Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja Tomperz » 08.05.2018 23:45

Pian on ABL-kone tölkissä, ja ajattelin siihen jonkinlaisen vesi-ilma välijäähyn asentaa. Tulisiko halvemmaksi väsätä itse, vai tilata joku valmis paketti? saa myös ehdottaa mistä osia/koko roska kannattaisi hommata
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 27.08.2018 05:37, muokattu yhteensä 2 kertaa
Syy: Muokattu otsikkoa. Kootaan tänne vaihtoehtoja ahtoilman jäähdytykseen
Tomperz
Vasta alkaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 15.03.2018 00:08

Re: ABL välijäähdytin

ViestiKirjoittaja TT| » 11.05.2018 14:39

viewtopic.php?f=20&t=4737&start=20 Tuossa taitaa olla viimeisin toteutus. Se että onko valmis vai itse väsätty helpompi ja halvempi, riippuu täysin sepästä ja mitä löytyy jo hyllystä. Ja siitä miten haluaa konehuoneeseen palikat sovitella.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6294
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja jolkkon » 27.08.2018 08:25

Hei,

Listataan tähän vinkkejä ja hyviä toteutuksia välijäähdyttimistä!!

Linkattu ABL välijäähyketju on varsin mainio. Itse olen pitkälti samoilla jäljillä, mutta silti muutama ero mielessä...

Itse ole haaveilemassa TDI:n (mTDI, 1Z) kanssa ilma-vesivälijäähystä. Pähkäilyni on tässä vaiheessa:
1) Doppelin moottoritilassa lavan alla olevassa täysin turhassa välitilassa olisi passeli paikka tällaiselle. http://www.autotune.fi/tuote/1127/vesiilma-valijaahdytin-35
2) Tästä 3/4" vesikierto keulalle
3) Minkälainen jäähdytin olisi hyvä keulalla? Tämä http://www.tarvikemotti.com/http:/www.tarvikemotti.com/kauppa/valijaahdytin-550x150-paksuus-65mm/ sopisi muodoltaan, mutta törkeän kokoiset in/out-liittimet ei satu vesikiertoon. Onko ehdotuksia, muita kuin skootterista, kuten edellämainitussa ketjussa?
4) Siirtopumppu kait paluupuolelle?

Tututtuun tapaan lista jäsenneltyjä kysymyksiä:
5) Miten paisuntasäiliö pitäisi toteuttaa?
6) Mihin kohtaan paisuntasäiliö laitetaan?
7) Onko näissä aina paisuntasäiliö?
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 366
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja TT| » 27.08.2018 19:25

Samantyylinen suuri välijäähdytin on omaankin doppeliin tulossa samaan koloon. Saa ahtoputket hyvin vedettyä. Ebaysta saat tilattua saman pöntön puoleen hintaan.
Kennoksi halpa vaihtoehto on jossain mainittukin Fiat Cincuenton jäähdytin. Tai sitten joku skootterin/moottoripyörän alumiininen kenno.
Paisuntasäiliö on hyvä olla, mutta ei varmaan pakollinen, jos pieni veden tiputtelu ei haittaa. Subarun välijäähdyttimessä paisuntasäiliö on itsessään, mutta syylärin viereen se on asennettu oettingerin versiossa. TDI luovuttajan ohjaustehostajan säiliö näytti ainakin omaan silmään aika potentiaaliselta. Syylärin päähän on hyvä olla ainakin joku letku ilmaamista varten.
En ainakaan itse keksi suurta eroa onko pumppu meno- vai tulopuolella.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6294
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja jolkkon » 28.08.2018 10:56

Tässä on linkkivinkki erittäin mielenkiintoiseen ketjuun Sambassa. Siinä on hyvin tehty välijäähdytin. Ihan budjettiratkaisu kaverin moposta hönityillä osillahan tuo ei ole, mutta joitain ajatuksia siitä varmasti saa siltikin.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=486542&postdays=0&postorder=desc&start=0&sid=0a48902508f1dea0f9668adb8732c1fb
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 366
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja Joker » 28.08.2018 19:33

Oma huomio on ollut että pumppu ja letkujen häviöt on tärkeitä. Perus boschit on aika tehottomia ja vastapaineen noustessa tuotto tippuu roimasti. Systeemi nielee kuitenkin 10m letku + kennot ja liittimet, kaikki aiheuttaa painehäviöitä.
Päivitin omat 19mm puutarhaletkut AN12 letkuihin ja valitettavasti suorituskyky tippui, eli ahtolämmöt selvästi nousi. Tämä vaikka samalla päivitin isomman jäähdyttimen keulaan. Eli normi viritys, tehot laski.
Tämä todettuna, em linkin letkut ovat ainakin riittävän isot.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 502
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja Osku » 28.08.2018 19:44

Mitä teillä on lämmöt motari kiihdytyksissä?
Entä tasa veto 120
Ihan vaan kun pitäis joskus alkaa ihmetteleen onko toi mun väli jäähy riittävä vai ei, ja onko noi vesi jäähyt järkeviä itse en niitä laita ellei tulos ole merkittävästi ilmajäähyä parempi. Nythän mulla oli se 900 turbon jäähy flektillä sielä nurkassa imemässä sivu aukosta ja puhaltamassa konehuneeseen.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja Joker » 28.08.2018 20:42

No nyt en ole kyllä tehnyt kovin syvää tutkimusta aiheesta, mutta sanotaan nyt satunnaisseurannan perusteella, että kun systeemi on lämmennyt, on ne 90kmh marssivauhdissa 25c ulkolämmössä noin 45c. Kuormittamalla normaalisti saa +5c. Jarrupedaalia vasten ajaen saisi varmasti enemmän, mutta ei lämmöt niin piikkaa kuin mitä on ilma-ilma systeemissä tottunut.
Ilman jäähyä sama olisi varmaan 85c.
Max Ahtopaineet 1.3barg
90kmh@2900@0.6barg

Voin joskus korjata tiedot kun testaan ihan "paperille" lukuja.
Edit: par tarkennusta ja 120kmh ei ole mun tölkin luontainen matkanopeus, joten en nyt siihen mitään lukuja kellottele. GT tölkit erikseen... :D
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 502
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja dmn » 28.08.2018 20:50

Mulla sivusta imevä myös, flekti lähtee päälle 55C:ssä. Normaaliajossa (kaupunki/maantie) ei flekti mene päälle, kuormitettuna en ole ehtinyt katsomaan kuinka hyvin pitää lämmöt kurissa, tällöin kuitenkin flekti käy. Ahdot on max 1.9bar.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2512
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 24.09.2018 14:16

Jos järjestelmä toimii oikein niin vedossa imulämmöt pitää alkaa tippua eikä nousta. Noi 30€ Bosch pumput ei yksinään riitä vaan niitä pitää olla kaksi rinnan tai sitten jos haluaa panostaa niin ostaa Bosch Ford mustang shelby gt500 pumpunhttps://www.ebay.com/itm/07-12-Shelby-GT500-Bosch-supercharger-intercooler-heat-exchanger-water-pump/292683246204?hash=item442547ea7c:g:zLgAAOSwCMFZ82JH&vxp=mtr vaikka ebaystä, tai davies graigin molemmat maksaa sen 150-180€. Mulla on omassa autossa 5ltr lisäsäiliö paluu linjassa ja puolen litran lisäys/ilmaus säiliö jäähdyttimen luona. Kokonaistilavuus on muistaakseni 9ltr. Kennon koko on 240X210x120mm eli varsin järeä, jäähdytin cinquesento fiat, letku koko 19mm ja pumppuna shelby bosch. Ohjaus on lämmön ja ahtopaineen mukaan toimiva. Järjestelmän mitoitus tehty 300hp TDI koneelle ja painavalle autolle. 8-)
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3006
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Välijäähdytin vaihtoehtoja Tölkkiin

ViestiKirjoittaja Sinky » 09.10.2018 19:01

Home is where you park it.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
 
Viestit: 822
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki


Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron