla? Pitääpä katsella tarkemmin ne pihat ja anturit läpi kun pääsee töistä kotia.
ludofin
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 28.01.2019 03:44

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja ludofin »

Eli nyt on ilmeisesti anturit ja johdot ristissä:

- Sininen/Valkoinen piuha (ilmeisesti hehkujen?) oli vedetty Siniselle 0,3bar anturille, joka on siis kiinni öljynsuodattimen alapuolella (Tämän piuhan ollessa kiinni auto siis pyöritti konetta vaan ei startannut ja nyt irti ollessa auto kulkee, mutta vilkuttaa öljynpaine valoa).
Kyseisen öljynpaine anturin tulisi olla siis tuo ruskea/]harmaa 0,9barin anturi ja siihen vedettynä keltainen johto? (sähkökaavion mukaan)

Voisiko joku tietäväinen vielä varmentaa tän antureiden vaihdon?

- Sininen/Musta piuha taas johtaa kannen päätyyn, hieman erinäköiselle anturille, kuin tuo 0,3barin sininen anturi on, tuon pitäisi vissiin olla sen sinisen anturin paikka sitten vai mitenkä? Hieman epäselvää on itselle, joten laitan kuvia tuolta mun kone huoneesta, saa käydä linkin takaa ihmettelemässä, jos jaksaa :) Itse yritän perehtyä noihin sähkökaavioihin ja antureihin, kunnes huomenna ajan auton lämpimään ja alan käymään läpi.

https://photos.app.goo.gl/9mzXhVvJKUSRQ2MY8

EDIT: Enpä ajakaan mihinkään. Yritin lähtä autolla liikkeelle ja vain toinen pyörä pyörii enää. Vasen takaratas ei siis pyöri enää..
Meniköhän tuolta nyt vetoakseli paskaksi vai mikä lie, kun eilen rysäytin kynnyksen yli.. ei kyllä huomannut ajossa eilen ongelmaa. Nyt ei tosiaan pyörinyt enää kun oikean puolen ratas. Voi sviidu.
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja matrikkel »

Oisko pyörivän renkaan alla niin liukasta että kaikki voima tasauspyörästöstä karkaa sinne ja vastaavasti vasemman alla olisi sopivasti jumitusta (käsijarru?)? Takatuupparihan tämä on?
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo jos sieltä olis menny vetari niin vetarin nysä pyöria ja ei kumpikaan rengas. Eli kuten yllä epailtiin.
ludofin
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 28.01.2019 03:44

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja ludofin »

Jes. Oli juurikin sopivan liukasta toisen rattaan alla ja ilmeisesti kärijarrun vaijeri jumitti.

Vieläkin nuo anturin paikat arveluttavat, sininen anturi (0,3bar) edelleen kiinni öljyfiltterin alla, kun tuo toinen anturi joka on kannessa kiinni vaikuttaisi olevan erilainen (pienemällä pulttikoolla ja erilainen kumi/liitin.) Kuin sinisessä ja varalle ostamassani harmaassa (0,9bar).

Sitten olisi vielä kysymys tuolta mittaristolle tulevasta moottorin lämpötila-anturin (1-pinninen) vastakkaisesta 1-pinnisestä anturista, mitähän johto sinne pitäisi oikeasti liittää??

Kiitoksia kaikille vastaajille
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Siinä kannen pään vesilähdössä on mittarin ja hehkujen lämpöanturit. Lämpömittarin anturille keltapunainen, hehkujen anturille taisi olla sitten sinivalkoinen.

Yläpaineelle suodatinjalkaan keltainen johto, alapaineelle kannen päähän sinimusta johto.

Ja se viimeinen sille sivulähdölle.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
ludofin
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 28.01.2019 03:44

Re: Käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja ludofin »

Kiitoksia!

:D
Vastaa Viestiin