Sivu 1/2

Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 09.07.2017 21:02
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Tervehdys kaikille uustölkkiläiseltä!

Käytiin vaimon kans viikonloppuna hakemassa meidän perheen ensimmäinen tölkki. Oli tiedossa, että koneessa on jotain häikkää, mutta seuraavassa oirekuvaus ja mitä on tehty: Moottori on vaihdettu kuulemma vuonna 2003 vw 1.8i 66kw myllyyn, jossa kärjetön sytkä. Tämä on käsittääkseni melko yleinen moottori vanhemmissa volkswageneissa. Moottorin tarkasta mallista en ole vielä saanut selvää, mistähän sen saisi? Veikaan, että kyseessä on 80-luvun/90-luvun alun moottori.

Lähtee nätisti käyntiin ja käy aika tasaisesti, mutta pätkii putkesta niin, että vaikuttaa sytytysongelmalta, mutta en ole varma. On siis sellaista terävää epäsäännöllistä jatkuvaa pätk...pätk.pätkimistä, mutta periaatteessa muuten käynti on tasaista. Ottaa kierroksia johonkin asti (kierroslukumittaria ei ole, mutta arvelisin 2000-2500rpm) kaikilla pytyillä tasaisesti, mutta sitten alkaa käymään epätasaisesti röpeltäen ihan kuin ei kävisi enää kaikilla.

Ajossakin pintakaasulla/puolella kaasulla toimii nätisti, mutta heti kun painaa pohjaan niin alkaa röpeltäminen. Vauhdin saa juuri ja juuri 80km/h ja lievässä alamäessä kulkee ajoittain jopa yhdeksää kymppiä. Huomasin, että virranjakakan kannesta puuttui kokonaan se pyörijän keskelle osoittava hiilitappi. Vaihdoin uuden kannen ja se vaikutti käyntiin ja kiihtyvyyteen melko paljon, mutta tyhjäkäynti pätkiminen säilyi ja ajossa on edelleen sama röpöttäminen kun moottori joutuu vääntämään vähänkin. Eli helpotti, mutta varsinainen ongelma on edelleen jossain muualla. Aikaisemmin vaihdoin kaikki tulpanjohdot, puolan ja puolanjohdon, mutta niillä ei ollut vielä mitään vaikutusta. Tulpat ovat kolmepäiset ja jokainen on samannäköinen, vaaleahko, joka ilmeisesti tarkoittaa, että kävisi hiukan laihalla eli ei sais bensaa tarpeeksi? Kokeilin myös puhaltaa/imeä alipainesäädintä irroittamalla letkun ruiskutuspumpun päästä ja puhaltamalla siitä, mutta ei ole läpivirtausta toki kuulostaa, että kalvo olisi kuiva/kova.

En ole mikään moottoriteknikko, mutta veikkaan itse väärää sytytysennakkoa. Toinen on imuilmavuoto, mutta täsmääkö oireet siihen ja miten saisin yksinkertaisesti testattua imuilmavuodon? Mitä muita ehdotuksia teillä kokeneemmilla vw/moottorimiehillä olisi tarjota? Olen kiitollinen kaikesta!

Ps. Olen nyt lisäillyt kertomukseen viimeisen puolen tuniin aikana paljon lisää, toivottavasti jaksatte lukea kokonaan :oops:

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 09.07.2017 21:30
Kirjoittaja dmn
Kyseessä varmaan Golf 3:n kone. Mun mielestä haiskahtaa polttoaineen saannin ongelmalle. Bensapumppu?

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 09.07.2017 21:36
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
dmn kirjoitti:Kyseessä varmaan Golf 3:n kone. Mun mielestä haiskahtaa polttoaineen saannin ongelmalle. Bensapumppu?
Onko bensapumpun kunnon testaamiseen mitään kotikonstia olemassa?

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 09.07.2017 21:43
Kirjoittaja dmn
Jos tuossa oli nyt yksipisteruisku niin en kyllä hatusta osaa sanoa mitä siellä pitäisi olla. Jos sen sijaan 4 erillistä suutinta ja kisko niiden välissä, niin siellä saattaa olla haaroitus valmiiksi painemittarille, tai sitten sopivalla t-haaralla tekee itse. Painettahan pitää olla n. 3bar enemmäin kuin imusarjan painetta (eli tyhjäkäynnillä 2,5b ja kaasu auki 3,0b).

Onko autossa muuten lambda-anturia asennettu?

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 09.07.2017 21:59
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Olen tosiaan aika lapanen moottoriasioissa vielä. Missäpäin konehuonetta lambda anturin paikka olisi :oops: ?
Yksipisteruisku kyseessä.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 11.07.2017 22:53
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Kyllä siinä on venttiilivika. Testasin sillä paperimenetelmällä pakoputkeen ja väpätti kunnes tuli reikä.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 12.07.2017 00:07
Kirjoittaja Jukkapoika
Ennen kuin alat isommin purkamaan, kuva konehuoneesta olis kiva. Päästään sillä jo kartalle mikä motti siellä on.
Ajossakin pintakaasulla/puolella kaasulla toimii nätisti, mutta heti kun painaa pohjaan niin alkaa röpeltäminen. Vauhdin saa juuri ja juuri 80km/h ja lievässä alamäessä kulkee ajoittain jopa yhdeksää kymppiä.
Mahdollinen alipainevuoto tai väärä sytytysennakko.
Kokeilin myös puhaltaa/imeä alipainesäädintä irroittamalla letkun ruiskutuspumpun päästä ja puhaltamalla siitä, mutta ei ole läpivirtausta toki kuulostaa, että kalvo olisi kuiva/kova.
En nyt oikein saanut kiinni että mitä tässä oikein tehtiin... edelleen se kuva auttaisi.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 12.07.2017 13:47
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Kokeiltiin säätää sytytysennakkoa jakajasta varovasti kääntelemällä. Koneen tyhjäkäyntikierrokset vaihteli sen mukaan, kun jakajaa varovasti käänteli, mutta pätkiminen ei vähentynyt saati loppunut eri ennakkoja kokeiltaessa.

Otin siis alipainekellolta lähtevän letkun sen toisesta päästä eli imusarjan päästä irti ja koetin vuoroin puhaltaa ja vuoroin imaista saadakseni selville vuotaako kalvo, mutta ei vuotanut.

Testasin sillä kuuluisalla paperitestillä venttiilien kuntoa eli a4 tmv. tyhjäkäynnillä pakoputken suulle ja sitten diagnoosia sen perusteella, miten paeri käyttäytyy. Se siis läpätti voimakkaasti kunnes teki reiän siihen. Siitä päättelin, että venttiileissä on vika. Testasin myös toisella autolla saman ja siinä paperi reagoi ihan eritavalla eli ei läpättäyt juurikaan vaan putkesta tuleva pakokaasu ainoastaan puhalsi.

Yritän laittaa kuan/kuvia!

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 27.07.2017 15:11
Kirjoittaja Peksi
Jos puola on sökö, niin käyttäytyy usein noin, eli kestää pintakaasua mutta kun antaa enemmän kaasua ja paine sylinterissä kasvaa, ei jaksakaan antaa enää kipinää.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 17.08.2017 13:22
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Puolan vaihdoin heti alkuun mut eipä ollu vika siinäkään. Projekti on vähän seisonut kun on työ on vienyt kaiken jaksamisen, mutta olen mä välillä vähän laittanut. Teetin kanteen paikallisella koneistamolla venttiiliremontin ja oikasun ja kansi on nyt takaisin paikoillaan. Seuraava homma olis jakohihnan vaihto ja sitten pakosarja&imusarja takas ja ruiskun kasaus ja lopuksi kaikki piuhat ym hilppeet. Löysin imuilmavuotoja pitkin matkaa ilmanputsarilta imusarjalle. Yksi huomio oli ruiskupumpun sisällä (k-jetronic) keskellä oleva kuminen rengastiiviste, joka käytännössä puuttui (oli taipunu kaksinkerroin niin, että ei ollut omalla paikallaan, vaikea selittää). Nyt vaan ku jaksais mennä taas tekemään.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 17.08.2017 13:50
Kirjoittaja dmn
Jos siinä kerran onkin k-jetronic eikä mikään sähköinen ruisku, niin bensanpaineetkin pitää olla eri luokkaa.

Ja tosiaan herkkä imuilmavuodoille k-jetronic, kun siinä ei muuta ohjaussignaalia ole kuin läpän asento määränjakajassa.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 07.08.2018 22:10
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Vika oli nelosen suuttimessa.

Mutta mikä on kun ei kestä edelleenkään antaa kaasua- välillä auto toimikin hyvin, mutta ilmeisesti roska tukki yhden suuttimen tai määränjakajan, jonka seurauksena puhdistin sekä tankin fosforihapolla, että kaikki polttoaineletkut ja määränjakajan paineilmalla ja kaasuttimen puhdistusaineella. Nykyään kone pelaa kaikilla pytyillä, mutta ei ota kierroksia juurikaan ja vähän enempi kaasua kun antaa niin tukehtuu (ei kuitenkaan sammu missään vaiheessa). Äkkinäisesti ei voi antaa kaasua yhtään. Moottori käynnistyy aina hyvin ja pysyy käynnissä sekä käy kaikilla sylintereillä, tosin pätkii hiukan.

Akun jännite on auton käynnissä ollessa vain reilu 12-volttia, ja kone sammuksissa sama. Jos laturi ei lataa ja jännite on alle 14V niin voisiko se aiheuttaa tuollaista oiretta, että ei ota kierroksia? Huomasin aikaisemmin suuttimia testaillessani, että akun varauksen ollessa heikko ei pumppu (sähköinen) jaksanut tuottaa riittävää painetta suuttimille. Ladattuani akun tuli suuttimistakin paljon reilumpaa suihkua/sumua.
Suuttimista pitäisi tulla ihan kelpo sumut. Testattu siten, että suuttimet irti ja limsapulloihin sitten virrat päälle ja määräjakajan lautasta nostamalla suuttimista bensaa pulloihin.

7.8 puolilta öin huomattua: laturin/akun merkkivalo mittaristossa ei syty kun laitan virrat päälle, joten silloinhan laturi ei lataa? Hiilet eivät näyttäneet loppuun kuluneilta omaan silmään.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 10.08.2018 12:33
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Kokeilin toisella laturilla eikä korjaantunut. Nyt on Bilteman pumppu (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031349) tilauksessa. Katsotaan, jos pumpun vaihto auttaisi asiaa, joka tapauksessa pumppu näyttäis alkuperäiseltä eli ei ole koskaan vaihdettu ja mittarissa yli 400tkm.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 10.08.2018 16:09
Kirjoittaja Peksi
Jos yhteys herätejohdolta on poikki laturin merkkivalolle, ei laturi lataa. Tai tarkemmin: jos yhteys virtalukko - latausvalo -laturi on poikki, niin ei lataa. Riittää että lamppu on rikki.


Tarkista vielä ettei ole vastukselliset tulpat + vastukselliset tulpan hatut. Vastusmittarilla näkee tulppahattujen vastuksen ellei sitä ole merkitty hattuun. Jos tulpassa on R tyyppinumerossa, niin on vastuksella. Jos molemmissa on vastus, niin kipinä on pitkäaikainen (hyvä tyhjäkäynti pienillä kierroksilla), mutta ei kestä minkäänlaista painetta, esim. kaasun painamista.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 10.08.2018 22:31
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Kiitos täytyypä tarkastaa nuo asiat...

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 12.08.2018 00:45
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Tulpanjohdoissakaan ei ollut vika.

Avasin ohjauspaineen säätimenkin ja puhdistin paineilmalla, ei vaikutusta.

Tein seuraavan testin sovellettuna eli määräjakajan paluulähtöön letku ja avaimesta virrat päälle. Sain noin 0,5litraa puolen minuutin aikana:

"Tuon pumpun tuoton voi testata irroittamalla iskaritolpan kohdalla olevasta liitoksesta bensanpaluu letkun. Sitten vaan hyppyjohto bensapumpun releen paikalle ja mittaamaan miten paljon bensaa tulee 30 sekunnin aikana tuosta paluu letkusta.
Bensaa pitäs tulla vähintään 0,5 litraa."

Kokeilin myös ehjää lisäilmaluistinta eikä auttanut.

Oire on kokoajan sama eli tukehtuu kun antaa kierroksia tietyn rajan yli. Vaikuttaa siltä, että toimii hyvin siihen asti kun toinen kaasuläppä aukeaa: sillon tukehtuu ja jakajan ja imusarjan välinen haitariletkukin "supistuu" kun antaa kierroksia, ja huohotusletku supistuu myös :roll: . Eikö tuo haitariletkun supistuminen tarkoita sitä, että imusarjaan muodostuu voimakas alipaine? Imusarjankin olen käyttänyt irti ja puhdistanut paineilmalla.

En oikein enää tiedä, missä vika voisi olla. Jollakin oli joskus ollut samankaltaiset oireet ja polttoainepumpun "rele oli kipinöinyt kärjet rikki. Elikkä pumput pyöri mutta releen kautta ei kulkenut tarpeeksi virtaa että pumppu olisi kuormituksen alla jaksanut pitää painetta."

Tuon releen voisi tarkistaa, missähän on tuon releen tarkka paikka?

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 12.08.2018 09:18
Kirjoittaja dmn
Releen paikkaa lienee mahdoton sanoa näissä koneswapeissa, riippuu artistista.

Tarkista nyt ne paineet ihan mittarin kanssa koneen käydessä, ettei sulla olis vaan tavallinen ruiskun pumppu, eikä k-jetronicin pumppu. K-jetronicin pumpussa paineet luokkaa 5bar kokoajan.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 12.08.2018 10:47
Kirjoittaja Peksi
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö alipaineen tulisi olla korkeimmillaan tyhjäkäynnillä ja pienimmillään läppien ollessa auki. Vain virtausnopeus ja ilmamäärä on suurimmillaan täydellä kaasulla. Ei kai siellä ole trasselitukkoa ilmanputsarissa? Tai jokin läppä taittuu eteen kun virtausnopeus kasvaa. Jos jossain imuletkussa on voimakas mutka, saattaa ilman pyörteily aiheuttaa virtauksen sakkaamisen.

Tarkista nyt vielä vaikka ilman putsaria onko oireet samat, niin on ainakin yksi vikakohde eliminoitu.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 12.08.2018 18:50
Kirjoittaja UusTölkkiläinen
Pumpulta lähtevän paineen sekä suodattimen jälkeisen paineen ennen määräjakajaa tarkastan ensi viikolla kun saan sopivan letkuliittimen painemittariin. Samalla pumpulla auto kuitenkin aikaisemmin toimi, mutta on tietenkin mahdollista, että pumppu on väsymässä.

Mutta tuo tukehtumis oire ilmeni välittömästi kun sain remontin jälkeen kaikki kasaan ja käynnistin. Ennen tuota ensimmäistä käynnistämistä vaihdoin tukkeutuneen suuttimen tilalle uuden (3/4 suuttimesta on nyt kaiken kaikkiaan vaihdettu uusiin) sekä putsasin kaikki polttoaineletkut paineilmalla sekä pesin tankin fosforihappoliuoksella (yön yli liuokset tankissa). Lisäksi vaihdoin suuttimiin O-renkaat ja tilasin kaikki uudet suutinputket Finjectorilta (muoviletkut määräjakajalta suoraan suuttimille).

Tarkastelin konehuonetta ja en havainnut missään alipaineletkuissa ahdistavia kohtia ja ilmansuodatin ei ole käytössä tällä hetkellä vaan putki suoraan ilmamäärälautaselle.

Tänään kokeilin, että sammuuko moottori, jos pitää kaasua päällä tarpeeksi kauan, mutta kun annoin kaasua pari-kolme sekuntia niin määräjakajan ja imusarjan välisessä putkessa paukahti/poksahti niin voimakkaasti, että säikäytti. Kone ei kuitenkaan sammu, toistin saman pari kertaa.

Kiertää erittäin kevyesti siihen asti kun avaa riittävästi kaasuläppää, silloin tukehtuu täysin. Lähtee moitteettomasti käyntiin ja käy aika tasaisesti, toki pientä pätkimistä on.

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Lähetetty: 12.08.2018 19:38
Kirjoittaja dmn
Possauttelu vaikuttaa siltä että käy laihalla. No tarkista ne paineet...