Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

On tuo käsittämätöntä kyykyttämistä kun noita swappeja on tehty ties kuinka paljon..Itse pääsin helpolla kun 1,9td tuli samanlaisesta autosta kuin itsellä oli ns. elinluovuttajana,..tai no 14" versiosta ja omassa 16" versiossa on vielä isommat jarrut. Tuossahan tuo melkein tyhjä 14" syncron koppa seisoo pihalla....
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kohta laitetaan tölkkeihinkin laillisesti 180hp+ moottoreita, jos traficomin harrastajaystävällinen uudistus menee läpi.
< 15kWh/100km
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

dmn kirjoitti:Kohta laitetaan tölkkeihinkin laillisesti 180hp+ moottoreita, jos traficomin harrastajaystävällinen uudistus menee läpi.
Tästä siis kyse:
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... uuttaminen

En ole ajatuksella lukenut että mitä muuttuu (jos muuttuu).
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

Tarkoitatko tätä:
Vertailukone edelleen DJ, 82 kW. Autoja joissa noita on ollut taitaa keveimmillään olla 1620 kg omamassa, jolloin vertailu menee:
1620/82 = 19.75, joten pääsee just sopivasti alle 20 kg/kW -kategoriaan:
Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
2) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
Ja jos sitten tuohon samaisen omamassan autoon laittaa maksimitehot, niin 1620 kg / 10 = 162 kW. Eli peräti 217 BHP.

Menikö oikein?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Näin minäkin sen kalkuloin. Vähän raskaammilla syncroilla joutuu tyytymään vain pariin sataan heppaan.

Subarun 6-sylinterissä EG33 koneessa on näköjään 162kw / 217hp :roll:
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eikös tuo mene just toisin päin, mitä painavampi, sitä enemmän tehoa saa lisätä. Ja omamassaa yleensä syncroissa ainakin 2000kg
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-nentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.
< 15kWh/100km
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: Tölkin moottorin muutoskatsastukseen liittyvää asiaa

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

TT| kirjoitti:Eikös tuo mene just toisin päin, mitä painavampi, sitä enemmän tehoa saa lisätä. Ja omamassaa yleensä syncroissa ainakin 2000kg
Riippuu mistä kohden puhutaan. Mutta mitä painavampi on se auto mihihin moottoria asennetaan, sen enemmän siinä saa olla tehoa. Mutta kun haetaan sitä vertailuajoneuvoa, niin silloin se tehokkain kone kannattaa löytää kevyemmästä autosta, sen mukaan määräytyy tuo luokitus 1-5 (vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään...).

Nyt ei ole mistä tarkistaa, mutta olisiko missään syncrossa _omamassaa_ yli 2000 kg? Omassani 8 h Syncro Caravellessa omamassa 1760 kg. Eli siihen saisi laittaa 176 kW. Tapatuuppari Reimossa omamassa 1820.
Vastaa Viestiin