1.8T johtosarjan tölkittäminen

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 08.10.2017 20:31

Lupauduin talkoomieheksi modaamaan 2001 vuosimallin 1.8T Paskatin johtosarjan tölkkiin soveltuvaksi ja koska en ole universiumin näppärin jannu tekemään hommaa, niin nyt huhuilen virtuaalitalkoolaisia apuun :)

Toistaiseksi tapahtunutta:
- moottorin johtosarja irroitettu luovuttaja-autosta liittimistä (ei minun toimesta), liittimiä ei ole merkitty
- diagnostiikka pistoke irroitettu luovuttajasta piuhat katkaisemalla
- sähköinen kaasupoljin pultattu tölkkiin
- ECUsta puukotettu ajonesto pois
- johtosarjaa mallailtu tölkiin istutetun moottorin päälle ja osalle liittimistä löydetty moottorista vastapeluri
- johtosarja kuorittu ja ripustettu seinälle roikkumaan (eka meitsin suorittama homma)

Hiukan hommaa tuli aikoinaan googlailtua ja sambasta löytyi yksi hyvä keskustelu aiheesta, mutta siinä istutettavana oli muutamaa vuotta vanhempi moottori.

Alla kuvatus seinällä roikkuvasta johtosarjasta.

Kuva

Eka kyssäri, mistä tuollaiseen passattiin löytyy paras sähkökaavio?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 08.10.2017 20:35

Toka kyssäri. Näiden vastapelureita ei nähnyt kunnolla tölkin huoltoluukusta. Anturi joihin sopivat ovat johdollisia ja sijaitsevat moottorin kyljessä laturin puolella. Oma veikkaus 2x asentoanturi + nakutusanturi. Osuiko arvaus oikeaan ja mikä on mikä?

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja dmn » 08.10.2017 20:46

Jos ei mistään muualta löydä niin, https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

Yleensä kyllä liittimet on niin näppärästi laitettu ettei kahta samanlaista liitintä johtosarjassa ole, vaikka ulkoisesti olisi samanlainen, sisällä saattaa olla jotain haittoja jotka estää väärän liitinparin liittämisen. Toki poikkeuksiakin on, esim. tdi-koneissa ilmamäärämittarissa ja kaasupolkimessa sama liitin.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2397
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 08.10.2017 21:29

ErWinistä olen ladannut kaikki tuohon autoon liittyvät dokkarit, mutta en ole löytänyt niistä moottorin johtosarjan kaavioita. Muita sähkökaavioita löytyy yli 500 sivua.

Tällä hetkellä tilanne on se, että johtosarjasta löytyy paljon enemmän töpseleitä, kuin antureita moottorista. Ja toisaalta minulla ei ole oikein käsitystä siitä kuinka paljon moottorista puuttuu osia... No, Erwinistä löytyi kuva komponenttien sijoittelusta, joten pitää alkaa tuon pohjalta ihmettelemään mitä on löytyy ja mitä ei.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja dmn » 09.10.2017 08:34

Oiskohan tässä taas sellanen tapaus missä menee ajovalojen säädöt, pissapojat yms konehuoneen jutut samassa johtosarjassa. Eikös siellä sähkökaavioissa ole esim. puolaa (tai siis 4x niitä) kuvattuna, jos siitä lähtis seurailemaan?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2397
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja Joker » 09.10.2017 10:15

http://lmgtfy.com/?t=i&q=passat+aeb+wiring+diagram.
Eli kokeilin tuossa esim Passat AEB wiring diagram hakua ja kyllä sieltä tuli hittejä aika paljon, josta voisi ainakin tarkistella yksittäisiä antureita.
Löytyi myös skemaattista kuvaa jossa kaikki ja johdinvärit: http://www.audi-sport.net/xf/attachments/ecu-engine-wiring-1-8t-aeb-edited-gif.56489/

Nyt pitäisi tarkistaa oliko tuo Jumalmoottori juuri AEB ja toisekseen tarkistaa noilla johdinväreillä ja randomina myös Ecun pinneistä että ne mätsää. Sitten vaan kytkemään. Tuurillaan ei kaikkia tarvitse Ecun liittimelle jäljittää, jos tuntuu että on onnekas olo. Huonoimmillaan sitten johdin vaihtaa sarjan sisällä väriä, joten ei välttämättä ole pinnillä sama kuin mikä on liittimen päässä. Mutta eiköhän tuon noilla saa virkattua, mutta ei kannata virheitä tehdä, voi tulla varsin vaikea vika etsittäväksi.

Kyllä tuo itse varmasti perkaisin kokonaan johdin johtimelta, ettei jää ylimääräisiä ja olisin varma asiasta. AHUn vastaavassa taisi mennä ihan kokonainen pitkä ilta että se oli laputettu. toinen kytkiessä...
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 483
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 09.10.2017 20:25

Kovasti on koitettu googlata, mutta ei oikein tule osumia tuollaiselle 2001 vuosimallille. Tuossa AEB -> 2000 kaaviossa ei täsmää värit tuohon johtosarjaan, eli sama ongelma kuin sambalta löytämäni ohjeistuksen kanssa.

Merkkailin tunnistamani liittimet ja 12 liitintä jäi vielä arvoitukseksi. Muutamia liittimiä osaan kaivatakkin, mutta silti tuntuu, että jotain moottoriin kuulumatonta tuossa johtosarjassa on.

EDIT: Ilmeisesti moottori on ATW ja ohjaimena Motronic ME7. Ei sata faktaa, mutta sähköinen kaasu ja ecun numero viittaa siihen suuntaan.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 15.10.2017 21:58

Kävin varmuuden vuoksi luuraamassa moottorin koodin rakentajan tallin pihalta ja se on AWT. Täydellisen sopivaa kaaviota ei ole vielä löytynyt, paras toistaiseksi löytynyt kaavio kertoo olevansa vm.2000 passattiin, mutta ei ota kantaa mihin 1.8T moottoriin. Nokka-akselin ajoituksen muutin härpäke puuttuu kaaviosta, ekan lamdan ja lämpömittarin johdotuksessa ainakin on eroa + joidenkin johtimien väreissä. No, huomiselle elää vielä usko paremman kaavion löytymisestä :)

Vasemmassa reunassa tunnistetut liittimet ja oikealla vielä arvoituksena olevat 8 liitintä, joista tosin kolme tulee suoraan rintapellin liittimeltä, eli voivat olla jotain jotain startin tai laturin piuhoja.

Kuva


Se, että liittimet on tunnistettu ei tarkoita sitä, että minulla olisi mitään hajua kaikkien vastapelureista ja siitä mihinkä niitä tarvitaan. Osaako joku kertoa mitä tekee ja mihin tarvitaan esim.
- turbocharger air recirculation valve
- secondary air pump relay
- secondary air pump motor
- activated charcoal filter solenoid valve
- leak detection pump

Mutta kyllä tämä tästä...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja dmn » 16.10.2017 07:50

No taitaa olla sen verran uudempi 1.8T tuossa, että siinä on jopa MAP-anturi, kun kerran on kaikki pakosarjan ilmapumput? Mulla ainakaan -98 1.8t AEB:ssä ei ollut näitä edellämainuttuja.

-ilmapumput on joku saastejuttu, tietyssä tilanteissa pumppaavat ilmaa pakosarjaan kiihdyttäen epätäydellistä palamista (tjsp)
-hiilikaneristerin solenoidi on bensahöyryjen takaisinkeräystä varten, liittyisiköhän leak detection pump samaan.
-air circulation valve on varmaan ns bypass venttiili, eli äkillisisti kaasua vaikka nostettaessa päästääkin ahtopaineet takaisin turbon imupuolelle.

Luultavasti toimii täydellisesti ilman näitäkin, mutta vikakoodi jää toki muistiin.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2397
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 16.10.2017 21:29

Kiitokset dmn. Helpottasi tietysti jos nuo jättää kytkemättä, mutta pitäisi olla 100 varma, että ei mene vikatilaan noiden puuttumisen takia.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja dmn » 16.10.2017 21:33

Oliko tämä 1.8t muuten vaijerikaasulla vai sähköisellä, siitähän kaiketi tuon sukupolven tunnistaa.. Ja tuskin mihinkään tehoa vähentään vikatilaan menee noiden takia, kun niiden vajaatoiminta ei vaikuta negatiivisesti millään lailla.. Toisin kuin vaikka liika ahtopaine..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2397
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja TT| » 17.10.2017 18:25

Ja varmaan softan päivittämällä pääsee suurimmasta osasta nuita turhia härpättimiä eroon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6140
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 17.10.2017 18:29

Sähkökaasulla, mutta se ei yksistään hirveästi kerro. 1.8T:stä löytyviin versioihin ei taida sormet ja varpaat riittää :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 18.10.2017 21:58

Tänään lopetin voivottelun paremman kaavion perään ja aloin käymään nykyisen kaavion pohjalta pinni pinnilta johtosarjaa lävitse. Ecun isompi liitin tuli tänä iltana kahlattua ja pinnit meni liittimiin pitkälti niin kuin olin kuvitellutkin ja pari kaaviosta puuttunutta lamdan piuhaakin löytyi.

Päivän kyssäri on, että mahtaakohan tuo ECU kaivata kytkin ja jarrupoljin tietoa oikeasti, vai ovatko ne olleet vain vakkaria varten?

Ja päivän toinen kyssäri, mikä mahtaa olla mittaristolle ja jonnekkin "data link connector":iin menevä piuha?

Kuvissa kahlauksen tulokset ekan liittimen osalta + vielä avoimiksi jääneet asiat.

pinnit 1-42.PNG
pinnit 1-42.PNG (30.72 KiB) Katsottu 1896 kertaa


pinnit 43-81.PNG
pinnit 43-81.PNG (28.47 KiB) Katsottu 1896 kertaa
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja dmn » 18.10.2017 22:07

DLC on obd:n k-linja, tuossa vaiheessa se kiertää mittariston(ajoneston) kautta ja jatkaa siitä elämäänsä varsinaisena k-linjana. Jos ajonesto on ohitettu, niin sen voi suoraan viedä obd-pistokkeelle.

Poljinanturit voi vetää maihin (tai +12v, riippuen autosta). Samaten sinne tulee vielä tuplavarmistuksena tieto jarruvaloilta, senkin voi jättää maihin.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2397
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 19.10.2017 22:11

Kiitokset dmn!

Nyt on ecun pienempiki liitin perattu lävitse. Seuraavaksi pitää vielä varmistaa virransyötöt eculle ja muille tarvittaville kohteille. Taisi pinnien sepeämisen jälkeen jäädä jäljelle noin puolitusinaa liittimiä, jotka eivät liittyneet ecuun millään tapaan. Emission canister:iin liittyvät sähköt tuli myös siivottua pois, joten pikku hiljaa piuhanippu alkaa näyttämään "kohtuu" selkeältä. Enää on oikeastaan nokkan ajoituksen muuttaja täysi mysteeri. Tai ei kai sekään ihan mysteeri ole, mutta äkkiseltään näytti siltä, että molempii liittimen karvoihin tulisi +12 V :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja Joker » 19.10.2017 23:33

Näytti siis sinunkin spagettikasa mennä täyden perkaamisen hommaksi... harmi että noita kytkiksiä ei aina löydy. Tuli sellainen mieleen että maksua vastaan Erwin palvelusta löytyy varmaa tuon ikäluokan laitteeseen dokumentit, jos nousee vielä seinä vastaan. Samalla sillä lisenssillä sitten ottaa muidenkin miele kiintoisten ja tarvittavien laitteiden dokut.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 483
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja Una » 20.10.2017 06:21

ketsa kirjoitti:Kiitokset dmn!

Nyt on ecun pienempiki liitin perattu lävitse. Seuraavaksi pitää vielä varmistaa virransyötöt eculle ja muille tarvittaville kohteille. Taisi pinnien sepeämisen jälkeen jäädä jäljelle noin puolitusinaa liittimiä, jotka eivät liittyneet ecuun millään tapaan. Emission canister:iin liittyvät sähköt tuli myös siivottua pois, joten pikku hiljaa piuhanippu alkaa näyttämään "kohtuu" selkeältä. Enää on oikeastaan nokkan ajoituksen muuttaja täysi mysteeri. Tai ei kai sekään ihan mysteeri ole, mutta äkkiseltään näytti siltä, että molempii liittimen karvoihin tulisi +12 V :)


Toiseen tulee sytytysvirran takaa +12v ja toista karvaa ecu ohjaa PWM:llä maadoittamalla. Ei pitäisi olla väliä kummin päin ne kytkee.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
Mazda MX5 Unplugged 1.8 -04
Una
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 75
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 20.10.2017 20:00

Joker -> kaikki ladattu mitä Erwinistä löytyi. Ei ollut moottorin johtosarjasta sähkökuvia. Tuota sähkösarjaa myydään edelleenkin uutena, joten on vissiin ollut strategiana huollossa johtosarjan vaihtaminen, ei korjaaminen.

Una -> Thänks! Juuri noin, olin seloittanut eculle menevän karvan samanvärisenä anturien virransyöttö piuhoihin.

Johtonippu perattu ja hiukan teippailtu kasaan. Huomenna tölkin peräluukulle sovittelemaan ja etsimään moottorin luovuttaneesta autosta bensapumpun relettä, jarru- ja kytkin katkaisijoita, paria venttiiliä ja map-anturia.

Kuva


Puoli muovikassillista tuosta lähti piuhaa pois. Toivottavasti ei mitään tarpeellista :)

Kuva


Ecun virransyöttöihin sai vahvistusta eilen löydetystä kuvasta.

Kuva

Mahtaakohan tuollainen ecu tarvita jatkuvaa virtaa johonkin muistitoimintoon tms. vai voiko kaikki toiminnot herätä vasta virta-avaimesta? 3 pinnin ajattelin laittaa virtalukon taakse, mutta tuota 62:sta lähinnä pähkäilen jatkuvan virran piuhaksi.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.8T johtosarjan tölkittäminen

ViestiKirjoittaja ketsa » 22.10.2017 19:58

Johtosarjaa sovitettu eilen tölkin perälle ja hiukan vedetty piuhoja nippuun. Tänään sitten laitoin johtosarjan taassa seinälle roikkumaan ja aloin ähertään virransyöttöjä ja bensapumpun relettä, jonka napsaisin pohjansa kanssa eilen moottorin luovuttaneesta kolariautosta. Kolme piuhuaa tuli myös vedettyä diagnostiilkka pistokkeeseen ja kaasupolkimen liitin sai kaverikseen reilut 4 metriä piuhaa.

Kuva


Kuusi sulaketta on nyt tässä systeemissä ja pari relettä ( kuvassa näkyy pari ylimääräistäkin). Olisiko joku enemmän näiden uudempien autojen kanssa otellut innostunut ottamaan osaa tähän talkooseen ja vilkaisemaan sähkökaaviota sillä silmällä, että olenko löytänyt oikean määrän virtaa tarvitsevia kohteita? Jos talkoolainen löytyy, niin rivaatilla sähköpostiosoitetta minulle ja laitan sähkökaavion tulemaan.

Kuva


Seuraavat hommat ovat bensapumpun releen ohjauksen kytkeminen ja ilmamäärämittarin liittimen korjaus. Onko kellään hyviä ideoita kuinka tuon yhden irronneen karvan saa takaisin kiinni liittimeen? Vingutanko kylmästi muovia sen verran pois, että pääsen tinaamaan johdon kiinni liittimeen ja sitten vaan kuumaliimaa päälle...?

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 312
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Seuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa