1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja AT5nok » 26.03.2016 01:24

Jukkapoika kirjoitti:TT / AT5nok: Mihin nämä näkemykset perustuvat? Haluaisin mielelläni nähdä sen ajoneuvolain pykälän joka kieltää EA-Tölkin käyttämisen vertailumallina..?
B32:n kohdalla kyllä ymmärrän ettei Porschen rakentamaa muutaman kappaleen erikoiserää välttämättä koeta kuuluvaksi samaan mallisarjaan.


EA tölkki ei ole Euroopassa tyypitetty malli. Sattuneista syista luotan Jarken kirjoittamaan, varsinkin silloin kun se liittyy jollain tapaa katsastukseen.
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 26.03.2016 01:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Foorumin 41000. viesti :)
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7303
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Peksi » 26.03.2016 11:38

No eroaako WBX6- koneiset autot alustaltaan paljonkin tavallisista Tölkeistä. Jos muutoksia ei ole tai ne ovat jotain "paksumpi vakaaja, jäähdytetyt etulevyt"- luokkaa, niin silloinhan suurin mallisarjan moottori on yli 3 litrainen. Mistä löytyy Ottingerin varaosaluettelo tai edes lista muutoksista?
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 126
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja AT5nok » 26.03.2016 11:57

Ei kelpaa WBX6 vertailuun, koska ei ole VW:n omaa tuotantoa.

2.1 WBX / 112 hv on suurin vertailumoottori.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7303
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 26.03.2016 12:39

134,4hp ja 2636,25cc on tölkin koneen maksimi mitat. Eli 2.1Dj 112hp on isoin verrokki kone. Poikkeusluvan avulla voi onnistua sitten laittaa subaru jne muita koneita tai sitten omavalmiste moottorina.
Oettinger ja SA mallit ei kelpaa vertailu malleiksi.

Ps.Yksi RJES kytkinkoppa olis ylimääräisenä ja sitten olis myös adapteri laippa ja vp osat kans kaupan.
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3007
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Osku » 26.03.2016 14:14

Mutta luulisin että B32 saattaa mennä vertailu pohjaks koska tehtaan tekele eikä viri pajan. Tosin Porschen, mutta silti. Eikä niitä erikois lupis kannata pelätä, aina kun saa johonkin vastauskeen kyllä talteen jos ei inttä lisää selvittelee ja todistelee.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1222
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 26.03.2016 18:19

B32 ei mene suoraan vaan vaatii hyvät todella kattavat dokumentit ja poikkeusluvan ja silti ei todellakaan ole ihan läpi huuto juttu.
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3007
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja Mic_Coo » 29.08.2017 14:28

Onkos tätä aihetta täällä sivuttu koskaan??? Mielessäni olisi pienoinen haaste ja ajattelin rakentaa tuon Subarun myllyn syncroon. Foorumikaverilta hommasin sen EJ20 myllyn, johon multa löytyy sähköt eräästä impun raadosta jossa sama kone....Tai sitten laittaa tuo mylly impunraatoon, myyä se ja hommata 2.5WRX STi mylly...?

Suomen maantieliikennelaki tai trafi ei varmana tälle vihreää valoa näytä mutta jos koneen maalaa maastonväriseksi niin katsuri-inssit ei sitä huomaa. :lol: :lol:

Onko tähän Suomessa kukaan ryhtyny, jos on niin loppuiko leikki lyhyeen vai miten kävi? Ameriikan maalla tuo Subaru-konversio tuntuu olevan suosittukki swappi....

Osat tuntuu olevan melko kalliita valmiiseen muutokseen, tarkoitan moottorin tukia yms, jos 3500€ lojuu ylimäärästä lompakossa niin pikkuhommalta tuo tuntuu....mutta kyllähän nuo tallioloissakin näpertää kun on vehkeet ja tietää edes suurinpiirtein mitä on tekemässä. Onko jollakin valmiina noita muutos osia ylimääräisenä? Laippa siihen koneen ja vaihteiston väliin on aika ehoton, startti ei hirveää ongelmaa tuota mutta vauhtipyörän kanssa voi mennä tovi.....228mm levyllä niitä tuntuu olevan tehty.

Kysymykseni siis tarkentaen, onko helpointa alkaa "virittämään" tallissa lojuva DJ-kone ja laittaa tuo ee20 nurkalla seisovaan imppuun ja myydä se poies....vai olisko jollakin mielenkiintoa ryhtyä tähän mukaan?? Onko jollakin keskeneräisenä tällainen törmättyään ongelmaan mikä ei ota ratketakseen.....??
Viimeksi muokannut Mic_Coo päivämäärä 29.08.2017 15:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Volkswagen Transporter Doppelkabine Syncro 2.1 MV-kat 1992 (käyt.ott. 1994)
Volkswagen Transporter Caravelle CL Syncro 1.9TD 1990
Volkswagen Kleinbus 1961 *junakeula*
Volkswagen LT45 4x4 Doppelkabine
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 166
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja Una » 29.08.2017 14:37

Eikö EE20 oo diisseli?
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
Mazda MX5 Unplugged 1.8 -04
Una
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 75
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja dmn » 29.08.2017 14:42

^Johon verrattuna 1.6TD tölkissä on kestävyyden huipentuma
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2524
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja Mic_Coo » 29.08.2017 15:05

..anteeksi pieni erhe. Korjaan tietty siis EJ20 mylly!! ;)
Volkswagen Transporter Doppelkabine Syncro 2.1 MV-kat 1992 (käyt.ott. 1994)
Volkswagen Transporter Caravelle CL Syncro 1.9TD 1990
Volkswagen Kleinbus 1961 *junakeula*
Volkswagen LT45 4x4 Doppelkabine
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 166
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja Pastori » 29.08.2017 15:27

No ainakin mitä olen Sambasta lueskellut, ei siinä oikeastaan muuta hyödy kuin luotettavampi kone (jos EJ20). Polttoaineenkulutus pysyy about yhtä hirveissä lukemissa. Ite en lähtis ainakaan ostamaan noita osia, mutta jos oot tekijämies nii ei muutaku hanskat kättee :D Ennemmin jos subarun kone pitäs tölökkiin istuttaa niin se 2.5 litranen. Eihä se ilmasta ole sen DJ:n entisöintikään, mukavia ja hiljasia nuo bokserit kyllä on verrattuna diisseleihin. Ehken noissa subarun ecuissa on enempi viri/säätövaraa kuin volkkarin omassa. Sehän on jos haluaa rueta säätään niin se on sitte ruettava :)
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 873
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja Mic_Coo » 29.08.2017 16:21

Kulutukselle on oikeastaan yks hailee että mitä syö. Vpoweria menee jokatapauksessa ja tankkaa aina 20€lla nii ei tunnu pahalta. :D:D

Eipä tuo MV-kat konekkaan mikää pieniruokanen ole sati sitte DJ-mylly. MV-koneen tehon puutteen kyllä hoksaa, vaikka ei ole suuri ero hevosvoimissa niin jotenkin nuhjuselta ja tukkosemmalta vaikuttaa tuo MV. Sytkän säädöillä siihen jotaki eloa sai mutta aika hyvin tuo lambda keskustelee yhteen koneen aivojen kanssa ja korjaa tilannetta....

Tuota Ecua juuri mietinki että siinä on ehkäpä niitä säätö mahdollisuuksia hieman enempi Subarun osalta. Multa löytyy jo valmiiksi Walhbro 255 pumppu, yks WRX STi:n ecu ja rosteriputkistoa...... Kyllä tuo 2.5 houkuttaa enemmän, ihan pelkästään jo äänten ja turbon osalta, mutta taas mitäpä tekkee syncrossa 280hv 360nm ja 9200rpm.. :lol: :lol: Ainaki vaihdelaatikosta löytyy löyhät paikat.

Kuitenki maastossa (pääasiassa) mitä tuolla tullee enemmän ajettua niin ajethan ryömärillä ja kohtuu hiljaa. Subarun EJ-kone vois tähän olla hieman varmempi kestämisen kannalta. Nuo tölkkien omat WBX:ät ei yhetkään ole toiminu kunnolla (ainakaa minulla) sitten kun niillä on ajettu hiljaa yms....sitten kun tarvisi tehoa tai vääntöä, tai muuten on jotenkin tiukka paikka niin aina jostaki röttää tai sammuu tai jotaki oikkuilee.. :D
Ja totta on kyllä tuokin että DJ-koneen virittämiseen nii palaa rahaa kyllä siihenkin. Ei siihenkään ilmaset osat ole ja kuitenkin silti kestävääkin haluttaisi siittäki tehdä niin taas osat maksaa enemmän..

näinollen "musta tuntuu"-- osiossa, jotenkin helpolta tämä subaru-konversio tuntuu verrattuna vaikka TDI-swappiin. Yhen TDIn olen rakentanu ja minusta siinä oli kyllä hommaa kerraksi ja ei se siltikää vielä sähköjen osalta tullut ihan 100% onnistuneeksi....
Volkswagen Transporter Doppelkabine Syncro 2.1 MV-kat 1992 (käyt.ott. 1994)
Volkswagen Transporter Caravelle CL Syncro 1.9TD 1990
Volkswagen Kleinbus 1961 *junakeula*
Volkswagen LT45 4x4 Doppelkabine
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 166
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja vville » 29.08.2017 19:29

Mic_Coo kirjoitti:Eipä tuo MV-kat konekkaan mikää pieniruokanen ole sati sitte DJ-mylly. MV-koneen tehon puutteen kyllä hoksaa, vaikka ei ole suuri ero hevosvoimissa niin jotenkin nuhjuselta ja tukkosemmalta vaikuttaa tuo MV.


Käyttöohjekirja väittää että MV kuluttaa ainakin Syncro Caravellessa DJ:tä enemmän:

82 kW bensaruisku DJ
90 km/h = 10,1 l/100km
120 km/h = 15,4 l/100km
kaupunkiajo = 13,9 l/100km

70kW bensaruisku MV
90 km/h = 12,1 l/100km
120 km/h = 17,1 l/100km
kaupunkiajo = 16,1 l/100km
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
 
Viestit: 728
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja dmn » 29.08.2017 19:50

Jep, ei ne ekat kattikoneet oikein olleet onnistuneita (ei taida koskea pelkkää wbxää).
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2524
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja Mic_Coo » 29.08.2017 19:57

Kyllä mieki äkkiseltää piän että tuo käyttis pitää paikkansa. Edellinen syncro oli DJ koneella oleva caravelle ja meni minusta kesäajossa matkaa ajaessa alle kympin. Tämä nykynen doppeli MV-koneella syö kyllä, sen oon huomanu eikä se syönti muutu voimana renkaille...mustaa savua tuon MV:nki saa kyllä työntään mutta ei se vauhdissa tai väännössä tiety. Siksi olenkin nyt alkanu miettimään tuota Subben konetta. Viime kesänä oli WRX STi Impreza kesäautona ja olihan se rivakka peli. Ja boxerina subarun koneetkin on ihan muhkean kuulosia....
Volkswagen Transporter Doppelkabine Syncro 2.1 MV-kat 1992 (käyt.ott. 1994)
Volkswagen Transporter Caravelle CL Syncro 1.9TD 1990
Volkswagen Kleinbus 1961 *junakeula*
Volkswagen LT45 4x4 Doppelkabine
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 166
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Subaru WBX --> T3 Syncro WBX

ViestiKirjoittaja TT| » 29.08.2017 22:24

EJ20 jos on tuo tehottomin versio niin sehän menee ihan muutoskatsastuksella, tuolla myyntiosastolla taisi eicca jossain vaiheessa kaupata kytkinkoppaa. Semmosen ostaa niin moottorintuet taitaa värkätä aika helposti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6314
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

ViestiKirjoittaja JJ_S » 29.10.2017 10:50

Tyhmä kysymys tähän väliin: olisko diesel-koneeseen, esim. 1,6 td:iin mahdollista vaihtaa Subarun bensakone? Tehojen puolesta tietysti vaatisi varmaan erikoisluvan Trafilta.

Alkaa diesel-koneet olemaan poliittisesti vähän huonossa huudossa tulevaisuutta ajatellen, joten tämä vaikuttaisi mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
 
Viestit: 157
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

ViestiKirjoittaja TT| » 30.10.2017 23:17

Helpoinhan sinne on rivi4 vag bensakone vaihtaa suoraan tilalle, mutta subarunkin saa kaupasta ostettavilla osilla laitettua.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6314
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

ViestiKirjoittaja JJ_S » 01.11.2017 10:47

Ok. Eli periaatteessa diesel --> bensakone swäppi ei ole mitenkään suurempi ongelma.

Subarun moottoreita on ilmeisesti pidetty aika hyvinä, ei niitä varmaan muuten niin paljon vaihdettaisi.

Pitänee miettiä erilaisia vaihtoehtoja. Onkohan noita rivinelosia sitten esim. Suomessa vaihdettu miten paljon vaikkapa jx-koneen tilalle?

Varmaan se 1.9 tdi on ollut aiemmin se ykkösvaihtoehto helppouden, halvemman kilometrihinnan ja olisko dieselin vääntökyvyn perusteella. Nyt kun diesel-koneet näyttäis ehkä tulevaisuudessa joutuvan vähän huonompaan huutoon pienhiukkaspäästöjen vuoksi ja kun hintaerot per kilometri tasaantuvat niin bensakonekin voisi alkaa olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Ilmeisesti on esim. kohtuullisen helppo konvertoida bensakone sellaiseksi, että se kävisi sekä etanolilla että bensalla.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
 
Viestit: 157
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: 1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

ViestiKirjoittaja JJ_S » 05.12.2017 12:57

EJ22 ja EJ25 kiinnostaisi koneina, niissä olisi varmasti enemmän potkua kuin EJ20:ssa. Tulee äkkiä mieleen, että jos käy läpi kalliin swap-prosessin niin olisi sitten ihan mukava saada niitä lisätehojakin ihan kunnolla.

Olisi mielenkiintoista kuulla ja lukea jos joku foorumilainen on käynyt Trafin kanssa läpi sen muutoskatsastuksen alkuperäistä isommalle koneelle - mitä vaatii ja mitä maksaa?
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
 
Viestit: 157
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

EdellinenSeuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa