Turbon öljylinjat KKK K14 ja K24 JX koneessa

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Turbon öljylinjat KKK K14 ja K24 JX koneessa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Terve,
Turbohuollon yhteydessä happamat öljyputket täytyy vaihtaa ja nyt kysynkin oletteko teettäneet niitä metallipunosteflonputkista PTFE vai kestääkö perinteisempI en 857 2sc hydrauliputki jonka lämpötilankesto about 100.
Paluu olisi ilmeisesti hyvä olla >10mm mutta riittääkö painepuolelle 4mm? Alkuperäinen noin 5mm.
Onko jollakin tiedossa hyvä paikka Tampereen lähistöllä jossa osattaisiin noita tehdä. Nuo paluun pallopääliittimet eivät taida olla mitkään standardi liittimet?
Tuli monta kysymystä, mutta toivottavasti auttaa muitakin jatkossa.

Turbo vasta menossa kiinni ja vaihtoehtoina on kkk14 tai kkk24 eli kumpi parempi ja miksi?

T:Jyri
Viimeksi muokannut AT5nok, 07.06.2016 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muokattu otsikkoa
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Turbon öljylinjat kkk14 jx koneessa

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Omalla kohdallani Etra sanoi, etteivät uskalla luvata putkilleen kestoa kun kuulivat mihin tulee. Lahden Traktorivaruste teki sitten tuosta metallipunosteflonista.

Otat alkuperäiset liittimineen mukaan niin näkevät minkälaiset tarvitaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: Turbon öljylinjat kkk14 jx koneessa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Terve,

Hydrauliliikkeet tekevät tosiaan noista PTFE letkuista, mutta hydrauliliittimien sisähalkaisija on pienempi kuin alkuperäisten. Jotenkin alkoi pelottamaan ettei öljy jää vatkaamaan turboon ja rikkoo juuri huolletun kkk24:n.
Päädyin tilaamaan ebaysta ns. alkuperäiset jotka ainakin käyvät ja toimivat. Hintaa taisi olla yhteensä noin 60 euroa postiin eli karvan kalliimmmat kuin teetetyt.

Voin laittaa linkin vaikka yv:llä, kun en tiedä saaako tänne linkittää?
LINKIT LISÄTTY
Tässä paluu:
http://www.ebay.com/itm/272093839458?_t ... EBIDX%3AIT
Meno:
http://www.ebay.com/itm/271936775791?_t ... EBIDX%3AIT
Jos linkit vanhenee niin myyjä:
http://www.ebay.com/usr/elibuyukotomoti ... 2749.l2754

Ja tuo paluu on tosiaan laippamallinen ja vaatii adapterin, joka on ajatuksen tasolla melkein valmis. Olis kyllä ihan kiva päästä ajeleenkin...
Tuli tilattua noi alkuperäiset letkut, kun oli vielä tarkoitus laittaa orggis kkk14, mutta sen laakerirunko oli vaan niin hapettunut ettei saanut enää korjattua.
T:Jyri
Viimeksi muokannut hcjyrkka, 08.06.2016 22:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbon öljylinjat kkk14 jx koneessa

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Saa linkittää. Siitä voi jopa muutkin hyötyä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbon öljylinjat kkk14 jx koneessa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tilasitko siis alkuperäisen K14 öljynpaluun? K24 on erilainen lähtö, ja tulee myös alemmas, joten vaatii vähän soveltamista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Turbon öljylinjat kkk14 jx koneessa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

K24 tarvitsee noin 45 asteen kulmaan tulevan lähdön. Siihen ei varmaan saa mistään valmista paluuta, muuta kuin mittatilauksena teettämällä.

Itse tein tuollaisilla:
AN10 kierrelähdöllä olevan öljynpaluun lähdön.

Öljylähdön jatkoksi 45 asteen kulmaliitin

Kuva
Kuva
Kuva

Letkun ja öljypohjan puoleiseen päähän tarvittavat osat sai hydrauliikkaliikkeestä.
Ei tuohon paljoa jää vapaata pudotusta, joten huonoilla laakereilla oleva ahdin kastuu öljystä, kun auto on vasemmalle kallellaan.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Turbon öljylinjat kkk14 jx koneessa

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tapoja tässäkin niin monta kuin tekijää. Jos yhtään hitsi pysyy kädessä niin voi liittimiä ja rautaputkea yhdistelemällä tehdä sellaisen että miellyttää. Itse tein kuvien mukaisesti puolen tuuman hydrauliletkusta ja luulisi öljyn huilaavan niin vapaasti kuin tuolla pudotuksella öljypohjaan voi.
Liitteet
20160413_161159.jpg
20160413_161159.jpg (1.91 MiB) Katsottu 6195 kertaa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Turbon öljylinjat kkk14 jx koneessa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Syncrossa kannattaa huomioida, ettei pohjapanssari paina paluuletkua lyttyyn, esim jos saa maastossa pikku tällin altapäin letkun kohdalle.
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: Turbon öljylinjat KKK K14 ja K24 JX koneessa

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Terve,

Tässä vielä tarinaa miten homma lopulta valmistui.

Öljyn paluussa an10 omavalmistelaippa + 45 asteen kulma. Paksu vesileikattu laippa johon hitsattu bilteman an10 sovite.
https://www.dropbox.com/s/te5piaxyxp1ua ... 2.jpg?dl=0

Vaikeimmaksi osoittautui öljypohjan 1.5 kierteinen 16mm an10 sovite, koska hydrauliikkamaailma (JIC) ei tunne tälläista yhdistelmää an10/16mm.
Autopuolelta kyseinen liitin kyllä löytyi (us-parts ym...)
an ja jic liittimet ovat keskenään täysin sopivia- > sama kartiokulma.

Tässä on juuri ja juuri riittävästi? laskua joten eiköhän tämä toimi.

Sekä meno että paluu on normaalia hydrauliletkua, mutta jos haluaa pelata ihan varmanpäälle letkut voi myös teettää teflon ptfe letkusta.
Ajattelin, että tölkin "viritysasteella" ja öljyn lämmöillä pärjää normi hydrauliletkuilla.

Tampereella ainakin specma ja salhydro ovat avuliaita auttamaan ja tekemään ko. letkuja.

Öljyn menossa on molemmissa päissä 45 asteen kulmat. Letkuna on kaksoisvahvistettua hydrauliletkua. Tässä kierre on 1.5 12mm molemmissa päissä, sovitteet an8 tai an6.
https://www.dropbox.com/s/88y1z85z1nxl3 ... 6.jpg?dl=0

Maalasin turbon horna kiuasmaalilla ;) Vanhan turbon runko oli niin hapettunut ettei sitä voinut enää käyttää joten en halunnut tälle huolletulle turbolle samaa kohtaloa.
Vastaa Viestiin