Sivu 1/1

RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 01.07.2014 13:40
Kirjoittaja mandula
Moro!

Eipä kyseisestä aineesta tölkkikäytössä ole hirveästi keskustelua.
Tämä siis ei ole mitään mainosta, vaan jos joku on kyseistä tököttiä käyttänyt niin olisi mukava kuulla faktaa.

Kyse siis tästä:
http://www.rvs.fi/
RVS-teknologia on uusi teknologia, joka mahdollistaa erittäin liukuvan ja kestävän tribokeraamisen pinnan muodostamisen koneenosien kulumiselle alttiille pinnoille. Samalla laitteen kunto parantuu selkeästi ja se suojataan tulevaltakin kulumiselta.
Eli lyhyesti:
Moottorikäsittelyssä tökötti kaadetaan moottoriöljyn sekaan, jolloin tapahtuu karstan/paskan poistuminen pinnan urista ja samalla kitkan aiheuttaman hetkellisen kuumuuden (900-1200 C) avulla käynnistyy kemiallinen reaktio, jossa kuluneille pinnoille muodostuu metallia kovempi metallikeraaminen sileä pinta. Tämä pienentää toleransseja sekä kitkaa ja kun kitka ei enää aiheuta lämpöä, kemiallinen prosessi loppuu ja pinnoite on valmis.
Tämän pinnoitteen pitäisi sitten kestää noin 100 tkm olettaen, että moottori on muuten kunnossa.

Vaihteistokäsittely samalla periaatteella.


Itse tähän törmäsin nettiä selaillessa jo about 7 vuotta sitten, mutta nyt on hinnat pudonneet sen verran alas, että tuota kehtaa jo kokeilumielessä ostella.
Polttoainekulujen pienentymisen ja muun hyödyn lisäksi tämän pitäisi vähentää hydraulinostajien nakutusta ja yleensäkkin moottorin pitäisi olla ns. tehdasuusi käyntinsä, käytöksensa ja äänensä osalta. Edelleen sillä oletuksella, että mitään ei ole rikki vaan pinnat ovat vain kuluneita. Myöskään jumittuneita männänrenkaita tai rikkinäisiä tiivisteitä tämä ihmeaine ei lupaa korjata, vaan ne on vaihdettava.

Postilla kotia päin tulossa siis RVS-käsittely dieselmoottorille (2 kpl RVS D6) sekä vaihdelaatikolle (1 kpl RVS T5), yhteishintaa postikuluineen 240e.
Noitahan olisi myös ohjaustehostimelle, ruiskutuspumpulle, yms. mutta en niitä lähtenyt kokeilemaan.

Päivittelen tänne omia käyttökokemuksia kun saan ekan satsin koneeseen, varmaankin ensi viikon aikana.
Tänä viikonloppuna edessä vielä jakajapumpun tiivisteiden ja nestepään vaihto, eli ehtii vähän aikaa seurailla keskikulutusta ennen tämän tieteellisen kokeen aloittamista :)

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 01.07.2014 14:18
Kirjoittaja dmn
Kokeilin piruuttani noita vanhaan Audi A2:n 1.4 koneeseen ja vaihteistoon, jossa kone oli mekaanisesti vähän äänekäs (nostajat tms? mutta ei vielä varsinaista vikaa), samaten vaihteistossa tietyillä nopeuksilla kuului sivuääni. No kuitenkin tuosta operaatiosta ei parantunu mikään millään mittarilla mitaten.

Tosin tallikaveri väitti saaneensa turbosubarun öljy(paine)ongelmat kannessa noilla kuntoon...

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 01.07.2014 22:42
Kirjoittaja vwharrastaja
Ei taida 900-1200 asteen lämpöjä ehtiä muodostua moneenkaan liikkuvaan osaan moottorissa tai vaihteistossa ennen kaiken liikkeen loppumista.. :idea:

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 01.07.2014 23:03
Kirjoittaja ketsa
Endurance ratabimmerin laatikkoon kokeiltiin joskus ja ihan samat tulokset kuin dmn:llä. Rahat meni, oireet jäi...

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 02.07.2014 08:07
Kirjoittaja mandula
Tuosta löyty ainakin tyytyväisiä käyttäjiä. Ilmeisesti osalla toimii ja osalla ei, toivottavasti mulla toimii että sais rahat takasin edes vähentyneen kulutuksen muodossa jollain aikavälillä ;)

Pitäiskö koittaa, onko Vaggilaiset yhtä kestäviä kuin Föörtiläiset, Hesasta Tampereelle ilman öljyjä :)

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 02.07.2014 15:44
Kirjoittaja Peksi
Meillä laitettiin kesäkuussa RVS-käsittely vähän yli 300tkm ajettuun 2.1 DJ moottoriin. Moottori alkuperäinen, ei syö öljyä mutta nostimet nakuttaa kylmänä, Ensimmäinen käsittely vanhoilla öljyillä ja ajoa n. 300 km, sitten uudet öljyt ja uusi käsittely. Seuraavana päivänä lähti poika kavereinen teknomusiikkitapahtumaan Hollantiin, edestakainen matka vajaa 4.000km.

Navigaattorin mukaan ajelee noin 100 nopeuksilla. Auto on Syncro 16" kesärenkailla ja kulutus ollut Ruotsin osuudella vähän alle 12L/100km.

Ensimmäisellä käsittelyllä ei tuntunut olevan muuta vaikutusta kuin että nostimien kolina väheni, mutta ei loppunut kylmällä koneella kokonaan. Toiseen käsittelyyn kuuluu alkuun tyhjäkäyntivaihe, jonka aikana tyhjäkäynti alkoi nousta niin, että sitä joutui pariin otteeseen säätämään. Tarkoittaako tämä sitten moottorin kitkan pienentyneen???

Reissu loppuu huomenna, joten täytyy haastatella poikaa, laskea kulutuksia ja kuunnella moottoria.

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 03.07.2014 07:41
Kirjoittaja mandula
Peksi kirjoitti:Meillä laitettiin kesäkuussa RVS-käsittely vähän yli 300tkm ajettuun 2.1 DJ moottoriin. Moottori alkuperäinen, ei syö öljyä mutta nostimet nakuttaa kylmänä, Ensimmäinen käsittely vanhoilla öljyillä ja ajoa n. 300 km, sitten uudet öljyt ja uusi käsittely. Seuraavana päivänä lähti poika kavereinen teknomusiikkitapahtumaan Hollantiin, edestakainen matka vajaa 4.000km.

Navigaattorin mukaan ajelee noin 100 nopeuksilla. Auto on Syncro 16" kesärenkailla ja kulutus ollut Ruotsin osuudella vähän alle 12L/100km.

Ensimmäisellä käsittelyllä ei tuntunut olevan muuta vaikutusta kuin että nostimien kolina väheni, mutta ei loppunut kylmällä koneella kokonaan. Toiseen käsittelyyn kuuluu alkuun tyhjäkäyntivaihe, jonka aikana tyhjäkäynti alkoi nousta niin, että sitä joutui pariin otteeseen säätämään. Tarkoittaako tämä sitten moottorin kitkan pienentyneen???

Reissu loppuu huomenna, joten täytyy haastatella poikaa, laskea kulutuksia ja kuunnella moottoria.

Tuota tyhjäkäynnin nousemista on muilla foorumeilla kanssa todettu, varsinkin bensakoneissa. Eikös se juurikin vähentyneen kitkan takia nouse.
Samoin öljynpaineet nousee ja kone ei käy niin kuumana, samoin vaihteiston lämpötila laskee käsittelyssä.

Jollakin foorumilla oli yksi keskustelija koulussa tehnyt opinnäytetyön tai muun tutkimuksen eri lisä/käsittely-aineiden vaikutuksesta manuaalivaihteiston lämpötilaan, tuolla RVS:llä (muistaakseni) tiputti lämmöt n. 100C -> 82C, eli parikymmentä astetta oli suuruusluokka.

Pitääkin puristuspaineet mitata kun pumpun otan tässä irti viikonloppuna, tuli kiinasta tilattua hieno 40e puristuspainemittari ;) EIkös nuo paineet voi tulpanrei'istä mittailla?
Kaikki, jotka ovat nuo ennen-jälkeen paineet mittailleet ovat todenneet, että paineet on nousseet ja tasoittuneet pyttyjen välillä.


Edit.
Löytyi tuo vaihteiston lämpötilatestailu:
Jyväskylän ammattikorkeakoulun( Jaakko fonselius) testissä oli monta lisäainetta testissä , yksi oli RVS, ja se todettiin alentavan vaihteiston lämpötilaa kuormitustilanteessa. Fluid finland lehdessä 3/2008 sivulla 26 on kuvaaja aiheesta.Lämpötila testivaihteistossa oli RVS:llä 80 C, kun ilman RVS:ää samalla öljyllä lämpötila oli 97 C.
En löytänyt sitä sähköisenä(on mulla paperisena), mutta oheisessa linikissä tietoa nanovoiteluaineista, liityen samaan tutkimukseen. Parhaiten kitkaa pienensi(lämpötila 58 C) aine nimeltä NanoLub WS2 joka on käytännössä nanomittakaavaan wolframisulfidista tehtyjä laakerikuulia
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=62771

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 04.07.2014 09:33
Kirjoittaja mandula
Peksi:

Onko jo tarkkaa dataa aineen vaikutuksista tarjolla :)

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 26.11.2014 09:16
Kirjoittaja AT5nok
Dataa ja kokemuksia odotellessa...

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 27.11.2014 10:16
Kirjoittaja mandula
ATsnok kirjoitti:Dataa ja kokemuksia odotellessa...
Jäi tämä projekti vähän kesken, kun ensin syntyä puksahti esikoinen maailmaan ja vähän sen jälkeen raksahti pakusta takatukivarsi katki siitä laakeripesän kohdalta :D

Eli mitään kovaa dataa ei ole antaa, mutta tässä jotain aistinvaraisia:
- tyhjäkäynti pehmeni sen verran huomattavasti, että tuntuu ja kuulostaa aivan eri koneelta
- tyhjäkäyntinopeutta piti säätää pienemmälle
- lämmöt eivät mittarin mukaan nouse enää ajossa juurikaan yli keskikohdan/varoitusvilkun, kun ennen viisari meni vähintään puoli senttiä yli ledistä
- turbon ujellus pieneni terveen kuuloiselle tasolle :roll:
- kulutuksia en juurikaan ehtinyt mittailemaan, eikä olisi ollut kyllä järkeäkään kun oli vielä pumppu isommalla nestepäällä hienosäätöjä vailla
- kokonaisuutena ajatellen moottorin käytös muuttui parempaan suuntaan, eli kulku tuntui keventyvän ja käytös pehmeämmältä

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 07.01.2022 20:33
Kirjoittaja Yeswecan
Laitoin n.5000km sitten rvs t3 töhnät AAZ koneeseen johon olin juuri tehnyt kansiremontin, alakerran laakeroinnin, öljy ja vakuumipumppu tuli vaihdettua yms. pientä. Huomasin ensimmäisen 200km jälkeen:

-Tyhjäkäynti nousi hieman
-turbon turbiini kohisi n.2 sekuntia pidempään, kun sammutin auton. Myös vihellys vaimeni hieman
-Käyntiääni huomattavasti siistimpi ja tärinät vaimeni
-Moottori vaikuttaa pirteämmältä

Öljyinä olen käyttänyt tb diamond diesel eli täyssynteettistä ja rvs töhnät on vieläkin koneessa. En ole huomannut että vaikutus olisi lakannut. Moottori öljyt ajattelin vaihtaa viimeistään keväällä.

Seuraavaksi koitan laittaa töhnät myös vaihdelaatikkoon. Kesähelteillä vaihteisto tuntui käsikopelolla härskin kuumalta pitkän ajon jälkeen. Nyt pakkaskelillä kun kylmänä lähtee, 2 vaihde rusahtaa hieman mutta lämmetessä paranee normaaliksi. laatikko kävi pöydällä vähän ennen moottoriremonttia jolloin herkistelin lukon mekanismin ja vaihdoin stefoja ja puhdistin mitä kytkinkotelon takaa mahtui. Tämän jälkeen vaihdoin 2 kertaa öljyt laatikkoon, tb ep 80w90 eli liian jäykkää kylmänä vissiin?

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 07.01.2022 20:58
Kirjoittaja dmn
Synteettinen öljy talvella niin toimii vaihteet paremmin. Toki aika kallista.

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 07.01.2022 21:47
Kirjoittaja Yeswecan
Täytyy kokeilla. Käykö Mobilube 1 SHC 75W-90? olis jo puolet hyllyssä valmiiksi.

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 07.01.2022 22:57
Kirjoittaja dmn
Eiköhän. GL5 öljyt ei periaatteessa sovi, mutta mulla toimineet kyllä (voi syövyttää kuparia ja pronssia - syncrorenkaissa ainakin tätä matskua)…

Re: RVS-käsittely moottorille ja vaihteistolle

Lähetetty: 31.01.2022 12:16
Kirjoittaja type1
Kolmeen koneeseen tähän mennessä tehnyt RVS-käsittelyn.

T1 vakio arpakone Juniksessa - Alkoi huohottamaan öljyä pihalle joka paikasta. Kaikki mahdolliset ongelmat. Tönärin putken tiivisteet antautuivat kuumudesta. Arvaus männänrengas poikki tai jumissa. Koneelle löpötiskaus, öljyn ja suodattimen vaihto, RVS käsittely kahteen otteeseen. Kone laulanut viisi kesää ongelmitta. Mekaaniset äänet sivistyneemmät, hikoilevat paikat vähenivät, ei lämpömittaria mut ahterituntumalla kone käy viileämpänä.

T5GP 2.0 CR - Ei mainittavaa muutosta. Kone on terävässä kunnossa muutenkin alle 200 tkm ajettu.

T3 Syncro JX-moottori - Tuli pihaan savuttavana, harmaata alakierroksilla ja reilusti mustaa yläpäässä pukkas. Taas kerran löpö-tiskaus pitemmän kaavan mukaan mutta varovaisemmin ahtimen takia, vähemmän löpöä. Uudet öljyt/suodatin ja RVS tehty kertaalleen, toinen odottaa. Kone käy nätisti. Katsastuksessa savut ok. Harmaa katosi kokonaan, mustaa pukkaa hyvin maltillisesti jopa häiritsevän vähän :lol:
Nyt hankittuna RVS:t koneelle toista käsittelyä varten, vaihdelaatikolle, ohjaustehostimelle ja RVS:n ruiskutuslaitteiston puhdistus/suoja/korjaus/mitälie -aine.