TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Motonetissa poiketessa ajattelin ottaa öljynsuodattimen Tölkitettävänä olevaan AHU:un. Listan mukainen nro 15-8402 (Bosch) oli ihan eri paikassa, kuin mistä olen suodattimet tähän asti ottanut, niin huomasin eron.
Tähän asti olen käyttänyt suodatinta 15-1337 (Bosch) JX:ssä, AAZ:ssa ja keväästä asti 1Z:ssa.

Mitähän eroa mahtaa olla suodattimilla? Myyjä ei osannut kertoa muuta kuin, että ovat eri nrolla ja erikokoisia, eli TDI suodatin on pienempi.

Tuli vaihdettua 15-1337 Cordobaankin öljynvaihdon yhteydessä, ihmettelin kyllä kun edellinen suodatin oli lyhyempi.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Minä olen käyttänyt T4 2.5TDI suodattimia kaikissa, on pikkasen isompi ja kunnon mutteri pohjassa. T4 1.9 koneiden suodattimet taas on reilusti isompia halkaisijaltaan, eikä sovi paikalleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Laitoin kysymyksen Motonetin asiakaspalveluunkin eilen illalla, sain juuri vastauksen:
Motonet asiakaspalvelu kirjoitti:Koska Man ilmoittaa hyvin tarkat speksit, niin otetaanpa heidän antamansa tiedot vertailtavaksi:

15-8402 Mann W840/2
Outer 86mm
Inner 62mm/71mm (tiiviste)
¾-16 UNF
Height 139mm
Bypass opens at 2,5bar
Anti-return valve

15-1337 Mann W940/25
Outer 93mm
Inner 62mm/71mm
¾-16 UNF
Height 142mm
Bypass opens at 2,5bar
Anti-return valve

Eli noista annetuista tiedoista ei löydy kuin mittaero: 15-8402 on pienempi etenkin halkaisijaltaan. Mutta pieniä ovat mittaerotkin, tosin ei siinä paljoa tarvita, että ei mahdukaan paikalleen.
Todennäköisesti suodattimet ovat keskenään vaihtokelpoisia, jos vaan mahtuvat paikalleen. Suosittelemme silti käyttämään ensisijaisesti sitä suodatinta, joka on annettu alkuperäisen auton & moottorin kohdalla.

Terveisin
HH
Motonet Vantaa
Eli ilmeisesti ei ole väliä, mitä TD/TDI suodatinta käyttää, kunhan vaan sopii paikalle.
Tölkin suodattimen pohjasta saa otteen lattaraudalla tai poikittain laitetulla lenkkiavaimella (Hannun lista), tosin helposti ne on yleensä lähtenyt irti peltisellä panta-avaimellakin, kun ei kiristä hullun raivolla taikka metrisellä jatkovarrella ;)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3081
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Itse taisin joskus käyttää 1.3/1.6 bensan tms suodatinta, kun muuten oli tila kortilla. Mutta sekin on ihan jättikokoinen kun vertaa sitä esim subarun öljysuodattimeen :-)
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuirellakin ajeltiin eräältä suunnistuskisareissulta takaisin jonkun bensakoneen suodattimen voimin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

dmn kirjoitti:Itse taisin joskus käyttää 1.3/1.6 bensan tms suodatinta, kun muuten oli tila kortilla. Mutta sekin on ihan jättikokoinen kun vertaa sitä esim subarun öljysuodattimeen :-)

Ne Subarut on muutenkin outoja jaappanialaisia juttuja...
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 742
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Viesti Kirjoittaja hillitty »

dmn kirjoitti:Itse taisin joskus käyttää 1.3/1.6 bensan tms suodatinta, kun muuten oli tila kortilla. Mutta sekin on ihan jättikokoinen kun vertaa sitä esim subarun öljysuodattimeen :-)
1.3 Polon suodatin on hyvä vaihtoehto jos tila kortilla. Se on puolet normi bensakoneisen suodattimesta. Mikä lie sitten subarun suodatin kooltaan :o
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: TD - TDI koneiden öljynsuodattimet?

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Se TD suodatin ei sovi johihinkin AHU tai 1Z henkilöautoihin... oisko ollu passat? On siis hieman kutisteltu ja siksi omalla numerollaan. Huoletta voipi työnnellä TD suodattimella, jos se sopii paikallaan olemaan.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Vastaa Viestiin