Rötää isommilla kierroksilla...

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja UusTölkkiläinen » 09.07.2017 21:02

Tervehdys kaikille uustölkkiläiseltä!

Käytiin vaimon kans viikonloppuna hakemassa meidän perheen ensimmäinen tölkki. Oli tiedossa, että koneessa on jotain häikkää, mutta seuraavassa oirekuvaus ja mitä on tehty: Moottori on vaihdettu kuulemma vuonna 2003 vw 1.8i 66kw myllyyn, jossa kärjetön sytkä. Tämä on käsittääkseni melko yleinen moottori vanhemmissa volkswageneissa. Moottorin tarkasta mallista en ole vielä saanut selvää, mistähän sen saisi? Veikaan, että kyseessä on 80-luvun/90-luvun alun moottori.

Lähtee nätisti käyntiin ja käy aika tasaisesti, mutta pätkii putkesta niin, että vaikuttaa sytytysongelmalta, mutta en ole varma. On siis sellaista terävää epäsäännöllistä jatkuvaa pätk...pätk.pätkimistä, mutta periaatteessa muuten käynti on tasaista. Ottaa kierroksia johonkin asti (kierroslukumittaria ei ole, mutta arvelisin 2000-2500rpm) kaikilla pytyillä tasaisesti, mutta sitten alkaa käymään epätasaisesti röpeltäen ihan kuin ei kävisi enää kaikilla.

Ajossakin pintakaasulla/puolella kaasulla toimii nätisti, mutta heti kun painaa pohjaan niin alkaa röpeltäminen. Vauhdin saa juuri ja juuri 80km/h ja lievässä alamäessä kulkee ajoittain jopa yhdeksää kymppiä. Huomasin, että virranjakakan kannesta puuttui kokonaan se pyörijän keskelle osoittava hiilitappi. Vaihdoin uuden kannen ja se vaikutti käyntiin ja kiihtyvyyteen melko paljon, mutta tyhjäkäynti pätkiminen säilyi ja ajossa on edelleen sama röpöttäminen kun moottori joutuu vääntämään vähänkin. Eli helpotti, mutta varsinainen ongelma on edelleen jossain muualla. Aikaisemmin vaihdoin kaikki tulpanjohdot, puolan ja puolanjohdon, mutta niillä ei ollut vielä mitään vaikutusta. Tulpat ovat kolmepäiset ja jokainen on samannäköinen, vaaleahko, joka ilmeisesti tarkoittaa, että kävisi hiukan laihalla eli ei sais bensaa tarpeeksi? Kokeilin myös puhaltaa/imeä alipainesäädintä irroittamalla letkun ruiskutuspumpun päästä ja puhaltamalla siitä, mutta ei ole läpivirtausta toki kuulostaa, että kalvo olisi kuiva/kova.

En ole mikään moottoriteknikko, mutta veikkaan itse väärää sytytysennakkoa. Toinen on imuilmavuoto, mutta täsmääkö oireet siihen ja miten saisin yksinkertaisesti testattua imuilmavuodon? Mitä muita ehdotuksia teillä kokeneemmilla vw/moottorimiehillä olisi tarjota? Olen kiitollinen kaikesta!

Ps. Olen nyt lisäillyt kertomukseen viimeisen puolen tuniin aikana paljon lisää, toivottavasti jaksatte lukea kokonaan :oops:
Viimeksi muokannut UusTölkkiläinen päivämäärä 09.07.2017 21:35, muokattu yhteensä 2 kertaa
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja dmn » 09.07.2017 21:30

Kyseessä varmaan Golf 3:n kone. Mun mielestä haiskahtaa polttoaineen saannin ongelmalle. Bensapumppu?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2444
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja UusTölkkiläinen » 09.07.2017 21:36

dmn kirjoitti:Kyseessä varmaan Golf 3:n kone. Mun mielestä haiskahtaa polttoaineen saannin ongelmalle. Bensapumppu?


Onko bensapumpun kunnon testaamiseen mitään kotikonstia olemassa?
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja dmn » 09.07.2017 21:43

Jos tuossa oli nyt yksipisteruisku niin en kyllä hatusta osaa sanoa mitä siellä pitäisi olla. Jos sen sijaan 4 erillistä suutinta ja kisko niiden välissä, niin siellä saattaa olla haaroitus valmiiksi painemittarille, tai sitten sopivalla t-haaralla tekee itse. Painettahan pitää olla n. 3bar enemmäin kuin imusarjan painetta (eli tyhjäkäynnillä 2,5b ja kaasu auki 3,0b).

Onko autossa muuten lambda-anturia asennettu?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2444
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja UusTölkkiläinen » 09.07.2017 21:59

Olen tosiaan aika lapanen moottoriasioissa vielä. Missäpäin konehuonetta lambda anturin paikka olisi :oops: ?
Yksipisteruisku kyseessä.
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja UusTölkkiläinen » 11.07.2017 22:53

Kyllä siinä on venttiilivika. Testasin sillä paperimenetelmällä pakoputkeen ja väpätti kunnes tuli reikä.
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja Jukkapoika » 12.07.2017 00:07

Ennen kuin alat isommin purkamaan, kuva konehuoneesta olis kiva. Päästään sillä jo kartalle mikä motti siellä on.

Ajossakin pintakaasulla/puolella kaasulla toimii nätisti, mutta heti kun painaa pohjaan niin alkaa röpeltäminen. Vauhdin saa juuri ja juuri 80km/h ja lievässä alamäessä kulkee ajoittain jopa yhdeksää kymppiä.


Mahdollinen alipainevuoto tai väärä sytytysennakko.

Kokeilin myös puhaltaa/imeä alipainesäädintä irroittamalla letkun ruiskutuspumpun päästä ja puhaltamalla siitä, mutta ei ole läpivirtausta toki kuulostaa, että kalvo olisi kuiva/kova.

En nyt oikein saanut kiinni että mitä tässä oikein tehtiin... edelleen se kuva auttaisi.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
 
Viestit: 551
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja UusTölkkiläinen » 12.07.2017 13:47

Kokeiltiin säätää sytytysennakkoa jakajasta varovasti kääntelemällä. Koneen tyhjäkäyntikierrokset vaihteli sen mukaan, kun jakajaa varovasti käänteli, mutta pätkiminen ei vähentynyt saati loppunut eri ennakkoja kokeiltaessa.

Otin siis alipainekellolta lähtevän letkun sen toisesta päästä eli imusarjan päästä irti ja koetin vuoroin puhaltaa ja vuoroin imaista saadakseni selville vuotaako kalvo, mutta ei vuotanut.

Testasin sillä kuuluisalla paperitestillä venttiilien kuntoa eli a4 tmv. tyhjäkäynnillä pakoputken suulle ja sitten diagnoosia sen perusteella, miten paeri käyttäytyy. Se siis läpätti voimakkaasti kunnes teki reiän siihen. Siitä päättelin, että venttiileissä on vika. Testasin myös toisella autolla saman ja siinä paperi reagoi ihan eritavalla eli ei läpättäyt juurikaan vaan putkesta tuleva pakokaasu ainoastaan puhalsi.

Yritän laittaa kuan/kuvia!
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja Peksi » 27.07.2017 15:11

Jos puola on sökö, niin käyttäytyy usein noin, eli kestää pintakaasua mutta kun antaa enemmän kaasua ja paine sylinterissä kasvaa, ei jaksakaan antaa enää kipinää.
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 117
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja UusTölkkiläinen » 17.08.2017 13:22

Puolan vaihdoin heti alkuun mut eipä ollu vika siinäkään. Projekti on vähän seisonut kun on työ on vienyt kaiken jaksamisen, mutta olen mä välillä vähän laittanut. Teetin kanteen paikallisella koneistamolla venttiiliremontin ja oikasun ja kansi on nyt takaisin paikoillaan. Seuraava homma olis jakohihnan vaihto ja sitten pakosarja&imusarja takas ja ruiskun kasaus ja lopuksi kaikki piuhat ym hilppeet. Löysin imuilmavuotoja pitkin matkaa ilmanputsarilta imusarjalle. Yksi huomio oli ruiskupumpun sisällä (k-jetronic) keskellä oleva kuminen rengastiiviste, joka käytännössä puuttui (oli taipunu kaksinkerroin niin, että ei ollut omalla paikallaan, vaikea selittää). Nyt vaan ku jaksais mennä taas tekemään.
UusTölkkiläinen
Vasta alkaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08.07.2017 19:19

Re: Rötää isommilla kierroksilla...

ViestiKirjoittaja dmn » 17.08.2017 13:50

Jos siinä kerran onkin k-jetronic eikä mikään sähköinen ruisku, niin bensanpaineetkin pitää olla eri luokkaa.

Ja tosiaan herkkä imuilmavuodoille k-jetronic, kun siinä ei muuta ohjaussignaalia ole kuin läpän asento määränjakajassa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2444
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina


Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa