Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Moi, Mitä olette imuputkelle tehneet jotta alkuperäisiä putkia voisi käyttää. Cobra ympäri ja lyhentää turboon menevää päätä? Melkosen ahdas väli tuo on ja moottorin kiinnikkeeseen en haluaisi koskea.
T:J
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Joku metallituki sinne sisälle ettei mene lyttyyn, ja vaikka sisäputki kobran ja muoviputken liitokseen että saa kiristettyä. Silleen muistelen nuita tehneen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Askartelin sen verran voimallisesti, että nyt olisi tarve uudelle cobraputkelle. Löytyisikö Tampereen tölkisteiltä?
Melkoinen lortto tuo alkuperäinen kyllä on eli kannattaisikohan askarrella 60mm 90 asteen kulmista hieman paremmin ryhdissä pysyvä.
Hieman epäilen, että turbo imuilee tuon alkuperäisen lommolle.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla on kaksi TDI konetta K24:lla, molemmissa ahtimen imuaukossa väärinpäin käännetty osa nro 9, joka on vahvistettu metallilla sisäpuolelta.

Kuva

Jos löydän kuvat asennuksesta ja vahvikkeista, laitan ne tänne. Ne oli aikanaan projektiketjussa, mutta facebook muutti kuvien osoitteita, joten eivät näy kaiketi enää.
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Moi, Tuosta metallituesta/vahvikkeesta olisi hyvä saada kuva, kun en oikein tiedä millainen siinä toimisi. Ilmanvirtaushan ei saisi estyä ja kappale ei saisi missään nimessä päätyä turbolle.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos nyt oikein muistin / ymmärsin, niin tehdään sisäpuolelle metallinen vahvike jotta kestää klemmarin kanssa kiristää ulkopuolelta.

Leikkaat pellistä n 40mm leveän suikaleen joka pituus on on aukon halkaisija * 3.1415. Pyöräytät sen nätin pyöreäksi esim. spraykannun ympäri ja parilla heftillä kiinnität päät toisiinsa sisäpuolelta.
< 15kWh/100km
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Moi, Tuo klemmarin kohdan tukilieriö on selvä, mutta itse velton cobraosan jäykistäminen on haastavampaa. Turbo kuitenkin imee ilmaa melkoisen voimallisesti, eikä tuo kuminen lortto jaksa pysyä ryhdissä...ehkä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Cobra on käsittääkseni osa bnro 8. Käännä tuo osa nro 9 väärinpäin, niin se sopii K24 imuaukkoon.
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Elin uskossa, että osa nro 9 on cobra.
Viimeksi muokannut hcjyrkka, 02.10.2016 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: Cobra/imuputken modaus K24 turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Terve,

Tässä lopputulos kaiken räpeltämisen jälkeen, loppu hyvin kaikki hyvin.

Tuohon päälle sopi hyvin tuo 2,5" bilteman silikoniletku, tämä paketti ei ainakaan vuoda ja on niin tukeva kuin vain voi olla.

https://www.dropbox.com/s/xoh4br0t3u49g ... 7.jpg?dl=0

Tämä turbon vapaa ilmansaanti ja sen turvaaminen alkoi kiinnostaa erityisesti, kun turbohuoltaja kertoi etenkin päittäisvälystä rajoittavan liukulaakerin kuluvan hyvinkin nopeasti jos turbo joutuu "repimään" väkisin ilmaa, eli jos ilmansuodatin on tukkoinen, putkisto liian ahdas ym.

Tuo osa numero 9 taitaa olla se heikoin lenkki, koska se voi mennä lommolle, kun turbo imee rivakasti ilmaa. Jos osaisin niin hitsaisin alumiinista riittävän tilavan ja ryhdikkään osan tuon kumilorton tilalle ja liitokset sitten silikoniletku liitoksilla.

J
Vastaa Viestiin