Sivu 1/1

1.9td vai 1.6td

Lähetetty: 21.04.2012 02:34
Kirjoittaja Hanzei
Menin talvi masennuksissani ostamaan veljen kanssa tölkin (-85 1.6td takaveto) josta ilmeisestikin kansi pamahtanut. Mukaan saatiin 1.6td kone ilman apulaitteita jossa kansi ja sisuskalut näillä näkymin kunnossa. Onko siis järkevintä vaihtaa apulaitteet ja ostaa turbo, vanha hieman ruosteessa :D vai ostaa esim. venton 1.9 td kone?

[IMG=http://www.image-share.com/upload/1431/146m.jpg]

Re: 1.9td vai 1.6td

Lähetetty: 21.04.2012 07:31
Kirjoittaja redi
Molemmista koneista kansi pois, vaurioiden kartoitus. Parempi kansi koneistamon kautta paikalleen, samalla kannattaa tarkistaa suuttimet ja laittaa kunnolliset hehkut. Sitten kansi paikalleen. Jos pitkäikäistä meinaa niin ei kannata mitään arpamoottoria laittaa paikalleen, niilläkin on kumminkin kilsoja takana ja jossain vaiheessa remonttia tiedossa kuitenkin. Toki jos saa 1.9 aihion huokeesti ja tekee remontin siihen ja nakkaa paikalleen. Ite laitoin 1.6d:n pettämisen jälkeen 1.9td:n, mutta turbokoneen olis voinu vielä korjatakkin.

Re: 1.9td vai 1.6td

Lähetetty: 21.04.2012 08:51
Kirjoittaja resupekka
Kuten yllä todettu niin aivan ehdottomasti pata auki ennen paikalleen asennusta!

Kannet on poikkeuksetta ainakin vähän kieroja, venttiilien ohjurit kuluvat väljäksi, esikammiot voivat olla kärsineessä kunnossa huonokuntoisten suuttimien takia yms kivaa. Kannen kunnostukseen ei silti välttämättä mene kuin 150-250e, ja saa ihan toimivan yksilön. Uusi kansi olisi toki aina mukava, mutta kyllä asiallinen aihio hyvin kunnostettuna palvelee pitkään ja luotettavasti.

Alakerrasta sen verran, että muutamia purkaneena en kyllä laittaisi mitään tuntematonta konetta paikalleen purkamatta sitä atomeiksi. Sen verran noissa piilee ongelmia. Laakeritkin ovat niin halpoja, että ne nyt ainakin kannattaisi varmaan uusia, vaikka ei koko lohkoa joutuisikaan koneistamolle viemään. Tiivisteetkin kannattaisi ihan suosiolla uusia.

Kannattaa miettiä, että haluaako koneen kestävän puoli miljoonaa kilometriä vai puolesta vuodesta ylöspäin. ;) Jos on tavoitteena oikeasti pitkäikäinen kone, niin räjäytä palasiksi ja kaikki kuluneet osat vaihtoon ja lohko kampuroineen koneistamoon mitattavaksi/työstettäväksi.

Re: 1.9td vai 1.6td

Lähetetty: 21.04.2012 10:06
Kirjoittaja Hanzei
Kyllähän laakerit ja tiivisteet on koneesta riippumatta menossa vaihtoon. Tuota 1.9 mietin että kuinka paljon se vaatii rukkausta saada se soimaa tölkissä?
ilmeisesti tarvitsisi vauhtipyörää sorvailla ja kiinnityspaikat uusiksi. Ilmeisesti pidetään 1.6td,
ei tule sitten muita kommervenkkejä kun pitäisi jo festareilla olla.
Laittelen projekti topicia kun saadaan kone pukille.

Re: 1.9td vai 1.6td

Lähetetty: 21.04.2012 11:48
Kirjoittaja resupekka
Jos ei aio repiä sen suurempia tehoja 1.9 TD:stä,niin tölkin vakiokytkin ja oma vauhtipyörät käyvät ilman mitään sorvailuja. Kannattaa kyllä hiotuttaa koneistamossa se vauhtipyörän taso suoraksi pitojen takaamiseksi.

Re: 1.9td vai 1.6td

Lähetetty: 21.04.2012 16:36
Kirjoittaja redi
1.6:sta kun siirtelee vauhtipyörän kytkimineen, koneenkorvat, pakosarjan ja turbon, öljypumppu imusiivilän kanssa ja öljypohjan. 1.9 pumpulle voi joutua takavetosessa tekemään tilaa koneenkoppaan. Jotain pientä näpräämistä aina on, mutta ei mikään ihmeellinen swappi jos ei ala samalla virittelemään.

Re: 1.9td vai 1.6td

Lähetetty: 21.04.2012 17:12
Kirjoittaja TT|
Jos budjetti huitelee jo satasissa ja tarkoitus uusia kuluvat osat, niin en lähtisi 1.6 polulle ollenkaan. Samalla vaivalla ja rahalla saa 1.9TD tai TDI-koneen, mutta lopultahan nuo on makuasioita.
*edit* Ja välijäähy kannattaa ruuvata paikalleen, ihan sama mihin koneeseen päädyt.

Re: 1.9td vai 1.6td

Lähetetty: 24.04.2012 14:33
Kirjoittaja Hanzei
Toinen 1.6 näytti melkoisen hyvälle. Siihen uudet tiivisteet laakereita jne. kyllä se parit festarit kestänee, turbo pitää ostaa, välijäähy on jo käytännössä näppylöissä. Saadaan vehje ajoon ja pukki tyhjäksi voisi ostaa 1.9:sin pukkiin josta tehdä pitempi aikainen motti tölkkiin.