tdi

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

TT| kirjoitti:Muistelisin että ne lantikan merkit ei osu vw koneessa, vaan se kiilaura sitä ykkösen nippaa kohti.

Eli taikasana tässä on että kohdista kiilaura kohden aiemmin vaihdettuja ruiskutusputkien kiinnitysnippoja, ja olikos se 1. syl. sitten tässä siellä kello 11.00 suunnassa, no se selviää kun katselee minne ne putket sitten johtaa.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

tuli pummpu käännettyä
suomen aikaan. sellainen huomio tuli asian tiimoilta että tuohon vw hihnapyörän karaahan on myös jäänyt ne kiilauran jäljet. Sen kun kohdisti tuon lantikan hihnapyörän kanssa kohdilleen siinä kello 11.00 kohdassa, niin kas sattuu se ajoitushahlo juuri kohdalleen pumpussa. eli kai se nyt suunnilleen sinne päin on, saas nähädä sitten joskus. Aikani kuluksi rupesin suuttimia irroitteleen , kaksi lähti hienosti, yksi aukeaa vissiin kierteiltään ainoastaan ja yksi ei liiku minnekkään, yllättäen juuri se sama sylinteri mistä nyt tuo hehku on poikki. onkohan noihin olemassa mitään leveää avainta "oikeana"työkaluna millä nitkuttelisi, tuo kiintoavain ei oikein tunnu hyvältä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla on jostain syystä työkalupakissa nyt useampikin 15mm lenkkiavain, niiden kiintoavainpää on vääntynyt pilalle.

Liukuvasaralla ne saa kuulemma nypittyä irti. Sellainen liukuvasara kun löytyisi, niin voisin käydä Simon suuttiimet nypityttämässä, siihenkin olisi suutinkärjet vaihdettava.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Turha niitä on nyppiä ennen kuin ne saa liikkumaan. Kaksi kiintoavainta vois laittaa päällekkäin ja putkella vääntää molempia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lämmittämällä ja jollain liukuvasaralla ottivat käsittääkseni koneistamossa Dokaan menossa olevasta kannesta suuttimet irti.

DMN:n neuvoa, eli ne kiinnitysraudat löysälle ja konekäyntiin ajattelin kokeilla jossain välissä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja dmn »

ATsnok kirjoitti:Lämmittämällä ja jollain liukuvasaralla ottivat käsittääkseni koneistamossa Dokaan menossa olevasta kannesta suuttimet irti.

DMN:n neuvoa, eli ne kiinnitysraudat löysälle ja konekäyntiin ajattelin kokeilla jossain välissä.
Joo paitsi että tossa oli se lopputulos että ei ne niinkään irronneet yhtään mihinkään vaikka kuinka ajeli kaasu pohjassa. Biltemasta vaikka tuollainen perus paska liukuvasara ja hitsaa johonkin mukana tuleeseen päähän pyörän mutterin (jossa siis sama kierre).
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

Yritin ostaa ihan pulttikaupasta päivänä muutamana 14x1.5 muttereita erikoistyökaluihin kun jostain luin että sellaisella kierteellä nuo suutinputket on tehty. no ei ollut oli kuulemma"niin harvinainen ja epätavallinen koko oudolla nousulla". ajattelin että no ebaysta sitten. Sieltähän alkoi paukkumaan kaikennäköisiä pyörän pultteja näytölle. Hetken kun tuumasin niin tuli mieleen että tuossa tölkissähän on erikoistyökalut omasta takaa :? :mrgreen: , No nyt ne on irti. oli kyllä sairaan tiukassa :oops: En omista patenttia tuohon suuttimen päässä olevaan erikoistyökaluun eli kopsatkoon ken uskaltaa..ja pulttipyssyllä vauhtia perään .. :shock:
liukuvasara
liukuvasara
unnamed.jpg (13.92 KiB) Katsottu 10969 kertaa
suuttimen irroitus erikoistyökalu
suuttimen irroitus erikoistyökalu
DSC_0793.JPG (455.12 KiB) Katsottu 10969 kertaa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Minä olen ruuvannut vaan pyöränmutterin suuttimeen ja siitä tarrannut lukkopihdeillä, siitä saa sitten halpis liukuvasaralla nykästyä. Jos asennuksessa on käytetty oikeaa rasvaa, niin irtoaa muuten yllättävän helposti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

näissä oli käytetty asennuksessa hiekkaa :D
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pitää ilm käydä Jarken verstaalla Simon kanssa suuttimien herkistyksessä, kun kerran siellä on työkalu ;)
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

TT| kirjoitti:Minä olen ruuvannut vaan pyöränmutterin suuttimeen ja siitä tarrannut lukkopihdeillä, siitä saa sitten halpis liukuvasaralla nykästyä. Jos asennuksessa on käytetty oikeaa rasvaa, niin irtoaa muuten yllättävän helposti.
mikäs se olisi suositeltava rasva tuonne väliin kasausvaiheessa? kuparitahna?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

jarke kirjoitti:
TT| kirjoitti:Minä olen ruuvannut vaan pyöränmutterin suuttimeen ja siitä tarrannut lukkopihdeillä, siitä saa sitten halpis liukuvasaralla nykästyä. Jos asennuksessa on käytetty oikeaa rasvaa, niin irtoaa muuten yllättävän helposti.
mikäs se olisi suositeltava rasva tuonne väliin kasausvaiheessa? kuparitahna?
Metallitontatahnaa olen laittanut suuttimiin ja hehkuihin, kuparitahnaa ei taideta suositella alumiinin ja raudan väliin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

mitö on metalliton tahna? Mikä se on tuon yhden suuttimen syvin olemus kun siihen menee tuo sähköjohto? Mekaanisessa ympärystössä sen vissiin pystyisi korvaamaan "tavallisella" suutinrungolla?
onko muuten kellään kokemusta tuon firman suutin tekeleistä?:
http://www.ebay.de/itm/Einspritzduse-0- ... 589241fbfb
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja dmn »

Voi korvata tavallisella suuttimella, tuossa on ainostaan piezo-anturi, joka antaa sähköisen signaalin kuin ruiskutus alkaa (käytetään ennakon hienosäätämiseen sähköisessä ohjauksessa).
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/C ... inen-tahna esmes tuo. Jos korvaat sen kolmosen suuttimen tavallisella rungolla, niin joudut vääntämään ruiskuputken sopimaan, toiminnan kannalta siitä ei ole mitään hyötyä sitä vaihtaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

TT| kirjoitti:http://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/C ... inen-tahna esmes tuo. Jos korvaat sen kolmosen suuttimen tavallisella rungolla, niin joudut vääntämään ruiskuputken sopimaan, toiminnan kannalta siitä ei ole mitään hyötyä sitä vaihtaa.
tästä kadoksissa se ylivuotoletkun liitin ja pultti :cry:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

yritin etsiä ttuolta jostain sitä ATSNOK in tekemää kampiakseli ajoitusmerkkikuvaa empä löytänyt ,olisikohan sitä missään jäljellä :?:

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=1101

tuon löysin mutta tämä ei ole semissä on ne hienot viivat :(
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

jakomerkit löytyi kun luki omia vanhoja juttuja. suuttimen reiästä löytyi mukavasti. Kylläpä vaan ihmetytti kovasti kun kone ei vaan pyöri vapaasti, no kyllähän siitäkin täällä on neuvottu että ne hihnapyörän pultit pitää lyhentää.. no nyt pyörii. onko tuo aaz moottorin jakohihna sama ,ainakin sama hammasluku noissa näyttää olevan.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

pikkuhiljaa alkaa olemaan jakopää paikoillaan taas, jostain oli lukevinani että tuolle pumpulle laitettaisiin ennakoksi 1.1-1.15. ? mitä kokemuksia. kuinkapaljon tälläisessä mkoneessa tulisi ottaa huomioon käytettävät suuttimet?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Suuttimet varmaan vähän vaikuttaa, mutta tuota luokkaa ne ennakot on olleet. Maailmalla kuullu käytettävän jotain 1.3-1.5 myöskin, mutta tiedä sitten muusta kokoonpanosta. Armiin laitettiin 1.0 ja siinä on .216 suuttimet, ilmeisesti on toiminut hyvin edelleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin