1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Re: 2,1 wbx jäähdytys paineet

ViestiKirjoittaja dmn » 18.06.2017 21:28

Tietysti kun korkin aukaisee, niin paine muuttuu järjestelmässä ja veden pinta muuttuu (nousee) sen myötä. Ajattelin vain että jos veden pinta käydessä ja korkki kiinni on oikeasti alhaalla, niin saattaa (pakokaasu) vuotoa olla sinnepäin. Jos taas veden pinta on nähtävästi korkealla niin saattaa johtua huonosta kontaktista / johdoista.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2549
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2,1 wbx jäähdytys paineet

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 18.06.2017 21:45

Varmaan kyseessä pakokaasuvuoto?

Kylmänä sylki puhtaasti vettä pisaroina pakoputkesta, mutta kun lämpiää, loppu kuin seinään. Ei savuta, eikä ajossa ilmesty takaluukkuun pisarointia/sumua. Eli orastava pahvivika?

Tuollaista löytyi nyt ö korkista.
Liitteet
IMG_20170618_212633_01.jpg
IMG_20170618_212633_01.jpg (1.53 MiB) Katsottu 11616 kertaa
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 64
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

WBX:n ilmamassamittari

ViestiKirjoittaja TimoYliaho » 12.07.2017 19:39

Tuo otsikon osa maksaa käytettynäkin 200€:n pinnassa. Onko kukaan yrittänyt konstailla uutta "hiilikaarta" potikkaan.
TimoYliaho
Vasta alkaja
 
Viestit: 14
Liittynyt: 12.07.2017 18:47

Re: WBX:n ilmamassamittari

ViestiKirjoittaja Pastori » 13.07.2017 09:12

Onko sulla siis ko. boksi mennynnä paskaks? Ite vaan puhistin sen contact cleanerilla, oli aika törkynen mutta nyt lähes "uutta vastaava" Siis se puolikaaren muotonen kohta.
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 879
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: WBX:n ilmamassamittari

ViestiKirjoittaja dmn » 13.07.2017 09:21

Jonkun sopivan kondensaattorin asennus voisi hetkellisesti helpottaa oireita, joskaan ei aivan kokonaan poistaa niitä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2549
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: WBX:n ilmamassamittari

ViestiKirjoittaja TimoYliaho » 27.07.2017 00:49

Siirsin vastuskaareen nojaavia nastoja kulkemaan eri paikkaan. Toimii ainakin tilapäisesti. Ja mikä ettei pitempäänkin.
TimoYliaho
Vasta alkaja
 
Viestit: 14
Liittynyt: 12.07.2017 18:47

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja Jones2 » 03.12.2018 22:08

Caravellix kirjoitti:Jos haluaa hieman hellävaraisemmin koittaa herätellä nostajia, niin löpöä öljyn sekaan muutama desi ennen öljynvaihtoa ja käyttelee tyhjäkäyntiä n. 5 - 10 min.
Kierroksia voi välillä nostaakin, jos ei tunnu muuten tokenevan. Vastaa suunnilleen Forte-käsittelyä, pienemmin kustannuksin tosin.
Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi tätä menetelmää useamman WBX:n naputuksen hiljentämiseen.

Tulipa mieleen näin jälkikäteen että, miten jos tönärit tökkivät reilusti nostajien runkoon ja siten menevät banaaniksi ? Olisiko sittenkin parempi vaihtaa ne sovinnolla, kun työ ei ole vaikea. Kuskin puolella pitää irrottaa vesiputki, apparin puolella ei sitäkään. Jousi kiristeiset tönärien suoja putket on niin helppo laittaa eikä maksa paljon. Vanhoissa nostajissa ei ehkä öljy mene tahi pysy . Tässä on menossa käytännön koe, neljässä pysyy paine, kahdessa ei sitten millään.
JS
Jones2
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 31
Liittynyt: 29.01.2014 08:53

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Jones2 » 06.12.2018 00:31

Lisäys:
Myös keinuvipujen voitelu kärsii huonosta öljynpaineesta, joten ei kannata käyttää kovin pitkään kalisevaa hytikkaa, tulee tuhoja.
Jones2
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 31
Liittynyt: 29.01.2014 08:53

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja ketsa » 06.12.2018 23:17

Ja venttilivälyksen säätöruuvin kärki kuluu myös yllättävän äkkiä jos välystä runsaasti.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 397
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Jones2 » 06.12.2018 23:59

Joo, kyllä kuluu. Tässä tapauksessa tyhjentynyt ja ilmaamaton hytikkanostin löytyi venakopan avaamisella ja keinuvivun painelulla. 1. sylkän pakoventtilistä, ei ollut vastapainetta, korjaantui hytikan vaihdolla. ( oli vaihdettu joku vuosi sitten uuteen, ei kestänyt ) Tämä ei siis ottanut öljyä vaikka käytetty lämpöiseksi ja tehty start-stop juttuja, mitkä tavallisesti auttavat, tämä oli "kovapäinen"
Jones2
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 31
Liittynyt: 29.01.2014 08:53

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Caravellix » 07.12.2018 19:06

Juuri edellämainituista syistä ehdotin löpöhoitoa vaihtoehdoksi sille, että vaan ajaa ja toivoo nostajan hiljenevän itsekseen. Jos ei löpö-/Forte-huuhtelulla saavuta toivottua tulosta, niin sitten tietysti vialliset osat vaihtoon.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
 
Viestit: 296
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Matti-Pekka » 31.01.2019 13:04

Terve
Onko lajitoverit tehneet jotain tuon wbx koneen (Dj 2.1)öljyn kierron parantamiseksi tai tms. Olen nyt purkanut 5 kpl wbx koneita joissa kaikissa on jonkinasteisia vaurioita kk. laakereissa ja melkein kaikissa hieman myös nokan laakereissa. Männät sylinterit kampiakseli std mitoissa ja melko kulumattomat, kiertokankien alasilmät ok. mitoissa ja pyöreät, nokka+venttiilikoneisto aika heikossa hapessa, ilmeisesti toimimattomien hydenostajien takia. Mutta miksi kohtuu vähän ajetuissa koneissa kk. laakerit tuntuu kärsivän voiteluongelmista? onko siihen jotain toimivaksi koettua ratkaisua? Öljypumput alkuperäiset ja tehtaan antamissa mitoissa.En viitsisi alkaa kasaa näitä ennen kuin saisin jotain mielipiteitä/kokemusperäisiä vinkkejä millä tämä voiteluongelma olisi ratkaistavissa...
Avatar
Matti-Pekka
Vasta alkaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 06.11.2018 19:14
Paikkakunta: Janakkala

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja ketsa » 31.01.2019 18:34

Imuputkeen ovat maailmalla tehneet muutoksia.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=254338
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 397
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Matti-Pekka » 31.01.2019 21:55

ketsa kirjoitti:Imuputkeen ovat maailmalla tehneet muutoksia.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=254338

Kiitos linkistä...kuulinkin jotain pöpinää että imuun tehtiin muutoksia, mutta kukaan ei muistanut/ymmärtänyt mitä...kiitos vielä.
Avatar
Matti-Pekka
Vasta alkaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 06.11.2018 19:14
Paikkakunta: Janakkala

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja ketsa » 01.02.2019 01:45

Matti-Pekka kirjoitti:Terve
Onko lajitoverit tehneet jotain tuon wbx koneen (Dj 2.1)öljyn kierron parantamiseksi tai tms. Olen nyt purkanut 5 kpl wbx koneita joissa kaikissa on jonkinasteisia vaurioita kk. laakereissa ja melkein kaikissa hieman myös nokan laakereissa. Männät sylinterit kampiakseli std mitoissa ja melko kulumattomat, kiertokankien alasilmät ok. mitoissa ja pyöreät,.


Eli kankien alasilmät mitoillaan ja pyöreät sen jälkeen, kun olit irroittanut ne ja kiristänyt uudelleen momenttiin? Eli se mahdollinen vika, että venyvät pultit ovat antaneet periksi, tuli korjattua ennen mittausta? Parissa pahimmassa tapauksessa mitä itsellä on tullut vastaan on yhdessä kangessa liuskat lähteneet pyörimään, mutta muuten moottori ok, eli vika jossain muualla kuin voitelun puutteessa... Ehkä tai sitten ei.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 397
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Matti-Pekka » 01.02.2019 12:28

ketsa kirjoitti:
Matti-Pekka kirjoitti:Terve
Onko lajitoverit tehneet jotain tuon wbx koneen (Dj 2.1)öljyn kierron parantamiseksi tai tms. Olen nyt purkanut 5 kpl wbx koneita joissa kaikissa on jonkinasteisia vaurioita kk. laakereissa ja melkein kaikissa hieman myös nokan laakereissa. Männät sylinterit kampiakseli std mitoissa ja melko kulumattomat, kiertokankien alasilmät ok. mitoissa ja pyöreät,.


Eli kankien alasilmät mitoillaan ja pyöreät sen jälkeen, kun olit irroittanut ne ja kiristänyt uudelleen momenttiin? Eli se mahdollinen vika, että venyvät pultit ovat antaneet periksi, tuli korjattua ennen mittausta? Parissa pahimmassa tapauksessa mitä itsellä on tullut vastaan on yhdessä kangessa liuskat lähteneet pyörimään, mutta muuten moottori ok, eli vika jossain muualla kuin voitelun puutteessa... Ehkä tai sitten ei.

Kankiin vaihdettu T1 pultit ja sitten mitattu tulos ok. Yhdessä koneessa oli yhden kaulan laakeri pyörinyt ja muissa jo selkeää kulumaa ,kuten kaikkien koneiden osassa nokan laakereita...vahvasti veikkaan voitelu ongelmaa, joka varmaan korostuu kun monet näistä on ollut ihan työkäytössä ja ehkä hieman pitkällä huoltovälillä...
Avatar
Matti-Pekka
Vasta alkaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 06.11.2018 19:14
Paikkakunta: Janakkala

Edellinen

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa