MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Tölkissä on paikallaan AHU moottori, JX:n pumppu 11 mm nestepäällä ja 110hp nokkalevyllä. Suuttimet on .216 ja suuttimien avautumispaine säädetty 190 bariin. Syötön ennakko on säädetty 1.13 mm:iin. Ahtimena K14 ja sen apuna Hyndain pakettiauton välijäähdytin.

Ongelmana on että kun lisään syöttöä, niin tyhjäkäyntikierrokset nousevat (tyhjäkäyntiruuvi ei ota vipuun kiinni) eli en saa lisättyä syöttöä kunnolla ja voimaa puuttuu. Mikä neuvoksi?

Toinen ongelma on ahtimen kanssa, paine nousee vain tuonne 0.55 bariin täysillä kierroksilla, vaikka hukkaportin kellolle menevässä letkussa on suutin/reikä portin avautumispaineen nostamiseksi. Ilmeisesti hukkaportti vuotaa jotenkin? Hyllystä löytyy seuraavia ahtimen aihioita: K14, K24 ja K03 mistä kannattaisi alkaa tekemään uutta ahdinta?
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo on ihan normaali JX-pumpun ominaisuus, eli vaatii pumpun sisuskalujen hiplaamista että saat syöttöä lisää. Dmn taisi omaansa tuollaisen pumpun joskus rakentaa.
Mistä sait tuon 190bar tiedon nuille suuttimille?
K24 riittäisi paremmin isommille tehoille, mutta herää huonommin. Kokeile ensin toisella K14, hukkaporttihan siellä vuotaa. Mikä imusarja on käytössä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Toivottavasti löytyy tietoa siitä, mitä pumpusta pitää rassata että syöttöä pystyy lisäämään. Säädätin suuttimien avautumispaineet tuohon 190 bariin paikallisessa liikkeessä. Imusarjana on AHU:n sarja.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kyllä tuosta JX:n rungosta on mahdollista tehdä toimiva mTDI pumppu, mutta se on kuitenkin pienellä akselilla, joten 11mm pään kanssa mennään varmaan vähän jo riskirajoilla kestääkö.

Olikohan tuolla selostettu mitä tein pumpulle: http://www.oberschlachter.fi/forum/view ... ?f=9&t=664 . Ihan kaikkea ei taida tuollakaan olla kun muistaakseni rälläkkää, hitsauskonetta ja paineilmavinkuakin käytin jossain kohtaa :)

Mutta kannattaa syventyä sen säädinmekanismin toimintaan jos haluaa alkaa pumppua roplaamaan omaan suuntaan. Tai sitten sähköllä vaan ja VNT:tä kylkeen ;-)
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja jarke »

niin tai vnt:tä ilman sähköä ;) , kyllä sinne vnt puolelle kannattaa siirtyä, kunnostetut ahtimet näyttää tuolla inteernetissä maksavan jo melkolailla saman kun perinteiset., mutta mahtaa olla leppoisa ajella "vakio"pumpulla ilman kunnon ahtoja :shock:, En tuosta pumppu asiasta silleen niin paljon ymmärrä mutta onko käytetyt komponentit nyt keskenään järkeviä? nokka levy 110 hp ja kuitenkin tuolla nestepäällä saa sen +200hv(isot pojat kertoi), eikö se kannattaisi mielummin sellainen lantikan pumppu hommata, se on alunperin jo tuollaisella 11mm nestepäällä,toimisi varmaan kokonaisuutena paremmin ja äkkiä palaa sitä rahaa tuon pumpun virittelyyn enemmän kuin sellainen maksaisi.
Omalla kun piti hetken ajaa vakiopumpulla niin oli sama ongelma ahtojen kanssa, ei nousseet kun ei kone saanut ruokaa(savulla se herää sanotaan), kun sain erään läntisen suomen pumppuvelhon tekemän pumpun sitten paikoilleen niin alkoi tulla ahtoja sen verran että alkoi jo heikkohermoista pelottamaan, eli suomeksi että ensi pumppu kuntoon, sitten kun saat sen jälkeen niitä ahtoja niin sitten ahdin vaihtoon ettei konesula pakopaineiden kanssa, sen jälkeen välijäähdyttimen ... :mrgreen:
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Pumpun pitäsisi olla aikalailla tasapainossa noitten osien suhteen, pitäisi vaan olla enemmin osaamista säätämisen kanssa. En ole tuolla autolla ajanut viimeiseen vuoteen just ollenkaan, nyt se on tavoitteena kun vaan saan laitteet toimimaan. Samalla yritän pitää laitteet mahd. yksinkertaisena ja käyttää tallista löytyviä osia.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja jarke »

tuleeko putken päästä mustaa?, noilla osilla jos pumppu on kunnossa niin pitää taustan mennä jo pimeäksi noin pienillä ahtimilla ja ahtopaineilla. jos ei mene niin pumppu syyniin kuten tuolla aiemmin sanottiinkin gurujen toimesta. Mulla tosiaan kun piti hetki vakiopumpulla kärvistellä niin ahdot nousi hikiseen kovilla kierroksilla 0.8 bar vnt ahtimella, kunnossa olevalla muokatulla pumpulla ahdot pomppasi heti (-+1500rpm jonnekin 1.3 tasolle ja max oli jotain 1.6-1.7 . (piti vähän perusasetuksia muuttaa sen jälkeen että laitteet pysyy kasassa) . Mulla vähän sama periaate että olemassa olevilla osilla pitäisi saada tehtyä, mutta kyllä nämä siinä vaiheessä lapasesta lähtee kun jotain muuttaa.
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Eipä tule mustaa vaikka haluaisinkin, se on se ongelma. Syöttöä pitäisi saada lisättyä, mutta syötön lisääminen nostaa samantien tyhjäkäynnin ylös.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Pumpun kannesta lyhennät sitä ahdonalaisen syötön (LDA) vipua, jolloin maksisyöttöjä tulee enemmän kautta "rekisterin". Myös tyhjäkäyntijousen kanssa voi tehdä kokeiluja.
< 15kWh/100km
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Ok, LDA:n vipu saattaakin olla nyt turhan pitkä, siirsin LDA:ta kymmenisen senttiä eteenpäin, pois suutinputkien tieltä. Pitäiskö tyhjäkäyntijousen olla alkuperäistä jäykempi?
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eiku tarkoitin pumpun sisäpuolelta.

Kun katselin omaa kuva-albumiani, niin olinkin itse jatkanut tuota (kuten näköjään myös kaasuvivun lähtöä):

Kuva
< 15kWh/100km
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Jaha.. eli lda:n vipua alapäästä pidemmäksi. Alkaa mennä jo liian ammattilaisten hommaksi mulle. Itse lisäsin tuohon governorijouseen shimmiä, sinulla ei näytä sitä olevan ainakaan tuossa kivassa, liekkö ollut tarpeen minullakaan.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja dmn »

No ens alkuun otat millin pari pois siitä nykyisestä alapäästä pois vaikka rälläkällä. Tällöin max. syötöt kasvaa kautta linjan.

Mulla muuten tais olla ihan vakio jouset, mutta säätimen vastapainoja oli pienennetty. Ja lisäksi geometriaa noissa vivuissa. Jos oot noihin isoihin jousiin laittanut shimmiä lisää niin se ei tuohon tyhjäkäyntihommaan juurikaan vaikuta. Se säätimen päässä oleva yksinäinen hento jousi säätää tyhjäkäyntiä.
< 15kWh/100km
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

Tarkoititko että tuosta punaisesta kohdasta milli-kaksi pois?

https://www.dropbox.com/s/oedh7rqzj5owxq0/Vipu.JPG?dl=0
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja dmn »

eiku:
___
| |
| |
| |___
|_____X

X = poista matskua. Tuohon kohtaan se nestepään säätöluistia ohjaava vipu nojaa täyskaasuasennossa. Ahtopaineen alaisena tuo siirtyy kauemmaksi ja näin sallii enempi syöttöä. Tällä muutoksella saat enempi syöttöä läpi seka ilman ahtopaineita ja niiden kanssa.

Ja vanhoissa pumpuissa joissa muuten on sammutusvipu, tuo sammutusvipu on vastaavaan mekanismiin kytketty, mutta toimintasuunta on päinvastainen.
< 15kWh/100km
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

No niin, nyt selvis. Kiitosta kärsivällisyydestä. Ilmoittelen tuloksista kun saan muutoksen tehtyä, irroittelin illalla varapumpusta vivun jo valmiiksi irti.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Apis
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 25.03.2013 14:36
Paikkakunta: Lahti

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja Apis »

No nyt alkoi moottori käydä niinkuin pitääkin. Savua tulee kunnolla, moottorissa on voimaa sen verran että hymy leviää kun painaa kaasua. Kiitoksia vinkeistä.
Syncro Caravelle 1.9 mTdi -86
Finncat -84
Pyrkija Cross -66
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: MTDI - tehon puutetta ja avun tarvetta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hyvä että selvisi ja toivottavasti on avuksi muillekin roplaajille tulevaisuudessa!
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin