Sivu 2/3

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi

ViestiLähetetty: 09.09.2017 16:50
Kirjoittaja dmn
Sopii

Uusi pata T3een

ViestiLähetetty: 09.09.2017 20:08
Kirjoittaja niku
Tervehdys,

pitäisi vaihtaa T3een uusi pata. Olen katsonut 1.9td aaz koneita.

Törmäsin Passatin35i koneeseen, 1.6td Moottorityyppi tais olla RA ja SB ?

Onkohan täällä kellään tieto, että sopiiko?

Re: Uusi pata T3een

ViestiLähetetty: 09.09.2017 21:40
Kirjoittaja TT|
Periaatteessa kaikki rivineloskoneet menee dieselin kytkinkoppaan, apuakselisiin poikittaiskoneisiin sopii tölkin 1.6TD koneen osat eli ovat helpoimpia.
Nuo mainitut Passatin koneet on juuri sellaisia.

Re: Uusi pata T3een

ViestiLähetetty: 10.09.2017 10:25
Kirjoittaja niku
Kiitos.

Tosiaan Passatin kone poikittain.

Mitä kaikkea pitää vaihtaa tölkin koneesta ja onko isot muutostyöt koneen kiinnityksen kanssa ?

Mikäli Wikipediaan uskominen niin tuossa Passatin 1.6td on hieman enemmän potkua, kuin 1.9td aaz:ssa ?

Re: Uusi pata T3een

ViestiLähetetty: 10.09.2017 10:44
Kirjoittaja TT|
viewtopic.php?f=12&t=3669 Tuosta yläpuolelta kun jaksat lukea tietopankkia niin selviää kaikki. TDI swap keskusteluissa paljon samaa asiaa, kun samat mekaaniset osat vaihdettava siinäkin. Tehoero RA -- AAZ selittyy välijäähdyttimellä, 1.9TD paljon parempi kone tölkkiin kun 1.6td minä tahansa versiona. Ja välijäähdytin lisää koneen elinikää (ja on sitten helppo vaihtaa TDI kun se hajoaa).

Re: Uusi pata T3een

ViestiLähetetty: 10.09.2017 11:03
Kirjoittaja niku
kiitokset jälleen kerran.

pitää lukaista.

Eli 1.9td siis.

Miten tehdään helppo moottorinvaihto 1.6>1.9

ViestiLähetetty: 21.10.2017 09:46
Kirjoittaja umpikalsari
Auttakaapa nyt.Noita moottorivaihtoehtoja siis pilvin pimein mitkä tölkkiin istuvat? Mikä on helpoiten asennettava kaikkine kilkkeineen.Auto siis 1.6 turbo diesel.En ole täältä onnistunut löytämään selkokielistä ohjetta vielä kuitenkaan.Kävisikö esimerkiksi Vw Vento 1.9 Eco Diesel vuosimalliltaan 1996 oleva mylly helposti tuon nykyisen öljyä kuluttavan padan tilalle.Tarkoitus siis ajallisesti viikonlopun aikana saada uusi kone alle eli en jouda mitään viritelmiä sinne tekemään.Älkääkä sanoko, että laita sinne sellainen samanlainen 1.6 Turbotettu kun siinä nytkin on, sehän lienee nopein vaihtoehto.

Re: Miten tehdään helppo moottorinvaihto 1.6>1.9

ViestiLähetetty: 21.10.2017 10:10
Kirjoittaja Osku
Tehoa ei sitten tule ihmeelisesti mutta helpoin jx:n tilalle on 1.9td menee suoraan osia ristiin vaihtamalla. Toki jos vielä vähemmän tehoa riittää niin 1.9 vaparikin mene osia vaihtamalla ristiin. Kaikki muu vaatii pientä säätämistä. Volkkorin lohkot vaihtu 2000 luvun vaihteessa jolloin myös öljypohja vaihtu eli ns. Apuakseli lohko jäi historriaan. Apuakseli lohko on helpompi koska mootorin kiinnikeet ja öljypohja sopii suoraan. Lohkon tunnistaa siitä että öljy pohjassa on puoli pyöreä väistö öljypumpulle ja alipaine pumppu on öljynsuodattimen jalan vieressä. Uudemissa se on kannen päässä.
Mutta vaikka valitsisit apuakseli lohkon niin tdi on työläämpi koska joko joutuu muutamaan m-tdi tyypiks tai vetelemään sähköjä.

Re: Miten tehdään helppo moottorinvaihto 1.6>1.9

ViestiLähetetty: 21.10.2017 10:16
Kirjoittaja umpikalsari
Jeps, mutta mistä automerkistä ja mallista sellaisen sitten löydän.Kuinka tuo em.Vento?

Re: Miten tehdään helppo moottorinvaihto 1.6>1.9

ViestiLähetetty: 21.10.2017 10:25
Kirjoittaja Osku
Katso autoja molemmin puolin 2000 lukua ja huomaat nopeasti että toiset muistuttavat hyvin paljon vanhaa jx mootoria. PD mootorit ja vastaavat on tehty uudempaan lohkoon eli vaati öljypohjan td mootorit taas on kai aina tehty vanhaan lohkoon, joku voi korjata jos olen väärässä eli päällekäisyyttä on lähinnä Tdi koneissa.
3 koppanen golfi on vanhalla lohkolla ja 4 koppanen uudella noin karkeesti.

Re: Miten tehdään helppo moottorinvaihto 1.6>1.9

ViestiLähetetty: 21.10.2017 12:15
Kirjoittaja TT|
Peukalosääntö että poikittaismoottoriset -99 vuosimalliin asti käy helposti. Nelosgolfissa sitten jo aiemmin vaihtu apuakselittomaan. Ventosta siis löytyy sopiva. Jos helpointa vaihtoehtoa etsisi, niin oma valinta olisi uudempi aaz, koska sen turboa ja pakosarjaa voisi käyttää. Vähän kun selaat swappiketjuja ja projekteja niin esimerkkejä löytyy.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 13:57
Kirjoittaja AT5nok
Seat Cordoba ja Toledo -99 heinäkuuhun asti asti, Golf 3 ja Vento, siinäpä ne varmimmat ovat helppoon swappiin.
Moottorikoodit 1Y (1.9D) AAZ (1.9 TD), 1Z (1.9 TDI), AHU (1.9 TDI) ja AFN (1.9 TDI), muut 1.9D/TD moottorit ovat käsittääkseni hankalampia swapata, vaikka pikaisesti vilkaistuna näyttävätkin samanlaisilta kuin nuo luettelemani. Lukemalla noi swappiketjut, saa kohtuu hyvin selville, mitä millekin moottorille tulee tehdä, jotta sen saa Tölkkiin istutettua toimivana.

Jos ensimmäistä swappiä tekee, niin AAZ on helpoin, sen tilalle on kohtalaisen helppo vaihtaa mTDI, kun sovitukset on kerran tehnyt AAZ:n kanssa.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 14:25
Kirjoittaja Osku
Lisätään nyt vielä Felician 1.9D AEF kone jx tai vapari 1.6 kamoilla.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 16:51
Kirjoittaja TT|
Felician koneesta on täälläkin pari esimerkkiä ja ei ole ihan helppo rasti, on vähän sellainen välimallin omanlaisensa.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 17:01
Kirjoittaja Osku
Jos iske 1.6 D tai Td kamat kiinni eli ruiskupumppua ja pako imusarjaa myöten ainoa askareltava asia.on tuo jakopään hihnasuoja. Vai minkä ongelman itse näet?
Toki jos sen omaa ruiskupumppua käyttää sekin käy, tosin pari kolvausta joutuu tekemään.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 17:08
Kirjoittaja TT|
En ole itse koskaan sotkeentunut ko koneeseen swappimielessä, mutta projektikertomusten mukaan ei tuo pumppukaan ihan suoraan käynyt. Sen lisäksi on apulaitteet omanlaisensa, ja vesipumppu esim pyörii eri suuntaan. Eli JX tai muiden helposti tölkitettävien apulaitteet ei sovi. Jos ei suunnilleen ilmasella saa konetta, niin valkkaisin jonkun muun vaihtoehdon.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 17:21
Kirjoittaja Osku
Itse olen ainakin ahtanut jx kamoilla kun on sattunut löytymään puolilmaiseksi. Eli kaikki lohkon ympäriltä JX koneesta ja ainoa askareltava asia on katkasta tuo remmin taustapelti ja hepata siihen se jx taustapellin pala ja AEF muovit päälle ja pieni pelinpala siihen kannakken kohtaan. Mutta kaikki pienet muutokset liittyy siihen jakopäänremin suojiin. Kiinikkeet vesipumppu laturi kaikki jx kamaa. Itseasiassa se on mun silmään jopa kivempi kun on orkikksen näkönen setti lopputuloksena. Tosin onhan moniura hihnassa etunsa myös. Mutta en minä tuota voi vaikeana pitää.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 17:29
Kirjoittaja Osku
Mutta varmaan oikeassa siinä että helpompiakin löytyy mutta kyllä se tdi swappia helpompi on any day.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 18:40
Kirjoittaja TT|
Noin itsekin olisin asian luullut menevän, viewtopic.php?f=12&t=3001 tuon perusteella jäi vaan kuva että muutakin viritystä olisi vaatinut. Varmaan kohtuullinen tosiaan noin kaikki JX osat vaihtamalla.

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojaki

ViestiLähetetty: 22.10.2017 19:11
Kirjoittaja Osku
Juu unohdin kun tuosta jo aikaa niin kampiakselin kiilahihna pyörän taakse tais tarvita simmi palan että sai jx laturin ja vesipumpunkanssa linjaan.