1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Jouko123 » 23.08.2015 12:12

Eli aloitetaan alusta,

Auton 1.9l wbx automaatti Caravelle vm 86.
Jotta tilanne tulisi täysin selväksi niin aloitetaan remontin alusta.

Eli vaihdoin takajarrusylinterin tuossa alkukesästä ja ilmaus jäi ehkä puolitiehen kun ilmasin vain jarrut rummun takana olevasta nipasta.
No näin pystyin kuitenkin ajelemaan vaikka polkimesta huomasi että järjestelmässä saattaisi olla ilmaan...-> jäykistyi useammalla polkaisulla.

Tuossa muutama viikko sitten ajattelin kunnostella kaasaria ja käytin sen ultraäänipesurissa. Lisäksi vaihdoin kaikki tiivisteet ja letkut kaasariin. Tämän jälkeen auto ei ole toiminut oikeastaan ollenkaan.
Tyhjäkäynti käy hieman heikosti vaihteiden ollessa P asennossa ja jos vaihteen heittää D asennolla auto käytännössä sammuu jos ei anna reilusti samalla kaasua. Auton saa myös sammumaan pelkällä
jarrupolkimen polkemisella. Mistähän tuota vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
Jouko123
Vasta alkaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 15.05.2014 15:28

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

ViestiKirjoittaja ketsa » 23.08.2015 13:11

Ehjän auton korjaamisen jälkeen vikaa kannattaa luonnollisesti hakea omilta jäljiltä :D No, vitsit sikseen. En tarkkaan muista millainen tuo noiden kaksi kurkkuinen kaasari on, mutta jos siinä on jonkinlainen sulkusolenoidi vanhempien boxserien tyyliin, niin tarkistaa sen sähkökytkentä. Samaten, jos kaasarista löytyy mekaaninen säätö tyhjäkäynnille, niin siitä voisi koittaa säätää tyhjäkäynnin merkittävästi ylöspäin ja onnistua siten mahdollisesti rajaamaan vika tyhjäkäyntipiirin puolelle.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 358
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

ViestiKirjoittaja Jouko123 » 25.08.2015 14:41

Lisähuomioita,

Omia tuhoja tässä on yritetty tutkia mutta huomasin tuossa että auto käy nyt kylmänä ihan hyvin vaikkakin kepin heitettyä D asentoon kierrokset laskevat huomattavasti.

Koneen lämmetessä alkaa nuo ongelmat sitten eli tyhjäkäynti katoaa täysin.
Jouko123
Vasta alkaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 15.05.2014 15:28

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

ViestiKirjoittaja dmn » 25.08.2015 17:57

Ääni myöskin tuolla tyhjäkäyntipiirin sulkevalle solenoidille, tai muulle roskalle tyhjäkäyntipiirissä tai väärälle säädölle.

Tuohan olisi helppo ruiskuttaa :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2505
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

ViestiKirjoittaja Jouko123 » 25.08.2015 18:56

Juu pitää tutkia tuota solenoidia,

Mitäs tuon ruiskuttaminen vaatii käytännössä jos niin helppoa on? :D
Jouko123
Vasta alkaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 15.05.2014 15:28

Re: 1.9 wbx automaatti ei pysy käynnissä

ViestiKirjoittaja Jouko123 » 26.08.2015 17:44

Säätelyjen ja putsailujen jälkeen auto pysyy taas hyvin käynnissä kylmänä sekä lämpimänä mutta
edelleen vaihteen kytkeminen hyydyttää auton. Auto toimii kuitenkin hyvin kun vaan pitelee kierroksia päällä
mutta matalilla kierroksilla auto "tärisee" ja meinaa sammua
Jouko123
Vasta alkaja
 
Viestit: 9
Liittynyt: 15.05.2014 15:28

2.1WBX lämpömittarin anturi

ViestiKirjoittaja Mic_Coo » 09.09.2015 09:15

Minkäs värinen johto meillä tulisi mennä tuonne lämpömittarin anturille. Yläpuolella sinisellä pistokkeella moottorin ECUn anturi ja alapuolella apikolla mittarin anturi. Itselläni mittaristo temppuillut jo kauemmin mutta eilen pestessäni moottori tuli tiirailtua hieman tarkemmin kaikkia pistokkeita ja johtoja huomasin tuon anturin olevan kokonaan ilman johtoa. Enkä siittä lähimaastosta edes löytänyt "ylimääräistä" irrallista johtoa. Kuvaki ks. paikasta voisi olla ihan jees. ;)
Volkswagen Transporter Doppelkabine Syncro 2.1 MV-kat 1992 (käyt.ott. 1994)
Volkswagen Transporter Syncro 1.9WBX 5/1985
Volkswagen Transporter Caravelle CL Syncro 1.9TD 1990
Volkswagen Transporter Matkaaja 1.6TD 1987
Volkswagen Kleinbus 1962 *junakeula*
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 159
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: 2.1WBX lämpömittarin anturi

ViestiKirjoittaja hillitty » 09.09.2015 11:51

Tuollanen punaraitainen keltanen johto.
Liitteet
_DSC5149.jpg
_DSC5149.jpg (3.58 MiB) Katsottu 4359 kertaa
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
Avatar
hillitty
pikseliseppä
 
Viestit: 732
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo

Re: 2.1WBX lämpömittarin anturi

ViestiKirjoittaja Mic_Coo » 09.09.2015 21:12

Kiitti kuvasta. ;) Nyt täytyy alkaa penkoon johtoniput kunnolla koska en ainakaa äkkiselteen muista tuon väristä johtoa lähimainkaan. Hullua kun koko autolla on ajettu 122tkm nii mihin tuollanen johto voi yhtäkkiä kadota. :lol: Mut nyt pääsee jälestään sitä kunnolla kun näki kuvan... jospa ne mittaritki siittä asettuis omilleen kun saa tuon paikalleen. Eivät nimittäin ole ikinä näyttäneet oikein, ainakaa minun aikana...
Volkswagen Transporter Doppelkabine Syncro 2.1 MV-kat 1992 (käyt.ott. 1994)
Volkswagen Transporter Syncro 1.9WBX 5/1985
Volkswagen Transporter Caravelle CL Syncro 1.9TD 1990
Volkswagen Transporter Matkaaja 1.6TD 1987
Volkswagen Kleinbus 1962 *junakeula*
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 159
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja lanssi » 14.05.2016 18:27

Tervestä . On tuo 7vuotta seisonu lanssi nyt pyörivä, mutta nostimet metelöi niin että haitarinsoitto on ainoa mitä ei kuulu koneesta. Elikkä saako ilmaantumaan jollain lisäaineella, vai onko ainoa konsti purkaa irti ja yöpöyvällä käsvoitee vieressä purkaa ja ilmata manuaalisesti?
lanssi
Vasta alkaja
 
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja dmn » 14.05.2016 19:05

Kyllä ne pitäis käydessäkin (kierroksilla varsinkin) täyttyä öljyllä pikkuhiljaa, useamman kilometrin aikana (kokemusta on!)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2505
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja TT| » 20.05.2016 13:40

Saattaapi tosiaan ihan hollin aikoo saaha ajella että alkaa naputus loppua. Että ei ihan eka reissun jälkeen kannata alkaa purkamaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6277
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja Caravellix » 21.05.2016 14:25

Jos haluaa hieman hellävaraisemmin koittaa herätellä nostajia, niin löpöä öljyn sekaan muutama desi ennen öljynvaihtoa ja käyttelee tyhjäkäyntiä n. 5 - 10 min.
Kierroksia voi välillä nostaakin, jos ei tunnu muuten tokenevan. Vastaa suunnilleen Forte-käsittelyä, pienemmin kustannuksin tosin.
Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi tätä menetelmää useamman WBX:n naputuksen hiljentämiseen.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
 
Viestit: 288
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Espoo

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja AT5nok » 21.05.2016 21:11

Minä teen dieselhuuhtelun melkein aina ennen öljyn vaihtoa omille autoilleni. Forten litkut taitavat olla pääasiallisesti löpöä / vast nestettä.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7277
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja lanssi » 27.05.2016 17:12

Kiitoksia neuvoista. Pyöritelly oon japistäny löpöö sekaan muutaman desin ,ja pyöritelly... Pittää pyöritellä lissee ja ja kattoo...Tää on äkkinäiselle hieno sivusto!
lanssi
Vasta alkaja
 
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja lanssi » 31.05.2016 22:24

On se pertele kun akkoo ei oo naputtamassa ni auton pittää naputtaa.. Oliskoo iskurepliikkinä hyvä jos sanos naeselle jotta lähe minu mukaa mulla on tossa pihalla paarit vapaana... No ,voi se musta silmä tulla tulla ovenposkeenki...ehke.
lanssi
Vasta alkaja
 
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja lanssi » 04.06.2016 16:43

Hellurei! Nyt on pyöritelty,sammuteltu ,tartattu ja sammuteltu ja kierrosta.....Nostajat on vissii ymmärtänä että nyt on turha vittuilla... Naputus tunus vähentyneen. Ens kerralla kun pistän käyntiin niin koetan ajaa värkillä, ja jos toimii niin sitte polttimonvaihtoo je leimalle 8vuoden jälkeen... hirvittää....
lanssi
Vasta alkaja
 
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja AT5nok » 04.06.2016 18:15

Vaihda uudet löpöttömät öljyt, ennen kuin alat ajaa sillä
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7277
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja lanssi » 19.07.2016 19:55

Hellurei. Tänä aamuna liimasin puuhakilvet värkkiin ja läksin ulkoiluttamaan liikenteen mukaan ens kertaa 7 vuoteen. Ajelin päivän mittaan jotain 50kilsaa ja toimii kun ajatus! Ainoa oli välillä humpaava tyhjäkäynti. Optimistisena tilasin perjantaiks klo 10 leiman.... Pitää huomenna varuilta käyttää pakokaasutestissä.
lanssi
Vasta alkaja
 
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2015 19:32
Paikkakunta: rautalampi

Re: vbx:n nostinten ilmaus

ViestiKirjoittaja TT| » 19.07.2016 21:14

Sytytystulpat oli varmaan jo uudet?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6277
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Seuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa