Rötää isommilla kierroksilla...

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Viesti Kirjoittaja UusTölkkiläinen »

Paineet heti pumpun jälkeen ennen paineenvaraajaa vajaa 7bar ja ennen määräjakajaa 6,2bar. Tarkistin kaikkien suuttimien sumut limsapulloihin ja pieniä eroja on, mutta pitäisi toimia niiden puolesta koko kierroslueella. Tyhjäkäynti on jossain määrin pätkivää ja aaltoilevaa, mutta ottaa kierrokset tosi herkästi alhaalta siihen asti kun toinen kaasuläppä alkaa aueta: silloin alkaa karmea paukkuminen ja nyt se tulee putkesta se pauke mustan savun kanssa. Aikaisemmin suorastaan tukehtui ia jos piti kaasua niin paukahti kerran, mutta nyt paukkuu vähän kuin kierrosten rajoitin ottaisi vastaan.

Voisko tää olla sytytyspuolen vika? Hall-anturi? ohjainyksikkö? Puola on kunnossa ja sytkäjohdot on uudet sekä tulpat on hyvässä kunnossa. Jakajan kansikin näyttää päällisin puolin aivan ehjältä, melkein uudelta sekä pyörijä. Jakajassa ei ole mainittavasti väljyyttä mihinkään suuntaan.
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Viesti Kirjoittaja UusTölkkiläinen »

Kaasupolkimen kestää laittaa pohjaan tyhjäkäyntinopeudesta niin ettei tukehdu tai pätki vasta kun kierrokset nousevat (kierroslukumittaria ei ole niin vaikea arvioida) niin alkaa poksahtelu, joka tulee putkesta pelkästään. Eli jos kaasupolkimen polkaisee nopeasti pohjaan asti tyhjäkäyntikierroksilta niin tukehtuu ja poksuu vasta ehkä noin 3000-4000rpm alueella.

Kevyesti kaasuttamalla kone kyllä kiertää hienosti, mutta jos yläkierroksilla survasee kaasun pohjaan niin pamaus on aivan kamala. Sellainen, että sen kuulee parin korttelin päähän.

Tulpat ovat aivan nokiset, että nokisemmat ei voisi olla, mutta ei ollenkaan märät. Noet saa pyyhkäisemällä pois. Johtuisko nokisuus tyhjäkäyntikaasuttelusta vai käykö rikkaalla? Voisin kokeilla puhdistaa tulpat ja käyttää kone lämpimäksi kaasuttelematta ja antaa käydä esim. puolituntia ja katsoa sitten tulppien väri.

Kylmäkäynnistykseenkin on tullut vikaa, eli ei tahdo pysyä kylmänä käynnissä ellei nosta hetkeksi tyhjäkäyntiä kaasuläpän tyhjäkäynnin säätöruuvista ja kun käynti nousee lämmetessään niin ruuvia takaisin kiinni päin.

Kokeilin säätää seoksia aivan varovasti molempiin suuntiin korkeintaan varttikierroksen, mutta ei auttanut varsinaiseen ongelmaan ollenkaan.

Alipaineletkusta en löytäny vuotoa, mutta epäilen kyllä jarrutehostajan kuntoa. Jarrujen ilmaus onnistui ihan hyvin, mutta kun pumppaan kevyesti jarrupoljinta niin tyhjäkäynti nousee, kertooko se jostain (tehostimen kalvossa vuoto?)?
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Viesti Kirjoittaja UusTölkkiläinen »

"Onkos tämä juurikin sellainen ruisku, missä on ilmamäärän tunnistimena se kanavassa liikkuva läppä? Itellä oli aikoinaan Audi, jossa 1,8 volsun ruiskunelikko. Kerran startissa yskäisi takaisin päin ja alkoi sen jälkeen röpöttämään, kun tarjosi kaasua... Ei käynyt kuin pikkukierroksilla ja tyhjäkäyntiä kunnolla. Kun en mistään hienoista laitteistoista mitään tajunnu, niin tutkin mekaanisia vikoja. Ja, kas liikkuvan läpän päällä oleva muovisihti oli yskäisystä kääntänyt muotonsa päinvastaiseksi ja esti läpän liikkumisen vapaasti... survoin sen oikeaan muotoon ja matka jatkui.
En tiedä onko tuommoista sihtiä tuolla sun koneessa, mutta näin mulla..."

"Sieltähän se syy löytyi! Suodatin toisinpäin ja se oli siinä.

Luovuttaminenkin kävi viimeisen vuoden aikana useasti mielessä ja kulkine ollut myynnissäkin. Mutta kannatti yrittää, perjantaina on päästöjen säätäminen katsastusta varten. Ehkä jopa samana päivänä leimalle:cool:

Kiitokset kaikille apua tarjonneille."
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hienoa että vika löytyi. Toivotaan että leima irtoaa ja pääsee ajamaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin