Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diiselitölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tutkin omia varastoja ja samainen 033S loppuinen pakosarja löytyy myös AAZ, poikittaiskoneisen 1Z/AHU GT15 ei tuohon käy, koska tuo kolmion yläpultti on kauempana mitä pakosarjan reikä. Ei näyttäisi olevan ihan mahdoton muokata sopimaan, mutta voi olla että turbo tulee sellaiseen asentoon ettei sovi JX moottorituen kanssa olemaan. Pitää testata irtomoottorissa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja TT| »

Yksi vaihtoehto on myös vanhemman 1.9TDI koneisen Audi 80 turbo ja JX pakosarja.
http://www.ebay.de/itm/like/271288263106?lpid=91
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja Jouni »

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1960314
Sopisikohan tämä JX pakosarjaan suoraan?
Onko millainen ahdin muuten kyseessä?


Nykyinen K14 hönkii mielestäni jo vähän liikaa öljyä lävitseen. Tuo olisi kohtuu hintainen ja vähän ajettu.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jounin linkissä Garret T2, sama kokoluokkaa K14 kanssa, mutta 99% varmuudella väitän siinä olevan kiinnitys kolmella pultilla, joten ei sovi samaan pakosarjaan ilman välilaippaa.

Jostain netin syövereistä olin joskus löytävinä kuvan Garrettin pikkuahtimesta, ilm T2, samalla laipalla kuin JX:n K14.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuvista ei kunnolla kyllä näe, mutta voi ollakin samalla 4-pulttisella laipalla, ja tuolla omalla pakosarjallaan voisi mennä myös. Mutta tämä täysin arvailua, kun en ole tölkin moottorituen kanssa tuota pyöritellyt.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Niin minäkin olin kuvasta katsovinani että olisi neljällä pultilla. Siksi mielenkiinto heräsikin kun en viitsisi ruveta välilaippaa askartelemaan.
Ebaysta myös löysin t4 tdi transportteriin tarkoitetun garretin jossa tuo laippa neljällä pultilla. En jaksa kännykällä nyt ruveta etsimään suoraa linkkiä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos sama kiinnitys kuin K14, niin kyllä se sinne sitten jotenkin sopinee. Ilmaputkistossa saattaa olla pientä kikkailtavaa samoin kuin öljyn paluun kanssa, koskee kyllä yleensä noita K14:sta suurempia samalla laipalla olevia.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Kohtapa tuon näkee mitä täytyy tehdä. Sovin siis kaupat.

Dp: n lähtöön pitää ainakin laippa askarrella jne.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tässäpä yksi aika mielenkiintoinen ja aika pitkälle virityksiinkin riittävä turbovaihtoehto
http://www.ebay.co.uk/itm/Turbolade-Tur ... 1257646191
BMP 2.0TDI 8V koneen kiinteä pakosarja, jossa turbo alunperinkin pakosarjan yläpuolella, ja pakoputken lähtö tulisi tölkissä taakse päin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Mites hyvin jx:n tai tdi:n vakioahdin toimii/riittää tdi ahu koneessa lantikan 300tdi pumpun kaverina? Ainakin tuo tdi vakio Garrett GT15 näytti yllättävän pieneltä, tuossa oli niin runsaasti välystäkin että meni hylkyyn. Autossa paikallaan olevan jx:n KKK K14 on varmaan yhtä huonokuntoinen öljynkulutuksesta päätellen eli ahdinasiat on mulla ihan auki :mrgreen: Tarkoitus olisi siis kasailla syncroon toimiva ahu käyttismoottori ilman isompia virittelyjä.

Onko kukaan mittaillut pakopaineita noilla pikkuturboilla? Kummatkin noista herää varmasti hyvin ja pakopaineetkin saisi varmaan kuriin säätämällä ahdot kohtuulliseksi eli hukkaportti aukeaisi aina isommin polkiessa. Onko noista jompikumpi oleellisesti parempi tuommoiseen yhdistelmään tai onko tölkkiväellä parempia ehdotuksia? Kertokaa ihmeessä käyttökokemuksia! Noiden sovittamisesta mulla onkin jo käsitys, eli jx turbo sarjoineen sopii suht suoraan ja tdi:n turbo+sarja vaatii moottorituen muokkauksen. Putkia, letkuja ja pakoputkistoa nyt joutuu yleensä muokkaamaan muutenkin :lol:
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja dmn »

TDI turbo JX-pakosarjaan adapterilla:

Kuva

Pystyi vielä käyttämään tuota orggis lähtöä turboltakin niin saa huohotuksen sun muut kivasti sinne minne kuuluukin.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diesel tölkin turbot ja vaihtoehtoturbot

Viesti Kirjoittaja TT| »

TDI orggisturbo herää hyvin ja toimii mukavasti vakiona ja vähän piristettynä. Mitä ylemmäksi sen saa istutettua, niin sen paremmin toimii öljynpaluu eikä ole ensimmäisenä uimassa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin