Sivu 2/2

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Lähetetty: 16.06.2019 09:34
Kirjoittaja syncro 16
On tuo käsittämätöntä kyykyttämistä kun noita swappeja on tehty ties kuinka paljon..Itse pääsin helpolla kun 1,9td tuli samanlaisesta autosta kuin itsellä oli ns. elinluovuttajana,..tai no 14" versiosta ja omassa 16" versiossa on vielä isommat jarrut. Tuossahan tuo melkein tyhjä 14" syncron koppa seisoo pihalla....

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Lähetetty: 12.09.2019 21:28
Kirjoittaja dmn
Kohta laitetaan tölkkeihinkin laillisesti 180hp+ moottoreita, jos traficomin harrastajaystävällinen uudistus menee läpi.

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Lähetetty: 12.09.2019 22:46
Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas
dmn kirjoitti:Kohta laitetaan tölkkeihinkin laillisesti 180hp+ moottoreita, jos traficomin harrastajaystävällinen uudistus menee läpi.
Tästä siis kyse:
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... uuttaminen

En ole ajatuksella lukenut että mitä muuttuu (jos muuttuu).

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Lähetetty: 12.09.2019 23:22
Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas
Tarkoitatko tätä:
Vertailukone edelleen DJ, 82 kW. Autoja joissa noita on ollut taitaa keveimmillään olla 1620 kg omamassa, jolloin vertailu menee:
1620/82 = 19.75, joten pääsee just sopivasti alle 20 kg/kW -kategoriaan:
Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
2) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
Ja jos sitten tuohon samaisen omamassan autoon laittaa maksimitehot, niin 1620 kg / 10 = 162 kW. Eli peräti 217 BHP.

Menikö oikein?

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Lähetetty: 13.09.2019 09:12
Kirjoittaja dmn
Näin minäkin sen kalkuloin. Vähän raskaammilla syncroilla joutuu tyytymään vain pariin sataan heppaan.

Subarun 6-sylinterissä EG33 koneessa on näköjään 162kw / 217hp :roll:

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Lähetetty: 13.09.2019 10:05
Kirjoittaja TT|
Eikös tuo mene just toisin päin, mitä painavampi, sitä enemmän tehoa saa lisätä. Ja omamassaa yleensä syncroissa ainakin 2000kg

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Lähetetty: 13.09.2019 10:16
Kirjoittaja dmn
Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-nentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Lähetetty: 13.09.2019 11:30
Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas
TT| kirjoitti:Eikös tuo mene just toisin päin, mitä painavampi, sitä enemmän tehoa saa lisätä. Ja omamassaa yleensä syncroissa ainakin 2000kg
Riippuu mistä kohden puhutaan. Mutta mitä painavampi on se auto mihihin moottoria asennetaan, sen enemmän siinä saa olla tehoa. Mutta kun haetaan sitä vertailuajoneuvoa, niin silloin se tehokkain kone kannattaa löytää kevyemmästä autosta, sen mukaan määräytyy tuo luokitus 1-5 (vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään...).

Nyt ei ole mistä tarkistaa, mutta olisiko missään syncrossa _omamassaa_ yli 2000 kg? Omassani 8 h Syncro Caravellessa omamassa 1760 kg. Eli siihen saisi laittaa 176 kW. Tapatuuppari Reimossa omamassa 1820.