Sivu 3/4

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 05.12.2017 14:21
Kirjoittaja Osku
Itse ainakin asentaisin dieselin ja sitten kun noi teslat alkaa hyytyä sähkömahdottomuuteensa niin hakisin niistä ypäristöystävällisemmän veto setin. Eli kyllä tässä ehtii vielä yhden dieselin hyvin ajaa loppuun ennenkuin siinä ollaan. Se miksi Volkkareihin Subarun koneita laitetaan on ehkä enemmänkin jenkki juttu koska niillä ei ollu niin paljon noita Diesel malleja joten niillä ei ole rivikone kamoja tarjolla eli ne joutuu hommaa kaiken öljypohjasta mootorikiinnikeisiin ja kytkinkoppaan unohtamatta poltoainetankkia kumminkin ja konehuoneessa on jo boxeri niin se on heille luontevampaa. Meillä noita dieselin kytkinkoppia on pilvin pimein ja mootori kiinnikeitä kans joten VW consernin rivi neloset ehkä luontevampi valinta varsinkin kun on jo JX kamat ittelä niinkuin sulla on. Jos olisi WBX harkitsisin Subarua koska joutuis kumminkin hommaan kaiken mutta JX:n tilalle jos nyt haluaa Bensan niin sitten joku konsernin Bensa mylly tilalle. Itse valitsisin Dieselin.

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.12.2017 11:29
Kirjoittaja JJ_S
Joo, onhan tuo diesel- swappi varmasti helpompi ja ehkä myös halvempi vaihtoehto. Tässä ehtinee vielä hetken tutkailla asian eri puolia ennen kuin on pakko vaihtaa. :) Toivottavasti sitten siinä vaiheessa on saanut jo kehitettyä pitävän suunnitelman. Jos ei dieselissä olis noita pienhiukkaspäästöihin liittyviä tulevaisuuden ongelmia niin valinta olisi varmasti helpompi.

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.12.2017 11:53
Kirjoittaja dmn
Ps. suorasuihkutusbensakoneissa on myös hiukkaspäästöjä, ja ne on vielä pienipartikkelisempia kuin dieselin. Mutta eihän se nyt ketään kiinnosta kun päästää dieseliä tappamaan :)

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.12.2017 14:33
Kirjoittaja Osku
Niin tai siis ensin valmistetaan autoja sitten kun yhtä tyyppiä on myyty paljon markinoidaan seuraavaa ja aiheutetaan moraalinen krapula vanhoista malleista jotta taas ostettais uusia. Joko uudet on pieni kulutusesimpia isompia eri päästöt jne. Kunhan vaan taas ostetaan uusia autoja niin mailma pelastuu (tai sitten EI).

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.12.2017 20:19
Kirjoittaja JJ_S
Kyllähän näihin asioihin liittyy todella monia kysymyksiä, sähköautonkin sähkö pitää tuottaa jollain tavalla. Ja tosiaan kuten Osku totesikin niin onko uuden päästöttömän auton ostaminen sitten ekologisempaa kuin vanhan auton loppuun ajaminen? Uuden tuottaminenkin kuitenkin kuluttaa luonnonvaroja ja energiaa. Suo siellä, vetelä täällä.. :roll:

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.12.2017 22:05
Kirjoittaja DJSigma
Kiinassa valmistettu sähköauto jolla ajetaan Kiinassa on ympäristölle pahempi ratkaisu kuin muualla valmistettu fossiilisia käyttävä. ;)

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 11.12.2017 00:02
Kirjoittaja TT|
JJ_S kirjoitti:EJ22 ja EJ25 kiinnostaisi koneina, niissä olisi varmasti enemmän potkua kuin EJ20:ssa. Tulee äkkiä mieleen, että jos käy läpi kalliin swap-prosessin niin olisi sitten ihan mukava saada niitä lisätehojakin ihan kunnolla.

Olisi mielenkiintoista kuulla ja lukea jos joku foorumilainen on käynyt Trafin kanssa läpi sen muutoskatsastuksen alkuperäistä isommalle koneelle - mitä vaatii ja mitä maksaa?
Niin kauan kun pysyy niissä muutoskatsastuksella menevissä 2.1 82kW +20% rajoissa, niin homma on helppoa. Ilmeisesti poikkeuslupamahdollisuus on trafin toimesta nyt torpattu, ettei oikein muita mahdollisuuksia olekaan enää.

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 13.12.2017 14:57
Kirjoittaja JJ_S
TT| kirjoitti:Niin kauan kun pysyy niissä muutoskatsastuksella menevissä 2.1 82kW +20% rajoissa, niin homma on helppoa. Ilmeisesti poikkeuslupamahdollisuus on trafin toimesta nyt torpattu, ettei oikein muita mahdollisuuksia olekaan enää.
Eli 2,5 litrainen menis siis noiden rajojen sisään juuri ja juuri - ja olisi näin ollen mahdollinen vaihtomoottori ilman mitään poikkeuslupia?

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 13.12.2017 16:20
Kirjoittaja Joker
Minä kyllä aikanaan laskin että EJ20 olisi max, 115hp, EJ22 jo 134 (ulkomuistista), joka menee yli. Toki jos löydät peruskoneen EJ25 tollaisilla papruilla niin sehän on hienoa!

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.06.2018 10:09
Kirjoittaja JJ_S
Joo, näinhän se on, että 2.5 litran kone menis tilavuutensa puolesta läpi, mutta tehoja taitaa olla liikaa..

Onko niin, että katsastus tarkastaa nämä asiat paperista ja koneessa olevasta leimasta - eikä tehomittauksista?

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.06.2018 10:15
Kirjoittaja dmn
Koneen tyyppikoodin mukainen teho ratkaisee, alivirittäminen ei ole mahdollista.

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.06.2018 10:33
Kirjoittaja JJ_S
Joo, mutta tarkistetaanko ne tehot mittauksella vai luotetaanko paperiin?

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.06.2018 11:06
Kirjoittaja dmn
Eiköhän paperi riitä jos ei ole tehoa lisääviä muutoksia tehty. Itse olen aina ilmoittanut moottorin luovuttaneen kanta-auton rek.nro:n niin ei ole tarvinnut mitään todistuksia moottorin päästöistä/tehoista olla, kun ne näkee koneelta.

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 13.06.2018 10:44
Kirjoittaja JJ_S
Ok. Eli siis periaatteessa moottorin mukana tulevat paperit ja moottorissa oleva leima riittävät.

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 23.08.2018 16:36
Kirjoittaja JJ_S
Oliko täällä foorumilla joku, jolla olisi kokemusta Subaru -swapista ja jolta voisi mahdollisesti jossain vaiheessa kysyä pari kysymystä aiheeseen liittyen?

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 21.09.2018 12:59
Kirjoittaja JJ_S
Ilmeisesti käyttäjänimi Tölkkimikalla pitäisi olla Subaru-swapista kokemusta, mutta onko niin, että hän ei ole enää foorumilla? Yritin meinaan lähettää yksityisviestiä, mutta ei löytynyt enää nimimerkillä ketään. Löytyykö muita?

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 24.09.2018 14:01
Kirjoittaja Eicca_
Mika lukee tosi harvoin nykyään foorumia. Pistä mulle vaikka YV:viestiä niin voin konsultoida eri vaihtoehdoista ja muutoskatsastuksista miten mikäkin hoituu. 8-)

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 08.10.2018 14:07
Kirjoittaja JJ_S
Moi, kiitoksia vastauksesta. Joo, näin tehdään. :)

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 07.03.2019 11:44
Kirjoittaja Caramelli
Aiheeseen liittyen, aikaisemmin viestiketjussa mainittu tuo Porsche B32 -malli. Onko käytännön kokemusta foorumilta, onko joku kokeneempi käyttänyt tuota vertailumallina...

Itsellä on takaraivossa ajatuksena, tulevaisuudessa (Budjetti säästettynä) muuttaa tuo umppari isomman iskutilavuuden boxeri moottorilla liikkuvaksi. Epäilen, ettei porsche ole aikanaa kokonaan tuota koppaa uudelleen suunnitellut, vaan rakenteellista jäykkyyttä on lisättynä olemassa olevaan aihioon valikoituihin paikkoihin tai vastaavasti pulttikiinnityksillä olevilla revoilla tuettu rakennetta. Näitä tosin ei ole valmistettu kuin 11kpl

Tai vastaavasti onko käytetty Oettinger WBX6 -mallia vertailussa, näistä en valmistus määrää löytänyt mutta varmaan enemmän kui 11 sekä tässäkään tapauksessa tuskin noita tukivarsien kiinnikkeitä ym. on suunniteltu uusiksi..

Jarrupuoli on sinänsä jo kohdillaan kun alkuperäiseen verrattuna on tulossa kolmepykälää suuremmat jarrut. Lähinnä mietityttää tuo katsastusaseman suhtautuminen asiaan, sen saa kyllä hoidettua oikeilla papereilla... Siksi kyselenki alustavasti onko joku tehnyt kyselyä/selvittelyä tähän liittyen.

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Lähetetty: 10.03.2020 10:14
Kirjoittaja syvakma1
Linkin juttu on mennyt multa ihan ohi mutta mahdollisesti toteutuessaan antaa tölkin moottorin vaihdoissa runsaasti uusia mahdollisuuksia.
”Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:

1) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW
2) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW
3) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW
4) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW
5) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW”

https://www.is.fi/autot/art-2000006234846.html