ahtopaineen säätö ongelma

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
jusu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 26.08.2013 11:43
Paikkakunta: Seinäjoki

ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja jusu »

Tuli ostettua bilteman bleedi ahdon säätöön. Nyt kuitenkin on sellainen ongelma että oli bleedissä mikä asento tahansa, vaikka ihan täysin kiinni, niin paineet nousee 1,3-1,5bar kun polkaisee kaasunpohjaan.

ELi mikähän tossa voisi olla...itsellä tuli mieleen että voiko olla että hukkaportti on säädetty jostain syystä liika kireälle eli vaikka bleediä säätää miten niin ei päästä hukkaporttia avautumaan tai olisiko hukkis jotenkin jumissa? Tuon turbon vaihdoin keväällä, eli ei ole auton alkuperäinen( nyt on k24) ja nyt vasta otin auton taas liikenteeseen kun laitoin säätimen ja ahtomittarin samalla kun vaihdoin syöttöpumpun.

Auton alle en ole vielä vaivautunut katsomaan, että tekeekö se hukkis mitään kun kaasua painelee. Rauhallisessa ajossahan tuosta ei niin vaaraa ole mutta ei se pitemmänpäälle terveellistä varmaan ole jos hadot kovin karkailee...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onko se säätöruuvi varmasti asennettu oikein, ja myös näyttääkö ahtopainemittari ihan loogisesti?
Jos nuo ahdot pitää paikkansa, niin portti siellä varmaan jumittaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

K24:ssa on samanlainen hukkaportin ohjaus kuin K14, eli ulkoisesti ei ole nähtävissä mitä siellä tapahtuu. Kellon päässä olevaa ruuvia kun kiertää ulospäin, niin pitäisi ahtopaineiden laskea = hukkaportin aueta aikaisemmin.

Turbon irrotus edessä, jos sitä meinaat tutkia tarkemmin. paineilmaa siihen kellolle menevään putkeen, niin näet aukeaako hukkis.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja jarke »

tekisi mieli kommentoida :oops: mutta ei kehtaa :roll:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

jarke kirjoitti:tekisi mieli kommentoida :oops: mutta ei kehtaa :roll:
Miksei kehtaa?
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja jarke »

ATsnok kirjoitti:
jarke kirjoitti:tekisi mieli kommentoida :oops: mutta ei kehtaa :roll:
Miksei kehtaa?
no kun eikös nuo ole aika hyvät ahdot? siihen kun nyt sopivasti joukkoon lisää diisseliä niin tulee kuskille hyvä mieli ;) Jos sitä kaasulla pystyy säätelemään kuinka paljon ahtoja on niin eihän se silloin paljoa normaalissa ajossa konetta rasita. Tietysti sitten jos matkaajossa koko ajan mennään kovilla ahdoilla niin se on kyllä ihan turhaa. Hukkaporttiin tuo varmaan sitten viittaa loppujen lopuksi kuitenkin.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla on periaatteessa sama tilanne, ahdot kyllä nousee puoleentoista bariin matka-ajossa jos vaan polkee, mutta nilkan asennolla saa pidettyä sopivissa rajoissa, kun välillä mittaria vilkuilee. Onpahan reservissä jos vaikka tarvii johonkin. ;)

Tosin mulla ei ole ahdonalaista syöttöä, joten ei se kulkupuoli noillakaan ahdoilla liikaa nouse. :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja beretta »

:shock: joteskin omassa fantasiamaailmassa nyt tulee aistimuksia että tietty minkälaiseen hyrrään säätöpalikoita laitetaan,jos siellä jo alunperin on toimiva hukkaportti joka on säädettävää mallia :?: :?: :idea:
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja TT| »

beretta kirjoitti::shock: joteskin omassa fantasiamaailmassa nyt tulee aistimuksia että tietty minkälaiseen hyrrään säätöpalikoita laitetaan,jos siellä jo alunperin on toimiva hukkaportti joka on säädettävää mallia :?: :?: :idea:
Eihän tuossa muuta ole kun että säätö on helpompaa ja portti ei aukene yhtään ennen kun rajapaine on saavutettu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jusu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 26.08.2013 11:43
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja jusu »

Joo pitää viikonlopun aikana yrittää tuota hukkaportin säätöä kokeilla.

Juu eihän tuossa sinänsä suurta ongelmaa ole kun ahtoja pystyy säätelemään jalalla...mutta voi olla että alkaa käymään jo hiukka laihalla kun menee yli barin ahdot. Pumppu ei kuitenkaan ole mikään loppuun viritetty versio eikä autossa ole cooleria niin voi olla imulämmötkin melko korkeat...talvella tosin se ei välttämättä ongelmaksi muodostu.

Siksi lähinnä meinasinkin tuon bleedin laittaa että on sitten helpompi säädellä paineita suoraan cabinista...vaikka todellisuudessa suurin säästö taitaa olla siinä että ei polvet likaannu kun joutuu muutamaan otteseen kyykkimään helman alle, että saa halutu paineet.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

jarke kirjoitti:
ATsnok kirjoitti:
jarke kirjoitti:tekisi mieli kommentoida :oops: mutta ei kehtaa :roll:

Miksei kehtaa?

no kun eikös nuo ole aika hyvät ahdot? siihen kun nyt sopivasti joukkoon lisää diisseliä niin tulee kuskille hyvä mieli ;)


Tuota luokkaa minä ainakin tavoittelen ahtopaineiksi siitä sinulta ostetusta K24:sta, kunhan joku päivä saan sen paikalleen...

jusu kirjoitti:Juu eihän tuossa sinänsä suurta ongelmaa ole kun ahtoja pystyy säätelemään jalalla...mutta voi olla että alkaa käymään jo hiukka laihalla kun menee yli barin ahdot. Pumppu ei kuitenkaan ole mikään loppuun viritetty versio eikä autossa ole cooleria niin voi olla imulämmötkin melko korkeat...talvella tosin se ei välttämättä ongelmaksi muodostu.


Puoli kierrosta (puolitoista) syöttöä lisää ja ahtokarasta tavaraa pois ;)
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja jarke »

ATsnok kirjoitti:
jarke kirjoitti:
ATsnok kirjoitti:
jarke kirjoitti:tekisi mieli kommentoida :oops: mutta ei kehtaa :roll:

Miksei kehtaa?

no kun eikös nuo ole aika hyvät ahdot? siihen kun nyt sopivasti joukkoon lisää diisseliä niin tulee kuskille hyvä mieli ;)


Tuota luokkaa minä ainakin tavoittelen ahtopaineiksi siitä sinulta ostetusta K24:sta, kunhan joku päivä saan sen paikalleen...

jusu kirjoitti:Juu eihän tuossa sinänsä suurta ongelmaa ole kun ahtoja pystyy säätelemään jalalla...mutta voi olla että alkaa käymään jo hiukka laihalla kun menee yli barin ahdot. Pumppu ei kuitenkaan ole mikään loppuun viritetty versio eikä autossa ole cooleria niin voi olla imulämmötkin melko korkeat...talvella tosin se ei välttämättä ongelmaksi muodostu.


Puoli kierrosta (puolitoista) syöttöä lisää ja ahtokarasta tavaraa pois ;)
tuollaisella paineistuksella on nyt tullut ajeltua lähes kymppitonni ,kyllä se aikansa kestää kun ei koko ajan kiusaa, sopivaa pumppua vaan nyt kaveriksi tuohon.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: ahtopaineen säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

jarke kirjoitti:tuollaisella paineistuksella on nyt tullut ajeltua lähes kymppitonni ,kyllä se aikansa kestää kun ei koko ajan kiusaa, sopivaa pumppua vaan nyt kaveriksi tuohon.


Paljonko sinulla oli max ahtopainen JX:ssä sillä K24:lla?
Vastaa Viestiin