Sivu 1/1

Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 18.04.2017 22:46
Kirjoittaja jolkkon
Hei,

Ajattelin lisätä AAZ:n (siis 1.9td) kylkeen pari lisämittaria kertomaan totuuksia. Siihen liittyen kysymyksiä.
1) Ahtopainemittari. Oletteko toteuttaneet sen elektronisella anturilla vai mekaanisesti. Luulisi mekaanisesti olevan aika pitkä veto? Jos elektronisesti niin mihin olette kiinnittäneet sen anturin? Ymmärrän että imusarjan ja syöttöpumpun kannen väliin, mutta tarkemmin anturin paikka.
2) Öljynpaine- ja öljynlämpötilamittarit. Mistä otettu ja miten toteutettu?

Kiitos neuvoista taas kerran.

Jani

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 19.04.2017 09:40
Kirjoittaja DJSigma
Mulla oli ahtopainemittari, ilmaletku tuli takatilan reunaa ja ohjaamon maton alta kojelaudan sisään sieltä mittarille, on siinä varmaan 6 metriä letkua. Kyllä se mittari silti jotain näytti, ei se varmaan paljoa vaikuta, korkeintaan näyttää liian vähän, mutta AAZ+K14 kyllä nosti tarpeen vaatiessa paineet 1,5 bariin silläkin mittarilla.

Öljynpainemittari oli muistaakseni suodattimen jalasta, elektroninen. Edellinen omistaja oli vetänyt peräkärrypiuhan konehuoneesta kojelaudan sisään, samaa reittiä kuin ilmaletkun. Siitä sai hyvin juuri erinäisille mittareille tiedot (kiekkamittari, lämpömittari, volttimittari).

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 19.04.2017 10:11
Kirjoittaja Osku
Paine on järjestelmässä sama riipumatta letkun pituudesta, tosin viivettä voi tulla koska pitkän letkun paineen tasaaminen voi kestää.

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 19.04.2017 10:16
Kirjoittaja dmn
Yhdessä vehkeessä tuli vastaan asennus missä oli eteen vedetty n. 6mm tai 8mm sisähalkaisijalla olevalla letkulla painetieto. Kyllähän se hetken kestää täyttää tuo letku reilun millin kokoisestä reiästä :-)

Pneumatiikkaliikkeestä saa edellisesti sopivaa letkua (yleensä sinistä) ja pikaliittimiä. 5mm letku sopi suoraan nippojen päälle pumppuun/imusarjaan, ja sen voi haaroittaa vielä eteen 4mm letkulla.

Ja biltemasta saa ainakin edukkaasti tuon perävaunun johtosarjan aihion, se kannattaa samalla vetää niin saa monta ylimääräistä johtoa kajuutan ja konehuoneen välillä.

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 19.04.2017 17:15
Kirjoittaja DJSigma
Osku kirjoitti:Paine on järjestelmässä sama riipumatta letkun pituudesta, tosin viivettä voi tulla koska pitkän letkun paineen tasaaminen voi kestää.
Paine on sama lähtöpäässä, mutta se ahdas letku aiheuttaa painehäviötä, jolloin jos pää olisi auki, ei toisesta päästä puhkuisi ihan niin isolla paineella kuin toiseen meni. Niin voisin kuvitella, ettei viisari värähdä ihan niin korkealle kuin todellinen arvo on.

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 19.04.2017 20:49
Kirjoittaja Osku
Eikai se toinenpää auki ole vaan joku kalvo sielä on eli kun paine tasaantuu niin näyttää oikein. Siinä paineen tasauksessa vaan menee hetki eli siitä viive.

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 19.04.2017 21:03
Kirjoittaja TT|
Hansun tdi koneen seurana on sekä mekaaninen(pitkä letku ohjaamoon) että sähköinen(lyhyehkö letku ecuun, obd:stä tieto) mittari ja samaa arvoa nuo näyttää.

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 19.04.2017 21:22
Kirjoittaja DJSigma
Osku kirjoitti:Eikai se toinenpää auki ole vaan joku kalvo sielä on eli kun paine tasaantuu niin näyttää oikein. Siinä paineen tasauksessa vaan menee hetki eli siitä viive.
Juujuu, ei se auki ole, mutta vertasin tilanteeseen jossa olisi pää auki. Myönnän, että kun kyseessä on suljettu pätkä, niin en ole ihan varma vaikuttaako se letkun painehäviö mittarin arvoon. Tarkemmin ajateltuna luulen, että olet oikeassa, viisari vaan reagoi hitaammin.

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 20.04.2017 18:05
Kirjoittaja beretta
niinniin.Täytyyhän kapinetissa olla heti tieto ilman viiveitä kun aaz-takamoottori syöttää räjähtävää vetovoimaa asfalttiin :D heikoimpia ihan hirvittää :mrgreen:

Re: Tölkkiin pari lisämittaria, AAZ,

Lähetetty: 20.04.2017 18:51
Kirjoittaja jolkkon
Noh, eiköhän kaikki ajais vaan Corollalla jos järki ja välttämättömyys jotenkin tätä ohjailis...