Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Mistäs näkee mitä vuosimallia moottori edustaa? Kyseessä JX. Motonetin nettikataloogissa näyttäisi olevan kuutta eri kansitiivistettä; kolmea vanhempiin malleihin ja kolmea uudempiin. Meneekö kansitiivisteen valinta niin, että vakiokannen kanssa versio I, normaalisti kertaalleen oikaistun kanssa II, ja reilummin tai kahdesti oikaistun kanssa III? Muistan joskus lukeneeni, että väärä tiiviste olisi aiheuttanut kansimurheitakin.
Kuinka siis varmistaa oikea kansitiiviste, ettei tarvitse heti alkaa harrastamaan uudestaan?

Toinen kysymys: mistä anturista lämpömittari ottaa tietonsa? Toisessa tölkissä lämpömittarin viisarin toiminta-alue rajoittui moottorin vaihdon jälkeen puoleen senttiin mittarin vasemmassa laidassa entisen koko skaalan sijaan. Kylmänä viisaria ei näy lainkaan, ja lämpimänä se kipuaa juuri ja juuri "kylmän" alueen reunaan. Vanhalla moottorilla jäpitti lämpimänä just eikä melkein pystysuorassa eli keskellä. Vaihtaisin anturin oikeanlaiseksi, kun tietäisi minkä anturin.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sen reikämäärä kertoo kertoo tiivisteen paksuuden, 1 reikäinen ohuin.. olisko 0,10mm luokkaa per tiiviste ero.

Oikea tapa määritellä tiivisten paksuun on mitata männän ylitys lohkosta.

Tosin oon itte aina laittanut ihan mittaamatta 2 tai 3 reikäisen tiivisteen ja hyvin on toiminut :)

Lämpöanturi mittaa siitä sylinterikannen päästä, jossa on yleensä kaksi identtistä anturia, toinen hehkuille ja toinen mittarille.
< 15kWh/100km
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Millä reikä määrällä oleva tiiviste siinä nyt oli? laita samalla reikämäärällä mikä olikin. Hydraulisilla nostajilla olevassa koneessa on yksi vesi reikä enemmän mistä pääse tölkin JX (kovat nostaja) koneessa vuotamaan vedet pihalle, muuta eroa en tiivisteissä tiedä....
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Ei ollut tiivistettä lainkaan. Alakerta ja koneistamossa käytetty kansi olivat erillään kun auto tuli minulle. Auto on -81, ja alunperin vaparikoneella, joten tämän JX-koneen ikää voi vain arvailla. Joku näistä on siis oikea pahvi :(

1,6 D/TD 8.85-> 1.53mm 1 lovi [1985 - 1990]
1,6 D/TD 8.85-> 1.57mm 2 lovea [1985 - 1990]
1,6 D/TD 8.85-> 1.61mm 3 lovea [1985 - 1990]

1,6 D/TD 3.81->7.85 1.4mm 1 lovi 12mm pultit [1981 - 1985]
1,6 D/TD 3.81->7.85 1.5mm 2 lovea 12mm pultit [1981 - 1985]
1,6 D/TD 3.81->7.85 1.6mm 3 lovea 12mm pultit [1981 - 1985]
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onko tosiaan noin että D ja TD olis sama pahvi? Ainakin golfin TD koneeseen oli eri pahvi kun turbottomaan :o
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

no onko siinä m10 vai m12 kannen pultit?
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Eicca heitti hyvän kysymyksen ;)

Pitää illalla mitata, sillähän se ratkeaa. Onko toinen vaihtoehto sitten 10mm pultit? Tiivisteen paksuuden arvaus jää silti jäljelle. Jos sinne heittää "kolmilovisen", niin eiköhän se sillä toimi. Ero ohuimman ja paksuimman välillä on kuitenkin alle 0,1mm.

Tuohon Motonetin katalogiin ei aina ole luottaminen...
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kaiketi noita 10mm pultteja oli vaan alkupään 1.5/1.6 koneissa, eiköhän kaikki JX:t oo 12mm pulteilla.
< 15kWh/100km
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 786
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Lainataan topiccia kun kannentiivisteestä puhutaan

Minkä merkkisiä tiivisteitä olette käyttäneet, itselläkin tuo tiivisteen hankinta ajankohtainen.

Elring, Victor Reinz, Goetze, Payen , mikä teidän mielestä olisi kestävin / paras ,jos noita nyt voi mitenkään järjestellä. Alkuperäisenä ilmeisesti on Elring ?

Tuo nykyinen kesti n. 10 tkm, tietysti voi olla kansikin halki, en ole vielä aukaissut.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja dmn »

Reinz tai tuo Goatse on parhaimpia.

Mutta jos hyvän haluaa niin joutuu laittamaan 1.9:n metallitiivisteen. Ja olisiko ollut juuri motonetissä olevassa elringin tiivisteessä sellainen design että se ylimääräinen aukko on helppo tukkia esim. tankin korkin tiivistekumista leikatulla suikalella.
< 15kWh/100km
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja resupekka »

dmn kirjoitti:Reinz tai tuo Goatse on parhaimpia.

Mutta jos hyvän haluaa niin joutuu laittamaan 1.9:n metallitiivisteen. Ja olisiko ollut juuri motonetissä olevassa elringin tiivisteessä sellainen design että se ylimääräinen aukko on helppo tukkia esim. tankin korkin tiivistekumista leikatulla suikalella.
Jos hakee Goetze tiivisteestä juttua sanalla Goatse, niin voi törmätä melko mielenkiintoisiin juttuihin netissä, ihan vaan heikkohermoisimpia varoittaakseni! :lol:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eljas kirjoitti:Jos hakee Goetze tiivisteestä juttua sanalla Goatse, niin voi törmätä melko mielenkiintoisiin juttuihin netissä, ihan vaan heikkohermoisimpia varoittaakseni! :lol:
Melkein yhtä kauheaa, kuin ajatus Hiacella ajamisesta
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja beretta »

Eljas kirjoitti:
dmn kirjoitti:Reinz tai tuo Goatse on parhaimpia.

Mutta jos hyvän haluaa niin joutuu laittamaan 1.9:n metallitiivisteen. Ja olisiko ollut juuri motonetissä olevassa elringin tiivisteessä sellainen design että se ylimääräinen aukko on helppo tukkia esim. tankin korkin tiivistekumista leikatulla suikalella.
Jos hakee Goetze tiivisteestä juttua sanalla Goatse, niin voi törmätä melko mielenkiintoisiin juttuihin netissä, ihan vaan heikkohermoisimpia varoittaakseni! :lol:
heh,siellä tuntui alapääntiivisteet vuotavan vähän jokaisella :lol: :shock: :? 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

beretta kirjoitti: heh,siellä tuntui alapääntiivisteet vuotavan vähän jokaisella :lol: :shock: :? 8-)
Ja yläpäässä pultit löysällä :roll:
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Onko tähän tullut selvyyttä?
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja väiski »

Eipä nyt löytynyt kuvaa netistä eikä omasta arkistosta, vaikka taatusti sellaisen otin, kun mittasin omaani sopivaa pahvia.
Hommahan tapahtuu niin, että pyöritetään kone (ilman kantta) ykk:hon, ja magneettijalallisella heittokellolla mitataan kuinka paljon mäntä tulee kannesta yli. Tämä tehdään jokaiselle männälle ja suurin tulos ratkaisee. Lohko saisi mieluusti olla tasaisella, eikä kiinni yksipäisessä asennuspukissa, ettei taipumat pääse sotkemaan hommaa. Mittaustuloshan on sadasosa millejä, joten vähäkin vaikuttaa. Sitten vaan katsotaan tuolta ylempää taulukosta minkä pahvin kohdalle mittaustulos asettuu ja hommataan sellainen.

Mulla ainakin on aina se kannesta (perästä) päin katsottuna vas. puoleinen ollut mittarin anturi.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Ostin lonkalta "kolmilovisen", "uudemman mallin" kansipahvin eli paksuimman. Mitään magneettijalallisia tai edes -jalattomia heittokelloja kun en omista. Muistaakseni oli juuri Goatse-merkkinen :D
Toivottavasti vielä kuluvan kesän aikana näkee kuinka toimii.

Kiirettä pitänyt sen verran, että ei ole kasaushommiin ehtinyt, enkä kyllä ajoituksia (jako ja pumppu) omin neuvoin saisi paikalleenkaan.

Lämpömittari ei toimi edelleenkään ja eilen lakkasi nopeusmittarikin toimimasta :(

Moottorin vaihdon jälkeen siis ryhtyi lämpömittari kiukuttelemaan. Teki myös kylmillä keleillä usein sellaisen, että käynnistyksen jälkeen jäi jäähdytysnesteen merkkivalo vilkkumaan. Sammutuksen ja uudelleen käynnistämisen jälkeen vilkutus loppui aina, poikkeuksetta.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.selvisikö tuo valon vilkkuminen mistä se johtui,itsellä oireilee samalla tavalla.Pistin hyppyjohdolla toiseen paisariin jossa eri vedenkorkeus antura mutta vilkkuu edelleen.Kylmänä jää vilkkumaan mutta lämpöisellä koneella ei.Oliskos kellään neuvoa tähän.t.joksa 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 786
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja selvesa »

beretta kirjoitti:moro.selvisikö tuo valon vilkkuminen mistä se johtui,itsellä oireilee samalla tavalla.Pistin hyppyjohdolla toiseen paisariin jossa eri vedenkorkeus antura mutta vilkkuu edelleen.Kylmänä jää vilkkumaan mutta lämpöisellä koneella ei.Oliskos kellään neuvoa tähän.t.joksa 8-)
Oletko piuhat tarkistanut, että ei ole murtunut siitä pistokkeen kumitutin sisältä tai yleensäkin että menee varmaan pistoke anturiin kiinni.
Täälläkin vähän oireili ja vaihdoin jo koko pistokkeen ja ei kun vilkutteli, no sitten hoksasin että tekee ilmataskun sinne anturin "koloon",nyt ei ole vilkutellut, kun sai kunnolla ilmattua :)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Moottorin ikä ja kansitiivisteen valinta + lämpömittari

Viesti Kirjoittaja beretta »

Joo,pistokkeessa oli hämminki.Antura oli vanhemman mallinen pyöreäkulmainen,pistoke uudempi neliskanttinen.Vaihdoin pistokkeen ja nyt oikea kontakti ja toimii :) Yksinkertaista :mrgreen:
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Vastaa Viestiin