tdi

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Totta VWHarrastaja, mutta jotenkin kun saisi toimimaan, niin hyvä olisi. Ja tuo linkin ahtokäyrä ei oikein vaikuta mun mielestä realistiselta. No jos vaihtaa kellon painetoimiseksi ja ottaa ahtopaineen tai pakopaineen työntämään siipiä auki, mitä enemmän ahtoja? Sillähän sataisiin tuota muuttumista siipiin. Tuo gt2052v on myös alipaineohjattu ja asennoltaan sopevampi tölkitettä äksi, kun vnt15 tai gt1794 mitä 1.9tdi koneissa vakiona.
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

mtavi kirjoitti:... No jos vaihtaa kellon painetoimiseksi ja ottaa ahtopaineen tai pakopaineen työntämään siipiä auki, mitä enemmän ahtoja? Sillähän sataisiin tuota muuttumista siipiin. Tuo gt2052v on myös alipaineohjattu ja asennoltaan sopevampi tölkitettä äksi, kun vnt15 tai gt1794 mitä 1.9tdi koneissa vakiona.
Taitavat olla kaikki VNT:t alipaineella toimivia, käytettäviä, elleivät ole jo kokonaan sähkötoimisia jolloin ei tarvita siipien liikutteluun muuta kuin sähköä ja sitä ohjaavat ohjainlaitteet. Alipainekellon muuttaminen ylipainekelloksi ja ohjaus ahtopaineella kuulostaa toimivalta, -ja siis niin päin, että kun ahtopaine saavuttaa sopivat rajat, sen voimalla käännetään siipiä pienemmän ahdon suuntaan, isoahtoasennosta vastaavasti huolehtii jousi tms. Tässä vaarana ahtopaineohjauksen vikaantuminen, jolloin työntää täydet ahdot koneeseen ja... Tuon vaaran voisi eliminoida sopivalla ylipaineventtiilillä, ihan kuten JX:n imusarjassakin on. Ei maailman teknisesti edistynein tms. mutta todennäköisesti toimisi. Pakopaineohjaus ei toimine, joskus pakopaineita on aika paljon, eikä sillä ole suoraa tekemistä ahtopaineen kanssa. Pakopainetta voisi kuvitella käyttävänsä ahtopaineohjauksen vastavoimana, eli jos pakopaineet nousee kovasti yli ahtopaineen, työntäisi pakopaine siipiä pienemmälle, mutta tälle ei liene varsinaista tarvetta jos järjestelmässä on sopiva ylipainevena.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja dmn »

Pakopaineohjaus toimii kyllä jotenkin, mutta en suosittele. Todella huono keräämään ahtoja sen kanssa. Ja toimiihan se pelkkä ahtopaineohjauskin ihan ok tölkissä, kun pikkukoneessa saa koneessa olla ahtoja koko ajan, ehkä johonkin kevyempään autoon vähän rajumpi ratkaisu. Mutta tässäkin se huono puoli että saa sitten varautua siivokoiden putsaukseen ...
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

mtavi kirjoitti:Turbo taitaakin vaihtua gt2052v:hen. Mutta toi ohjaus on vielä mietinnässä, niin ehdotuksia saisi tulla :). Itse meinasin alipaineella linkin tyyliin, kahdella venttiilillä ja solenoidilla, jota ohjattaisiin auki olevaksi "matkakaasulla" niin ei ahtaisi niin paljoa kokoaikaa. Mitä mieltä?

Linkki:
http://www.chaz.yellowfoot.org/Manual%2 ... roller.htm
juurikin tuolta peräisin ,tosin mukailtuna tuo minun ohjaus. kyllä se vaan omassa käytössä ne ahdot on mukana tuon oikean puoleisen käyrän mukaisesti. sanoisin että tuo vasen käyrä tulee silloin jos ei ole oikean kokoinen ahdin tai oikein tehty siipien perussäätö tms.. mulla ei ole kuin yksi säätöventtiili tuossa järjestelmässä ja matkaajoon katkaisija jolla siivet saa kokonaan auki., siellä ei sitä säätöä tarvitsekaan kun nostaa silti ahdot herkästi. suosittelen alipaineohjattuna jolla sitten ahtopaineella alletaan se vastapaine tuonne järjestelmään ja sitä kautta siipiä aukipäin.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

mistä syystä jotkut vaihtavat nuo lantikan pumpun paineputkien päät volkkarin pumpusta, eikö putket ylety muuten vai... meneekö suoraan ne volkkarin pumpun päät vai mitä kaikkea pitää vaihtaa?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

jarke kirjoitti:mistä syystä jotkut vaihtavat nuo lantikan pumpun paineputkien päät volkkarin pumpusta, eikö putket ylety muuten vai... meneekö suoraan ne volkkarin pumpun päät vai mitä kaikkea pitää vaihtaa?
Siksi että ruiskuputket sopii sitten suoraan ilman mitään taivuttelua tai kikkailua. Ne lantikan nipat on reilusti pidemmät kun vaggineiden, ja sopii lyhyemmät mistä vaan pumpusta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

sieltä tuntuu purkautuvan jousia sun muita myös, vaihdetaanko ne myös vai jätetäänkö ne lantikan jouset sinne(onko saman vai eri mittaiset?) tuossa lantikan pumpussa lienee tuo 1. ykk. siinä mistä sen saa hihnapyörän päästä lukittua jollain poranterällä tms. siitä hihnapyörän pohjakappaleesta joka vaihdetaan?
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

No niin vähän tuossa raottelin pumppua ja erojahan siellä on, eli tuossa vw tattimallin pumpussahan on ne lyhyemmät ruiskutusputkien kiinnitys osat(mitkä lieneetkään oikeilta nimiltään), mutta myös siellä alla olevat jouset on hieman lyhyemmät, ja jousien ruiskutusputkien päässä olevat 2aluslevyt" erilaiset ja myös eri halkaisijaltaan, eli ei mene lyhyempiin ruiskutustus putkien kiinnitysosiin. lisäksi tuossa alkuperäisessä pitemmässä putken kiinnitys osassa on halkaisijaltaan paljon pienempi reikä minkä läpi polttoaine menee sitten ruiskutusputkille. millähän kokoonpanolla tämä nyt kannattaisi kasailla... taivuttelisiko vaan vähän ruiskuputkia vai...
edit: eli tuolla oli uusi kuva:
http://home.comcast.net/~vwgtd/ve_blowup.jpg
ja siinä nuo osat 56 ja 57 ovat erilaisia tuossa lantikan pumpussa

edit 2: vai pitäisikö olla 1z koneen alkuperäisen pumpun ne osat joita sinne sovittaa, nythän sinne on kateltu noita esikammiokoneen osia.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Simon 1Z:ssa on joko JX:n pumpusta taikka 1Z.n pumpusta ne suutinputkien lähtönipat.
Dokan AHU:uun ainakin varastin ne AHU:n omasta pumpusta ja otin siitä ne "venttiilit" ja jousetkin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mä olen laittanut niihin ne nipat jousineen kaikkineen ainakin aazin ja parin eri mallin 1.6D pumpusta, yhtä hyvin toimineet. TDI-pumpustakin on ihmiset niitä ottaneet, nehän on vaan takaiskuventtiilit.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

ok eli laitetaan tuon ylläolevan linkin mukaan osat 54-58 ,niin hyvä tulee, meneepä enemmän ainetta läpi kun on isompi kanava tuossa putken kiinnikkeesä :)
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

tulipa yllättäviä yllätyksiä, oli aiemmin yritetty vaihtaa hehkuja, kolme oli sormin pyöritelty paikoileen ja yksipä on nyt sitten paikoillaan rikkinäisenä. millälailla tuollaisen nyt sitten saisi irti. eli runkoilmeisesti irronnut keskustasta koska tuo ruuvi kanta pyörii mutta keskusta on jumissa. Mitenhän on onkohan kierre mennyt nyt sitten kannesta vai tuosta rikkinäisestä hehkusta. Laitteli wd40 set likoamaan muttaenpä tidä auttaako mitään nuo näyttää menevän aika syvälle tuonne kanteen. ideoita? kantta ei kiinostaisi irroittaaa..

tuntuu nuo lantikan pumpun hihnapyörät olevan aika tiukassa. ei meinaa oikein kolmijalka kukollakaan irtoavan, millä näitä on yleensä irti saatu.?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla katkesi dokaan menossa olevasta koneesta kanssa yksi hehku. Ei siinä auttanut kuin ottaa kansi irti ja viedä koneistamoon. No samalla tekivät rempan kanteen ja repivät alikokoiset suuttimet irti, joihin Helsingin dieselissä vaihdettiin pikkasen suurempi reikäiset kärjet. Samalla vähän muokkasivat imu- ja pakokanaviakin.

Mäntsälässä on hyvä koneistamo, joku Aaltonen on omistaja muistaakseni
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ihan jollain normi ulosvetäjällä ja pulttipyssyllä kiristäen on irronneet. Pieni täristely tuntuu auttavan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

pakko luovuttaa tuon hehkun kanssa ,aika monta kotikonstia nyt kokeiltu. 1. kierteitetty hehkun jämän sisäosa ja vedetty sinne pultti joka lukittu( yritetty) ei onnaa, 2. sama mutta hitsattu jämiin kiinni ,ei onnistu ,niin vähän näkyy jämiä ettei saa tarttumaan kuin kanteen :mrgreen: . , ai niin välissä yksi kierretappi katkaistu ,lähti naputtelemalla pois. katkesi muuten yllättävän helposti :!: . lopuksi päätetty että sinne saa jäädä ja vielä koitettu vastakierretapilla. luovutettu, ei mitään toivoa. olkoon siellä. kuten eräs kuuluisa tölkkeilijä totesi että kesällähän näillä (vaan) ajetaan, lähtee se kolmellakin (sanoikohan se ihan noin, voi olla että muistan väärin :mrgreen: ) uskotaan että lähtee. Aikoinaan oli vapari diesel pösö mulla , kun oli 20c pakkasta niin ei enää lähtenyt, kun vaihdoin hehkut niin yksi toimi, eli kyllähän tuon kolmella pitäisi..

Tuolla toisella vähemmän tunnetulla saksalaismerkillä tuo tuntuu olevan ihan ominaisuus( vakoilin niien voorumeita) siellä kehottivat vaihtamaan nuo mielummin liian usein kun liian harvoin. Näissä tosiaan oli nuo päät lähtenyt leviämään ja taipumaan, ei ihme että jämähtää kiinni jossain välissä. Yhdestä irti lähteneestä tein koekappaleen ruuvipenkissä ja sai sitä kyllä tosi kovaa kääntää ennen kuin katkesi, eli ei nuo kyllä varmaan ihan samanlailla sisään katkeile kuin ilmausruuvit. loppu kaneettina: kannattaa vaihtaa nuo hehkut ennen kuin kuin ne oireilee, veikkaan että säästyy muutamalta harmilta.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ensimmäinen positiivinen asia WBX:ssä, siinä ei tarvitse tapella hehkujen kanssa. Esikammiokoneissa ne on niin hankalasti pumpun takana, ettei ainakaan huvikseen viitsi vaihtaa ja TDI:ssä ne katkeilee.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Alunperin hehkut ei ole käytössä vasta kun +5 kylmemmässä, joten varmasti suomenkin kesässä lähtee ilman hehkuja käyntiin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mulla oli Touaregissä hehkut paskana, niin lähti laakista silti käymään n. -15C asti, siitä eteenpäin sai sitten vähän sahata. -25C:ssä sai parikin minuuttia, mutta niin vain lähti käymään, startin edes hyytymättä (kiitos tupla AGM akuille).

Tohon omaan TDI:hin en oo vielä ees jaksanu hehkuja viritellä toimintaan, aika herkästi lähtee tulille TDI:kin kun on syöttöä vaan tarpeeksi.
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

tänään haettiin komas ulosvetäjä tuota hihnapyörän pohjaosaa varten, ei irronnut mutta sen verran syntyi tulosta että jälleen hajosi ulosvetäjä. toteutin sitten eilen johtavalle tölkkeilijälle esittämäni uhkauksen ja porasin tuohon alkuperäiseen pohjaosaan sopivaan paikkaan sopivan reiän johonvedin 8mm kierteet. sen jälkeen jämät tänään hajonneesta ulosvetäjästä suoraan siihen pulteilla kiinni ja tykillä kyytiä. No eihän se ollut edes kiinni.
Jostain luin että se kiilaura pitäisi olla noin kello 11 suuntaan, tässä tulee noin kello 16 suuntaan(suomen aikaa :roll: ). siinä oli joku merkkikin pumpun rungossa ,olisikohan ollut joskus jo auki? tässä asennossa meni myös alkuperäisen hihnapyörän pohjaosa siihen pumpun lukituskohtaan.. sillä varmaan mennään.?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Muistelisin että ne lantikan merkit ei osu vw koneessa, vaan se kiilaura sitä ykkösen nippaa kohti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin