Sivu 1/1

Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 24.05.2018 22:23
Kirjoittaja jolkkon
Hei,

Tässäpä pari peruskysymystä, jotka pitäisi olla jo hallussa tällä sähläämisellä, mutta eipä nyt vaan ole. Kuva havainnollistaa mistä puhun. Kuva ei ole minun autosta vaan jostain internetin syövereistä kähvelletty.

Pohjustus:
-Minulla ei ole moottorissa kylmäkäynnistysvaijeri paikallaan, enkä yritä sitä laittaakaan (5).
-Hölmöilin vieläpä osan 3 (tanko) irti kierteestä 4.

Kysymykset:
a. Onko tuolla tangolla (3) mitään virkaa jos kylmäkäynnistysvaijerikaan (5&6) ei ole paikallaan? Vaikuttaako säätö (2) jotenkin tuon vivun kautta kylmäkäynnistyssäätöön vai toisinpäin?
b. Jos kohdassa a vastaus on "kyllä on", niin miten kummassa sen saa enää paikalleen? Ei näe, ei ees peilillä ja kohta 4 on niin hentoinen että käsikopelolla on ihan toivotonta.
c. Olettaen että kohta a on "kyllä on" ja kohta b on saatu paikalleen säkällä niin miten oikeaa säätöä pitäisi lähteä etsimään? Olen kyllä lukenut kuinka sitä säädetään perusasennosta johonkin suuntaan, mutta jos siitä peruasennosta ei ole hajuakaan? Mistä aloitan?
d. Jos a-kohdan vastaus on "Ei ole mitään väliä" niin silloinhan hommma on kunnossa ja muutkin kysymykset ovat perusteettomia.

Kiitos avusta ja tuesta. Teidän avulla Someron matka tuntuu realistisemmalta joka päivä. Enää olisi vain sitä ja tätä ja vähän muutakin että uskaltaa lähteä tapahtumaan kauas Somerolle saakka.

Kuva

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 24.05.2018 23:39
Kirjoittaja AT5nok
Ainakin uudemmissa AAZ:ssa kylmäkäynnistystä ohjasi jonkinlainen vahapatruuna systeemi, eli niissä ei ollut vaijeria.

Jos moottori lähtee kylmällä käyntiin ilman kylmäkännistyksen säätöä, ei asialla varmaan ole mitään merkitystä. (tarpeeksi ennakkoa)

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 31.05.2018 09:10
Kirjoittaja jolkkon
Hei taas,

Kyllähän oma vekotin kulkee ilman tuota tankoa ja on vissiin uskottava että ei sitä tarvita.

Seuraava asia ei liity tankoon vaan ihan yleisesti säätöihin. Ahdot on nyt 0,6bar, pumpun ennakko 1,0mm, karaa ei ole muokattu ja ruuveja on pyöritelty ihan mutu-pohjalta jonhonkin suuntaan. Huomiotavaa on että ajosta puuttuu terävyys ja alavääntö on aika olematon. Kierroksilla kulkee minkä kulkee, mutta ei mitenkään kovinkaan hyvin tai tehokkaasti. Miten säätöjä tai tehoja kannattaa lähteä hakemaan? En todellakaan kaipaa sikana heppoja ja ymmärrän että koneessa on vakiona vain 75hv, mutta jos nyt löytyisi edes ne kaikki.

Säätövinkit ja pohdiskelut otetaan kiitollisina vastaan!

Seuraavat linkit on jo luettu, joten niiden linkittämiseen ei ole enää tarvetta:
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
http://www.tttalja.fi/index_files/iterointi2.htm

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 31.05.2018 09:25
Kirjoittaja dmn
Syöttöruuvi niin sisälle että pölläyttää aavistuksen ryntäyttäessä konetta, tämä nostaa tyhjäkäyntiä, se tulee kompensoida ruuvaamalla pumpusta tyhjäkäyntiä pienemmälle. Sen jälkeen voi keskittyä ahdonalaisen syötön lisäyksen karaan, muistaakseni vakiokaraa voi vähän käännellä eri asentoon, jotta saa maksimi liikematkan. Tai sitten vaan rälläkkä käteen.

Turbostakin voi ja kannattaa ahtoja nostaa 0.2 - 0.3 bar ylemmäksi. Hukkaporttin säätöruuvi saattaa olla ruosteessa jos on vanha turbo kyseessä, nopeampi tapa on porata esim. 1-1,5mm reikä banjopulttiin, josta menee painetieto kellolle.

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 31.05.2018 13:05
Kirjoittaja jolkkon
Kiitos dmn!

Hukkaportti kyllä toimii ja painetieto on luottettava. Nostan seuraavaksi ahtoja johonkin 0.8-0.9bar tietämille.
Karan kanssa kikkailu kyllä houkuttaa. Pitäisi varmaan olla "varakara" johon voisi tehdä experimentaalisia kokeita.
Mitenkähän kannattaisi tehdä karan jousien kanssa? Jossain oli "tieto" että jousesta loppuu hyvin nopeasti vastus korkeammilla ahdoilla. Pitäisi siis varmaan löytää lisäjousia ja testailla niitäkin.

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 31.05.2018 13:33
Kirjoittaja AT5nok
Sen jousen jäykkyyttä voit säätää alapuolella olevaa rengasta kääntämällä. Aika kattavasti asia on käsitelty noilla linkittämilläsi sivuilla.
0,6 bar ahdoilla putsataan vain pakokaasuja.

Ecp TD AAZ vakiokara on usein suora tanko, jossa ei juuri ole viistettä.
Kuva

Rälläkällä AAZ karasta muotoilemani ja LR mTDI pumpussa ollut vakio.
Kuva

Asiasta paremmin perillä oleville kysymys, onko tuon karan alapään viisteellä jotain merkitystä alavääntöön?
Joissakin sellainen on ja joistakin sellainen puuttuu.

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 08.06.2018 18:17
Kirjoittaja jolkkon
Heips taas,
Nyt on ahdot 0,9bar, kara viilattu ja yritin pyörittää kaikkea ruuveja lisää.
Auto kulkee ihan ok kun on korkeat kierrokset ja kaasu IHAN pohjassa. Jotenkin sellainen herkkyys puuttuu. Nilkka suorana kulkee, mutta raskasta ajaa lappu lattiassa tai ihan vähän vailla.

Edelleen kummallista on surkea käyntiinlähtö, kylmänä etenkin, mutta myös lämpimänä. Ennakko on 1.0mm, mutta joku ei vaan natsaa. Vinkkejä?

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 08.06.2018 20:11
Kirjoittaja beretta
Villi veikkaus,ajoitus hampaalla pielessä :shock:

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 08.06.2018 20:13
Kirjoittaja dmn
Voisiko olla kaasuvipu napsun pielessä. Sopisi ainakin oireisiin.

Tarkista ettei pumpun _paluu_ letkussa ole kuplia koneen käydessä - mahdollinen vuoto käyttöakselin stefalla.

Jos lämpimällä koneella lähtee huonommin käymään kuin kylmällä, pumpun nestepää väljä.

Ja tosiaan millin ennakolla pitäisi käyntiääni olla aika terävä jo?

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 08.06.2018 22:00
Kirjoittaja jolkkon
Kiitos dmn ja kiitos beretta!

Villi veikkaus,ajoitus hampaalla pielessä

-Ajoitushan voi toki olla hampaan pielessä. Sen kun itse tekee niin mikään ei ole mahdotonta! :roll: Juuri nyt ei oikein huvittaisi purkaa ja keriä tuota keksintöä, mutta syy todellakin voi olla siinä hihnassa.


Voisiko olla kaasuvipu napsun pielessä. Sopisi ainakin oireisiin
.
-Miksikäs ei. Mistä sitä pitäisi säätää? Onko vinkkiä?


Tarkista ettei pumpun _paluu_ letkussa ole kuplia koneen käydessä - mahdollinen vuoto käyttöakselin stefalla
.
-Hankala tarkastaa umpiletkusta, mutta letkua vaihtamalla läpinäkyvään varmaan sen saisi todennettua.


Jos lämpimällä koneella lähtee huonommin käymään kuin kylmällä, pumpun nestepää väljä
.
-En väittäisi että huonommin. Ehkä jopa hieman paremmin.


Ja tosiaan millin ennakolla pitäisi käyntiääni olla aika terävä jo?

-Kyllä käyntiääni on aika terävä, ei mitenkään älyttömän soinnikas eikä pehmeä. Totta siis.

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 09.06.2018 10:49
Kirjoittaja dmn
No jos käyntiääni on terävä tuskin (pumpun) ajoitus on pielessä. Kaasuvivusta kun poistaa 10mm avainvälillä olevan kiinnitysmutterin (ja mahdollisesti jotain muuta vielä päältä), siinä näkyy hahlot ja merkit.

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 12.06.2018 19:07
Kirjoittaja jolkkon
Jakopään ajoituksen tarkastus ja säätö toi kohtuullisen avun. Ihan 100% tyytyväinen en vielä ole.

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 30.07.2018 12:53
Kirjoittaja jolkkon
Nahkeastihan tuo lähtee edelleen käyntiin. Kaveri vinkkasi että voisiko startti olla hengetön ja sitä kautta käyntiinlähtö vaikeaa. Onko se teistä mahdollinen syy? Startin ääni on "normaali". Ei mitenkään liian hitaan kuuloinen tai laiska, mutta vaikea on sanoa.

Toinen juttu on kyllä mahdollinen ilmavuoto jossain. Yritän kiristellä ja tarkastella letkuja josko vika eliminoituisi sitä kautta. Naftaa auto ei kyllä vuoda eikä edes lajityypillisesti haisekaan.

Osaisiko joku linkittää ohjeita ja varaosia pumpun mahdollisten vuotojen (käyttöakselin stefa tai nestepää) korjaamiseksi?

Kiitos taas kerran kaikille vastanneille!

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 30.07.2018 21:22
Kirjoittaja AT5nok
Starttiongelmiin auttaa adapteri ja TDI:n startti, pyörii huomattavasti paremmin.

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 30.07.2018 21:41
Kirjoittaja jolkkon
Hyvä idea! Olisiko sinulla antaa jotain linkkivinkkiä oikeisiin osiin?

Re: Peruskysymyksiä AAZ:n säädöstä

Lähetetty: 30.07.2018 22:55
Kirjoittaja AT5nok
Adaptereita löytyy ainakin tuolta
https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/adapte ... lf-starter

Adapteri + startti
https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/starte ... pter-plate

Startti löytyy myös esim Motonetista, kunhan on TDI ja poikittaisella koneella.