tdi

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

tuli ostettua vahingossa tuollainen otsikon mukainen 1z. tarkoitus olisi siitä yrittää mtdi :tä tehdä. mitenkäs paljon tuollaisesta saa heposia irti kiusattua "järkevästi", esim. minne asti noilla alkuperäisillä suuttimilla jne päästään. pakoputkistohan ilman muuta vaatii muutoksia, siellä näyttää olevan jokin ihmeellinen virtausta hidastava murkula tehtaan jäljiltä , mutta mitäs muuta...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vakiosuuttimet taitaa riittää jonnekin 110hv tienoille ja vakiolla pakokaasujarrulla on taidettu 130hv ottaa. Kumpikaan ei varmasti pidemmän päälle ole suositeltavaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

eli homma lähtee heti lapasesta, saakos näihin jostain isompia kärkiä vai kuinka tälläinen suoraruiskusuutin saadaan antamaan kunnolla ainetta? tätä mä vähän pelkäsin kun koneen myyjä esitti kysymyksen että miksi ihmeessä olen tuota ostamassa :roll:
tuollainen löytyi tuolta inteernetistä, siitä vaan sitten valitsemaan sopivia kärkiä :?:
http://www.myturbodiesel.com/wiki/tdi-n ... ector-faq/
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

kysellään vielä että mihinkä asti tuo lantikan 11mm päällä oleva pumppu riittäisi, voisi sitten sitä kautta katsella sen kanssa sopivia suutinkärkiä. vai käykö niin että tällä mennään vaan suht. vakiona.. Mahtaisiko voorumilta löytyä taitajia noiden suuttimien muokkaamiseen? voi vinkata tähän tai yv:nä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

11mm nestepää taitaa riittää jonnekin 250hv tienoille, ainakin sähköpumpussa. Helpoin tapa suuttimien isontamiseen on ostaa ne valmiiksi säädettynä suomalaisesta firmasta, toinen vaihtoehto tilata maailmalta kärjet ja vaihtaa itse tai viedä säädettäväksi johonkin paikalliseen dieselfirmaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä tilasin suutinkärjet ebaysta. Boschin tuotenro DSLA150P502, 140 hv TDI:n kärjet.

Jami / Wagenhaus kertoi, että Hgin dieselissä neljän suuttimen kärkien vaihto ja säätö maksaisi 120 €. Kärjet maksoivat muistaakseni n 40 € / kpl

E: kärjet vaihdettu ja avautumispaineet säädetty Helsingin Dieselissä, 120 € / 4 kpl
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

TT| kirjoitti:11mm nestepää taitaa riittää jonnekin 250hv tienoille, ainakin sähköpumpussa. Helpoin tapa suuttimien isontamiseen on ostaa ne valmiiksi säädettynä suomalaisesta firmasta, toinen vaihtoehto tilata maailmalta kärjet ja vaihtaa itse tai viedä säädettäväksi johonkin paikalliseen dieselfirmaan.
365hp 11mm np:llä olevalla sähköpumpulla ja vakio 1z kärjet 12np mtdi pumpulla 140hp 8-)


Findieseliin yhteyttä ja sieltä räkijät.

http://www.savopower.fi/ajankohtaista?a ... egory_id=0

Tai Dieselspeedshop kvg:hen niin löytyy myös apuja
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

nyt olisi tuollainen sumujen saarien pumppu pöydällä. mitenkä se nyt on ,pitäisikö siitä niitä vetäviäkierroksia muokata vai ei? tuo 1z taitaa normaalisti mielellään tuonne yli 5000rpm kiertää, jostain muistan kuulleeni että tuo lantikan pumppu loppuu siihen 4400-4500rpm.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ihan hyvä idea olisi nostaa nyt vetäviä. Lantikan pumpuissa pumpun kierrokset 2000, eli 4000rpm kohdalla leikkaa. Vakiolla sähkövermeillä 1Z vetää ihan hyvin reiluun 4500 asti. Harvemmin kyllä normiajossa on mitään tarvetta 4000 tai yli vetää, kun alkaa kiskomaan jo 1500 jälkeen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Minä jättäisin koskematta säätimeen jos on luottokulkineeseen tulossa, mutta kukin tavallaan...
Ei niillä 4000--> kierroksilla oikeassa elämässä saa kuin tuhoa ja remontteja aikaiseksi.
4800rpm kiertää mulla tuo 1Z sähköpumpulla (oikeita kierroksia).
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Joo pienet vinkit tehonlisäykseen olisi 1Z, 300tdi pumppu ja K24 yhdistelmälle tervetulleita. Itse ostin juuri Volvo 2.5TDI suuttimet ja katsotaan onko niistä apua. Pitääkö pumpun ennakkoa säätää myöhäsemmalle, kun laittaa isompireikäset suuttimet? Turbo herää niin vietävän hitaasti, että siksi yritetään noilla isommilla suuttimilla. Pumppua siis säädetty jo jonkin verran ja ihan eri vehje kun "alkuperäisillä" pumpun asetuksilla.

Niin ja pitääkö säätää tuota ruiskutusmäärää jotenkin? :? Vai heittääkö vaan isommat suuttimet tilalle ja ihmettelee sitten sen jälkeen?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

K24 on vaan huono heräämään alhaalta, ei sitä muuksi muuta millään suuttimilla. Paljonko on tavoitteena koneesta saada, mitoita moderni turbo sen mukaisesti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Joo eihän tuo mikään hyvä ole heräämään, mutta kyllähän sen pitäis parantua. Onkos täällä antaa mitään ehdotuksia vaihtoehtoturbolle? Oma koneen korva sais jäädä, eli välilaipalla joutunee rakentelemaan. Mutta lähinn lähinnä, että millasta pitäisi alkaa etsimään, GT2052?
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

itse eletty vgt mailmassa jo muutama vuosi, ensin jx:llä ja nyt aasilla, kehottaisin siirtymään sinne niin jo alkaa heräämään. mitenkäs pitkälle tuollaisilla volvon suuttimilla pääsee? itse meinaan kyllä hommata tuolta eiccan linkkaamasta paikasta sopivat kun sen aika on( = lompakko antaa myöten) , jännä kun ne mitä noita kunnon suuttimia liikkuu käytettynä niin pyytävät enemmän kuin uusista...
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja dmn »

Nuo Audi AEL/Volvo suuttimet ovat varsin kustannustehokas "stage1"-päivitys
< 15kWh/100km
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Onkos kansalla tietoa, että onko 1.9 tdi 110hv-> ja 2.0tdi vnt turbot alipaineohjattuja? Näissähän nähtä ästi Garrett vnt-15 tai Garret gt1794va? Eli siis toiminta, että jousi työntää siivet auki ja alipaine vetää ne kiinni? Tässä joulun pyhinä kerennyt miettimään tuota ohjausta, niin jos tuollanen setti löytäisi ensiksi vaikka vihreen mörön konttiin ja sen jälkeen matkailukotiloon.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja jarke »

mtavi kirjoitti:Onkos kansalla tietoa, että onko 1.9 tdi 110hv-> ja 2.0tdi vnt turbot alipaineohjattuja? Näissähän nähtä ästi Garrett vnt-15 tai Garret gt1794va? Eli siis toiminta, että jousi työntää siivet auki ja alipaine vetää ne kiinni? Tässä joulun pyhinä kerennyt miettimään tuota ohjausta, niin jos tuollanen setti löytäisi ensiksi vaikka vihreen mörön konttiin ja sen jälkeen matkailukotiloon.
joo juuri tuollainen ratkaisu minulla , toimii kyllä mutta laittaisin kyllä jonkun muun ahtimen jos kerran oli jo 11mm pumppukin.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Turbo taitaakin vaihtua gt2052v:hen. Mutta toi ohjaus on vielä mietinnässä, niin ehdotuksia saisi tulla :). Itse meinasin alipaineella linkin tyyliin, kahdella venttiilillä ja solenoidilla, jota ohjattaisiin auki olevaksi "matkakaasulla" niin ei ahtaisi niin paljoa kokoaikaa. Mitä mieltä?

Linkki:
http://www.chaz.yellowfoot.org/Manual%2 ... roller.htm
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vnt15 eli afn turbo on alipaineella ohjattu, uudemmissa sähköllä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: tdi

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

mtavi kirjoitti:...jota ohjattaisiin auki olevaksi "matkakaasulla" niin ei ahtaisi niin paljoa kokoaikaa. Mitä mieltä?
Linkki:
http://www.chaz.yellowfoot.org/Manual%2 ... roller.htm
Linkin buustikäyrän mukaan menetetään juurikin se alhaalta alkava ahtaminen, orggis ohjauksella 1500rpm:ssä on jo aika hyvät ahdot, modatulla samoihin päästään n. 3500 rpm.
VNT:t pääsääntöisesti on sillain suojattuja, että jos syystä tai toisesta alipaine lopahtaa, menee siivet minimiahtotilaan jottei kone päreydy. Alipaineen määrää sähköisesti solenoidilla säätämällä saavutetaan sopiva ahtopaine.
Vastaa Viestiin