Sivu 1/2

Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 16.07.2012 21:47
Kirjoittaja Syncro4wd
Olisikohan jollakin apuja ongelmaaani. Tölkki syncrooni on vaihdettu Passatin 1.9TD kone. Koneen kampiakselissa oleva uritettu hihnapyörä (laturi-vesipumppu-kampiakseli) "vetkuttaa" tyhjäkäynnillä. Se keskittää itsensä tasakäyntiseksi, kun laittaa kierroksia.

Avasin jakohihnan suojakotelon ja jakohihna pyörii tasaisesti eli kampiakseli ei voine olla kiero, jolloin heitto syntyy siivapyörän laipassa. Kokeilin vaihtamalla uuden siivapyörän, mutta vatkasi samanlailla kuin vanhakin. Eli hihnapyörä on suora. Vatkaus on useita millejä (2-3mm)

Voiko kampiakselin päässä oleva siivapyörän vastinlaipassa olla heittoa??? Olen ymmyrkäisenä. Löytyisikö teiltä ideoita/kokemusta vastaavasta.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 16.07.2012 22:22
Kirjoittaja resupekka
Katso varalta ainakin sen siivapyörän värinänvaimenninkumin kunto. Kumivulkanointikin pukkaa joskus repeämään. Näyttääkö tältä: http://www.youtube.com/watch?v=uAl_8GwCLXw

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 16.07.2012 23:34
Kirjoittaja Syncro4wd
Ei onneksi. Heiluu vain epäkeskosi eteen ja taakse mutta ei ylös ja alas. Kokeilin uudella pyörällä ja teki saman liikkeen eli ei vikaa hihnapyörässä erään logiikan mukaan.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 16.07.2012 23:54
Kirjoittaja dmn
Kampiakselin pääty koneistukseen ja uudella jakohihnapyörällä ja pultilla kiinni

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 00:12
Kirjoittaja Eicca_
dmn kirjoitti:Kampiakselin pääty koneistukseen ja uudella jakohihnapyörällä ja pultilla kiinni
Samaa veikkaan itsekkin, hihna pyörä kun vippaa 1mm niin hihna pyrösässä se on jo 3mm...

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 07:43
Kirjoittaja resupekka
Taitaa usein olla se ainut lääke. Onko kukaan kokeillut oikaista akselin päätä itse sellaisella kalvaimella? Arvokas työkalu, mutta löytyy joiltakin korjaamoilta. Itse olen tyytynyt käyttämään suosiolla koneistamoa. Kalvain.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 09:32
Kirjoittaja Eicca_
Dobbelin koneesta oikaisin ite laina kalvaimella mutta ajattelin hankkia itelle samanlaisen mikä oli lainassa, hinta on paljon vähemmän kun 300€ 8-)

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 09:47
Kirjoittaja dmn
Ilmeisen yleinen vika myös 1.6 koneissa, heitin tossa just taannoin 4kpl kampiakseleita kierrätykseen kun niistä oli se jakohihnapyörän kolo ihan morjestanu, olikos parhaimpaan kampeen jo ehditty tekemään 3kpl lisää uria orikkiksen lisäksi :) Liekö jäänyt aina oikaisematta.

Käsittääksenihän se pyörähän pyörii siinä kampuran päässä ihan kiinnityspultin aiheuttaman kitkan voimalla, tuo kohdistushammas ei auta kuin asennuksen ajan, joten se rupee vippaamaan niin joku paikka on päässyt tuossa kombinaatiossa jo elämään ja aikapommi on viritetty :)

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 10:51
Kirjoittaja Eicca_
Löysälle jäänyt tai löystynyt kunkkupultti aiheuttaa sen että hihnapyörä pääsee hakkaamaan uran ja pyörän hampaan paskaksi jonka takia pyörä alkaa vipottamaan eli ns. Akseli vääntyy.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 13:22
Kirjoittaja Syncro4wd
Käsitykseni mukaan siis jakohihnapyörä on kiilauralla kiinni akselissa ja sitten kuningaspultti kiristää sen akseliin. Siivapyörä on neljällä pultilla/ruuvilla kiinni jakohihnapyörässä.
Katselin vanhempaa 1,6TD:tä käynnissä tänään ja käyttäytyi samalla lailla eli siivapyörä vatkasi tyhjäkäynnillä ja tasotti pyörimisensä kierroksilla. Taitaa olla tyypillistä tällaisille koneille.
Tuo kuulostaa mahdolliselle tuo akselinpääjuttu. Täytyy koittaa mitata heittokellolla jahohihnarattaan mahdollinen heitto ja sitten vielä kampiakselin naaman heitto.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 13:33
Kirjoittaja Eicca_
Se kampiakselin pää ei varsinaisesti väänny vaan tyssääntyy kasaan ja siksi pyörä alkaa vipottaa. Eli juurikin se ns.kiilaura hakkaantuu leveäksi, hammaspyörän kiilaosa kapenee ja rautahan siirtyy aina silloin johonkin suuntaan ja se suunta tässä tapauksessa on hihnapyörää vasten koska joko kunkkupultti on löysällä/löystynyt niin rauta pääsee työntämään pyörää vinoon ja jos apulaitehihna pyörä on suora ja silti vipottaa niin syy on varmasti kampuranpäässä. Lisäämällä kierroksia se vipotus ei voi mihinkään hävitä se on vaan silmän lumetta tai sitten olet onnistunut kiristämään apuhihnapyörän jotenkin todella erikoisesti. 8-)

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 14:17
Kirjoittaja dmn
Syncro4wd kirjoitti:Käsitykseni mukaan siis jakohihnapyörä on kiilauralla kiinni akselissa ja sitten kuningaspultti kiristää sen akseliin.
Se kiilaurahan on millin väljä jo vakiona, ei sitä voi käyttää mihinkään voiman välittämiseen.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 14:43
Kirjoittaja Eicca_
dmn kirjoitti:
Syncro4wd kirjoitti:Käsitykseni mukaan siis jakohihnapyörä on kiilauralla kiinni akselissa ja sitten kuningaspultti kiristää sen akseliin.
Se kiilaurahan on millin väljä jo vakiona, ei sitä voi käyttää mihinkään voiman välittämiseen.
Juurikin näin 8-)

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 16:19
Kirjoittaja Syncro4wd
Ei sen vatkauksen loppumisen tarvitse olla silmänlumetta...käsittääkseni värinänvaimennuksen omaava siivapyörä on vulganoidulla kumilla rakennettu siten, että keskiö on kuminvälityksellä kiinni ulkokehässä. Ajattelin, että tasaus johtuu siitä, että "värinänvaimennin" toimii eli vuganoitu kumi sallii hyrrävoimien tasata vipotuksen? olenkohan ihan mettäs?

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 17.07.2012 21:02
Kirjoittaja Syncro4wd
Tutkin koneeni valmistenumeron perusteella koneen alkuperää ja selvisi, että on 1,9D 1Y kone, joka on turbotettu myöhemmin eli ei AAZ. vaikuttaako asiaan? AAZ siivapyörä kuitenkin kävi paikalleen, kun kokeilin. Tota konetta vuonna 1994 on ollut Golfissa ja esim Toledossa, ei enää Passatissa. onko toi sama kone muuten kuin AAZ?

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 18.07.2012 09:44
Kirjoittaja Eicca_
Eipä noissa hirveetä eroa ole, en muista oliko 1y:ssä öljysuihkuja männän alla mutta muilta osin ei pitäs erota.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 19.07.2012 20:39
Kirjoittaja Syncro4wd
Nyt selvisi sitten koneeni tyyppi. Y1 vaikka lohkon toisella puolella lukee 1,9TD, nimittäin lohko on monissa Wv malleissa sama ja samoilla stansseilla vaikka koneesta olisi tehty turbotettu versio. Golfeissa vaikka konekoko on ollut 1.6L on voinut lohkossa olla merkintä 1,8L.

Näyttä sille, että diagnoosiksi vahvistuu kampiakselin pään heitto, joka löystyneen kuningaspultin vuoksi on alkanut oireilla. Tämä selviää parin viikon päästä. Nyt löytyi mies ja sorvi, jolla voidaan oikaista akselinpää koneen ollessa paikalla. Laitan infoa, kun homma tehty.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 20.07.2012 03:13
Kirjoittaja Eicca_
Joo "sama" lohko perustuu 70-luvun 1.5 bensa koneeseen ja jos tehdään karkea veto niin "samaa" lohko muottia käytettiin vielä pitkälle 2000 lukua tosin litratilavuudet on muuttunet ja moni muukin. Muista sitten ostaa uusi se hihnapyörä ja pultti, tossa hommassa säästäminen ei kannata 8-)

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 20.07.2012 13:35
Kirjoittaja Syncro4wd
Uudet on jo tilattu. Hihna, jakohihnan ratas ja pultti. Kiristää saa jäädä, kun on vaihdettu 3tkm sitten.

Re: Hihnapyörän vatkaus?

Lähetetty: 20.07.2012 14:52
Kirjoittaja hege
Syncro4wd kirjoitti:Nyt löytyi mies ja sorvi, jolla voidaan oikaista akselinpää koneen ollessa paikalla. Laitan infoa, kun homma tehty.
Tälläiset jutut kiinnostaa. Hieno homma jos saadaan jotain juttua.