1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja vesku » 04.11.2017 12:12

Osku kirjoitti:Pistetään nyt kuva vielä konehuoneesta sellasena kuin se nyt on kun auto on ajossa kun kaikki johdot ja vesiletkut on kiinni.

On nuo paisuntasäiliön nesteet vähän alakantissa. Pöntön pitäisi olla suutamyöten täynnä. Missä täyttösäiliö, se joka on rekisteriluukun takana? jos sitä ei ole katoavat nesteet maailmalle.
vesku
AktiVWisti
 
Viestit: 152
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 04.11.2017 13:45

Olen metsästänyt pientä purkkia korvaamaan tuon orgiz säiliön tosin mulla on paisari kakzentiä alkuperäistä korkeamalla ja vähän poistettu vaahtoa siitä kannesta että mahtuu kansi kiinni. Joten nesteet on siis kaks cm korkeamalla ja mootorikin on kaksi cm matalammalla kuin orgis joten kyllä se kansi veden alla pysyy. Mutta se lisä paisari tulee kyllä kun sellaisen löydän ja noi nesteet katoaa siis tuolle tasolle ja sitten se loppuu. Eli ei ole tarvinnut lisätä mitään mutta kyllä tuo ollaan korjaamassa.
Täydellisyyteen pyritään vaikka aina ei kerrala siihen menekkään.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 04.11.2017 14:11

Muuten jos jollakulla on ehdottaa sopivaa noin kalja tölkin kokoista kakkos paisaria tai sen aihiota niin kuuntelen. Vakio paikkaa sitä ei saa sielä on alipaine sälää.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja TT| » 05.11.2017 23:30

Ei ole mulla TDI-koneisissa tölkeissä ollu kun se yks paisari, eikä ole ongelmia ollu. Sen pari senttiä vajaaksi kun täyttää, niin siinä se pysyy.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6295
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 06.11.2017 00:36

Olen molempien kanssa yhtä mieltä, eli paisarin tulisi olla korkkia myöten täys mutta vaikka ei ole ei se ole.katasteoffi, kyllä se ilmankin toimisi varsinkin kun mulla on normi tilanteeseen verratuna hyvää se useampi sentti. Mutta pedanttisuus varmaan ajaa kumminkin laittamaan jonkin lisä paisarin sinne.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 06.11.2017 00:40

On tossa pari muutakin pedantisuus juttua jotka tulee vielä kuten esim. Hehkujen merkkivalo ja tuo w lähtö laturiin. Ja muutama ihan oikea vikakin kuten bensamittari ja se pieni nykiminen alakierroksilla. Tosin myönnettävä on että sormet syyhyä jo kahta muuta projektia jolle olen isoon talliin tehnyt tilaa. Toinen kuulu tälle foorumilla eli mun T1 se toinen taas ei, sitä ei voi hyötyajoneuvoksi kutsua vaikka kuinka haluasi kun korkeutta on noin puolet juniksesta.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 14.12.2017 01:18

Tuli tossa viikko sitten säädätettyä toi kone ja sähkäri veti viimeiset johdot paikalleen. Nyt toimii hehkujen merkkivalo tosin siihen pitäis laittaa jokin esivastus koska se jää himmeesti palamaan hehkutuksen jälkeenkin. Nykiminenkin saatin säädettyä pois ja nyt toimii aika pitkälti kaikki.
Tuli käytyä viimeviikonloppuna Tampereellakin edestakasin ja sain vähän kulutus lukemaa tolle koneelle. Se näyttäisi kuluttavan noin 8,2 litraa satasella tosin tossa voi vielä olla hieman heittoa kun oli ensimmäinen mittaus ja tankkaus määrä saattaa hettä jonkin verran, kumminkin samalla asemalla lähtiessä ja palatessa täyteen. Matka nopeus oli talvirajoitusten mukainen ja muutama ohitus kiihdytys tuohon mahtui ja hieman kaupunki ajoa myös.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja TT| » 16.12.2017 12:09

Se hehkunvalon himmeä loisto on tosiaan ominaisuus tölkin mittariston ja tdi ecun yhdistelmässä, joku vastus pitäisi kai auttaa. Omaan silmään ei ole niin paljoa häirinnyt että olisin vielä tehnyt mitään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6295
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 17.12.2017 19:59

Sähkäri sano jonkun ohmi lukeman jota arvaili tuoho, mutta en muista paljonko se oli. Onko joku laittanu siihen menestyksekkäästi jotain?
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja dmn » 17.12.2017 21:41

Jos ei mikään muu auta niin, niin tällänen:

Koodi: Valitse kaikki
ECU ---[R1]---o--- Mittaristo
              |
            [R2] 
              |
            ----- GND
             ---
 


Vastuksena voi käyttää pyöriteltäviä trimmereitä, hatusta vedettynä kokeilisin R1=330ohm, R2=10k ohm
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 17.12.2017 21:51

Pitääpä käydä ostoksilla ja ruveta kokeilemaan.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 18.12.2017 08:45

TT| kirjoitti:Se hehkunvalon himmeä loisto on tosiaan ominaisuus tölkin mittariston ja tdi ecun yhdistelmässä, joku vastus pitäisi kai auttaa. Omaan silmään ei ole niin paljoa häirinnyt että olisin vielä tehnyt mitään.


Mulla mTDI-tölkissä kiipeää lämpömittari aina puolivälin ja ylimmän viivan väliin. Aiemmin, ennen swappia, se oli normaalisti aina keskellä asteikkoa. Tämäkin on ymmärtääkseni ominaisuus minkä saisi jollain kikka kakkosella korjattua. Sen selvittyä olen vähät välittänyt, kun tiedän asioiden olevan kunnossa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2423
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 18.12.2017 09:17

Jaa mulla jos jotain lian kylmä, miettinyt pitäiskö vaihtaa termari. Se kiipee sihen missä kyllª noissa muissakin eli puolivälin alle, tai en nyt muista mihin se jx nousi kun on jo aikaa kun sen ajoin lämpimäksi. Mutta kyllä toi apuaakseli 1,9 jää myös puolvälin alle. Tosin pitää muistaa että vedenkierron osalta ALH ja esim AHU on ihan eri moottorit, kaikki paitsi tölkin oosat on eri.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja TT| » 19.12.2017 00:02

Kannattaa tarkistaa vcds tai scangauge(vastaavat) näytöllä että mitä ne ecun näkemät lämmöt on. Ei ole myöskään tavatonta että parikymmentä vuotta vanhat anturit toimii melkein. Hansun AHU:n anturi hajosi niin että ajossa hyppäsi lämmöt 65-->-10, vähän rykäsi kone :D Tuon jälkeen näytti vähän mitä sattuu, ja lämpimänä noin 85 enää. Audin AFN taas oli meille tullessa niin ettei lämpömittari näyttänyt mitään, onneksi ecu näki oikeat lämmöt. Molemmat korjaantui anturin vaihdolla, onneksi eivät ole kalliita eikä pahoja vaihtaa.
Niin ja Hansun kiekkamittariston lämpömittari näyttää ihan mitä sattuu, 90 lämmössä näyttää pari viisarin verran yli kylmän.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6295
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 19.12.2017 00:39

Joo muistelen että mulla pyöris lämmöt nyt oliko 75 eli sais kyllä nousta. Ja toi tieto eculta ei mittaritaulusta. Mittaritaulukin sanoo reilusti alle puolivälin.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 19.12.2017 00:47

Mutta mulla näyttäis aina olevan noin en tiedä miksi. Käytiksessä sama homma vaikka on apuakseli kone. Eikä siitä ongelmiakan ole ollut. Koneet on mulla lämmeny liikaa yleensä vasta ennen kuin ne leviä eli todennäköisesti laakerit käyny kuumina ja nostanu koneenlämpöjä.
Jos nyt ALH tölkissä saa termaria vaihtamalla lämpöä ylös pitää ehkä säätä sitä paisarin paluuta isommaks niin vuotaa hieman syylarin ohi.se reikä oli apuakseli koneen letkussa hieman isompi mutta kumiss se ei myöskään ollut lyhyt joten kun mulla on pelkkä prikka tein reijästä vain vähän pienemmän. Joten sen voi ainakin suurentaa sen kumiletkun tasalle.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Joker » 19.12.2017 12:21

VAG konsernin G62 anturin vaihto kuuluu kaksivuotisohjelmaan, jos kestää edes sitä. Tilalle kalliimmasta päästä osa ja tiukkaa seurantaa. Eniten hajoava anturi, kuten TT mainitsee. Missään vehkeessä ei paljon kikkailua kannata aloittaa ennen kuin se on varmistettu/vaihdettu.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 502
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 19.12.2017 14:02

Ok siispä näin tehdään. Kenen anturi on huonoista paras?
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Joker » 19.12.2017 17:52

Minä olen ottanut varaosaputkan kanssa yhteistyössä, kun ne tietää mitä on tullut takaisinkin.
Perjantaina tuli webbikaupan lähetys UrS4 audiin kaikki lämpöanturit ja kytkimet. Valinta osui Febi/Bilstein ja Metzger mikä ei febinä löytynyt. Valintaperusteena fiilis ja ison firman kuvitteellisesti "parempi" laadunvalvonta. Saa nähdä...

Yleisenä kommenttina, on konetyypistä riippuvaa, mikä anturi on Ecun karttoja varten ja mikä mittarille vai ovatko yhdessä. ALHta en ole katsonut, mutta yleisesti anturit siis kannattaa tarkistaa jos lömpöhäiriöitä on.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 502
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: 1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

ViestiKirjoittaja Osku » 19.12.2017 18:12

Niin siis ALH ecu otta eri paikasta kun tölkin mittari molemmat yhtämieltä lämmön määrästä eli vanha mesinkinen natsa sanoo noin ensimmäinen kolmanes ja ecu väitti noin 75.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1181
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

EdellinenSeuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa