jx kannen murtumat

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
juhler
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 11.06.2014 20:56

jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja juhler »

Onko normaalia, että kansi murtuu imu ja pakoventtiilien välistä? Hankkisin varaosakoneen ja kannen irrotettua oli 3/4 välistä pieni murtuma viiru.. Jostain muistelen lukeneeni että olisi normaalia näissä vai muistanko väärin
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.näinhän niissä on tapana olla,harvoin löytyy kansi jossa ne välit on ehjät :) yleensä niistä ei isommin ole haittaa,kansi menee silloin käyttökelvottomaksi kun esikammion ja palotilan väli halkeaa koko matkalta. :shock: silloin alkaa ohivuoto jonka seurauksena on kansi vaihdettava :(
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja topik »

Minua neuvoivat aikanaan asentajat jotka noita JX koneita työkseen korjasivat tammerilla, että jos venttiilin välien halkeamiin uppoaa ja tarttuu kynsi kiinni, niin silloin on hylkäys paikallaan. Sellaisella kannella josta kaikki neljä väliä halkeamilla ajoin 300 000 km ja senkään jälkeen kansi ei tuon vian takia menny hylkyyn. Eli ei ihan pienen takia kannata hylätä, muistaa vaan kuumaksi ajon jälkeen tyhjäkäytellä konetta "pari" minuuttia.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja uuden kannen taitaa alta 200e saada kotiovelle toimitettuna, joten siitäkään ei konkurssia välttämättä tule..
< 15kWh/100km
cyrus
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 20.05.2013 09:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja cyrus »

Terve,

mites mahtaa onnistua kannen halkeaman korjaus suuttimen juuresta? Halkesi uutta suutinta asentaessa ja mietinnässä, että onnistuuko tuollaisen korjaus hitsaamalla kansi paikoillaan? Vai onko toivoton ajatus..?
Liitteet
T3KANSI.jpg
T3KANSI.jpg (285.09 KiB) Katsottu 6292 kertaa
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hitsauskin varmasti onnistuu, mutta itse olen onnistuneesti käyttäny alumiiniosien korjaukseen technoweld-nimistä juotetta. Vaatii käytönnössä happi+asetti-setin jotta sulaa (päälle 300C), ja teoriassa riittäisi varmaan pienempikin liekinheitin, mutta kun tuo alumiini johtaa lämpöä taas hyvin.

Itse tekisin niin että antaisin suuttimen olla tuossa, ja technoweldillä kiinni vaan.
< 15kWh/100km
cyrus
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 20.05.2013 09:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja cyrus »

Mietittiin tuota Techno Weldiä, mutta tultiin siihen tulokseen, että ei tehdä sillä kun vähän testailtiin sitä. Tuskin tulee pitämään, koska tuo halkeama pyrkii aukeamaan kun suutinta kiristää paikoilleen eikä sitä saa tarpeeksi kireälle mitenkään nyt. Taitaa olla sitten vain kannen vaihto edessä...
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja dmn »

TechnoWeldillä on kyllä tähän mennessä itse korjattu onnistuneesta mm. mopoauton vaihdelaatikon kuoret räjähteneen laakerin jäljiltä ja hätäpäissäni tein vielä omaan autoon moniurahihnan kiristäjästä kiinteän version tuon kanssa kun ei sopivaa origgisosaa löytynyt mistään.

Hommanhan voi tehdä niin että jättää suuttimen paikalleen kun askartelee ja sitten putsaa saumattavan alueen huolellisesti ja sulattaa technoweldit päälle ja tekee vielä vähän paksumman kerroksen. Tällöin tulee ikään kuin kaupan päälle kierteetkin siihen osaan, kun se ei tartu rautaan.

Hommassahan muistaakseni oli ensiarvoisen tärkeää että käyttää sitä mukana tullutta rosteripuikkoa, jolla ensimmäisen sulakerroksen alla rapsutellaan ja rikotaan alumiinin pinnasta oksidikerros (joka alumiiniin muodostuu varsin nopeasti). Kun tuon saa tehtyä niin sitä varsinaista technoweld-kerrosta pystyy hyvin kasvattamaan siihen päälle ihan vaan sulattamalla.
< 15kWh/100km
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: jx kannen murtumat

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Jotain on itsekkin tullut tuolla Technoweldillä räpisteltyä, mutta tuohon kanteen en kyllä ainakaan itse saisi luotettavaa palkoa aikaiseksi... Tuossa on liian paljon "kylmää" materiaalia ympärillä, eikä technoweld juotu tuonne railoon riittävästi.
Näytäppä jollekkin koneistamon ukolle tai alumiinihitsarille tuota kuvaa että mitä tuumaavat. TIG palkoon luottaisin itse enemmän tuossa kohti.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Vastaa Viestiin