1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojakin)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

1.6 TD -> 1.9 TD swappi (sisältää 1.6D/TD vaihtoehtojakin)

ViestiKirjoittaja CanCanMan » 31.08.2016 09:49

Hei ja moi!
Minulla alkamassa tälläinen moottorin vaihto ja olisin kiinnostunut kuulemaan asiantuntevat ohjeet työn suorittamiseen välttääkseni suurimmat sudenkuopat. Aiheesta löysin kyllä tietoja sieltä täältä pitkin foorumia, mutta varsinaista ketjua tähän aiheeseen liittyen en löytänyt. Jos sellainen on niin laittakaa linkkiä niin en turhaan vaivaa. Hajonnut kone on siis 1,6td jx ja tilalle olen saamassa aaz koneen (400€ maksanko liikaa huolletusta koneesta). Mitä aaz:iin tarvii tehdä sen tölkittämiseksi, mitä osia tarvitsen JX:stä? Okno jotain hankittavaa esim. kytkin vai käykö kaikki yhteen. Autoon on jo aikaisemman omistajan aikana vaihdettu 5 vaihteinen laatikko.
Viimeksi muokannut CanCanMan päivämäärä 31.08.2016 10:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
CanCanMan
Vasta alkaja
 
Viestit: 17
Liittynyt: 30.07.2013 14:04
Paikkakunta: Nokia

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja dmn » 31.08.2016 09:58

Periaatteessa riittää kun siirrät JX:stä kaikki ulkoiset osat, moottorilohkot lähes identtisiä. Öljysuodattimen jalan joudut jättämään aaz:sta.

Käytännössä voi sitten kyllä jättää paikoilleen AAZ:n paremman laturin, moniurahihnasysteemin jne. Syöttöpumppu kannattaa varmaan ottaa jx:stä jos ei syncro (aaz korkeampi), suutinputket ja suuttimet aaz:sta. Turbonkin voi laittaa jx:n, tai jättää aaz:n, vaatii kääntämistä ja vääntämistä ja uuden pakosarjan tekemistä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2288
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja TT| » 01.09.2016 10:14

Jos on uudempi AAZ, kolmipulttisella turbolla, niin käy pakosarja ja turbo siitä. Pakoputken alun joutuu vaan tekemään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja AT5nok » 01.09.2016 10:50

CanCanMan kirjoitti:Hei ja moi!
Minulla alkamassa tälläinen moottorin vaihto ja olisin kiinnostunut kuulemaan asiantuntevat ohjeet työn suorittamiseen välttääkseni suurimmat sudenkuopat. Aiheesta löysin kyllä tietoja sieltä täältä pitkin foorumia, mutta varsinaista ketjua tähän aiheeseen liittyen en löytänyt. Jos sellainen on niin laittakaa linkkiä niin en turhaan vaivaa. Hajonnut kone on siis 1,6td jx ja tilalle olen saamassa aaz koneen (400€ maksanko liikaa huolletusta koneesta). Mitä aaz:iin tarvii tehdä sen tölkittämiseksi, mitä osia tarvitsen JX:stä? Okno jotain hankittavaa esim. kytkin vai käykö kaikki yhteen. Autoon on jo aikaisemman omistajan aikana vaihdettu 5 vaihteinen laatikko.


dmn kirjoitti:Periaatteessa riittää kun siirrät JX:stä kaikki ulkoiset osat, moottorilohkot lähes identtisiä. Öljysuodattimen jalan joudut jättämään aaz:sta.

Käytännössä voi sitten kyllä jättää paikoilleen AAZ:n paremman laturin, moniurahihnasysteemin jne. Syöttöpumppu kannattaa varmaan ottaa jx:stä jos ei syncro (aaz korkeampi), suutinputket ja suuttimet aaz:sta. Turbonkin voi laittaa jx:n, tai jättää aaz:n, vaatii kääntämistä ja vääntämistä ja uuden pakosarjan tekemistä.



Helpoimmalla pääsee tuolla DMN ehdottamalla tavalla, ulkoiset osat, öljypumppu, vauhtipyörä ja kytkin JX:stä.
Jos laitat JX:n pakosarjan ja turbon, pitää AAZ:n lohkossa oleva öljyn paluun reikä tukkia tulpalla.
Takavetoisessa AAZ:n pumpun LDA-tötsä ottaa kiinni koneen päällä olevaan kanteen.
Jos laitat AAZ laturin ja moniurahihnan, saattaa hihnan vaihto olla hankalaa äänenvaimennin paikallaan, mutta laturi on todennäköisesti tehokkaampi kuin JX:n laturi.
TDI-swap ketjujen listojen mukaan kun teet, niin hyvä siitä tulee.


Hintaa on vähän paha arvioida, kun ei tiedä mitä kaikkea se "huollettu" pitää sisällään.
300 tKm paikkeilla kansi alkaa vaatia huoltoa. Koska jakohihna vaihdettu, jakopään stefat ym?
Itse myin pari vuotta sitten 400€ tölkitetyn JX:n, johon olin hiljattain vaihtanut männät (sylinterien hoonaus), kiertokangen laakerit,JX:n pumpun ja suuttimet, jakohihnan sekä käyttänyt kannen rempassa. Eli myin juuri kasaan saamani moottorin TDI:n tieltä halvemmalla kuin mitä sen huoltoon meni rahaa viimeisen vuoden aikana.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja DJSigma » 01.09.2016 20:49

Mulla on moniurahihnalla AAZ, kyllä sen hihnan sinne sopii vaihtamaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 770
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja CanCanMan » 20.11.2016 20:47

APUA! Homma etenee hitaasti mutta epävarmasti. Paljon tullut jo opiskelua kaikenlaista, mutta en löydä mistään ohjetta/kuvaa tuosta turbon asettelusta. Miten se pitäisi sinne ängetä?
Avatar
CanCanMan
Vasta alkaja
 
Viestit: 17
Liittynyt: 30.07.2013 14:04
Paikkakunta: Nokia

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja Oke » 20.11.2016 22:49

Kumpaa turboo olet sovittamassa ? 1.6TD (JX) osat menee pulttaamalla kiinni paitsi öljyn paine putket jotka jäävät n. 1cm lyhyeksi. Paineputki saattaa ylettää taivuttamalla, mutta ite tein uuden rosterisen. Liittimet ja putki löytyy hydrauliikka liikkeestä. Öljyn paaluuputkea jatkaessa on syytä huolehtia että se ei sisältä ainakaan pienene vaan mieluummin suurenee. Turbon tukiraudan joudut modaamaan myös. Pakoputken saa osuun kohilleen vaikka turbo hieman eri kohalla.
Oke
Vasta alkaja
 
Viestit: 15
Liittynyt: 17.11.2016 20:15

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja CanCanMan » 21.11.2016 09:57

No tässä on nyt tullu pari muuttujaa, eli se alkuperäinen (räjähtänyt) kone ei ollutkaan JX vaan AAZ, mutta siinä oli hyvin vähän käyttökelpoisia osia. Ostamassani AAZ koneessa ei ollut turboa, joten hommasin käytetyn Garretin turbon jonka pitäisi sopia? Minulla on nyt kolmenlaista lähtöä koneesta turbolle, joissa kaikissa se kiinnityslaippa eri kohdassa. Onko se JX:n, jossa kiinnitys on sivuimmassa paras?
Avatar
CanCanMan
Vasta alkaja
 
Viestit: 17
Liittynyt: 30.07.2013 14:04
Paikkakunta: Nokia

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja Heebo » 21.11.2016 10:47

Tiedä heidän paremmuudesta, mutta JX-sarjaa käyttämällä välttyy moottorin kannakeraudan rakentelulta.
Taitaa olla kaikissa noissa 1,9 -sukuisissa pakosarjoissa turbon laippa suht keskellä, eli justiin sen alumiinisen moottorituen kohdalla.
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja TT| » 23.11.2016 12:50

Omasta mielestä se AAZ kolmella pultilla oleva turbo+pakosarja paras, tulee turbo pakosarjan yläpuolelle, niin valuu se öljykin pois. Ja sopii se JX moottoritukikin olemaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja CanCanMan » 04.03.2017 14:42

No niin, homma etenee hitaasti, mutta epävarmasti. Nyt on kone kaikkine hilppeineen nostettu paikalleen, mutta sähköjohdot ei tahdo osua oikein. Löytyykö jostain selkeät ohjeet tähänkin hommaan. Unelma kesätölkistä 2017 elää ja voi hyvin!
Avatar
CanCanMan
Vasta alkaja
 
Viestit: 17
Liittynyt: 30.07.2013 14:04
Paikkakunta: Nokia

Re: 1,9td (aaz) swappi

ViestiKirjoittaja AT5nok » 19.04.2017 20:21

Kokosin ostoslistan eräälle AAZ-swappia tekevälle, siksi Motonetin tuotenrot ja hinnat. Jos muistan tai jaksan, niin muokaan VW varaosanrot noiden tilalle, nuiin helpottaa oien hankkimista maailmalta.

Kampiakselin takastefa (JX) 27-1751 9,90
Stefa, nokka-akseli / apuakseli 3 kpl (AAZ) 27-1750 3,90€ / kpl
Apuakselin o-rengas (AAZ) Koko: 56X2 tiivistekeskuksesta
Pakkassuojatulppa / vesimarkka (AAZ/JX) 25-1352 2,90 €
Kannen sivuvesilähtö 30-6917 12,90€
Pakosarjan tiiviste 4 kpl (JX/AAZ) 27-1636 1,50€(kpl
Imusarjan tiiviste (JX) 27-1645 4,90€
Öljypohjan tiiviste (JX) 27-1501 7,90
Hehkutulppa 4 kpl Bosch 26-1601 11,90€/kpl
Halpaversio 26-1605 6,90€/kpl
Kiertokangen laakerisarja 25-3187 33,90€
Kiertokangen pultit 8 kpl
Jakohihnasarja (AAZ) 25-9268 61,90€
Silmälaakeri (JX) 25-1317 8,90€
Tulppa lohkoon M18x1,5 13-4007 5,90€ Löytyy myös hydrauliikkaliikkeistä, ehkä jopa parempiakin
Kierrelukite, esim 60-6100
8 mm Nord-Lock aluslevyjä 38-9321
M8 muttereita 20 kpl Kilotavaraa
Öljyä 5l VW505.00 Esim 59-9505
Öljyn suodatin (JX) 15-1337 7,90€


Kiristysmomentteja

Kunkkupultti 90 Nm + ¼ kierrosta
Kiertokangen pultit 65 Nm + ¼ kierrosta
Vauhtipyörän pultit 60 Nm + ¼ kierrosta


Jos ja kun tulee mieleen vaihdettavia osia, niin laittakaa listaa
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi

ViestiKirjoittaja AT5nok » 27.04.2017 15:04

Swappi valokuvina

Vaihdetut osat:
- öljypumppu
- öljypohja
- öljyn mittatikku
- kampiakselin takatiivisteen kehys
- kannen päädyn vesilähtö (mittari ja hehkuanturit)
- termostaattikotelo / vesilähtö vesipumpulta
- kannen ja vesipumpun välinen letku
- pakosarja ja ahdin, ahtimen öljyputket
- imusarja
- laturi ja hihnapyörät (AAZ laturista oli kiinnike murtunut)
- vauhtipyörä ja kytkin
- moottorin kannakkeet

Uutta osaa:
- jakohihna
- silmälaakeri
- stefoja
- tiivisteitä (öljypohja, pako- ja imusarjat)

Sähköjohdot, startin pultit, vaijerit ja vesiletkut irti moottorista, vesiletkut tukkoon
Kuva

Auto nosturilla ylös, kurkkaus alle ja koneen irrotukseen, vaihdelaatikon tukeminen tukivarsien väliin asetetulla kuormansidontaliinalla
Kuva

Moottori pois (tapoja on monta, helpoin olisi yläpuolelta esim ketjutaljan kanssa)
Kuva

JX purkuun, moottorista otetaan irti kaikki hyödynnettävissä oleva osa
Kuva
Kuva
Kuva

AAZ purkuun, moottorista puretaan uusilla ja JX-osilla korvattavat osat
Kuva
Kuva

Öljypumpun valinta, JX pumpussa oli akselin pää kunnossa (imukaula pitää ottaa JX:n pumpusta)
AAZ pumpun akselin pää hakkautunut "salmiakin" muotoiseksi = hylkyyn
Kuva
Kuva

AAZ kasaus JX osilla (muista silmälaakeri kampiakselin päähän)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Moottori pedattu kuormalavalle asennusta varten
Kuva

Moottori paikalleen ja kehäpultit kiinni
Kuva

Mootorin nosto takapäästä ylös ja sivukiinnityspultit paikalleen, letkut, startti, vaijerit ja sähköjohdot paikoilleen.
Kuva

Loput irroitetut osat paikalleen, suuttimilta suutinputket löysälle, ilmaaminen startilla ja suutinputkien kiristys.

Sitten vaan koekäyttämään.
https://youtu.be/q8fJtkTFH_o


Lopuksi ajamalla kotiin
Kuva


MTDI swap eroaa tuosta vain ruiskutuspumpun vaihdolla.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Aaz moottorin öljytikun vaihto

ViestiKirjoittaja Tomi » 20.05.2017 17:29

Tölkkiin vaihdettu 1,9td aaz moottori mutta paikoillaan alkuperäinen öljytikku vielä.. moottoriin laitettu 1,6td:n öljypohja ja tarkoitus saada tuo tikku myös vaihdetuksi mutta miten samperissa tuo vanha lähtee lohkon kyljestä irti...?
Tomi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 34
Liittynyt: 24.01.2017 12:06

Re: Aaz moottorin öljytikun vaihto

ViestiKirjoittaja dmn » 20.05.2017 22:46

Helposti sopivalla tuurnalla lyömällä - kunhan on öljypohja irti. Muuten ehkä antaisin olla alkuperäisen tikun paikoillaan.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2288
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Aaz moottorin öljytikun vaihto

ViestiKirjoittaja TT| » 20.05.2017 23:21

Tuurilla voi liukuvasaralla saada nyppästyä yläpuolelta, mutta yleensä on tiukassa. Paikallaan poraaminen on kans vähän haasteellista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi

ViestiKirjoittaja niku » 09.09.2017 14:51

Terve Tölkkiläiset...

Olis tarkoituksena tehdä sama moottorin vaihto, kuin yllä..
Ilmeisesti tuo 1.9td sopii suoraan Tölkin vaihdelaatikkoon?

Kiitos jo etukäteen..
niku
Vasta alkaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 09.09.2017 13:02
Paikkakunta: Littoinen

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi

ViestiKirjoittaja TT| » 09.09.2017 15:02

Kyllä, dieselin kytkinkoppaan sopii.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi

ViestiKirjoittaja niku » 09.09.2017 15:06

kiitokset...
niku
Vasta alkaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 09.09.2017 13:02
Paikkakunta: Littoinen

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi

ViestiKirjoittaja niku » 09.09.2017 16:27

onkohan nuo vanhemmat Passatin35i koneet sopivia, 1.6td Moottorityypit tais olla RA ja SB ?
1.9td näyttääolevan aaz mikä sopii.
niku
Vasta alkaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 09.09.2017 13:02
Paikkakunta: Littoinen

Seuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa