1-9 TDI ALH SWAP (apuakseliton)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vieläöljyn paluuseen jotkut väittää että pitäisi olla öljyn pinnan yläpuolella mutta vanhassa JX koneessa se on alapuolella. eli kumpi on parempi ja miksi
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Parempi tietysti olla yläpuolella, mutta JX tapauksessa turbo on niin alhaalla ettei sitä vaihtoehtoa ole.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Keneltä kannattaa sitten hommata tollanen kustomi öljyn paluu putki vai pitääkö vain selailla missä autossa näyttäs olevan sopiva? Liikun enimmäkseen Helsingissä mutta vietän myös aikaa Lahdessa.
Mikä kierre kannattaa laittaa alapäähän eli lohkoon/öljypohjaan?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Lahdessa olen itse teettänyt öljyputket Lahden Traktorivarusteessa (siinä Jokimaan lähellä vanhan Helsingintien varressa Haltonilta keskustaan päin), mutta mulla oli kyseessä ihan perus JX-letkut joihin oli vanhat malliksi mukana. Mutta tietty ne tekee ihan kustomitkin, ottaa vaikka vanhat päät mukaan (jos on sellaisia) niin saa sopivilla.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Sain tällä viikolla kaavion hommattua tuttujen saksalaisten kautta suoraan VW kirjastosta öljypohjan ruuvi kaavion. Eli nyt kun tilailen laserosia pitäis keralla istua öljypohjan kaulus. Laser osista pistin jo tarjous kyselyn katsotaan mitä tuumava. Eli tulen tässä piakkoin ilmoittelemaan mitä maksaa hitsaus valmiit särmätyt alumiiniset öljypohjan kilkeet ALH 50 asteen malliset.
Öljypohja on tehty niin että siitä löytyy kaikki tarvittava (pakopukten kiinnike, Täyttöputken paikka, öljyn paluun paikka, öljy tulppa, loiskelevy ja vaihdelaatikon kaksi pultin paikkaa. Eli voin tilata osia myös jolekulle toiselle. Hitsauksen saan kaverin palveluna joten sitä en suoraan tarjoile, mutta jyrsin ja jyrsin jigi pulttikehän oikasuun on omasta takaa joten tämän toimenpiteen voin tehdä korvausta vastaan kun pohja on hitsattu.
Eli ilmoitelkaa tässä jos kiinnostaa ALH öljypohja tölkkiin. Menen kahden viikon sisään tarkistamaan paperi mallilla että pohja varmasti istuu ja vasta sitten annan laserpajalle tilaus vahvistuksen.
Ja miksi juuri ALH eikä AHU no pääsen surulisen kuuluisasta apuakselista eroon vihdoin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Miten tänne saa lisättyä kuvia olisin voinut pistää kuvan Öljypohjasta miltä tulee näyttämään?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Pellit maksaa 350 euroa särmättynä minulle ja pari kymppiä otan välistä. Eli yhteensä 370
Leikkaajat voi myös hitsata sen kasaan jolloin hinta pomppaa aika paljon eli 820. Huomioitavaa on myös se että päälle tulee vielä oikasu. Jos löytyy särmäin alumiini hitsaus taito ja jyrsin niin särmäämättömät pellit maksaa vain 270. Tosin voi olla että saadaan määrä alennusta näistä hinnoista jos tilataan enemmän, nämä hinnat yhdelle pohjalle. Leikkauksessa yleensä aloitus maksaa kun pitää luoda radat. Eli jos kiinnostuneita löytyy teen kyselyn siitä että jos määriä lisätään niin mitä hinnat silloin.
ai niin ja hinnat oli alv 0%.

Osku
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos on halua panostaa rahallisesti noin paljon, niin valmiit osat ulkomailta alkaisi jo olla hyvä vaihtoehto. Itsellä herää vaan kysymys että miksi?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ulkomaiset osat on huonosti istuvia ja saman hintaisia. Ei paikkaa öljyn täyttö putkelle ei loiskelevy jne.
Niin ja kuten sanoin hinta putoaa kuin lehmän häntä jos tilaa enemmän. Kerron kun saan vastauksen.
Toiseksi miksi nyt yleensä autoja harrastaa rahaahan ne vain syö.
Itselläni on jo vuosia ollut tölkki käyttö autona ja kilometrejä kertyy vuosi tasolla 20-30tkm joten kun sovite osat on tehty mootoreita saa tarpeen tullen. Itse olen jo useammasa apuakseli koneessa AHU AEF ja JX kokenut perus rakenteelisia ongelmia esim apu akseli seetit laakerit kannet joten ajattelin kokeilla tätä viimeisenä vetona ennen vierasmerkin konetta. Olisi vaan kiva kun konehuoneessa olisi VAG joka vielä olisi luotettava.
Itse harrastan tölkkejä koska auto on muuten tosi hyvä, moottorit vaan on paskoja.
Joten päätin että rakennan itseleni toimivan tölkin alusta alkaen. Kapistus on tällä hetkellä osina lattialla ja heti kun se rokkaa luotettavasti menee arki ajoon ja rupean entisöimään nykyistä käyttö tölkkiäni museoleimaa varten.
Viimeksi muokannut Osku, 08.03.2016 01:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja dmn »

2.5TDI tilalle vaan!
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Apuakselikone?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mistä siihen Öljy pohja?
No tää on jo niin pitkällä että mennään tällä tää kerta kun mootori on jo kasassa ja mootori kiinikeet tehty mutta kerro kumminkin mitä tohon tarvii.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Tarkoititko muuten 6 vai 5 mukista 2.5TDi konetta ?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja dmn »

TDI:nä oli vaan 5-mukisia koneita. Ei apuakselia, audin öljypohjilla ja apulaitteilla sopii suoraan tölkin konetilaan ja sopiva kytkinkoppakin löytyy alkuperäis vw-osana (joskaan ei helposti). Tossahan tota omaa projektia oli kuvattu: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20#p18137
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Aika pystyssä on kone vieä sisätilaa ja/tai maavaraa. Itse haluan mahdolisimman Orkisnäkösen pelin ilman näkyviä lisärautoja. eli tuokin pitäis saada enemmän kyljelleen. Jos tohon olisin lähteny olisin voinut yhtähyvin iskeä myös sen ALH koneen pystyyn.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Sulla on dokassa se välitila mulla on syncro karamelli joten sitäkään ei ole.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

V6 löytyy käsittääkseni TDi vai olenko väärässä ne sopii jopa nätimmin sinne konehuoneeseen.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja dmn »

No niinpäs tietysti löytyykin! Mutta siinä voipi tulla paperihommat esteeksi kun minimissään on 150hp..
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: ALH tölkkiin?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mulla on laillinen 911 pata kuplassa joten tottunut väntämään viranomaisten kättä.
Vastaa Viestiin