Sivu 1/1

WBX kampiakselista, kiertokangista ja tasapainotuksista asia

Lähetetty: 20.12.2014 16:55
Kirjoittaja hillitty
Vähän liittyen pohdintaani syncro osiossa kytkimen valintaan.
Pyörittelen mielessäni noita koneistamolla suoritettavia tasapainotuksia: kampiakseli-vauhtis-asetelma (hihnapyörä?).
Mulla on siis 210mm vauhtis joka tasapainotettu kampiakselin kanssa yhdessä ja erikseen. Minua viisaammat on sen hoitanu.
Nyt ajattelin tuolle vauhtikselle löytää kytkimen ja tasapainottaa asetelman yhdessä vauhtiksen kanssa koneistamolla (noin 100€ homma, kuulemma).
Tästä tasapainotuksesta saatava hyöty on uskoakseni enemmän koneissa joita myös aiotaan kierrättää paljon, mutta tuskin se pahaakaan tekis wasser-syncron tapauksessa. Harrastuksen takia ajattelin tehdä mutta mielellään kuulis ajatuksia tästä. Onko ihan hukkaan heitettyä hommaa?

Miten tuo hihnapyörä sitten jos kampi ja muut romut on painoissaan? Tuo kolmi-uranen hihnis on melkonen möhkö kun vertaa yks uraseen.
Yks uranen oli kampiakselin päässä tuon aiemmin tasapainotetun setin kanssa.

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 20.12.2014 18:32
Kirjoittaja TT|
Minä käytin tuon TDI-vauhtipyörän+asetelman tasapainotuksessa sorvauksen jälkeen, en tiedä onko miten tarpeellista tuommosessa max5000 kiertävässä vehkeessä, mutta hinta täkäläisessä pajassa oli 50€ muistaakseni.

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 20.12.2014 20:13
Kirjoittaja hillitty
Tällaisen hinnan löysin volkkaripalstan puolelta, tosin vuodelta 2005,
Kampiakselin + vauhtiksen + hihnapyörän tasapainotus nipussa 65e
Tämä siis Tammer dieselin toimipiste Joensuussa. Olis sitten hihnapyöränki osalta huoli pois jos koko paketin veis koneistamoon.
Siihen sitten jos 50eurolla selviäs asetelman ja vauhtiksen tasapainottamisessa niin ihan järkikustannukset. Ehkäpä.
5400 kierroksessa se rajoitin kai on digijetissäkin.

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 04.03.2015 00:56
Kirjoittaja hillitty
Nyt on vauhtis ja asetelma sekä hihnapyörä koneistamolla. Vauhtiksesta sorvaavat kytkinpinnat suoraksi 60€ arvio ja tasapainotus 80€.

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 05.03.2015 21:40
Kirjoittaja ketsa
Itse olen aina painoituttanut vauhtiksen + kampiakselin + hintapyörä (+trikkerilevyn) yhdessä, koska en ole keksinyt mitään sellaista tapaa hajottaa moottoria, että yrittäisin siihen vaihtaa esim. pelkkää vauhtista.

Paineasetelma on sitten pultattu kiinni painotettuun vauhtis-kampura-hihnapyörä pakettiin ja tarkistettu kokonaisuuden tasapainossa oleminen. Ja jos on pitänyt painotusta tässä vaiheessa korjata, niin sitten ainetta on poistettu vain paineasetelmasta. Eli periaatteessa, jos paineasetelma menee paskaksi, niin laadukkaan (valmiiksi painossa olevan) paineasetelman vaihto ei sotke koneen painoitusta.

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 06.03.2015 12:36
Kirjoittaja hillitty
Tähän settiin ei löytynyt uusia kiertokangen pultteja että olisi saanut akselin mukaan painotukseen.

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 06.03.2015 20:10
Kirjoittaja ketsa
Mitenkä kiertokangenpultit liittyvät kampiakselin tasapainoitukseen?

Asian vierestä, itse kasasin palotölkin koneen kuplan kiertokangenpulteilla. Pähkäilin, että kuplassa kiertokangenpultit tuntuvat olevan ikuiset (vakio kiertokanget kestävät kohtuu suurtakin viritystä ja kiusaamista) ja kun alalenkkien venymistä (=pulttien venymän aiheuttama oire) ei esiinny kuin wassereissa, niin asialla on varmasti olleet glykolisukupolven suunnittelijat. Ja heidän päämääränään on ollut vain säästää kustannuksissa käyttämällä jotain halvempaa venyvää pulttia ja joka mahdollisesti on sopinut paremmin sen ajan moottoritehtaan pulttien momenttiin asentamistekniikkaan. Eli vanhassa vara parempi... Niin ja yhdessäkään kuplan virikangessa ei ole tullut vastaan venyviä pultteja...

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 06.03.2015 20:59
Kirjoittaja hillitty
ketsa kirjoitti:Mitenkä kiertokangenpultit liittyvät kampiakselin tasapainoitukseen?

.
Koneistamolla noviisina kyselin että onko kampiakselin oltava "paljaana" tasapainotukseen tullessa. Näin kuulemma pitäsi olla :?

Ja lisää asian vierestä: Ite ihmettelin thesamban keskusteluja ja varotteluja wasserin venyvistä kk-pulteista - että ovat ihan sekundaa. Ja kun varsinaisesti ei markkinoiden pulttien tiedoista ottanu selvää että mitä koulukuntaa ne on, kyselin asiasta Valtoselta volkkaripalstan puolella. No siinä sitten mullekki valkeni että alkupään wasserit ois kasattu kuplan pulteilla. Ja että kuplankin pulttien laatu voi olla mitä tahansa. Ja että wasserin venyvät pultitkin on kertakäyttösiä.

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 07.03.2015 01:32
Kirjoittaja ketsa
Eli et vienyt kampiakselia painotettavaksi, koska et halunnut purkaa siitä kiertokankia irti...?

Itselle ei ole tullut kuplan orkkiskankia vastaa pulttiviallisina, mutta toki vanhoja osia ovat ja jos käyttöhistoria on tuntematon, niin riskinsä noissakin piilee. Pitääpä kysäistä Petteriltä joskus, että onko hänellä tullut pulttiviallisia orkkiskankia vastaan, vai onko vain aftermarket osien ongelmia.

Tuolta ainakin saa noita orkkis WBX kurapultteja https://www.vwheritage.com/shop/0251054 ... 9-2-1-wbx/

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 07.03.2015 09:43
Kirjoittaja Ace
ketsa kirjoitti: Asian vierestä, itse kasasin palotölkin koneen kuplan kiertokangenpulteilla. Pähkäilin, että kuplassa kiertokangenpultit tuntuvat olevan ikuiset (vakio kiertokanget kestävät kohtuu suurtakin viritystä ja kiusaamista) ja kun alalenkkien venymistä (=pulttien venymän aiheuttama oire) ei esiinny kuin wassereissa, niin asialla on varmasti olleet glykolisukupolven suunnittelijat. Ja heidän päämääränään on ollut vain säästää kustannuksissa käyttämällä jotain halvempaa venyvää pulttia ja joka mahdollisesti on sopinut paremmin sen ajan moottoritehtaan pulttien momenttiin asentamistekniikkaan. Eli vanhassa vara parempi... Niin ja yhdessäkään kuplan virikangessa ei ole tullut vastaan venyviä pultteja...
Vaikka vähän OT, niin mielnkiintoista tieoa WBX- remonttiin. Ketsa, mitkä pultit siis laitoit ? uudet (mitkä,?) vai kaivoitko vaan vanhoja käytettyjä pultteja?

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 07.03.2015 14:38
Kirjoittaja hillitty
ketsa kirjoitti:Eli et vienyt kampiakselia painotettavaksi, koska et halunnut purkaa siitä kiertokankia irti...?
No näin koska en halunnu kasata kiertokankia millä tahansa pulteilla. Mutta eipä ne koneistamolla tee vielä mitään ennen ensiviikon loppupuolta että vielä tässä ehtii purkaa akselinkin mukaan.

Vaihdoin ekan viestin otsikkoa.

Re: WBX kampiakselista, kiertokangista ja tasapainotuksista

Lähetetty: 07.03.2015 19:47
Kirjoittaja hillitty
CSP myis tälläsia (kakkoskuvan pultit näyttäs vastaavilta kuin wasserin)

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/fr ... ort=0&all=

Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset

Lähetetty: 07.03.2015 23:08
Kirjoittaja ketsa
Ace kirjoitti:Vaikka vähän OT, niin mielnkiintoista tieoa WBX- remonttiin. Ketsa, mitkä pultit siis laitoit ? uudet (mitkä,?) vai kaivoitko vaan vanhoja käytettyjä pultteja?
Käytetyt pultit ja mutterit. Naputtelin irti 1300 kuplan kangista (sellainen setti jonka tiesin olleen vain vakiokoneessa) ja asensin sellaisenaan wasserin kankiin.

hillitty kirjoitti:CSP myis tälläsia (kakkoskuvan pultit näyttäs vastaavilta kuin wasserin)

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/fr ... ort=0&all=
Jep. Juuri tuollaiset.