Sivu 1/4

tdi

Lähetetty: 31.08.2014 23:10
Kirjoittaja jarke
tuli ostettua vahingossa tuollainen otsikon mukainen 1z. tarkoitus olisi siitä yrittää mtdi :tä tehdä. mitenkäs paljon tuollaisesta saa heposia irti kiusattua "järkevästi", esim. minne asti noilla alkuperäisillä suuttimilla jne päästään. pakoputkistohan ilman muuta vaatii muutoksia, siellä näyttää olevan jokin ihmeellinen virtausta hidastava murkula tehtaan jäljiltä , mutta mitäs muuta...

Re: tdi

Lähetetty: 01.09.2014 08:18
Kirjoittaja TT|
Vakiosuuttimet taitaa riittää jonnekin 110hv tienoille ja vakiolla pakokaasujarrulla on taidettu 130hv ottaa. Kumpikaan ei varmasti pidemmän päälle ole suositeltavaa.

Re: tdi

Lähetetty: 01.09.2014 09:02
Kirjoittaja jarke
eli homma lähtee heti lapasesta, saakos näihin jostain isompia kärkiä vai kuinka tälläinen suoraruiskusuutin saadaan antamaan kunnolla ainetta? tätä mä vähän pelkäsin kun koneen myyjä esitti kysymyksen että miksi ihmeessä olen tuota ostamassa :roll:
tuollainen löytyi tuolta inteernetistä, siitä vaan sitten valitsemaan sopivia kärkiä :?:
http://www.myturbodiesel.com/wiki/tdi-n ... ector-faq/

Re: tdi

Lähetetty: 01.09.2014 10:10
Kirjoittaja jarke
kysellään vielä että mihinkä asti tuo lantikan 11mm päällä oleva pumppu riittäisi, voisi sitten sitä kautta katsella sen kanssa sopivia suutinkärkiä. vai käykö niin että tällä mennään vaan suht. vakiona.. Mahtaisiko voorumilta löytyä taitajia noiden suuttimien muokkaamiseen? voi vinkata tähän tai yv:nä.

Re: tdi

Lähetetty: 01.09.2014 10:17
Kirjoittaja TT|
11mm nestepää taitaa riittää jonnekin 250hv tienoille, ainakin sähköpumpussa. Helpoin tapa suuttimien isontamiseen on ostaa ne valmiiksi säädettynä suomalaisesta firmasta, toinen vaihtoehto tilata maailmalta kärjet ja vaihtaa itse tai viedä säädettäväksi johonkin paikalliseen dieselfirmaan.

Re: tdi

Lähetetty: 01.09.2014 15:36
Kirjoittaja AT5nok
Minä tilasin suutinkärjet ebaysta. Boschin tuotenro DSLA150P502, 140 hv TDI:n kärjet.

Jami / Wagenhaus kertoi, että Hgin dieselissä neljän suuttimen kärkien vaihto ja säätö maksaisi 120 €. Kärjet maksoivat muistaakseni n 40 € / kpl

E: kärjet vaihdettu ja avautumispaineet säädetty Helsingin Dieselissä, 120 € / 4 kpl

Re: tdi

Lähetetty: 11.09.2014 09:58
Kirjoittaja Eicca_
TT| kirjoitti:11mm nestepää taitaa riittää jonnekin 250hv tienoille, ainakin sähköpumpussa. Helpoin tapa suuttimien isontamiseen on ostaa ne valmiiksi säädettynä suomalaisesta firmasta, toinen vaihtoehto tilata maailmalta kärjet ja vaihtaa itse tai viedä säädettäväksi johonkin paikalliseen dieselfirmaan.
365hp 11mm np:llä olevalla sähköpumpulla ja vakio 1z kärjet 12np mtdi pumpulla 140hp 8-)


Findieseliin yhteyttä ja sieltä räkijät.

http://www.savopower.fi/ajankohtaista?a ... egory_id=0

Tai Dieselspeedshop kvg:hen niin löytyy myös apuja

Re: tdi

Lähetetty: 19.12.2014 15:00
Kirjoittaja jarke
nyt olisi tuollainen sumujen saarien pumppu pöydällä. mitenkä se nyt on ,pitäisikö siitä niitä vetäviäkierroksia muokata vai ei? tuo 1z taitaa normaalisti mielellään tuonne yli 5000rpm kiertää, jostain muistan kuulleeni että tuo lantikan pumppu loppuu siihen 4400-4500rpm.

Re: tdi

Lähetetty: 19.12.2014 15:21
Kirjoittaja TT|
Ihan hyvä idea olisi nostaa nyt vetäviä. Lantikan pumpuissa pumpun kierrokset 2000, eli 4000rpm kohdalla leikkaa. Vakiolla sähkövermeillä 1Z vetää ihan hyvin reiluun 4500 asti. Harvemmin kyllä normiajossa on mitään tarvetta 4000 tai yli vetää, kun alkaa kiskomaan jo 1500 jälkeen.

Re: tdi

Lähetetty: 19.12.2014 15:47
Kirjoittaja Heebo
Minä jättäisin koskematta säätimeen jos on luottokulkineeseen tulossa, mutta kukin tavallaan...
Ei niillä 4000--> kierroksilla oikeassa elämässä saa kuin tuhoa ja remontteja aikaiseksi.
4800rpm kiertää mulla tuo 1Z sähköpumpulla (oikeita kierroksia).

Re: tdi

Lähetetty: 22.12.2014 12:18
Kirjoittaja mtavi
Joo pienet vinkit tehonlisäykseen olisi 1Z, 300tdi pumppu ja K24 yhdistelmälle tervetulleita. Itse ostin juuri Volvo 2.5TDI suuttimet ja katsotaan onko niistä apua. Pitääkö pumpun ennakkoa säätää myöhäsemmalle, kun laittaa isompireikäset suuttimet? Turbo herää niin vietävän hitaasti, että siksi yritetään noilla isommilla suuttimilla. Pumppua siis säädetty jo jonkin verran ja ihan eri vehje kun "alkuperäisillä" pumpun asetuksilla.

Niin ja pitääkö säätää tuota ruiskutusmäärää jotenkin? :? Vai heittääkö vaan isommat suuttimet tilalle ja ihmettelee sitten sen jälkeen?

Re: tdi

Lähetetty: 22.12.2014 12:52
Kirjoittaja TT|
K24 on vaan huono heräämään alhaalta, ei sitä muuksi muuta millään suuttimilla. Paljonko on tavoitteena koneesta saada, mitoita moderni turbo sen mukaisesti.

Re: tdi

Lähetetty: 22.12.2014 13:49
Kirjoittaja mtavi
Joo eihän tuo mikään hyvä ole heräämään, mutta kyllähän sen pitäis parantua. Onkos täällä antaa mitään ehdotuksia vaihtoehtoturbolle? Oma koneen korva sais jäädä, eli välilaipalla joutunee rakentelemaan. Mutta lähinn lähinnä, että millasta pitäisi alkaa etsimään, GT2052?

Re: tdi

Lähetetty: 22.12.2014 20:14
Kirjoittaja jarke
itse eletty vgt mailmassa jo muutama vuosi, ensin jx:llä ja nyt aasilla, kehottaisin siirtymään sinne niin jo alkaa heräämään. mitenkäs pitkälle tuollaisilla volvon suuttimilla pääsee? itse meinaan kyllä hommata tuolta eiccan linkkaamasta paikasta sopivat kun sen aika on( = lompakko antaa myöten) , jännä kun ne mitä noita kunnon suuttimia liikkuu käytettynä niin pyytävät enemmän kuin uusista...

Re: tdi

Lähetetty: 22.12.2014 23:54
Kirjoittaja dmn
Nuo Audi AEL/Volvo suuttimet ovat varsin kustannustehokas "stage1"-päivitys

Re: tdi

Lähetetty: 26.12.2014 12:56
Kirjoittaja mtavi
Onkos kansalla tietoa, että onko 1.9 tdi 110hv-> ja 2.0tdi vnt turbot alipaineohjattuja? Näissähän nähtä ästi Garrett vnt-15 tai Garret gt1794va? Eli siis toiminta, että jousi työntää siivet auki ja alipaine vetää ne kiinni? Tässä joulun pyhinä kerennyt miettimään tuota ohjausta, niin jos tuollanen setti löytäisi ensiksi vaikka vihreen mörön konttiin ja sen jälkeen matkailukotiloon.

Re: tdi

Lähetetty: 26.12.2014 14:26
Kirjoittaja jarke
mtavi kirjoitti:Onkos kansalla tietoa, että onko 1.9 tdi 110hv-> ja 2.0tdi vnt turbot alipaineohjattuja? Näissähän nähtä ästi Garrett vnt-15 tai Garret gt1794va? Eli siis toiminta, että jousi työntää siivet auki ja alipaine vetää ne kiinni? Tässä joulun pyhinä kerennyt miettimään tuota ohjausta, niin jos tuollanen setti löytäisi ensiksi vaikka vihreen mörön konttiin ja sen jälkeen matkailukotiloon.
joo juuri tuollainen ratkaisu minulla , toimii kyllä mutta laittaisin kyllä jonkun muun ahtimen jos kerran oli jo 11mm pumppukin.

Re: tdi

Lähetetty: 26.12.2014 20:50
Kirjoittaja mtavi
Turbo taitaakin vaihtua gt2052v:hen. Mutta toi ohjaus on vielä mietinnässä, niin ehdotuksia saisi tulla :). Itse meinasin alipaineella linkin tyyliin, kahdella venttiilillä ja solenoidilla, jota ohjattaisiin auki olevaksi "matkakaasulla" niin ei ahtaisi niin paljoa kokoaikaa. Mitä mieltä?

Linkki:
http://www.chaz.yellowfoot.org/Manual%2 ... roller.htm

Re: tdi

Lähetetty: 26.12.2014 21:09
Kirjoittaja TT|
Vnt15 eli afn turbo on alipaineella ohjattu, uudemmissa sähköllä.

Re: tdi

Lähetetty: 26.12.2014 22:04
Kirjoittaja vwharrastaja
mtavi kirjoitti:...jota ohjattaisiin auki olevaksi "matkakaasulla" niin ei ahtaisi niin paljoa kokoaikaa. Mitä mieltä?
Linkki:
http://www.chaz.yellowfoot.org/Manual%2 ... roller.htm
Linkin buustikäyrän mukaan menetetään juurikin se alhaalta alkava ahtaminen, orggis ohjauksella 1500rpm:ssä on jo aika hyvät ahdot, modatulla samoihin päästään n. 3500 rpm.
VNT:t pääsääntöisesti on sillain suojattuja, että jos syystä tai toisesta alipaine lopahtaa, menee siivet minimiahtotilaan jottei kone päreydy. Alipaineen määrää sähköisesti solenoidilla säätämällä saavutetaan sopiva ahtopaine.