TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskustelu

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Re: TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskus

ViestiKirjoittaja dmn » 09.02.2018 11:26

Tässä on työn alla pumpun vaihto erääseen epäonnistuneeseen mTDI swappiin, pumpuksi on tulossa 90-luvun alun Fiatin 2.5 suorasuihkun pumppu. Paperilla parempi kuin land roverin pumppu, vetävät kierrokset korkeammalla ja 11mm nestepää.

Huono juttu tuon pumpun kanssa on siinä että ei sovikaan suoraan TDI hihnapyörään, käyttöakseli pitäisi olla n. 1cm pitempi. Kävin dieselkorjaamon kaikki pumppuromut läpi, eikä siltikään löytynyt sopivaa. Taitaa ainut vaihtoehto olla koneistaa käsipelillä 1.9 TDI pumpun akselista sopiva (lisätään pari hahloa, että saadaan vastapainotsysteemi pyörimään).

Plan B voisi olla kartion suurentaminen 1.6TD:n hihnapyörästä 20mm kokoon, jolloin se kyllä istuisi nätisti, mutta kuka tuollaisenkin sitten tekee ja kestääkö pyörä sen jälkeen..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskus

ViestiKirjoittaja OPT316 » 09.02.2018 16:53

Mulla on samanlainen Fiatin pumppu omassa AHU runkoisessa koneessa. Meni muistaakseni niin että säädettävä hihnapyörä käännettiin "nurin päin" Alkuperäinen hihnapyörän ulkopinta piti sorvata tasaiseksi jotta se saa kiinni keskikappaleeseen. Keksikappaleeseen tehtiin vielä ura pumpun akselin ryyskiilalle. En tiiä oliko tuota ryyskiilaa ja uraa tarvinut mutta tulipahan tehtyä. Hihnapyörän takana olevien pulttien kantoja piti myös rälläköidä hieman matalammaksi ettei ne ottaneet kiinni ao. pyörään. Hihnan linjaus on varsin hyvä.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskus

ViestiKirjoittaja dmn » 09.02.2018 18:21

Mulla tuli joku SDI:n kaksiosainen hihnapyörä tuossa mukana. Olin katsovinani ettei sen tuossa ainakaan flippaus kauheasti auttaisi, mutta voisihan tuota katsoa vielä uudestaan, hyvä että joku oli tämän aiheen kanssa jo paininut :-) Wish.com:sta saapuikin just sopivasti uusia teriä sorviin tuhottavaksi :-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskus

ViestiKirjoittaja OPT316 » 09.02.2018 21:36

Pitääpä katsoa mikä tuon pumpun nro on. Voin laittaa kuvaa tulemaan linjauksesta jos kiinnostaa.
Jos en ihan väärin muista niin tuo hihnapyörä oli AGRstä.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskus

ViestiKirjoittaja dmn » 12.02.2018 08:55

Laitoin pumppuun muokatun pidemmän akselin kun silmämääräisesti tuntui ettei hihnapyörän keskiötä saa väärin päin paikoilleen, olisi ottanut kiinni peltiin. Nyt ehkä 1mm liian ulkona hihnapyörä, saa kelvata. Ehkä joudun perumaan sanat että fiatin pumppu olisikin korkeakierroksisempi kuin LR:n, ainakin säädinjouset on varsin primitiiviset. Pumpun kylkeen ei ole stanssattu max. kierroksia. Jalka vielä paketissa ei niin pääse koeajolle :-(
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskus

ViestiKirjoittaja TT| » 12.02.2018 09:42

Veikkaisin että pumpun kierrokset tuossa fiatin pumpussa 1900, kun LR on 2000.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6171
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskus

ViestiKirjoittaja OPT316 » 13.02.2018 21:07

Niin siis pumpun akseliin tulevan osan asensin ”oikein” päin mutta itse hihnapyörä on käännetty ”väärin”päin.
OPT316
AktiVWisti
 
Viestit: 87
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Edellinen

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa