jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja topik »

Eli jos on AHU:n sähköpumppu ja jx pumppu, niin löytyykö noista kahdesta tarvittavat osat joilla tuon jx pumpun saa muutettua tuohon AHU moottoriin sopivaksi.
Ja onnistuuko omatoimi asentajalta, tarviiko jotain säätömittoja tms.
Noista isoista ja pienistä kirjaimista tuossa otsikossa en ole varma kuulluuko olla noin...

http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus.htm Tuollaisen linkin joskus löysin jossa näytetään nestepään avaus ja kasaus ei siis tota muutosta josta kyselen. Onko muille tuttu sivu.
Muokkailin tätä asiaa kun tuli vähän harhaa tietoa. :oops:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuossapa ne taitaa karkeasti sanottuna olla, eli nokkalevy ja nestepää. Näin olen antanut itselleni kertoa, omin pikku kätösin en ole tuota temppua tehnyt.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja topik »

TT| ja dmn teillähän oli molemmilla hetki sitten tuollainen mTDi pumppu myynnissä jos oikein ymmärsin, oliko mistä lähtöisin vaiko kasattu yhdistämällä eri pumppujen osista.
Minä nyt jankkaan tästä asiasta kun koitan saada selvyyttä asiasta ja oishan tuosta ehkä apua muillekin jotka suunnittelee samaa.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

TT|:n pumppu oli JX:n pumpusta tehty ainakin, mulla mitä noita on niin ne on RA ja AAZ koneiden pumpuista tehty. NP ja nokkalevyn vaihto eipä siinä hirveesti muuta muistaakseni tarvinnut tehdä... :roll:
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja dmn »

Juu tuo mun pumppu oli tehty ihan nappaamalla ristikosta eteenpäin (vai oliskohan ristikkokin otettu?) kaikki TDI pumpusta ja laitettu JX pumppuun kiinni. Tosin tuossa mun vanhassa pumpussa oli vielä muutettu geometriaa LDA:n osalta ja vetäviä kierroksia nostettu (JX kiersi 7000rpm, vetävät loppui noin reiluun kuuteen tonniin, TDI ei ihan samaan jaksanut). Mullahan tuo pumppu oli aluksi JX:ssä ja sitten laitoin sellaisenaan sen tdi:hin.
< 15kWh/100km
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja topik »

Tämä selvä tältä osin, juttelin iltapäivällä konetta myyvän kaverin kanssa, kertoi joskus laittaneensa traktorin bosh pumppuun hiacen bosh kopiopumpun sisuskalut. Toimi hyvin tosin ei vakio kierrossäätöä.
Eli taitaa olla osat aikalailla vaihtokelpoisia.
Nyt ois tarjolla -98 TDI golf autosta lähtöinen pummpu, taitaa mennä suoraan tuohon AHU koneeseen, jos mahtuu kannen alle.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Se TDI golfin pumppu on kans sähköpumppu, ja jos/kun on uudemmasta koneesta niin voi ainakin hihnapyörän kanssa olla säätöä.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a3b4 ... ir-tdi.htm
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja redi »

Onko TDI pumpun nokkalevyssä niin suuri ero että siitä olisi haittaa/hyötyä esikammiomoottorissa? Haaveissa on itelle 10mm nestepää ja kuvernöörin muokkaus että saisi vähän lisää kulkua tuohon koppiin.
dmn:n pumppu kuulosti oikeen sopivalta... päästötestiin pitää varmaan rajoittaa kaasuvivun liikettä :D
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

On siinä se verran eroa että 12mm np mtdi pumpun kun laitto aaz koneeseen niin syötöt täyty säätää ihan minimiin ja silti tuli savua aivan älyttömästi. Sitten kun pumppu vaihdettiin tdi koneeseen niin ei muistettu lisätä syöttöä ja ihmeteltiin kun suorasuihku ei lähde millään käyntiin... :D
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hyvin se TDI:n nokkalevy toimii IDI:ssäkin. Mutta en kyllä välttämättä käyttäis sitä kuin oikein rajussa viritystarkoituksessa, pintakaasulla ajaessa kone kävi samalla tavalla aavistuksen kalisten kuin vaikka kylmänä, kun palotapahtuma ei ole täysin hallittu. Voi olla että olis saanut ennakkoja myöhästämällä tämän kuriin, mutta IDI koneessa tuo syöttöaika voi olla paljon pitempi niin ehkä on moottorinkin kannalta parempi että käyttää vakio nokkalevyä.
< 15kWh/100km
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja topik »

No niin nyt alkaa olla kesän sauna remppa urakka ohi. Miettinyt tätä kone asiaa, miten suhtautuvat katsastuksessa jos tulee ilmi tuollainen AHU moottorin ja mekaanisen pumpun yhistelmä. Ei tietenkään kannata kertoa jos on omakasaus pumppu. Vai meneekö niin, että kun päästöt on kohdillaan, niin ei väliä.
Muutoskatsastus kummiskin edessä. Vaikka eipä nuo konetta ole katselleet jos vaan jättää kertomatta muutoksesta.
Miten onko tälläiset asiat tulleet teillä esiin katsastuksen kanssa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei taida olla juurikaan väliä onko eTDI vai mTDI. Mulla lukee tuon oman otteessa vain "Ajoneuvoon vaihdettu moottori 1,9 diesel, turbo ja välijäähdytin" ja tehoina 66kW.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eräässä Helsinkiläisessä katsastusputkassa olisivat vaatineet, että TDI koneesta on käytössä kaikki ilmanputsarista pakoputken päähän asti, vaihtoehtona tehonmittaus koneelle ja muuttuneille oheislaitteille.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:Eräässä Helsinkiläisessä katsastusputkassa olisivat vaatineet, että TDI koneesta on käytössä kaikki ilmanputsarista pakoputken päähän asti, vaihtoehtona tehonmittaus koneelle ja muuttuneille oheislaitteille.
Oliko tuo kommentti johonkin muutoskatsastuskyselyyn, vai muutoskatsastuksessako alkoivat vaatia? Mitenhän nuo kaikki osat tarkistetaan ja varmistetaan? Voi olla mielenkiintoinen pakoputki, jos sen ottaa jostain etumoottorisesta ja mitään ei saa muuttaa :D Tehon puolestahan ei mitään mittauksia tarvita 90/110hp vs 112.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: jx pumpun muttaminen mTDI pumpuksi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Olisihan tuon lainauksen voinut siihen laittaa:
topik kirjoitti:Vaikka eipä nuo konetta ole katselleet jos vaan jättää kertomatta muutoksesta.
Miten onko tälläiset asiat tulleet teillä esiin katsastuksen kanssa.
Väittivät minulle että elinluovuttaja auton rekisteriotteeseen merkittyä tehoa saa käyttää vain, jos kaikki osat on siitä autosta, siis ilmanputsarista pakoputkeen. Osien vaihdon vaikuttamattomuus tehoon olisi pitänyt todistaa mittauksella.

Meni minulla ainakin bannaan kyseinen putka, siellä tuli viime keväänä käytyä useamman kerran, jotta sain edes renkaat autoon alle ja N1G merkinnän otteeseen.
Vastaa Viestiin