Sivu 1/1

1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 09:23
Kirjoittaja t3 clone
Mikä on JX:n vesipumpun hihnan oikea mitta, ajokki on 1.6 JX vapari ilman tehostajaa.
Millä toi hihna kiristetää kun vesipumpussa ei näytä olevan mitään epäkeskosäätöä, -86 mallinen kone.

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 09:58
Kirjoittaja jolkkon
Tarkennatko vielä miten JX (1.6td) on vapari? Siis onko se alunperin JX, josta on otettu turbo pois vai miten?

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 10:03
Kirjoittaja Osku
Onko kahdella hihnalla(kampura-vesipunppu ja vesipumppu-laturi) jos on niin seuraava oikein. Toinen hihna on 600-612 ja toinen n. 635. Hihnan kiristys tapahtuu niin että siirrät säätölevyjä hihnapyörän välistä hihnäpyörän ulkopinalle pultien alle tai säästät jossain mualla. Kun säätölevyjä on vähemmän hihna kiristyy. Jos kahdella remmillä hyvää on se että vesipumppu kestää hyvin kun kuormat tasaantuu vesipumpun akselilla ja huonoa se että remmit kestää oikeinkin asennettuna noin 10tkm.

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 10:21
Kirjoittaja t3 clone
Alkuperäinen vapari ja kahdella hihnalla. Kampuran ja vesipumpun välinen hihna. AD kauppasi 10 x 265 ko.käyttöön. Jos nyt ymmärsin oikein niin vesipumpunhihna pyörä irroitetaan hihnan vaihdon ajaksi, tämä selittää varmaan sen kun alkuperäiset kompuran ja vesipumpun hihnapyörät ei ole samassa linjassa. On varmaan kaikki prikat hihnapyörän ja pumpun välissä.
Toi 265:n hihna on varmaan liian lyhyt tähän käyttöön. 10tkm. kesto ko.käytössä kuulostaa hienolta :)

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 10:40
Kirjoittaja Osku
Olen itse ziirtynyt käytäntöön hihnat vaihtoon öljynvaihdon yhteydessä niin ei katkeile ajossa. Monessa muussa vehkeessähän hihnat kestä useita öljynvaihtoja.

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 11:09
Kirjoittaja t3 clone
IMG_3619.JPG
IMG_3619.JPG (49.4 KiB) Katsottu 3330 kertaa
Toi AD:n mitta meni kyllä hatusta, piti kirjoitella että 10x625.. toi kiila pyörä taitaa olla kaksiosainen ja prika siellä välissä. Eikö vain, pysyykö laturin hihna paikoillaan säädön aikana vai pitääkö se myös himmailla irti. AD lupaili 635:n huomiseksi.

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 11:40
Kirjoittaja Osku
Vaihda molemmat keralla niin tulee hyvä mutta vastauksena kysymykseen, kyllä prikka sielä välissä kolme pulttia auki vaan niin hihnapyörä halkeaa ja ei ole pakko irottaa laturin hihnaa mutta suosittelisin. Kokeile se 625 jos vaikka menis 1cm ei iso heitto joten prikkoja lisääällä vois onnistua, itse olen laittanut 635 remmejä.

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 12:17
Kirjoittaja AT5nok
8/88 (vm -89) alkaen kampiakseli/vesipumppu/laturi ovat yhdellä hihnalla, tosin 1989 painettu käyttöohjekirja ei tunne tuota uudempaa hihnaa, mutta sen tiedot löytyy ETKA:sta
  • Kiilahihnat:
    WBX
    - kampiakseli/vesipumppu"laturi 9,5x1100 025903137A
    - kampiakseli/ilmastointilaitteen kompressori 12,5x1153 025260849B
    - kampiakselin/ohjaustehostimen pumppu 9,5x1080 025903137

    DIESEL
    - kampiakseli/vesipumppu 9,5x643 068121039B
    - kampiakseli/vesipumppu (ohjaustehostimella varustetut) 9,5x900 046903137
    - vesipumppu/laturi 65A 9,5x600 068903137C & 068903137AF
    - vesipumppu/laturi 90A 9,5x617 068121039G
    - kampiakseli/ilmastointilaitteen kompressori 12,5x1225 068260849E
    - kampiakseli/ohjaustehostimen pumppu 9,5x763 068145271C
    - kampiakseli/vesipumppu/laturi 9,5x875 068903137B (8/88 ->)

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 12:20
Kirjoittaja DJSigma
Ne säätölevyt muuten täytyy laittaa siihen hihnapyörän pulttien alle jos ei ole pyörän puolikkaiden välissä. Jos ne jättää pois, pultit menee liian syvälle ja hihnapyörä ei pyöri, tämän muistaakseni itse testasin joskus.

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 12:43
Kirjoittaja AT5nok
Säätölevyjä pitää olla oikea määrä siellä välissä, jotta hihna on oikealla kireydellä. (kokeiltava aina)
Itse olen hihnan vaihdossa laittanut irrotettujen pulttien tilalle kasaamisen ajaksi pinnapultit, jolloin kasaaminen on helpompaa. Sopivan mittaisilla pinnapulteilla ja muttereilla homma olisi helpompaa tien päälläkin.

Kuusiokolokantapulttien kanssa hommaa helpottaa TSI-työkalu, eli pätkä lattarautaa jossa on kuusiokolokannan mentävä reikä ja latta on muotoiltu hihnapyörän kupin muotoiseksi. Kiristettävä / avattava pultinkanta aina reikään, niin voi latan tukea viereisiin pultin kantoihin.

Kuva

Re: 1.6 JX vesipumpun kiilahihna

Lähetetty: 21.11.2017 19:27
Kirjoittaja t3 clone
Kysytään nyt viellä ko.hihnan kiristyksestä, paljonko olette laittaneet hihnalle painumaa. Meinaan kun on tuo hihna melko lyhyt ja herkkä säätöinen sydeemi tuolla hihnapyörällä.