Adapteria moottorin ja laatikon väliin

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: Adapteria moottorin ja laatikon väliin

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Käytän tätä vanhaa ketjua hyväkseni, kun en viitsi päiväunieni takia uuttakaan tehdä...

Olen jo jonkin aikaa halunnut aloittaa rakentamaan valmista pataa seuraavaa tölkkiäni varten, ja olen täysin järkisyistä piittaamatta päättänyt tehdä sen vesibokserista, valmistajan ollessa sivuseikka.
Kaverin isä on hillonnut useamman vanhan alfan, ja kaikki on ajamalla tuotu tonttia koristamaan. Minulle saattaa sattua mahdollisuus ostaa Alfa 33:n 1.7 12v boxer, kaasarimallisena. Olen ajanut juuri samaa moottoria Alfa 33 keulilla, ja vetoja siihen koriin tuntui riittävään. Upeat soundit ja kone tykkäsi kiertää. Sovittamista riittää varmasti niin kannakkeiden, vesilähtöjen, pakoputkiston kuin laatikonkin osalta. Ymmärrän haasteet ja vähäiset edut, mutta asia ei anna mielenrauhaa. Kyllähän te tiedätte :mrgreen:.

Googlen mukaan Saksalainen DS-tuning tekee näihin adapterialevyä tölkin askiin, mutta sähköpostilla heitä ei tavoita. Puhelinkontakti auf deutsch ei nyt kyllä ole vaihtoehto. llmeisesti Alfan vauhtista modaamalla ko. paja tekee sopivaksi ruiskumalleihin (Ruiskualfassa asentotunnistin vauhtiksella?), joten olettaisin että alfan vauhtikseen sovitetaan VW kytkinakselin neulalaakeri ja jokin sopiva VW paineasetelma ja kytkin. Arveluttaa myös, että onko alfan vauhtis rahtusen liian kevyt paksuun pakettiautoon, kun vaimonkin pitäisi joskus ajaa. Melko arvokkaita adaptereita nämä, alk. 330€ + rahdit.
http://www.ds-tuning.com/adapter.html / Google Translate:

Alfa-Romeo Adapter für alle Boxermotoren mit Vergaser oder Injektion ohne Induktionsgeber
Alfa Romeo adapter for all boxer engines with carburetor or injection without inducing donor

Alfa-Romeo Adapter mit Schwungrad für alle Boxermotoren mit Injektion und Induktionsgeber*
Alfa Romeo adapter with flywheel for all boxer engines with injection and induction timer*

* Schwungrad zusenden. Alle anderen Schwungräder sind nicht mehr im Austausch
* Flywheel send. All other flywheels are no longer in exchange
Onko arvon tietäjillä aavistuksia tai referenssejä ulkomaanelävien projekteihin, että minkä paksuista lättyä koneen ja kirstun väliin laitetaan? Käytetäänkö wasserin kytkinkoppaa? Houkuttelisi hakea pannu pois, hankkia tölkin kytkinkoppa ja alkaa mallailemaan. Jos kunnostan moottorin, saa sen kuitenkin kaupattua pois jos motivatsuun loppuu kesken. Osaako joku sanoa, että saisiko omien mittojen mukaan koneistettua halvemmalla adapterista yksittäiskappaleen ?
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Sakke
AktiVWisti
Viestit: 74
Liittynyt: 16.09.2013 21:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Adapteria moottorin ja laatikon väliin

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Itse omistin aikonaan neliveto 33:n. Siinä oli alunperin 1.5 kaasari, vaihdoin myöhemmin tilalle 1.7 ruiskun, joka oli tuhat kertaa parempi kuin tuo kaasari. Jos ny vähäkään muistan oikein koneen pulttijakoa, niin sen sais helpoiten wasserin koppaan kiinni.

Ai niin, ruiskualfassa on moottorin johtosarja irto-osa. Tosi helppo oli asentaa kaasariversioon.
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: Adapteria moottorin ja laatikon väliin

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Sakke kirjoitti:Itse omistin aikonaan neliveto 33:n. Siinä oli alunperin 1.5 kaasari, vaihdoin myöhemmin tilalle 1.7 ruiskun, joka oli tuhat kertaa parempi kuin tuo kaasari. Jos ny vähäkään muistan oikein koneen pulttijakoa, niin sen sais helpoiten wasserin koppaan kiinni.

Ai niin, ruiskualfassa on moottorin johtosarja irto-osa. Tosi helppo oli asentaa kaasariversioon.
Kiinnostavaa! Oma ajatus olisi käyttää megasquirttia, mutta muistaakseni tuossa mainitussa padassa olisi kiinni kaksi 2-kurkkuista pystyimua. Ruiskuhommia varten tarvisi siis ainakin ruiskukoneen imusarjan tai hyvin rakennetun airboxin. Ongelma tuossa alfan bokserissa on kieltämättä vääntökäyrä. 2.1 WBX tarjoilee huippuväännön 2000 rpm alempaa, ja varmasti tasaisemalla käyrällä. Yläkireä 1.7 alfabokseri nostetuilla puristuksilla olisi varmasti erittäin hauska mahdollisimman kevyeen katutölkkiin (joku läpijuostava umpikori), mutta alle 3000 rpm ei kyllä tapahtune juuri mitään :mrgreen:

ps. Tuolla tontilla on jo vähintään 10v maannut tuollainen 1.5 4x4. Farmarikoppainen.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 666
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Adapteria moottorin ja laatikon väliin

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kverilla olin viime vuosituhannen puolella takapiruna, kun leivottiin alfan 1,5 litranen boxeri kuplan perään. Adapteri syntyi hyvin simppelisti käsityökaluilla ja isolla sorvilla, mutta kytkimen kanssa jouduttiin tekemään jokin puolittainen harakiri viritys. Olisikohan kytkinakselia pitänyt jatkaa tjms... Ei jaksa muistaa enää tarkasti, niin monta vuotta yrittänyt unohtaa kaiken klygoliin liittyvän :D
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Vastaa Viestiin