Sivu 2/7

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Lähetetty: 20.07.2016 18:11
Kirjoittaja lanssi
Oli tulpat uudet. Päästöt kuulema ku uuvessa autossa.... Optimistisesti ootan katastusta... Vai pitäskö olla pessimisti. Ne ei kuulemma pety...

Re: vbx:n nostinten ilmaus

Lähetetty: 22.07.2016 17:18
Kirjoittaja lanssi
Jee.. Leima huomautuksitta. Jos satutte Rautalammilla liikkumaan, ja lanssi on jossai ni saa poiketa juttusille.

WBX vesipumpun vaihto - Apuja kaipailisin...

Lähetetty: 02.08.2016 21:48
Kirjoittaja sam71
Moi kaikille

Uutena Tölkin omistaja olisin apuja vailla vesipumpun vaihdossa kun ei itsellä ole tallia missä tehdä niin ostaisin mielelläni "vaihtopalvelun" vesipumpun tilasin jo eli asennusta kaipailen?
Itse asustelen Espoossa ja apuja tietty tästä jostakin läheltä olis tarvis :roll:
Kone on 2.1 WBX ja takaveto multivan

T:Sami
o5o-367 37 57

Re: Apuja kaipailisin...

Lähetetty: 03.08.2016 10:01
Kirjoittaja AT5nok
Tervetuloa foorumille.

Onko se Multivan ajokuntoinen, eli voitko ajaa korjauspaikkaan?

Re: Apuja kaipailisin...

Lähetetty: 03.08.2016 12:02
Kirjoittaja sam71
Moi
Juu on ajokuntoinen.

T:Sami

Re: Apuja kaipailisin...

Lähetetty: 03.08.2016 22:52
Kirjoittaja AT5nok
Laitoin yv:nä tietoa hyvästä korjaamosta.
Jos eivät ehdi ottaa työn alle, niin on minulla toinenkin tiedossa ja saat vaikka korjauskäsikirjan lainaan, jos uskallat itse kokeilla.

Re: WBX vesipumpun vaihto - Apuja kaipailisin...

Lähetetty: 04.08.2016 19:06
Kirjoittaja sam71
Ok kiitos, ollaan reissussa palaillaan

T:Sami

Re: WBX vesipumpun vaihto - Apuja kaipailisin...

Lähetetty: 13.08.2016 22:38
Kirjoittaja sam71
Homma hoidossa ;)

2,1 WBX startti/koneongelmia

Lähetetty: 30.08.2016 11:32
Kirjoittaja Kimi80
Katsellaan jos tätä kautta löytyisi apua.

Alle 200 tuhatta ajettu huollettu 2,1 WBX kyseessä. Alussa tuli ongelmaan startin kanssa. Klikkaili välillä. Vein korjattavaksi ja startti saatiin vaihettua, ei ollut vika siinä. Nyt ei starttaa ja moottorin pyörittäminen startin avulla on "nihkeää", startin johdot lämpenevät rajusti. Starttaa hinaamalla mutta savuaa hämärästi ja käy kuulemma epätasaisesti. Vika ei ole myöskään johdoissa koska auto on yritetty startata suoraan starttiin kytketyillä johdoilla.

Kun vein Tölkin korjaamolle niin kone oli omasta mielestä kunnossa, kyllähän bokserissa aina on omat äänensä. Nyt pitäisi alata kuulemma tarkistelemaan venttiileitä ja männänrenkaita.

Onko mitään käryä tai villiä veikkausta mistä tällaiset ongelmat voisivat johtua? Korjaamon ehdotti vaihtomoottoria mutta onko sitten järkeä vaihtaa näin vähän ajettua jossa ei ongelmaa ollut korjaamolle viedessä.. Auto on seissyt korjaamolla parisen kuukautta.

Kiitokset nettimekaanikoille etukäteen jo/Kimi

Re: 2,1 WBX startti/koneongelmia

Lähetetty: 30.08.2016 13:06
Kirjoittaja dmn
Starttiongelmiin voi olla syynä kulunut hela moottorilohkossa (startin laakerointi), joka jää usein vaihtamatta.

Kannattaa myös tarkistaa sytytysennakko, ettei lyö vastaan (DJ koneessa vielä myöhästys ennakolla, kun kaasuläppätyhjäkäyntiasennossa).

Venttiilin nostimet voivat tyhjentyä parin kk:n seisonnassa kyllä, kuluneina voivat olla vähän nihkeitä täyttämään itseään, jolloin kone kyllä kolisee ja pahimmillaan käykin epätasaisesti.

Re: 2,1 WBX startti/koneongelmia

Lähetetty: 30.08.2016 13:17
Kirjoittaja Kimi80
Startin laakeri tuli tilattua Just Campersilta ja Startti tampereelta. Eli ne molemmat on uusia.

Re: 2,1 WBX startti/koneongelmia

Lähetetty: 30.08.2016 14:49
Kirjoittaja Jones2
Moi ! Olethan mitannut startin ja vaihdelaatikon välisen vastuksen, pitää olla 0 ohmia, sekä vaihdelaatikon ja korin välisen vastuksen, sekin pitää olla 0 ohmia. Tämä siis liitoksien vastusten eliminoimiseksi.
jone

Re: 2,1 WBX startti/koneongelmia

Lähetetty: 30.08.2016 15:36
Kirjoittaja Kimi80
Kiitokset vinkistä, se pitää tehdä! Itse näistä pahemmin ymmärrä mutta tämä yksilö on niin helmi kunnossa että kyllä se kuntoon pitää saada.

Re: 2,1 WBX startti/koneongelmia

Lähetetty: 30.08.2016 19:20
Kirjoittaja ketsa
Pyöriikö moottori normaalisti hihnapyörästä? Entäpä ilman tulppia, onko pyörittäessä nihkeäpiä kohtia?

Yhden tyypivikaisen 2,1 wbx:n purkanut, joka oli ajamalla viety viimeiselle sijalleen muutamaa kuukautta aikaisemmin, mutta purkaessa moottoria ei jaksanut enää käsin pyörittää. Yksi kanki oli leiponut kiinni ja sinistänyt kampiakselin pilalle...

Re: 2,1 WBX startti/koneongelmia

Lähetetty: 30.08.2016 22:01
Kirjoittaja Peksi
Kannattaa tarkistaa tosiaan maadoitus. Yksi maadoituskaapeli on vaihteiston etuosassa (ainakin Syncrossa) ja toinen moottorin vasemmassa reunassa, vasipumpun ja termostaatin välisen vesiputken vieressä. Tämä oli omassani poikki, mikä ei tosin vaikuttanut starttaamiseen.

Kannattaa tsekata sytytysennakko ja että tulppajohdot ovat oikein eli sytytysjärjestyksessä (kuskinpuoleiset rinnan ja apumiehenpuoleiset ristiin. Olen kerran paininut kaverin auton kanssa, jossa jostain syystä oli korjaamolla asennettu virranjakaja 180 astetta pieleen. Se oireili juuri noin.

Yksi vikakohde heikkoon käynnistyvyyteen (muttei nihkeään pyörimiseen) on konehuoneen oikeassa reunassa puolan ja tyristorin välissä oleva harmaa laatikko. Ota tästä johdot irti ja kytke yhteen, niin ainakin sen vaikutus on eliminoitu. Kun saat toimimaan niin kytke takaisin. Tämä laatikko viallisena usein estää koneen starttaamisen kuumana tai kylmänä, riippuen viasta mikä siihen on tullut.

Re: 2,1 WBX startti/koneongelmia

Lähetetty: 07.09.2016 21:15
Kirjoittaja Kimi80
Ainut ongelma uuden startin kanssa taitaa sittenkin olla startin pusla. Viimekertainen korjaaja ei ollut vaihtanut sitä. Savutus johtui pelkästään siitä että auto oli seissyt 2kk. Kun lämpeni niin savukin loppui.

2.1 wbx remontti

Lähetetty: 27.10.2016 18:25
Kirjoittaja Vwt3
Piti oikein rekisteröityä tänne foorumille kun toteutin pitkään piinanneen perversioni ja ostin vw t3 caravelle bussin! Eli auto on 88 ja 2.1i wbx koneella, joka tietty on rikki, reikä kyljessä. Mielessä on ollut koneen korvaaminen dieselillä tai jollain muulla bensakoneella, mutta nyt kuitenkin tullut siihen tulokseen että saa toistaiseksi olla tuolla konetyypillä jolla tehtaalta lähtenytkin kun ei ole tarkoitus tehdä tästä kilpa-autoa ja ajoa tulee tod.näköisesti olemaan sen verran vähän että kulutuskaan ei tarvi mitään tdi luokkaa olla. Nyt sitten pitäisi etsiä jostain korjauskelpoinen aihio tai vaikka ehjäkin kone. Kysymys kuuluukin että mikä näissä wbx moottoreissa on niin erityistä että monet sanovat että korjaaminen ei kannata? Ja jos nyt löytyy ehjä tai kunnostuskelpoinen aihio niin mitä huomiotavaa tässä wbx koneessa on kokoonpanovaiheessa jotta koneen saisi pysymään kasassa mahdollisimman pitkään? Jossain jenkkisivulla kirjoitettiin että kiertokangenpultin katkeamisesta johtuvia konerikkoja näihin olis tullut, tässäkin ko moottorissa aimo reikä lohkon yläpuolella. Entäs pystyykö 2.1 tilalle laittamaan sujuvasti 1.9 käyttäen 2.1 ruiskuvermeet. Mistä näiden kahden koneen eroavaisuudet syntyvät?

Toivottavasti joku jaksaa valaista tietämätöntä, kiitos ja anteeksi!

Re: 2.1 wbx remontti

Lähetetty: 27.10.2016 21:55
Kirjoittaja ketsa
Iskun pituus ja männät ovat käytännössä isot erot 2,1 ja 1,9 wbx mottien alakerroissa. Itselläkin paloautoon vähän ajettu 1,9 varamotti jemmassa äkkinäistä tarvetta varten.

Onhan tuon remontti paljon työläämpi kuin rivikoneen, joten ehkä sillä noita arastellaan. Katkenneita kiertokangen pultteja ei ole vastaan tullut, mutta päällekkäin olevia laakeriliuskoja senkin edestä, eli pultit kyllä antavat periksi. Mutta varmasti helpompi homma on WBX laittaa iskuun, kuin diisselöinti...

Re: 2.1 wbx remontti

Lähetetty: 28.10.2016 09:39
Kirjoittaja Vwt3
Jos on jotain tietoa mistä saa esim kk pultteja, laakereita jne niin laittakaa tietoa vaan tulemaan, tietysti hyviä ja halpoja, jos nämä kaksi vaatimusta ei sovi samaan lauseeseen niin sitten vaan hyviä ja laadukkaita ;)

Re: 2.1 wbx remontti

Lähetetty: 28.10.2016 21:50
Kirjoittaja ketsa
Tuolta minä ensimmäisenä osia etsisin http://www.aircooled.fi/kategoria/240/t25-tolkki

Jos uudet osat tai suomi hinnat on liian kalliita, niin ebay.de ja google löytää tarjontaa. Tosin jos maailmalta ostaa vain yhteen autoon osia, niin saattaa säästöt mennä postimaksuihin.

1300/1500/1600 kuplan tai ilmajäähypakun kiertokangista itse otin pultit palotölkin mottiin. Sopivat bolt-on ja ovat ei venyviä.