Esilämmitys pakkasella

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
tölkkki
Pelastaja
Viestit: 104
Liittynyt: 01.07.2015 19:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Esilämmitys pakkasella

Viesti Kirjoittaja tölkkki »

Elikkäs, mihin sijoittaisitti tommoisen tt thermo 1500w pumpullisen letkulämmittimen tölkkiin ? Ollu kahessa autossa tuo lämmitin ja ollut tyytyväinen. Nyt on aika siirtää se tölkkiin. Mihin letkuun se tulisi asentaa että toimisi järkevästi? Jos sen laittaa sisälämmittimen kennolle menevälle letkulle niin kiertääkö se enää moottorin kautta?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Esilämmitys pakkasella

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Haluatko lämmittää moottoria vai lämmityslaitetta?

Jos moottoria, niin kannen ja vesipumpun väliseen letkuun tai jos lämmityslaitetta, niin eteen lämmityslaitteelle menevään lerkuun, johonkin mahdollisimman lähelle kennoa.
tölkkki
Pelastaja
Viestit: 104
Liittynyt: 01.07.2015 19:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Esilämmitys pakkasella

Viesti Kirjoittaja tölkkki »

Tähän mennessä oon autoihin sen kytkeny sen silleen että on sisätilalämmittimmelle menevissä letkuissa jolloin se kierrättää nestettä lämmittelle ja moottorin kautta. Tölkissä se ei ookkaan ihan niin helppoo :D pitää mennä auton alle tutkimaan
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Esilämmitys pakkasella

Viesti Kirjoittaja miksi »

Voiskos sen laittaa siihen mistä konehuoneesta lähtee letkut lämppärille, pitkät piuhat on kyllä ja mä ite laittaisin sen sille puolelle että paluuletkun kautta pumppais koneelle. Silloin se kierrättäis koneen kautta lämmittäen konetta ja pitkiä letkuja lämppärille.
Sen teho on sen verran suuri että silloin sen paluun vesi olis vähän viileempää niin se ei sammuilis niin herkästi. Muistaaksenihan siinä on joku ylikuumentumis suojakin.
Olis letkut jo lämpöset ja kone varsinkin kun starttihetki tulee, se rupeis kohtuullisen nopeasti puhaltamaan haaleeta sisälle..

Ite oon miettinyt sitä samaa takalämppärin letkuihin, silleen että paluuseen lämmittäis eli koneeseen päin lämpöä. En tiedä millasta ääntä se pitäis eli voiskos käytännössä nukkua yötä autossa maasähkön lämmittäessä konetta ja patteria..
Vastaa Viestiin