Tuntikäyttömittari

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

Syncrossa on tollainen Tuntikäyttömittari ja se on ollut "huoltoauto" Hiki - Vandaa lentokentällä jossa se on ollut joutokäynnillä huomattavia aikoja jolloin Tuntikäyttömittariiin on tullut lukemat 09220,7h 145866km
ja mulla on tullut lisää 206h ja 10007km 3v aikana normaaliajossa.

Millä kaavalla saan todelliset km laskettua ku niitä taitaa olla huomattavasti enemmän kuin toi 145866km
kun sen ostin, kori on onneksi lähes ruosteeton kiitos lentokoneiden jääneston ja kunnollisen ruosteeneston.

Tuollaista vain löysin Cooclella ,tais olla raskaille työkoneille :? ;

A 500 tunnin välein suoritettava ns. ”pieni huolto”
B 1000 tunnin välein suoritettava ns. ”iso huolto”
C A tai B huollon lisäksi erikoishuoltokohde tai – työ
h/v koneen käyttötuntimäärä vuodessa
€/h
Viimeksi muokannut Wolkkariman, 30.04.2012 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Mulla on Helsinki-Vantaan lentokentän entinen 2wd-Transporter, siinäkin on tuollainen tuntimittari. Ja joku pirun virtapistoke ylhäällä kyljessä, kuskin oven takana. Ei ole koskaan tullut ihmeteltyä sitä sen enempää. Ts. saako siitä virtaa ulos vai onko sillä ollut tarkoitus syöttää sitä autoon päin.
Autolla oli ostaessani sen ajettu 179tkm ja autoon oli juuri edellisen omistajan toimesta vaihdettu uusi kansi. Myös pumppu ja laturi melkein kiilsivät uutuuttaan. Lentokentän vehkeet lienee pidetty yleensä hyvässä palveluskunnossa. Harmi vain että alakerta antautui kun 200tkm tuli täyteen...
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
VilleP
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 28.04.2012 11:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja VilleP »

Siis paljon tuossa on tunteja? Eikai siinä voi olla yhdeksän-kymmentä-kaksi-tuhatta ja risat?
Vieläkö sillä on se pakettiauton romu? Kyllä sillä on.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja hege »

Ja mittari pyörähtää ympäri 999 999h jälkeen, mikä vastaa 114 vuotta yhtäjaksoista ajoa ;)

Lukema on todennäköisesti 09207 tuntia tai vastaava 9000h lähistöllä.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
VilleP
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 28.04.2012 11:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja VilleP »

Olisihan ne miehekkäät tunnit, ~10 vuotta käynnissä.

Mutta ~9000h ei ole vielä mitään.
Vieläkö sillä on se pakettiauton romu? Kyllä sillä on.
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

Mittarissa on viiminen numero punaisella merkattu eli varmaan osatunti, eli 09220,7h.

Laskin että mun ajomäärällä/tuntiluvulla 10007km_206h = 48,57km/h josta x 9220h = 447815,4 km?

En kai näin pahasti metsään menny km,ien suhteen? :oops:
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja hege »

Toinen tapa ajatella sitä on että auto kuluttaa 10l/100km kun ajetaan 100km/h. Tyhjäkäynnillä se kulutta 1l/h, eli 10 kertaa vähemmän kuin ajaessa 80km/h, eli voidaan olettaa että tyhjäkäyntitunnit on sama rasitus kuin ajaessa 10km/h. Seuraavana pitää selvittää tyhjäkäyntitunnit, eli autolla oli ajettu 145 tkm, ja se tekee keskinopeudella 50km/h 2900 tuntia. Eli tyhjäkäyntiä auto on käynyt n. 6300 tuntia. 6300 tuntia nopeudella 10km/h on 63 tkm. Ja tälläisen laskuperusteen mukaan autolla olisi ajettu yhteensä 207 tkm.

Mutta tämä mun lasku oli yhtä keksitty kuin sun lasku, eli toi sun 447 tkm on ihan yhtä oikein kuin mun 207 tkm.

Tyhjäkäynnillä käyttäminen rasittaa autoa eri tavalla kuin ajaessa, eli tunteja ei voi suoraan verrata ajokilometreihin.

Finnairin huoltoja ei oikein saa selville kysymättä Finnairilta. Näin jossain helsingin kaupungin vanhassa autossa huolto-ohjelman, ja se oli kaikille autoille merkistä riippumatta sama. Sen muistan hämärästi että öljynvaihtoväli oli kaupungin autossa tosi lyhyt.

(Ja aiheen sivusta: oliks sä se AT3 teipattu tölkki jokunen viikko sitten tammiston mäkkärillä?)
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

Tässä kärryssä on ollut katolla keltainen vilkku,megafoni, puolen katon kattoteline , tikkaat takana, tarrat ja ym. kivaa silloin n.10v takasin kun näin tän Kalliossa mut kaikki tarrat mukaan lukien myyty/poistettu. :cry:
Nyt vain ruma ankanpoikanen :lol:

VW-Lennosta kyselin ihan ensimmäisenä huoltohistoriaa mut heidän mukaan Avia itse huolti kärrynsä,
Finnair/Avialta huoltohistoriaa ei löytynyt noin vanhoihin kärryihin enään.

Ai niin, moottorina on 1,6TD joka ei käy nätisti eli taitaa olla loppu ton edellä olleen 2WD mukaisesti 40tkm päästä.
Joutokäynnillä tuskin öljynpaineet on sopivat ja tollainen vinossa oleva moottori ei saa voitelua riittävästi jokapaikkaan, luulisin ainakin näin olevan :?:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja TT| »

Lepakko kirjoitti:Mulla on Helsinki-Vantaan lentokentän entinen 2wd-Transporter, siinäkin on tuollainen tuntimittari. Ja joku pirun virtapistoke ylhäällä kyljessä, kuskin oven takana. Ei ole koskaan tullut ihmeteltyä sitä sen enempää. Ts. saako siitä virtaa ulos vai onko sillä ollut tarkoitus syöttää sitä autoon päin.
Sanoisin 99% varmuudella että sähköä syötetään siitä tökkelistä autoon päin. Näkyykö takana missään normaaleja 230V töpseleitä? Oliko moottorilämppärille erillinen pistoke takana? Kolmen auton kokemuksella on kaikissa ollut samasta tökkelistä myös lohkolämppäri, tämä varaosa-multivan on ainoa, johon oli laitettu erikseen koneelle tökkeli rekisterikilven viereen taakse. Arvaan myös että tökkelin suojakansi on hajonnut ja aukon reunukset ruosteessa? :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Wolkkariman kirjoitti:
Ai niin, moottorina on 1,6TD joka ei käy nätisti eli taitaa olla loppu ton edellä olleen 2WD mukaisesti 40tkm päästä.
Joutokäynnillä tuskin öljynpaineet on sopivat ja tollainen vinossa oleva moottori ei saa voitelua riittävästi jokapaikkaan, luulisin ainakin näin olevan :?:

Mikäs siinä käynnissä on vikana? Huono käynti voi johtua monesta muustakin syystä kun moottorin kunnosta. Ja kyllä mä väittäisin että toi kone melko hyvin öljyä saa jokapaikkaan vaikka vinossa onkin, männän alapuolisista öljyruutista valuu/ruiskuaa öljyä melko hyvin pitkin kampiakselia ja on siellä muuallakin öljyn painetta että ei se juuri kuivana käy... :roll:
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

2,sta koneistamosta kyselin syitä koneen kuntoon ;

1,ssä kaveri oli ollut joskus töissä Avialla ja hän kertoi noiden autojen olleen pitkäänkin joutokäynnillä etenkin talvella esim kahvitauoilla, eli km on jotain ihan muuta kuin mittarissa.

2,ssa kävin näyttämässä kärryä ja ehdotin kiertokangen laakereita mut kotvasen kuunneltuaan käyntiääniä hän ehdotti öljynvaihdon yhteydessä tarkistamaan ettei öljyn seassa ole messinkihiluja, jos löytyy niin apuakselin laakeri vika tai sit jakajapumppu jos "puhas" öljy.

Öljyä syö sopivasti liikaa, ei starttaa lämpöisenä heti vaan pitkän sahaamisen jälkeen, savupilvi jää jälkeen esim liikennevaloista lähtiessä ja öljypainevalo palaa himmeästi joutokäynnillä.

Äänet on metallisia kalahduksia joutokäynnillä, onko ehdotuksia mikä olis vika?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

T5:n 2.5 TDI (136 hv) koneiden nokka-akseleita on vaihdettu kuulemma paljon takseihin ja muihin joutokäyntiä käyviin autoihin juurikin öljynpaineen puutteen / voitelemattomuuden vuoksi.
Vanhimmasta työ T5:sta kilahti kone reilun 300 tKm jälkeen, siihen oli nokka-akseli vaihdettu jo aikaisemmin.

Samalla koneella ajetaan kuulemma kuitenkin reilusti yli 500 tKm ongelmattomia kilometrejä sellaisissa autoissa, jotka ovat pääsääntöisesti liikenteessä käynnissäoloajan.
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

TT| kirjoitti:
Lepakko kirjoitti:Mulla on Helsinki-Vantaan lentokentän entinen 2wd-Transporter, siinäkin on tuollainen tuntimittari. Ja joku pirun virtapistoke ylhäällä kyljessä, kuskin oven takana. Ei ole koskaan tullut ihmeteltyä sitä sen enempää. Ts. saako siitä virtaa ulos vai onko sillä ollut tarkoitus syöttää sitä autoon päin.
Sanoisin 99% varmuudella että sähköä syötetään siitä tökkelistä autoon päin. Näkyykö takana missään normaaleja 230V töpseleitä? Oliko moottorilämppärille erillinen pistoke takana? Kolmen auton kokemuksella on kaikissa ollut samasta tökkelistä myös lohkolämppäri, tämä varaosa-multivan on ainoa, johon oli laitettu erikseen koneelle tökkeli rekisterikilven viereen taakse. Arvaan myös että tökkelin suojakansi on hajonnut ja aukon reunukset ruosteessa? :D
Takana on normaali lohkiksen pistoke ja sisätilanlämppärin pistokekin on vedetty ohjaamoon asti pitkällä haarajohdolla.
Takapistoke ollut kiinni siinä "normaalissa paikassa" rekkarikilven vasemmalla puolella, mutta siirtynyt joskus puskuriin. Tässäkin yksilössä on ollut takatikkaat ja kattoteline ainakin jäljistä päätellen.
Ja kyllä: lohkiksen pistokkeessa ei ole suojakantta tallella...

Tämän edellisen moottorin alakerta hajosi niin, että kesken moottoritieajon alkoi mielipuolinen tärinä. Öljyäkin sylki ulos. Lähti käymään ja kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti, mutta pienikin kaasun antaminen aikaan sai hirvittävän tärinän. Selvisi syy vasta vähän aikaa sitten, kun avasin alakerran: kampuran takimmaisesta laakeripukista pultit poikki. Sen verran oli vispannut kampiakseli, että takapään stefa oli revennyt paskaksi ja pukkasi sieltä öljyt ulos. Ihme ettei katkennut koko kampura ja veivitkin pysyivät paikoillaan.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Tuntikäyttömittari

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

Lepakko kirjoitti:Mulla on Helsinki-Vantaan lentokentän entinen 2wd-Transporter, siinäkin on tuollainen tuntimittari. Harmi vain että alakerta antautui kun 200tkm tuli täyteen...
Muistatko kuinka paljon oli tunteja mittarissa ku kone sano poks?
Vastaa Viestiin