1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
MustaPekka
Vasta alkaja
Viestit: 25
Liittynyt: 11.01.2015 23:27
Paikkakunta: Tampere

1.9&2.1WBX->Subaru swap (yhdistetty useita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja MustaPekka »

Kovin vähän on foorumilla jorinaa Tölkin "Subaruttamisesta". Rohkenin aloittaa uuden topicin, kun en varmaan ole ainoa, ketä ajatus kiehtoo. Jotakin uutta tuonne oman Caravelle syncron perään pitäisi keksiä, diesel ei ole vaihtoehto! ;) .....ja itseasiassa olen jo luvannut ostaa yhden Subarunkin, koneenluovuttajaksi! :D


Onhan näitä Subaru-swappejä härmässäkin tehty onnistuneesti, joten kovasti olisin kiitollinen, jos jakaisitte omaa tietoanne ja kokemuksia aiheesta!


Mikä Subaru kone olisi järkevin ja nyt on siis hakusessa vaparikone, mitään rakettia ei yritetä rakentaa, tällä kertaa. Itse ajattelin ensin 2.5 (EJ25) konetta, mutta nyttemmin olen kallistunut jopa vanhan kunnon(?) 2.2 koneen suuntaan. Vanha Legacy, 2.2 koneella, tuo yksilö on, minkä olen luvannut ostaa. Voimaahan tuossa 2.2 ei ole aivan kamalasti (136hv), mutta itse olen siinä käsityksessä että, on 2.5 luotettavampi? Korjatkaa, jos olen väärässä, pitkää oppimäärää Subaruista ei ole.

Mistäs sitten "conversion kit",eli sovitussarja tai mikä nyt sitten parempi suomenkielen sana onkaan? Ameriikasta tietysti löytyy mitä vaan, mutta dollarin kurssi on tällä hetkellä aika huono ja mitä lie sitten toimituskulut, alvit, tullit siihen päälle? Tuo http://www.rjes.com , on myös tiedossa, onko heidän tuotteistaan jollain kokemuksia? Jotenkin hankala tuo nettisivu...hintoja en löytänyt, äkkiseltään...sivu on päivitettykin viimeksi 2008, onko tuo puoti enää edes hengissä?

Muutoskatsastushommat on tietysti sitten vielä asia sinänsä... Kiusallisen lähelle tuo 2.2 teholukema jäisi "sallitusta". Eikö se134,4hv ole jos DJ koneen päälle laskee 20%? Heppa-puolitoista, paperilla, tuossa sitten olisi liikaa, mutta joka tapauksessa, helpommin tuon varmaan saisi kepuloitua leimalle, ilman poikkeuslupaa, kuin esim. sen 2.5..? Nythän on tulossa, vai jo tullut, uudet säännöt moottorinvaihtoon? Keväällä uudet säännöt , oli niin uusia, ettei oikein konttorillakaan osattu neuvoa, miten hommat menee jatkossa. Ilmeisesti nyt olisi periaatteessa mahdollisuus soveltaa joko uusia, tai vanhoja sääntöjä, kummat nyt sitten paremmin omaan projektiin sopii...?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Suurin ongelmahan tuossa T3 tapauksessa on juurikin nuo tehot, menee heittämällä rajojen yli ja vaatii poikkeusluparumban. Siksi nuo mitä on tehty on ollu nuita turbovehkeitä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
MustaPekka
Vasta alkaja
Viestit: 25
Liittynyt: 11.01.2015 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja MustaPekka »

Mulla ei ole kokemusta, miten nämä muutoskatsastushommat moottoreiden osalta menee käytännössä... Kävin keväällä ihan vartavasten asiaa kysymässä konttorilla. Inssi vastasi , että ei sillä ole merkitystä, minkä verran jossain moottorissa on ollut tehoa, jossain muussa automallissa, uutena. Hän oli vakaasti sitä mieltä että auto penkiin ja sitten katsotaan meneekö muutoskatsastuksella,vai poikkeuslupahommiksi! Tämän lausunnon perusteella mäkin vähän innostuin asiasta. Sehän ei ole paha, jos selviää penkkilapulla...esim. motest tarjoaa "tehotoditus viranomaisille 4WD" 110 euroa. Tommonen vanha, väsynyt 2.2 Suben kone menee kyllä varmaan tehoraameihin, ilman isompia kikkailuja!? :lol: Itsekin kyllä olen elänyt siinä uskossa, että koneessa on aina vähintään se teho, mitä siitä aikanaan on ilmoitettu. Eikä sitä mikään muuksi muuta, tai konetta ei saa "alivirittää"...? Mene ja tiedä.... :roll:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja jarke »

alkuperäisessä muuttamattomassa moottorissa käytetään valmistajan ilmoittamaa tehoa. ( apulaitteiston suuremmaksi muuttamiseksi pitää katsoa esim. vähäpäästöisen moottorin muutos niin että katalysaattori poistetaaan, tällöin pitää penkittää, katin poisto ei tosin voi tuottaa alkuperäistä ilmoitettua tehoa alempiä tuloksia ;) ) Moottoritehon alentamainen(=kuristaminen=) sallittu ainoastaan L- luokissa. Sanoisimpa että tuon konttorilta saamasi vastauksen perusteella, oman lompakon suojelemiseksi, kannattaa vaihtaa jo tuossa vaiheessa konttoria tai vähintään katsastajaa. edelleen voimassa lainsäädäntö että mallisarjan tehokkain ja siitä 20% tehokkaampi hyväksyttävissä ilman poikkeuslupaa, Se tuskin myöskään tulevaisuudessa helpottumassa.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Konttorien vaihteleva pykälien tuntemus on aika jännä, tai oikeastaan pelottava juttu. Itsellä tiedossa kaksi "kohtuu" tuoretta tapausta, missä on ilman erikoislupaa vain muutoskatsastuksella katsastettu autoon yksinkertaisten (ainakin minun mielestäni) pykälien vastainen vaparimotti. Kuinka väärin on sitten ratsastaa katsastusmiehen epäpätevyydellä ja mitä riskejä siihen sisältyy...? Harmittaahan se, että jos inssi onkin laitettu täydennyskoulutukseen ja osaakin asiansa sinä päivänä kun pitäisi leima papereihin saada :(
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vastuuhan aina kopsahtaa auton omistajan ja muutoksen tekijän nilkkaan, ja parhaimmillaan takautuvasti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Joker »

EJ20 ja laillisesti. Jos suben mottia haluaa, wasseri ei aiheuta intohimoa ja radalle ei aio mennä. Omat kokemukset positiivisia Subarun runkoon kiinnitettynä ja paljon ajettunakin, toki kierrospannu ja voi olla alakierrosten vääntö ohkaisempi kuin wasserissa, mutta ei ole tässä kurveja mitä vertailla.

Vaatiiko sitten lain kirjaimen mukaan jotain testeja kun ei ole alkuperäisessä ympäristössään, siitä en osaa sanoa. Voisi kuvitella että luovuttajan tiedoilla muutettuna ja mahdollisimman alkuperäisenä täyttää lain kirjaimen.
Sup78
Vasta alkaja
Viestit: 1
Liittynyt: 28.12.2015 17:45

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Kellään tietoa kuka tekisi sovitepalan subarun ej22 ja syncron laatikon väliin? Suomessa siis. Kenedyt ja smalcars on tuttuja mutta ei huvittaisi tilata nyt mistään amerikasta jos jollain sattuisi olla tietoa lähempää.
Avatar
dogbox
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 21.02.2012 02:36
Paikkakunta: pornainen

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja dogbox »

Ei kannata sovitepalalla lähtee kikkailemaan, ostat rjes:in kytkinkopan niin saat varmasti toimivan paketin.
Subarun vauhtipyörä ja kytkin romut käy silloin ilman modailuja, koppia on sitten kahta eri mallia, vapari ja turbon romuille omansa.
Ja ihan englannista tulee, eli ei tarvii tullista välittää ;)
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
tölkkki
Pelastaja
Viestit: 104
Liittynyt: 01.07.2015 19:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja tölkkki »

Eli ej20 turbo konekko on mahdollista saada lailliseksi tölkkiin? :D mitähän tuollainen nyt sit vaatii että on laillinen?
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mua kiinnostas tämä homma kans, mitä siihen tarvii ja paljonko maksaa? (moottoria ei lasketa)
Hulluna tölökkeihin.
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Onko esim. Etelä-Afrikan malleissa erilaiset jarrut ja alusta? Niissähän oli 100 kw ja 2,6 L koneet! Tai Ottingerin jarrut ja alusta?. Jos mallisarjan tehokkain sarjatuotantomalli on SA malli, niin silloinhan saa laittaa vaikka 3 litrasen koneen!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja TT| »

SA malleissa on ollut isompia jarruja myös, mutta ovat kai omaa mallisarjaansa eikä tuotu eurooppaan. B32 on ilmeisesti tehokkain vertailukohde.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:SA malleissa on ollut isompia jarruja myös, mutta ovat kai omaa mallisarjaansa eikä tuotu eurooppaan. B32 on ilmeisesti tehokkain vertailukohde.

Juu ei kelpaa EA-tölkit vertailuun eikä niitä taida saada kilpiinkään kuin muuttoautoina.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

TT / AT5nok: Mihin nämä näkemykset perustuvat? Haluaisin mielelläni nähdä sen ajoneuvolain pykälän joka kieltää EA-Tölkin käyttämisen vertailumallina..?
B32:n kohdalla kyllä ymmärrän ettei Porschen rakentamaa muutaman kappaleen erikoiserää välttämättä koeta kuuluvaksi samaan mallisarjaan.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja jarke »

Jukkapoika kirjoitti:AT5nok: Mihin tämä mainitsemasi näkemys perustuu? Haluaisin mielelläni nähdä sen ajoneuvolain pykälän joka kieltää EA-Tölkin käyttämisen vertailumallina..?
edit: luettavuus oli lähellä nollaa, joten laitetaan pelkkä linkki uuteen määräykseen:

http://www.finlex.fi/data/normit/42330- ... aminen.pdf
Viimeksi muokannut jarke, 26.03.2016 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja jarke »

aika hienosti kopioitui..
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Kiitosta vaan, ei olisi tarvinnut. Ajoneuvolaki on kyllä tuttu, niin se vanha kuin uusikin.

Meikäläisen on sitten varmaan työnnettävä oma Tölkki paaliin kun kerran joku internetin foorumilla kertoo ettei sen leimaaminen olekaan enää mahdollista.
Harmi. Ihan kiva sillä oli ajella.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja jarke »

eikai kukaan ole sanonut ettei leimaaminen mahdollista ole.. eiköhän tälle foorumilla ole kuitenkin ollut se hyvä puoli moneen muuhun verrattuna ole ollut se että täällä on parhaansa mukaan ylläpitäjät ja muut yrittäneet jakaa aika oikeatakin tietoa. On tietysti varmaan mukava laittaa 4-5ke . tekniikkaan ja todeta ettei tätä kilpiin saakkaan, se lienee ollut ylläpitäjillä ajatus että täällä tulisi ihan oikeita neuvojakin joista voisi olla apuakin.. Lupia ainakin ennen on saanut B32- perusteella, Sa- ei vanhan mallisarja ajattelun mukaan vertailuajoneuvoksi käynyt , uuden määräyksen mukaan taitaa mennä vielä vaikemmaksi..

tuolta löytyy kuitenkin esimerkin omaisesti uuden määräyksen mukaista tyypin määrittelyä, jos ei kaikkia sataa kuuttakymmnetä sivua jaksa lukea niin voi hypätä suoraan sivulle 65.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 46&from=fi

ja Trafin määräyksessähän puhutaan nykyään "tyyppikatsastuksessa määriteltyä mallisarjaa", eli se on myös tiukennus vanhaan,silloin hyväksyttiin eurooppa ja us- markkinat, nyt ei enää välttämättä....
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Subaru moottori Tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Sähköisen viestinnän aikakauden miinuspuolia on se, että netissä kirjoitetusta "MuTus:ta" tulee usein paikkaansa pitävä fakta kun sen sinne tarpeeksi monta kertaa laittaa. Kyllä näitä foorumeita seurataan niin lain säätäjien kuin katsastusta suorittavien tahojenkin toimesta. Eri asia on tarkastaako tai kyseenalaistaako tätä netistä löytyvää "faktaa" kukaan kun on helpompaa naputtaa hakuohjelman hakukenttään jonkun automerkin mallin vertailumalli ja sanoa asiakkaalle että näin täällä lukee..? Ei katsastushenkilö pysty olemaan jokaisen merkin ja mallin asiantuntija, joten on helpompaa kieltää jokin muutos kuin hyväksyä se. Tämän takia asiakkaan tulisikin olla se asiantuntija jolla on esittää riittävä määrä paikkaansa pitäviä dokumentteja ja ottaa vastuu rakennelmansa lainmukaisuudesta jolloin katsastaja voi tehdä työtään ja hyväksyä tehdyt muutokset.
se lienee ollut ylläpitäjillä ajatus että täällä tulisi ihan oikeita neuvojakin joista voisi olla apuakin
Tuosta olen samaa mieltä: Nykyään on valitettavan yleistä että innosta ja onnesta soikeana tehdään samanlainen kampe kun on jossain päin internettiä on nähty ja vasta sitten aletaan miettiä saakohan tätä millään ilveellä leimaan..?
Hommahan tulisi tehdä juuri toisin päin:

- lue lakia pykälineen
- ymmärrä lukemasi
- tee suunnitelmastasi jonkinlainen dokumentti
- käy esittämässä dokumentti katsastushenkilölle (mielellään useammalle) ja tiedustele ovatko kaavailemasi muutokset mahdollisia

Vasta tämän jälkeen tulisi aloittaa sen projektin vääntäminen.
Vastaa Viestiin